نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ ۱۲:۰۰
طراحی محل کار به طور قابلتوجهی بر رفتار انسان تاثیر میگذارد
از لحظهای که از در یک دفتر اداری عبور میکنید، میتوانید فرهنگی را که طراحان ایجاد کردهاند (چه عمدی و چه غیرعمدی) احساس کنید. یک فضای کاری با طراحی خوب، باز و پرانرژی به نظر میرسد. این فضا افراد را به تفکر آزاد و بهرهوری بیشتر ترغیب میکند. هنگامی که با استفاده از مفاهیم موثر طراحی معماری اداری، از یک فرهنگ مثبت حمایت میکنید، تمام جنبههای تعاملات روزانه کارکنان را بهبود میبخشید.بااینحال، یک معماری اداری با طراحی ضعیف، اثر معکوس دارد. نور مصنوعی شدید، صندلیهای خشک و اتاقکهای کسلکننده باعث میشود کارکنان احساس محبوس شدن و دلسردی کنند. طراحی ضعیف همچنین میتواند تاثیرات منفی بر سلامت جسمی کارکنان داشته باشد. بهعنوانمثال، ارگونومی نامناسب در محل کار با دردهای مزمن، معلولیت و استرس مرتبط است.
انسانها برای کار در فضای باز و حل مشکلات به صورت گروهی ساخته شدهاند. نشستن بهتنهایی پشت میز به مدت هشت ساعت در روز یک فعالیت طبیعی نیست. طراحی بهتر محل کار با پاسخگویی به غرایز طبیعی ما بر رفتار انسان تاثیر میگذارد. بنابراین، درحالیکه تعداد کمی از ما دیگر در فضای باز کار میکنیم، با ایجاد فضایی اداری که بسیار شبیه به آن باشد، میتوانیم نحوه انجام کسبوکار خود را بهبود بخشیم.
موقعیت و مسیریابی دفتر ضروری است
در یک پروژه معماری اداری، پیش از طراحی دفتر جدیدی در سن دیگو، از تمامی کارکنان خواسته شد لیستی از مهمترین ویژگیها از نظر آنها تهیه کنند. بسیاری از آنها به نزدیکی به خانه، مشتریان و شرکای تجاری بهعنوان موارد کلیدی اشاره کردند. تیم معماری در مورد سایر ویژگیها از جمله موارد زیر بحثوبررسی انجام داد:- امکانات رفاهی (مانند رستورانها، مغازهها یا محوطههای نشستن در فضای باز) در فاصله قابل پیادهروی
- دسترسی به حملونقل عمومی در نزدیکی
- دسترسی نزدیک به بزرگراه
- مسیرهای دوچرخهسواری یا پیادهروی ایمن که به دفتر متصل هستند
- فضای مشترک انعطافپذیر در محیط داخلی و خارجی که میتواند برای جلسات و گردهماییهای غیررسمی مورد استفاده قرار گیرد
- فضای نیمهخصوصی انفرادی برای برقراری تماسهای خصوصی یا کارهایی که نیازمند تمرکز بالا هستند
طراحی پذیرایی: راهنمایی بصری و آسایش برای کارکنان
در طراحی محل کار، ایجاد یک فضای پذیرش خوشایند و سرشار از اطلاعات، سقفهای بلند و نور طبیعی زیاد، فضا را باز و روشن نشان میدهد. صندلیهای راحت، تابلوهای راهنما و استفاده هوشمندانه از رنگهای تاکیدی، کارکنان را از نقطه A به نقطه B هدایت میکند.محیط کار پویا: ایستگاههای کاری انعطافپذیر برای همکاری تیمی
گروهبندی ایستگاههای کاری انعطافپذیر به کارکنان این امکان را میدهد که به صورت پویاتر بهعنوان یک تیم روی پروژهها کار کنند. همه ایستگاههای کاری دارای قابلیت تنظیم برقی برای حالت نشسته یا ایستاده خواهند بود، صندلیها ارگونومیک هستند و هر ایستگاه کاری دارای یک کابینت نگهداری وسایل شخصی قابلحمل خواهد بود که به اعضای تیم اجازه میدهد تا بهمرورزمان برای کار روی پروژههای مختلف، بهراحتی از یک تیم به تیم دیگر نقلمکان کنند.قابلیت انطباق: فضایی برای کار و تعامل به روشی که دوست دارید
فضاهای گردهمایی غیررسمی به طور عمدی در محیط اداری باز ایجاد میشوند تا وقفهای فضایی/دیداری ایجاد کنند و امکان همکاری و کار از انواع مختلف را فراهم آورند. نکته کلیدی این است که افراد میخواهند گزینههایی برای تغییر محیط کاری خود داشته باشند. تمایل به تغییر فضا برای اینکه به نفعتان کار کند، در ذات انسان است. با انعطافپذیرتر و شهودیتر کردن محیط کار، کارمندانی شادتر و پربازدهتر خواهید داشت.ایجاد فضایی داخلی با بهرهوری و راحت
طراحی داخلی در معماری اداری به طور قابلتوجهی بر رفتار انسان تاثیر میگذارد. کارمندان بخش قابل توجهی از وقت خود را در طول هفته در محل کار سپری میکنند. اگر آنها فقط نور خیرهکننده صفحهنمایش کامپیوتر یا دیوارهای اتاقکهای خود را در تمام مدت روز کاری ببینند، انگیزه و بهرهوری آنها در نهایت کاهش خواهد یافت. برای حل این مشکل رایج، استفاده از مفاهیم معماری داخلی اداری زیر پیشنهاد میشوند:ادغام فضای بیرونی با داخل
در طراحی محل کار، اهمیت نور طبیعی را نمیتوان نادیده گرفت. مطالعات بیشماری نشان دادهاند که اجازهدادن به نور طبیعی محیط برای نفوذ عمیق به فضای داخلی ساختمان، فواید زیادی برای ساکنان ساختمان دارد. نور طبیعی باعث بهبود خلقوخو، سلامتی و بهرهوری میشود. شکل ساختمان نیز میزان نوری که میتوانید وارد فضا کنید را تعیین میکند. استفاده از طبقات باریک برای کشیدهشدن ساختمان، به نور ورودی از پنجرههای جانبی اجازه میدهد تا عمیقتر به هر اتاق نفوذ کند.ساختمانهای L شکل یا U شکل نیز نور طبیعی بیشتری را به دلیل داشتن فضای بیشتر دیوار خارجی، دریافت میکنند. از این تکنیک در طراحی مرکز سلامت و تندرستی ساحل شمالی شهرستان سن دیگو استفاده شده است. این رویکرد طراحی بیوفیلیک (طبیعتگرا) همچنین هنگام استفاده از رنگ، مواد، انتخاب گیاهان داخلی و حتی آثار هنری/عکاسی در نظر گرفته میشود، زیرا آنها به تقویت ارتباط با طبیعت کمک میکنند.
استفاده از نور مصنوعی بهتر
کارکنان باید ببینند چه کاری انجام میدهند، بنابراین ممکن است مجبور شوید فضای روشنایی طبیعی را با مقداری نور مصنوعی برای بهبود دید تکمیل کنید. استفاده از نور پخش شدهای که به سمت بالا هدایت میشود، بهترین گزینه است. این کار خیرگی صفحهنمایش کامپیوتر را کاهش میدهد و باعث میشود دفتر به طور طبیعی به نظر برسد، انگار در یک روز آفتابی زیر سایه درخت نشستهاید.هماهنگسازی چرخه روشنایی در دفتر
چرخههای روشنایی به کارکنان کمک میکند تا ریتم شبانه روزی سالم را حفظ کنند. میتوانید چراغهای خود را برای کمنور شدن یا تغییر رنگ به طور خودکار برنامهریزی کنید. سایههای پنجره نیز میتوانند به طور خودکار تنظیم شوند تا نور طبیعی بیشتری در طول روز و برای فصول مختلف وارد محیط اداری شود.توجه به آکوستیک
مبلمان نرم و وسایل جاذب صدا از بلندشدن بیش از حد صدای دفتر، حتی زمانی که افراد در حال بحث در مورد پروژهها یا معاشرت هستند، جلوگیری میکند. معماری اداری باید از نظر آکوستیک بهگونهای طراحی شود تا صدای کافی را جذب کند و در صورت نیاز امکان تمرکز را فراهم آورد، درحالیکه مناطق اجتماعی مانند سالنهای غذاخوری میتوانند بسیار پر سروصدا باشند.معماران اداری در حال دورشدن از طرحهای اداری سنتی به سمت محیطهای ساخته شده طبیعیتر و پویاتر هستند. هنگامی که برای ایجاد فضایی داخلی که طبیعیتر به نظر میرسد، وقت میگذارید، بهاحتمال زیاد شاهد افزایش چشمگیری در بهرهوری و رضایت کارکنان خواهید بود.
گنجاندن این مفاهیم معماری اداری در طراحی شما
حالا که فهمیدید طراحی محل کار چقدر بر رفتار انسان تاثیر میگذارد، باید یک استراتژی طراحی ایجاد کنید که برای کسبوکار شما مناسب باشد. شرکتهای معماری باتجربه میتوانند به شما در یافتن این راهحلها کمک کنند.هر دفتری با دیگری متفاوت است. برخی از دفاتر، بر همکاری تکیه دارند. به همین دلیل است که ما از مفاهیم معماری اداری استفاده میکنیم که کار تیمی را تشویق میکند. مشاغل دیگر همکاری کمتری دارند. در این نوع فضاها، داشتن طیف وسیعتری از ایستگاههای کاری انفرادی برای تمرکز کارکنان بر روی وظایف خود اهمیت دارد. صرفنظر از اینکه میخواهید چه نوع دفتری طراحی کنید، ابتدا باید یک فرایند شنوایی با کارکنان خود طی کنید.
ما فرایندی به نام انتخاب بر اساس مزیت برای شناسایی عناصر طراحی محل کار که بیشترین اهمیت را دارند پیشنهاد میدهیم. در طول این فرایند، از کارکنان میخواهیم لیستی از امکاناتی که میخواهند تهیه کنند. سپس با استفاده از آنچه در مورد فرهنگ دفتر و سالها تجربه ما در طراحی ساختمانهای اداری موثر و امن میدانیم، این لیست را گسترش میدهیم. در پایان فرایند، ما دقیقا میدانیم که چگونه باید به نیازهای تکتک کارکنان رسیدگی کنیم.
نمونه معماری اداری: آتلیه زوندل کریستیا
پروژه بازسازی ساختمان اداری در شهر بولون-بیانکور فرانسه، شامل نوسازی ۱۰۴۰۲ مترمربع مساحت موجود در ساختمان B، بازطراحی نمای ساختمان با درنظرگرفتن کل سازه، نوسازی تاسیسات فنی و بهینهسازی فضای اداری میشود. طرح برنده مسابقه توسط آتلیه زوندل کریستیا، با منطق انعطافپذیری عملکردی طراحی شده است، به این صورت که یک هسته مرکزی فنی، هشت طبقه ساختمان از جمله طبقه همکف را از محدودیتهای باربری رها میکند.ساختمان B در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده و بخشی از یک مجموعه بزرگتر واقع در خیابان ۱۲۲ ژنرال لکلرک، در محله سیلی-گالینی است. این مجموعه شامل ۱۱ ساختمان مسکونی در بخش شمالی سایت، به همراه دو ساختمان اداری است که در طبقه همکف از طریق لابی مشترک با فضاهای جانبی برای مشاغل تجاری به هم متصل شدهاند.
موقعیت و محدودیتهای ساختمان اداری
بخش اداری که از ساختمانهای A و B تشکیل شده، از تمام جهات خارجی با خیابانهای عمومی احاطه شده است. خیابان ژنرال لکلرک در جنوب، خیابان سور در غرب و خیابان بلوو در شرق قرار دارند. پلان حجمی خاص طبقه همکف که ۲۸ متر در دو طرف ساختمان B امتداد مییابد، از نظر دسترسی اضطراری مطابق با مقررات آتشنشانی از نمای ساختمان، مشکلاتی را ایجاد میکند.سازه نما تا حدی از ستونهای بتنی معماری بافاصله ۱.۶۰ متر از هم تشکیل شده است. عناصر تحمل بار نما بافاصله ۸ متری قرار گرفتهاند. معماری این ساختمان با اولویت قابلیت تغییر طراحی شده است: از طریق این منطق که به موضوع انعطافپذیری میپردازد، مدرن و معاصر به نظر میرسد.
بازآفرینی ساختمان با رویکرد نوآورانه و کارآمد
ساختمان به یک نقطه شروع معماری جدید نیاز دارد. پروژه جدید باتوجهبه تکامل شرایط استفاده و همچنین استانداردهای انرژی توجیه شده است. ایده پایبندی به صرفهجویی در هزینه که از همان ابتدای پروژه وجود داشته، همچنان دنبال خواهد شد. مسئله انرژی به صورت ظریفی حل خواهد شد، باهدف ارتقای کارایی نماها و تاسیسات به صورت مناسب بهجای اعمال صرفا خشن مقررات جاری. نماهای ساختمان به طور کامل از تمام عناصر اضافی پاک خواهند شد.سازه اطراف بهمنظور دستیابی به پایداری مناسب و نسبت عالی فضای پر/خالی (بین ۵۰ تا ۶۵ درصد شیشه) تقویت خواهد شد. فضای اضافی حاصل از جلو آمدن طبقات، برای ایجاد پنج ایوان پر از گیاه در دیوار جنوبی سازه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پوسته نوآورانه ساختمان: نمای دوجداره با تهویه و قابلیت نگهداری آسان
پوست جدید ساختمان، یک نمای دوجداره تهویه شده با ضخامت کم خواهد بود. لایه اول ضد آبوهوا، با الگوی شبکهای ۵ در ۱.۳۵ متر در ۱ در ۱.۲۵ متر هر ۸ متر که به سازه بتنی متصل شده است، ساختمان را به طور موثر مهروموم میکند. این لایه از پنلهای آلومینیومی عایق برای بخشهایی که روی بتن را میپوشاند و از پنلهای شیشه دوجداره برای دهانههای خلیجی آن تشکیل شده است. ارتفاع کامل بخش شیشهای در هر پانل دیگر قابل باز شدن است تا نگهداری و تمیزکردن آسان از داخل را تسهیل کند.انعطافپذیری و کارایی در پوسته ساختمان: تهویه، عایق و نوآوری
لایه دوم تهویه شده بافاصله ۰.۲۰ متر از لایه اول نما به سمت نمای بیرونی قرار خواهد گرفت. این لایه وظایف متعددی را بر عهده دارد:- حفاظت از سایبانهای افقی دولایه قابلتنظیم که روی نمای ضد آب اول قرار میگیرند.
- تقویت عایق صوتی موثر فضاها نسبت به خیابانهای اطراف.
- کمک به کاهش اتلاف گرما در دورههای سرد از طریق ایجاد پوستهای از هوا که در دورههای گرم، برای جلوگیری از گرمای بیش از حد به طور موثر تهویه میشود.
- و نمایی صافتر و مدرنتر را برای ساختمان به ارمغان میآورد.
معماری سبز و رفاه کارکنان: بالکنهای گیاهی و ارتقای کیفیت فضا
در هر طبقه، بالکنهایی پر از گیاه وجود خواهد داشت که بهعنوان ریههای سبز واقعی ساختمان عمل میکنند. تصویر جدید ساختمان هم از محدودیت در صرفهجویی در هزینه و هم از درنظرگرفتن خواستهها و نیازهای بیانشده کارفرما شکل میگیرد. پیشنهاد ما بر وسعت فضا، نور، آسایش و رفاه کارکنان تاکید دارد.فضاهای سبز که در دیوار جنوبی سازه برنامهریزی شدهاند، بدون کاهش سطح قابلاستفاده، ارزش معماری مهم و اضافی را به همراه دارند. این فضاها مانند باغهای کوچک، تهویه طبیعی خواهند داشت و کارکنان ساختمان میتوانند در آنها توقف کنند، نفسی تازه کنند و منظره را تماشا کنند. امروزه بیش از هر زمان دیگری، مشاغل نسبت به تصویری که نماهای آنها به دنیا ارائه میدهد و همچنین میزان راحتیای که میتوانند برای کارمندان خود فراهم کنند، حساس هستند.
جمعبندی
هنگامی که صحبت از معماری اداری میشود، باید همان بار اول آن را درست انجام داد. طراحی محل کار تقریبا بلافاصله بر رفتار انسان تاثیر میگذارد، چه مثبت و چه منفی. همکاری با شرکتی که تاثیر قدرتمند طراحی بر شادی و بهرهوری را درک میکند، به شما کمک میکند تا به کارکنانتان بهتر خدمت کنید و صاحب یک کسبوکار بسیار موفقتر شوید.منابع
- https://hmcarchitects.com/news/office-architecture-concepts-how-workplace-design-affects-human-behavior-2019-07-05/
- https://www.archdaily.com/236226/office-building-atelier-zundel-cristea
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید