۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ۲۰:۳۱

6 ترفند طراحی آشپزخانه کوچک

مدتی است که در شهرهای بزرگ، آپارتمان‌ها را با مساحت کم و تعداد زیاد می‌سازند. در این خانه‌ها، به‌ناچار مساحت آشپزخانه نیز پایین خواهد بود. از سوی دیگر، آشپزخانه قلب خانه به شمار می‌آید؛ چراکه آن را هم محلی برای آماده‌سازی وعده‌های غذایی و هم برای گپ‌های خانوادگی و دوستانه در نظر می‌گیرند. نحوه طراحی آشپزخانه منزل، در سال‌های اخیر، دچار رشد و تحول چشمگیری شده است. 
گاه آشپزخانه‌های کوچک را با سالن پذیرایی ادغام می‌کنند. عده‌ای نیز ترجیح می‌دهند با استفاده از تنها یک عدد سکوی چندکاره، فضا را افزایش دهند. درهرحال، نوآوری در طراحی آشپزخانه کوچک ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین، آشنایی با بهترین ترفندهای طراحی آشپزخانه منزل، سودمند خواهد بود. 
 

به کار بردن مواد نامتعارف

فضای آشپزخانه، این اجازه را به ما می‌دهد که هرگونه خلاقیت موردنظرمان را اعمال کنیم. به‌ویژه در مورد نحوه انتخاب مصالح و مواد، کارهای جالبی می‌توان انجام داد تا حواس‌ها از فضای کوچک آشپزخانه پرت شوند. در یک پروژه طراحی داخلی آشپزخانه، گروه KRI آشپزخانه را با هدف ایجاد یک محل برقراری ارتباطات انسانی طراحی کرد. برای کابینت‌ها، از برنج جلاکاری شده استفاده شده است که به درخشانی محیط می‌افزاید. با وجود رنگ‌بندی تماما سفید دیوارها و محیط خلوت، چشم افراد به این کابینت‌های لوکس خیره خواهد شد. 
 
در نمونه دیگری، مشاهده می‌کنیم که گروه Husos Architects، یک محیط ترکیبی آشپزخانه و پذیرایی را با ارتفاع 4 متر طراحی کرده‌ است. مواد به‌کاررفته در طراحی داخلی آشپزخانه آن‌ها، بسیار منحصربه‌فرد هستند. تضاد رنگ‌ها و بافت‌ها به‌خوبی در این فضا به چشم می‌آید. با این روش، دیگری کسی به کوچکی آشپزخانه توجه نخواهد کرد. 

طراحی آشپزخانه کوچک بدون کابینت

اگر مساحت آشپزخانه کوچک باشد، آنگاه می‌توانیم کابینت را به‌کلی حذف کنیم و به‌جایش قفسه بگذاریم. این کار هم ازنظر اقتصادی به‌صرفه خواهد بود و هم دسترسی سریع‌تر به لوازم آشپزخانه را ممکن می‌سازد. می‌توانیم قفسه‌هایی با چند ردیف را نصب کنیم که هر ردیف، ارتفاع متفاوتی داشته باشد. در این حالت، اشیا با اندازه‌های مختلف در قفسه‌ها جای می‌گیرند. گروه طراحی Daher Jardim Arquitetura، چنین شیوه‌ای را برای طراحی آشپزخانه منزل Sisters Houses به کار برده‌ است. 
 

رنگ‌بندی مونوکروم آشپزخانه

در بسیاری از موارد، آشپزخانه و پذیرایی در یک فضا ادغام می‌شوند. در این مواقع، برای آنکه آشپزخانه را حداقل به‌طور بصری از پذیرایی جدا کرده باشیم، می‌توانیم از رنگ‌بندی مونوکروم یا تک فام برای کل فضای آشپزخانه استفاده کنیم. گروه طراحی SKNYPL چنین راهکاری را برای طراحی آشپزخانه کوچک آپارتمان Ann به کار گرفته‌ است. آن‌ها تمام دیوارها، کف و لوازم آشپزخانه را به رنگ سفید درآورده‌اند که با رنگ قهوه‌ای پیرامونش تضاد واضحی دارد. 
 
همچنین در آپارتمان بریستا با طراحی الیسا آلبوکوئرک، رنگ‌بندی تک فام آبی روشن برای آشپزخانه انتخاب شده است. این رنگ‌بندی، به‌خوبی فضای آشپزخانه را از رنگ سفید اتاق مجزا می‌سازد. رنگ‌بندی تک فام روشن یک مزیت دیگر نیز دارد: فضا را بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان می‌دهد. 
 

استفاده از ترکیب رنگ جذاب و هماهنگ

همیشه نیازی نیست برای بزرگ نشان دادن فضا، از ترکیب رنگ روشن و تک فام استفاده کنیم. گاه می‌توانیم رنگ‌های تند و جذاب را با یک چینش مناسب در طراحی آشپزخانه کوچک خود به کار ببریم، بی‌آنکه فضا شلوغ جلوه کند. به‌عنوان‌مثال، می‌توان به نمونه کار طراحی داخلی شرکت Alvorada Arquitetos اشاره کرد. مشاهده می‌کنیم که آشپزخانه طراحی‌شده آن‌ها فضای رنگارنگ اما هماهنگی دارد. 

سکوهای جزیره‌ای در طراحی آشپزخانه منزل

سکوهای جزیره‌ای، به چندکاره ساختن فضا و کارآمدتر کردن آن کمک می‌کنند. معماران گروه Heren 5، طرحی را با رنگ‌بندی سفید و چوب غان در پروژه مسکونی Loft Buiksloterham اعمال کرده‌اند. یک سکو، درست در میانه فضا قرار داده شده است که بر پویایی و کاربردهای آن می‌افزاید. 
معماران شرکت MZNO نیز آشپزخانه آپارتمان LM را با قرار دادن یک سکو به‌صورت چندقسمتی درآورده‌اند. بدین ترتیب، فضای بیشتری برای استفاده عمومی به وجود می‌آید. سکو دقیقا در مرکز اتاق نصب شده است تا ساکنان بتوانند استفاده‌های مختلفی، ازجمله برای آشپزی، از آن داشته باشند. 

طراحی آشپزخانه کوچک با ادغام فضا 

آشپزخانه را می‌توان با فضاهای گوناگون به‌صورت یکپارچه و ادغام‌شده درآورد. برای مثال، در آشپزخانه خانه پالکو، دریچه‌های بزرگی را بین محیط درونی آشپزخانه و محیط بیرونی ساختمان در نظر گرفته‌اند. حتی به نظر می‌رسد که فضای بیرون و درون با هم یکی هستند. این راهکار سبب می‌شود نور طبیعی بیشتری به درون خانه وارد شود. همچنین فضای تنگ آشپزخانه را دل‌باز و بزرگ جلوه می‌دهد. 
همچنین در خانه Cao Lanh می‌بینیم که طراح آن چگونه تنها با استفاده از یک دست نیمکت و صندلی، کل فضای آشپزخانه، مطالعه و محیط بیرون را با هم ادغام کرده است. انحنای اتاق به این ادغام بسیار کمک می‌کند. 

جمع‌بندی

می‌توانیم با چند ترفند، بهترین طراحی داخلی را برای آشپزخانه کوچک خود رقم بزنیم. برای مثال، استفاده از مواد و مصالح خاص، حواس‌ها را از کوچکی آشپزخانه به جالب بودن آن پرت خواهد کرد. نصب قفسه به‌جای کابینت و به کارگیری رنگ‌بندی مونوکروم، دو ترفند مناسب دیگر برای طراحی آشپزخانه کوچک هستند. ادغام آشپزخانه با دیگر فضاهای خانه و نصب سکوی چندکاره هم  از دیگر روش‌ها به شمار می‌روند. البته با به کار بردن کمی خلاقیت، می‌توانیم آشپزخانه کوچک خود را با هر طرح و رنگی، حتی با رنگ‌های تند و متضاد، به بهترین شکل درآوریم.
https://www.archdaily.com/1003716/designing-innovative-small-kitchens-with-different-compositions-and-materials
 
تعداد بازدید : ۳۲۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی آشپزخانه با کابینت های طوسی + بررسی 20 ایده

طراحی داخلی آشپزخانه با کابینت های طوسی + بررسی 20 ایده

طراحی داخلی آشپزخانه: لوازم خانه و آشپزخانه خلاقانه ( بخش دوم )

طراحی داخلی آشپزخانه: لوازم خانه و آشپزخانه خلاقانه ( بخش دوم )

نگاهی بر تحولات فضایی آشپزخانه : از مطبخ تا آشپزخانه

نگاهی بر تحولات فضایی آشپزخانه : از مطبخ تا آشپزخانه

آشپزخانه به سبک ایتالیایی

آشپزخانه به سبک ایتالیایی

طراحی جزئی : سطح کانتر بتنی که به زمین وصل می شود

طراحی جزئی : سطح کانتر بتنی که به زمین وصل می شود

20 نمونه طراحی و دکوراسیون آشپزخانه های مدرن

20 نمونه طراحی و دکوراسیون آشپزخانه های مدرن

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir