۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۳/۱۱/۰۶ ۱۲:۰۰

ضرب‌المثل «دو مغز بهتر از یک مغز است» بدون دلیل گفته نشده است. انسان‌ها به‌عنوان موجودات ذاتا اجتماعی از طریق تعاملات و تبادل پویا ایده‌ها شکوفا می‌شوند. این تفکر جمعی است که شکوفا و تکامل می‌یابد و با دیدگاه‌ها و تجربیات متنوع تقویت می‌شود. به همین دلیل است که کار گروهی سنگ بنای محیط‌های کاری موثر است. کارکنان اداری حدود 37 درصد از زمان خود را در جلسات صرف می‌کنند. بنابراین، طراحی اتاق جلسات در ادارات باید با این نیاز سازگار شود تا اتاق‌های جلسات سنتی را به فضاهایی پرجنب‌وجوش برای همکاری و تصمیم‌گیری سازنده تبدیل کند.

ویژگی های طراحی اتاق جلسات در ادارات

معماران هنگام طراحی اتاق جلسات در ادارات باید نیازهای منحصر به فرد کسب‌وکارهای گوناگون را در نظر بگیرند. این فضاها با چهار عنصر اساسی شامل پارتیشن‌ها، صندلی‌ها، میزها و نور مشخص می‌شوند که هرکدام نقش مهمی در پرورش ارتباطات موثر و خلاقیت دارند. پارتیشن‌ها در فراهم کردن انعطاف‌پذیری، صندلی‌ها در تضمین راحتی، میزها در تشویق تعامل و نور خوب در افزایش تمرکز و بهره‌وری نقش دارند.
امروزه، تمرکز بر ایجاد محیط‌های جذاب و مدبرانه است که از مدل‌های کاری مختلف ترکیبی پشتیبانی کنند. مکان‌هایی که خلاقیت، انعطاف‌پذیری و رفاه در اولویت هستند. معماران برای طراحی این مکان‌های کاری معاصر، با به کارگیری استراتژی‌هایی به چالش کشیده می‌شوند که اتاق‌های جلسات مشترک را کاربردی، راحت و هدفمند می‌سازد. طراحی باید ارتباط، ارتباطات و نوآوری را تشویق کند و درنهایت ماهیت کار انجام شده را شکل دهد.
بیایید به عناصر کلیدی و ویژگی‌های طراحی اتاق جلسات در ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌ها بپردازیم. نکاتی کاربردی که معماران و طراحان مدرن در هنگام ایجاد اتاق‌های جلسات به کار می‌بندند و تمرکز خود را بر ایجاد فضاهای سیال و یکپارچه رایج در دفاتر امروزی می‌گذارند.

1. طراحی انعطاف‌پذیر

انعطاف‌پذیری در طراحی به اتاق‌های جلسه اجازه می‌دهد تا نیازهای گوناگون را برآورده کنند، خواه یک جلسه رسمی هیئت‌مدیره، یک جلسه طوفان فکری یا یک تجمع سریع گروهی باشد. مبلمان ماژولار مانند میزهای جمع شونده، صندلی‌های روی هم یا پارتیشن‌های متحرک، قابلیت انطباق را برای پیکربندی مجدد اتاق فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، یک طرح U شکل ممکن است برای یک بحث مشترک مناسب باشد، در حالی که یک چیدمان به سبک تئاتر برای ارائه ایده‌آل خواهد بود.

2. آکوستیک بهینه

ارتباط موثر در طراحی اتاق جلسات در ادارات نقش اساسی دارد که آکوستیک را به یک ویژگی طراحی حیاتی تبدیل می‌کند. کیفیت ضعیف صدا می‌تواند مانع از بهره‌وری شود و ارتباط ناقص را در پی داشته باشد. پانل‌های آکوستیک، فرش‌ها و مواد عایق صدا می‌توانند صدا و اکو خارجی را به حداقل برسانند. علاوه بر این، استفاده از میکروفون‌ها و بلندگوهای استراتژیک، صدای شفاف را برای شرکت‌کنندگان حضوری و مجازی تضمین می‌کنند.

3. تکنولوژی روز

کاربرد فناوری یکی از ویژگی‌های بارز طراحی اتاق جلسات در ادارات است. ویژگی‌های ضروری شامل سیستم‌های کنفرانس ویدیویی با کیفیت بالا، صفحه‌نمایش بزرگ و اتصال بی‌سیم برای یکپارچه‌سازی دستگاه‌ها است.
تخته‌های سفید تعاملی یا صفحه‌های دیجیتال همکاری و تعامل کارکنان را تشویق می‌کنند. وای فای قابل‌اعتماد و پریزهای برق در هر صندلی ارتباط بدون وقفه شرکت‌کنندگان در جلسه را تضمین می‌کند. کنترل‌های خودکار برای روشنایی، پرده‌ها و سیستم‌های سرمایش و گرمایش هم جذابیت تکنولوژیکی فضا را افزایش می‌دهد.

4. مبلمان ارگونومیک

صندلی‌های راحت و میزهایی که با در نظر گرفتن ارگونومی طراحی شده‌اند، برای جلسات طولانی‌مدت ضروری هستند. صندلی‌های با ارتفاع قابل تنظیم، تکیه‌گاه کمر و تکیه‌گاه دست‌ها وضعیت بهتری را ایجاد می‌کنند. در حالی که، میزهای مناسب فضای کاری وسیع را تضمین خواهند کرد. اطمینان از همه‌کاره و راحت بودن مبلمان هم تمرکز را بهبود می‌بخشد، هم خستگی را کاهش می‌دهد و هم منجر به بحث‌های سازنده‌تر خواهد شد.

5. نورپردازی مناسب

نور به‌طور قابل توجهی بر محیط و عملکرد اتاق جلسه تاثیر می‌گذارد. ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی ایده‌آل‌ترین حالت ممکن در طراحی اتاق جلسات در ادارات است. پنجره‌های بزرگ یا دیوارهای شیشه‌ای اجازه ورود نور طبیعی به داخل اتاق را می‌دهند تا فضایی باز و جذاب ایجاد شود. سیستم‌های روشنایی LED قابل تنظیم با دیمرها به شخصی‌سازی روشنایی مطابق با ماهیت جلسه کمک می‌کند. رنگ‌های گرم‌تر می‌توانند محیطی آرام را ایجاد کنند، در حالی که نورهای روشن‌تر برای ارائه مناسب‌تر هستند.

6. جذابیت و زیبایی‌شناختی

جذابیت بصری اتاق جلسه نقشی ظریف و در عین حال تاثیرگذار در شکل دادن به خلق‌وخوی کاربران آن دارد. فضاهای اداری مدرن اغلب دارای عناصر طراحی مانند رنگ‌ها، لوگوها یا آثار هنری همخوان با برند شرکت هستند. دکوراسیون مینیمالیستی، شیک و با استفاده از متریال طبیعی مانند چوب یا سنگ می‌تواند پیچیدگی طراحی اتاق جلسات در ادارات را افزایش دهد. کاربرد گیاهان گلدانی یا دیوارهای زنده و سبز هم باعث طراوت و بهبود کیفیت هوا می‌شود.

7. فضای کافی و دسترسی

اندازه اتاق جلسه باید با حفظ راحتی و حرکت تعداد کاربران مورد نظر انجام شود. یک اتاق کوچک برای جلسات گروهی کاملا تنگ می‌شود. در حالی که، یک اتاق بزرگ هیئت‌مدیره برای یک تیم کوچک غیرموجه است. فاصله کافی برای دسترسی به صندلی‌ها و در نظر گرفتن سایر نیازهای حرکتی، فراگیر بودن اتاق جلسه را تضمین می‌کند. درب‌های کشویی و ورودی‌های عریض می‌توانند دسترسی فضا را بیشتر کنند.

8. ابزارهای مشارکتی

اتاق‌های جلسه دیگر تنها فضایی برای بحث و تبادل نظر نیستند. بلکه، برای تشویق همکاری فعال طراحی می‌شوند. ابزارهایی مانند تخته‌های سفید، دیوارهای یادداشت‌های چسبنده و نمودارها به روش‌های سنتی طوفان فکری پاسخ می‌دهند. صفحه‌نمایش‌های هوشمند با قابلیت لمس و نرم‌افزار همکاری مجازی، ویرایش و اشتراک‌گذاری بی‌درنگ اسناد در طراحی اتاق جلسات در ادارات می‌تواند فضایی آینده‌نگر به وجود آورد.

9. تهویه و کنترل دما

دمای راحت و کیفیت هوا اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما نقش حیاتی در حفظ تمرکز در طول جلسات دارد. سیستم‌های HVAC پیشرفته، تصفیه‌کننده‌های هوا و تهویه مناسب جریان هوای تازه را تضمین می‌کنند. کنترل‌های هوشمند تهویه مطبوع اجازه می‌دهند تا دمای اتاق بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان یا ترجیحات آن‌ها تنظیم شود.

10. حریم خصوصی و محرمانه بودن

بسیاری از جلسات شامل بحث‌های حساس هستند که حفظ حریم خصوصی را در اولویت قرار می‌دهد. طراحی اتاق جلسات در ادارات باید شامل دیوارهای شیشه‌ای مات یا پرده‌هایی باشد تا از حریم خصوصی بصری اطمینان حاصل شود. عایق صوتی از شنیده شدن مکالمات محرمانه در خارج از اتاق جلوگیری می‌کند. نصب سیستم‌های کنترل دسترسی، مانند کارت‌های کلید یا قفل‌های دیجیتال هم می‌تواند یک لایه امنیتی اضافی را برای اتاق‌هایی با اطلاعات حساس فراهم کند.

11. متریال پایدار

پایداری یک نکته مهم در طراحی اتاق‌های جلسات در سازمان‌ها و شرکت‌ها است. اتاق‌های جلسه می‌توانند عناصر سازگار با محیط‌زیست مانند روشنایی کم‌مصرف، مواد بازیافتی و مبلمان با متریال پایدار را در خود جای دهند. حسگرهای هوشمندی که در صورت خالی بودن اتاق، چراغ‌ها و دستگاه‌ها را خاموش می‌کنند، نیز مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

12. هویت سازمان

طراحی اتاق جلسات در ادارات می‌تواند هویت سازمان را از طریق عناصر برندسازی منعکس کند. این کار شامل ترکیب رنگ‌های شرکت، آرم‌ها یا حتی آثار هنری با مضمون شرکتی است. یک فضای برندمحور، نه‌تنها تصویر حرفه‌ای شرکت را برای مشتریان افزایش می‌دهد. بلکه، حس تعلق را در بین کارمندان تقویت می‌کند.

13. راه‌حل‌های ذخیره‌سازی

یک محیط بدون به‌هم‌ریختگی به تشکیل یک جلسه سازمان‌یافته و سازنده کمک می‌کند. فضاهای ذخیره‌سازی داخلی یا محفظه‌های مخفی در از دید خارج شدن کابل‌ها، ریموت‌ها، نشانگرها و غیره یاری‌رسان هستند. این موضوع هم عملکرد و هم جذابیت بصری اتاق را افزایش می‌دهد.

14. طراحی کاربرپسند

درنهایت، طراحی اتاق جلسات در ادارات باید بصری و آسان برای استفاده باشد. دستورالعمل‌های ساده برای عملکرد فناوری‌ها، سوئیچ‌های برچسب‌گذاری شده و رابط‌های کاربرپسند کاملا راهگشا هستند. فضایی دلپذیر که استرس را به حداقل می‌رساند تا شرکت‌کنندگان فقط روی اهداف جلسه تمرکز کنند.
اتاق‌های جلسه جزو کارکردهای اداری هستند و به‌عنوان مراکز مشترکی عمل می‌کنند که ایده‌ها و افراد را پیوند می‌دهند. طراحی متفکرانه‌ای که راحتی، فناوری، انعطاف‌پذیری و زیبایی‌شناسی را در اولویت قرار دهد، این فضاها را به محیط‌های پویا تبدیل می‌کند و منجر به نوآوری و بهره‌وری می‌شود.

دگرگونی طراحی اتاق جلسات در ادارات

نسل امروز دیگر کار را مانند نسل‌های قبل نمی‌بیند. به‌طوری‌که، مدل‌های جدید طراحی ادارات، شرکت‌ها و فرصت‌های شغلی، فضاهای فعالیت‌های حرفه‌ای افراد را تغییر داده است. در حال حاضر کار از خانه، از اتاق مشترک یا از راه دور در هر جای دنیا یک واقعیت نسبتا رایج است. اما، تعدادی از شرکت‌ها هنوز از فضاهای مشترک کاری استفاده نمی‌کنند.
علاوه بر فرهنگ مشترکی که شرکت‌ها اغلب سعی در ایجاد آن دارند، در نظر گرفتن نیازها و ویژگی‌های هر نوع کار طراحی اتاق جلسات در ادارات کاملا ضروری است. به‌طوری که ارتباطات و تعامل را تشویق کند و در عین حال مکان‌هایی برای تمرکز فراهم شود. با تغییر نسل‌ها و فرهنگ سازمانی، طبیعی است که فضای اداری از چیدمان‌های سنتی با اتاقک‌ها، میزها و اتاق‌های جلسات سنتی دور شده باشد.
کارکنان در طول یک روز کاری در اداره، در جاهای گوناگون حضور دارند. آن‌ها به دنبال تمرکز، صحبت، شرکت در جلسات و بحث درباره ایده‌های جدید هستند. بنابراین، علاوه بر پیکربندی فضا، راحتی آن هم برای کارایی بیشتر کارکنان حیاتی است. نور، دما، صدا، ارتفاع میز و راحتی صندلی همگی بخشی از این معادله هستند. فردی که احساس راحتی نکند، به جای تمرکز بر روی کار خود، دچار حواس‌پرتی و پریشانی خواهد شد.

رویکردهای مدرن در طراحی اتاق جلسات در ادارات

طراحی اتاق جلسات در ادارات برای جلسات غیررسمی کوچک، حل سریع مسائل و مشکلات، قرار ملاقات‌های رسمی با مشتریان، تماس‌های ویدیویی با همکاران از راه دور یا تایید سریع ایده‌های ناگهانی انجام می‌شود. طراحی فضایی جالب و کاربردی با انتخاب مبلمان مناسب می‌تواند به موفقیت و سازنده بودن جلسات در اداره کمک کند. در ادامه، چهار مورد از رویکردهای جدید و مدرن در طراحی اتاق جلسات را مورد بحث قرار می‌دهیم.

1. طراحی اتاق جلسات در ادارات: فضای ملاقات

فضاهای جلسه محل تبادل اطلاعات هستند، خواه توسط یک سخنران ارائه شود یا گروهی از همکاران که در مورد یک موضوع خاص بحث می‌کنند. فضای ملاقات بسته به مشخصات شرکت می‌تواند بیشتر معمولی یا سنتی باشد.
یکی از راه‌هایی که می‌توان این تمایز را بیان کرد، شکل میز یا انواع صندلی‌ها است. صندلی‌های پایین‌تر و راحت‌تر، لحن آرام‌تری به محیط اطراف و احتمالا به مکالمات در جلسه می‌دهند. یک میز مستطیلی با یک صندلی در انتها، سلسله مراتبی را نشان می‌دهد که ممکن است در موقعیت‌های خاص مهم باشد. از سوی دیگر، میزهای گرد، دید بهتری را در میان همه حاضران فراهم می‌کند. امری که برای تصمیم‌گیری‌ها و بحث‌های مشترک مطلوب‌تر خواهد بود.
اگر شرکت بزرگ است، ارائه بیش از یک نوع اتاق جلسه می‌تواند مفید باشد. اتاق‌های کوچک‌تر برای جلسات غیررسمی و سریع به‌خوبی کار می‌کنند. اما، فضاهای تفکیک‌شده و مجزا بیشتر برای رسیدگی به مسائل خصوصی و محرمانه‌تر مفید هستند. طراحی اتاق جلسات در ادارات از طریق پارتیشن‌هایی با قابلیت تنظیم مجدد و غیرشفاف یا نیمه‌شفاف نیز در فضاهای محدودتر به‌خوبی کار می‌کند.

2. طراحی اتاق جلسات در ادارات: فضای لندینگ

فضای لندینگ یک مکان انتقالی باز برای ملاقات و گردهمایی است. قبل یا بعد از یک جلسه یا رویداد، لندینگ یک فضای اجتماعی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند. این فضا برای جمع‌بندی بحث‌ها، پرسیدن سوال از شرکت‌کنندگان و تمرینات نهایی قبل از ارائه‌های بزرگ مفید است. از آنجایی که لندینگ‌ها فضایی برای استفاده کوتاه‌مدت هستند، نصب میزهای بلند و چهارپایه‌ها در آن‌ها به‌خوبی کار می‌کند. مبل‌هایی با تراکم بالاتر که در هنگام نشستن فرو نمی‌روند نیز قابل استفاده هستند.

3. طراحی اتاق جلسات در ادارات: فضای فروم

فضای فروم یا تالار گفتمان فضایی است که برای پشتیبانی از ارائه و بحث ایجاد می‌شود. سازماندهی میزها و صندلی‌ها در فروم بر نصب بلندگو و دستگاه پشتیبانی (مانیتور یا پروژکتور) اولویت دارد. عناصر مهم شامل یک دید خوب برای همه مخاطبان، صدا و نور عالی و توانایی درگیر کردن شرکت‌کنندگان از راه دور است.
همانند طراحی اتاق جلسات در ادارات، پیکربندی و نوع مبلمان در فضای فروم به سبک شرکت بستگی دارد. انواع مختلفی از گزینه‌های مبلمان را می‌توان ارائه داد که باید بتوان آن‌ها را به بهترین وجه متناسب با هر ارائه و مخاطب تغییر مکان داد.

4. طراحی اتاق جلسات در ادارات: پلازا

مانند یک شهر، پلازا به عنوان قلب پرجنب‌وجوش و منظره پویا در اداره عمل می‌کند. مکانی که حرکت مردم در آن می‌تواند سرعت سازمان را کنترل کنند. آن‌ها فضاهای عمومی باز و دلپذیری هستند که در تقاطع‌های اصلی و مناطقی با ترافیک زیاد قرار دارند و باید میزبان طیف متنوعی از جلسات باشند.
پلازا امکان اختلاط و معاشرت بین کارکنان بخش‌های مختلف سازمان را تشویق می‌کند. همچنین انجام فعالیت‌های کاری متعدد را به طور هم‌زمان امکان‌پذیر می‌سازد، به انتقال اطلاعات کمک می‌کند و امکانات رفاهی را در یک نقطه فراهم می‌سازد. داشتن میزها و صندلی‌های راحت و کوچک در پلازا به تبادل ایده‌ها کمک می‌کند.
درک DNA هر شرکت یا سازمان در طراحی اتاق جلسات در ادارات کلیدی است. برای انجام این کار، صحبت با کارمندان، گذراندن روزها برای تماشای حرکات آن‌ها و پرسیدن سوالات به‌طور کامل، هرگز ضرری ندارد. این رویکردها می‌توانند در ایجاد کارایی در فضای کاری تعیین‌کننده باشند و باعث رضایت بیشتر کارکنان و تمرکز آن‌ها بر شغل خود شوند.

نمونه های طراحی اتاق جلسات در ادارات

در پایان، بیایید 6 نمونه تاثیرگذار از طراحی اتاق جلسات در ادارات را بررسی کنیم.

1. دفتر مرکزی اسپرینکلر - دبی - امارات

طراح: ROAR
یک اتاق جلسه پویا با ترکیبی غنی از رنگ‌های برند شامل سفالی، آبی خاموش، سبز اشباع‌شده و خاکستری.

2. دفتر سرمایه‌گذاری اکو - ورشو - لهستان

طراح: MIXD
این دفتر با الهام از فیلم تحسین‌شده «Inception» به کارگردانی کریستوفر نولان، ویژگی‌های فیلم را بازتاب می‌دهد. از مصنوعات گرفته تا دکوراسیون داخلی آن که با توجه زیاد به جزییات فیلم ساخته شده‌اند.

3. دفتر دایرکت - پراگ - جمهوری چک

طراح: CAPEXUS
طراحی اتاق جلسات در ادارات در دفتر دایرکت بیشتر شبیه یک کافه یا دفتر کار خانگی به نظر می‌رسد. یک ساختمان شیک 6 طبقه که منحصرا برای همکاری و جلسات تیم‌های Direct طراحی شده است.

4. دفتر پرنود ریکارد - دبی - امارات

طراح: SAY Studio
این دفتر درخشان با واژگانی مانند جسور و باهوش بودن تعریف می‌شود که مظهر دلیل وجودی آن است؛ خالقان خوشبختی!

5. دفتر OwnBackup - لندن - انگلستان

طراح: Oktra
طراحی اتاق جلسات در ادارات در دفتر OwnBackup به سبک صنعتی انجام شده است تا به فضایی بازیگوش، خلاق و مشارکتی تبدیل شود.

6. دفتر kassir.ru - روسیه

طراح: Designic Public Space
این دفتر تجسم کامل یک محل کار شاد و روشن است. با تم زرد متهورانه همراه با سفید خالص، کمی مشکی و روکش‌های چوبی، اتاق جلسه را به چراغی جذاب از شادی تبدیل می‌کند.

جمع بندی

طراحی اتاق جلسات در ادارات باید به ایجاد فضایی حرفه‌ای، کارآمد و راحت برای بحث و تصمیم‌گیری کمک کند. عوامل کلیدی شامل انتخاب مبلمان ارگونومیک، نور مناسب (ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی) و آکوستیک خوب برای کاهش صداهای مزاحم است. استفاده از رنگ‌های آرامش‌بخش، فناوری مدرن مانند نمایشگرها و سیستم‌های کنفرانس و چیدمان‌های انعطاف‌پذیر برای گنجاندن تعداد متفاوتی از شرکت‌کنندگان مهم هستند. تهویه مطبوع، فضای کافی برای رفت‌وآمد و دسترسی آسان به امکانات رفاهی مانند برق و اینترنت از دیگر موارد ضروری است.
 

تعداد بازدید : ۷۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
دکوراسیون داخلی لابی  میدتون پلازا

دکوراسیون داخلی لابی میدتون پلازا

طراحی داخلی اداری با کانسپت موتور سیکلت BMW

طراحی داخلی اداری با کانسپت موتور سیکلت BMW

دکوراسیون اداری مدرن با تلفیق آجر

دکوراسیون اداری مدرن با تلفیق آجر

اصول طراحی و دکوراسیون داخلی فضاهای اداری و دفاتر کار

اصول طراحی و دکوراسیون داخلی فضاهای اداری و دفاتر کار

طراحی داخلی دفتر نمایندگی HP

طراحی داخلی دفتر نمایندگی HP

25 پروژه طراحی داخلی اداری،  الگوهایی از دفاترکار آینده!

25 پروژه طراحی داخلی اداری، الگوهایی از دفاترکار آینده!

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: [email protected]