۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ ۱۷:۵۶
طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس

11 نمونه طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس از طراحان مشهور جهان

طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس تاثیر به‌سزایی در موفقیت آن می‌گذارد. اگر این کار به بهترین نحو انجام شود، مشتریان را به فضای فروشگاه جذب می‌کند. بسیاری از فروشندگان با مشاهده نحوه طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس همکارانشان از آن‌ها ایده می‌گیرند. نمونه‌هایی که در این مقاله آورده شده‌اند، ازجمله موفق‌ترین نمونه‌های طراحی داخلی فروشگاه لباس در جهان هستند. با بررسی ایده‌های موفق می‌توانیم ترکیبی از آن‌ها را در نظر بگیریم و در فروشگاه خود مورد استفاده قرار دهیم.

1.به رخ کشیدن لایه‌هایی از تاریخچه در طراحی فروشگاه اصلی برند Boyy در ایتالیا

هنرمند دانمارکی؛ توماس پولسن کار خلاقانه‌ای را برای فروشگاه بوی (Boyy) در شهر میلان ایتالیا انجام داد. او قسمتی از کف و دیوارهای قدیمی فروشگاه را دست‌نخورده باقی گذاشت. او با انجام این کار می‌خواست تا یک فروشگاه پویا و رو به تکامل را طراحی کند.

پیش‌ازاین، تغییراتی برای زیباسازی فروشگاه اعمال شده بود. دیوارها و کف با رنگ‌ها، کاغذدیواری‌ها و کف‌پوش‌های مدرن پوشیده شده بودند. اما پولسن آن‌ها را برداشت و لایه‌های سنگی زیرین قدیمی فروشگاه را آشکار ساخت. او محصولات قدیمی فروشگاه را در محفظه‌های بسته صرفا جهت دکور و نمایش در اتاق‌ها قرار داد. محصولات فروشی جدید را نیز برای ایجاد تمایز بصری، در ویترین‌های شیشه‌ای، رنگی، مدرن و چراغ‌دار به نمایش درآورد.
 
طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس
 

2.طراحی دکور با دیوارهای آکریلیک موج وار برای بوتیک جواهرات در پاریس

یک معمار هلندی به نام آنه هولتروپ از صفحات موج‌داری از جنس آکریلیک برای طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس استفاده کرده است. این فروشگاه به‌عنوان یک بوتیک جواهرات در شهر پاریس کشور فرانسه فعالیت می‌کند. صاحب برند فروشگاه از هولتروپ درخواست کرده بود تا یک تجربه فضایی بی‌نظیر را برایش بیافریند.
او شعبه قبلی فروشگاه را نیز پیش‌تر با همین روش طراحی کرده بود. البته در شعبه قبلی یک میز بزرگ شیشه‌ای قرار داد و سطح آن را با ورقه‌های آکریلیک موج‌دار پوشاند. اما فروشگاه جدید مساحت محدودی داشت. از سوی دیگر، ازنظر ارتفاع نیز بسیار بلند بود. بنابراین، هولتروپ تصمیم گرفت همین ایده را اینجا به‌صورت عمودی اعمال کند. بنابراین به سراغ نصب و موج‌وار کردن دیوارهای شیشه‌ای رفت.
جالب‌تر آن‌که حلقه‌ها، گردنبندها و دستبندها درون همین دیوارهای شیشه‌ای موج‌دار به نمایش گذاشته می‌شوند. گویا درون آب تزیینی و نمایشی محیط، شناور هستند. همچنین برای اثرگذاری بیشتر طراحی و بزرگ‌تر نشان دادن فضا، آینه‌های دوطرفه یا همان آینه‌های بی‌نهایت درون فروشگاه نصب شده‌اند.
 
طراحی دکوراسیون بوتیک جواهرات در پاریس

3.یک ایده جالب برای طراحی دکور فروشگاه کفش ورزشی

برای تعیین نحوه طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس می‌توانیم ابتدا به نوع مشتریان خود نگاه کنیم. برای مثال، می‌توانیم طراحی دکور فروشگاه ورزشی را متناسب با سلیقه دوست‌داران ورزش انجام دهیم. یک فروشگاه کفش ورزشی، دکور خود را شبیه به ترکیبی از رختکن ورزشکاران و سکوی تماشاگران ورزشی طراحی کرده است. نورپردازی آن کاملا با نور یک فضای ورزشی هم‌خوانی دارد. البته طراحان برای این کار هم از نور طبیعی و هم از نور مصنوعی بهره گرفته‌اند.
محصولات که همان کفش‌ها هستند، روی سکوها چیده شده‌اند. چینش آن‌ها به‌گونه‌ای است که به‌خوبی در چشم مشتری جلوه می‌کنند. چند کفش هم در حفره‌هایی با چراغ زرد درون دیوار به نمایش درآمده‌اند. نور زرد نماد جوانی و شادابی به‌شمار می‌رود. رنگ‌های کف و دیوارها به‌طورکلی رنگ خنثی هستند که متناسب با فضای ورزشی است. همچنین کاشی‌های گرانیتی سفید در کف و دیوارها به کار رفته‌اند که با بیشتر محیط‌های ورزشی هم‌خوانی دارد.
 
 یک ایده جالب برای طراحی دکور فروشگاه کفش ورزشی

4.اثری رمانتیک برای طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس زنانه توسط استودیو JUJU

هنگامی‌که به طراحی بوتیک لباس زنانه «میس سیرکل» در شهر نیویورک نگاه می‌کنیم به‌وضوح رمانتیک بودن را در فضای آن حس می‌کنیم. این طراحی، اثر استودیو هنری جوجو است.
بارزترین ویژگی این بوتیک، فرش‌های قرمز خوش‌فرمی هستند که به‌صورت نامنظم سرتاسر آن پهن شده‌اند. البته هم کف زیر فرش‌ها و هم دیوارها همگی از جنس گچ یا پلاستر بژرنگ هستند. این‌گونه اثرگذاری رنگ قرمز فرش‌ها و دیگر اجزای فروشگاه بر روی چشم مشتریان بیشتر خواهد شد. حتی در برخی قسمت‌ها، فرش‌های قرمز به حالت موج‌وار روی دیوارها و نشیمن‌ها کشیده شده‌اند.
رنگ بژ روشن پس‌زمینه کمک می‌کند تا فضای فروشگاه بزرگ‌تر به نظر برسد. این مسئله به‌ویژه برای این فروشگاه که از راهروهای باریک تشکیل شده است، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. لباس‌ها درون طاقچه‌های قوسی منور سرتاسر راهروها به نمایش درآمده‌اند.
 
طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس زنانه توسط استودیو JUJU

5.طراحی بوتیک لباس کودکان Billie Le Kid در یک منطقه اسکی در کانادا با تم تئاتری

چندی پیش، استودیو ویوس سنت لورن با استفاده از رنگ‌های آرام و انحناهای نرم، طراحی جالبی را برای فروشگاه پوشاک کودکان Billie Le Kid آفرید. این فروشگاه در منطقه اسکی Mont-Tremblant در کشور کانادا قرار گرفته است. منطقه Mont-Tremblant را به معماری منحصربه‌فرد و رنگارنگش می‌شناسند. طراحان این فروشگاه، ویترین اصلی آن را درست مشابه با صحنه تئاتر طراحی کرده‌اند.
فروشگاه، مجموعه گسترده‌ای از لباس‌ها، اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌های مشهور کودکان را در اختیار دارد. این‌ها به‌گونه‌ای در ویترین چیده شده‌اند که گویی در حال ایفای نقش هستند. بخش بزرگی از ورودی فروشگاه را به رنگ آبی درآورده‌اند تا با رنگارنگی فضای معماری منطقه هم‌خوانی داشته باشد. البته سایه‌بان‌ها را کاملا معمولی و مطابق با مغازه‌های عادی انتخاب کرده‌اند. طراحان با این ترفند می‌خواسته‌اند به مشتری یادآور شوند که این محل با همه زیبایی‌اش فقط یک فروشگاه است.
درب‌های قوس‌دار درون ساختمان به زیبایی طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس Billie Le Kid می‌افزایند. گوشه‌های اتاق‌ها نیز همسو با قوس درب‌ها، به‌صورت منحنی طراحی شده‌اند. عبور از درب‌ها از طریق پرده‌هایی مانند پرده تئاتر صورت می‌گیرد. سنگ مرمر روی میز بوتیک این حس تئاتری را دوچندان می‌کند. چراغ‌های بالای میز شبیه به دامن‌های مخصوص رقص باله انتخاب شده‌اند. این‌گونه به‌طور ضمنی بر حس هنری بودن فضا افزوده می‌شود.
البته کف را از جنس بتن انتخاب کرده‌اند تا اسکی‌بازها بتوانند با خیال راحت با کفش‌های اسکی وارد فروشگاه شوند.
 
طراحی بوتیک لباس کودکان Billie Le Kid در یک منطقه اسکی در کانادا با تم تئاتری

6.طراحی دکور فروشگاه کفش زنانه با تم تماما سفید

رنگ سفید اگر به‌درستی به کار رود این توانایی را دارد که نمودی عالی از زنانگی باشد. یک فروشگاه کفش زنانه، تم کاملا سفید را در نظر گرفته است. کفش‌ها درون قفسه‌های شیشه‌ای با فاصله و چینش مناسب قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب، جلوه آن‌ها در چشمان مشتری بیشتر می‌شود. البته رنگ‌های مختلف کفش با پس‌زمینه کاملا سفیدشان یک تمایز بصری عالی می‌سازند. همچنین دورتادور هر قفسه را با نور سفید برجسته کرده‌اند.
به‌منظور افزودن احساس لوکس بودن به محیط، کف‌ها از جنس کاشی‌های گرانیت با طرح مرمر انتخاب شده‌اند. صندلی‌هایی را برای نشستن مشتریان روبه‌روی قفسه‌های شیشه‌ای در نظر گرفته‌ و در آنجا قرار داده‌اند. همچنین فضا را به‌صورت مینیمالیستی و خالی از اجزای شلوغ طراحی کرده‌اند. بدین ترتیب، حس مدرن بودن به مشتری انتقال می‌یابد.
 
طراحی دکور فروشگاه کفش زنانه با تم تماما سفید
 

7.ترکیب طراحی اسکاندیناوی، فرانسوی و ژاپنی در بوتیک پاریسی L/Uniform

شرکت «هالر رود» به ایده جالبی برای طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس برند ال یونیفرم رسیده است. این ایده آن‌قدر جالب بود که هنگام ارائه در یکی از مناطق هنرپرور شهر پاریس، همگان را به تحسین واداشت. طراحان کوشیده‌اند تا ایده‌ای ارائه دهند که با سبک مد ساده گرایانه و معقول برند ال یونیفرم هم‌خوانی داشته باشد. آن‌ها طرح ساده اما چشم‌نوازی را پیاده کرده‌اند که محصولات را به‌گونه‌ای شگفت‌انگیز جلوه می‌دهد. این محصولات عمدتا کیف و چمدان هستند.
بوتیک پاریس L/Uniform دو اتاق اصلی دارد. در طراحی هر دو اتاق می‌توان رگه‌هایی از طراحی سنتی فرانسوی و سبکی از طراحی به نام ژاپاندی را مشاهده کرد. ژاپاندی سبکی از طراحی است که آن را با ترکیب طراحی ژاپنی و اسکاندیناوی ابداع کرده‌اند. اتاق اول طرح‌هایی دارد که به بازارهای سنتی فرانسه نزدیک هستند. برای مثال، محصولات را برای نمایش روی سکوها و اثاثیه پلکانی چیده‌اند.
کاغذدیواری‌ها نیز از جنس رافیای بافته‌شده انتخاب شده‌اند. طراحان می‌گویند این کار آن‌ها مشتریان را به یاد طرح‌های فرانسوی برخی محصولات قدیمی برند ال یونیفرم می‌اندازد. حتی چند کیف به دیوارها آویزان شده‌اند که حس بازارهای فرانسوی را بیشتر به مشتری القا می‌کند.
طراحی اتاق دوم با ظرافت بیشتری انجام شده است. محصولات در یک قفسه بزرگ سبزرنگ به نمایش درآمده‌اند. فرش‌های دست‌بافت پشمی در کف اتاق دیده می‌شوند. روکش میزها از جنس چوب سدر است که فضاهای ژاپنی را در ذهن تداعی می‌کند. شکل و چینش میزها نیز به اثاثیه ژاپنی شباهت دارد. همچنین جهت ایجاد تمایز بصری، برخی اجزا مانند دو لوله را به رنگ قرمز درآورده‌اند.
 
ترکیب طراحی اسکاندیناوی، فرانسوی و ژاپنی در بوتیک پاریسی L/Uniform
 

8.طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس مینیمالیستی و مونوکروم در شیکاگو آمریکا برای SVRN

این بار کره‌ای‌ها آمده‌اند تا با یک طراحی دکور خیره‌کننده در شهر معماری آمریکا یعنی شیکاگو، خودی نشان دهند. شرکت طراحی کره‌ای WGNB به طرح جالبی برای برند مد و پوشاک SVRN دست یافته است که بر سبک زندگی تمرکز می‌کند.
برند SVRN عادت دارد تا محصولاتش را به‌عنوان آثار هنری و اندیشه‌های انسانی معرفی کند، نه صرفا به‌عنوان وسیله‌ای برای پوشش. طراحان نیز به این نکته توجه داشته‌اند. آن‌ها می‌گویند که طراحی خود را براساس برداشتی شرقی از هویت برند SVRN انجام داده‌اند. یعنی به‌جای تمرکز بر خود اشیا که یک رویکرد غربی است، بر محیط شی تاکید کرده‌اند.
طراحان، سرتاسر فروشگاه SVRN در شیکاگو را از لوازم یکدست با یک طیف رنگی (مونوکروم) پوشانده‌اند. رنگ همه اجزای فروشگاه طیفی دارد که همگی ترکیبی از سیاه و سفید هستند. نیمکت‌های منحنی سیاه‌رنگی در فضا دیده می‌شود. این‌ها هم به‌عنوان سکوی نمایش محصولات و هم محل نشستن مشتریان قابل‌استفاده هستند. جالب‌تر آنکه نیمکت‌ها روی سنگ‌هایی با شکل‌های نامنظم سوار شده‌اند.
سقف و دیوارهای یکی از اتاق‌ها را با فولاد ضدزنگ پوشانده‌اند. این فولادها که با روش نورد گرم به تولید می‌رسند، حس فیلم‌های تخیلی را در انسان به وجود می‌آورند. رنگ سیاه پلاستری روی برخی اجزا دیده می‌شود که تمایز بصری با رنگ خاکستری فولادها ایجاد می‌کند. قفسه‌هایی با نور پس‌زمینه جهت نمایش خیره‌کننده کفش‌ها در نظر گرفته شده است.
 
طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس مینیمالیستی و مونوکروم در شیکاگو آمریکا برای SVRN
 

9.طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس زنانه با یک ایده لوکس طلایی

رنگ طلایی می‌تواند انتخابی عالی برای طراحی فروشگاه لوکس باشد. برای مثال، یک فروشگاه، نسخه‌های مختلف از رنگ طلایی را برای طراحی دکوراسیون داخلی خود در نظر گرفته است. کف‌ها را با کاشی‌های گرانیتی کرم رنگ یکدست پوشانده‌اند. محصولات درون قفسه‌هایی به نمایش درآمده‌اند که میله‌های آن‌ها با روکش آب طلا جلا داده شده‌اند. دیوارها طرح مرمر دارند. ترکیب طاقچه‌های دیواری فلزی با این طرح‌ها و یک سکوی کوچک چوبی بر حس لوکس بودن فضا می‌افزاید.
چندین گلدان با گل‌های رنگارنگ در اتاق چیده شده‌اند که تمایز بصری بسیار خیره‌کننده‌ای به وجود می‌آورند. روشنایی فضا عمدتا با چراغ‌هایی به نور زرد تامین می‌شود. این چراغ‌ها می‌توانند حس ناب لوکس بودن فضا را دوچندان به چشم انسان بنمایانند.
 
طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس زنانه با یک ایده لوکس طلایی
 

10.طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس ایرانی به‌صورت باز و کلاسیک

یک گروه طراحی داخلی دکوراسیون ایرانی، نوع تازه‌ای از طراحی کلاسیک را برای یک فروشگاه لباس ارائه کرده‌اند. مدیران فروشگاه می‌خواسته‌اند تا خط تولید معمولی و متنوعی داشته باشند. طراحان ترکیبی از اجزای کلاسیک و جوان‌پسند را با هم به کار برده‌اند.
کف فروشگاه با طرح چوبی پوشیده شده است که حسی بینابین فضای مدرن و کلاسیک را به مشتریان انتقال می‌دهد. اما رنگ دیوارها را به رنگ طوسی انتخاب کرده‌اند که حس مدرن را در فضا به وجود می‌آورد. گیاهان نیز به‌عنوان اجزای دکوری در جای‌جای فروشگاه به کار رفته‌اند که جنبه سنتی طراحی را می‌رساند. همچنین چند نیمکت چوبی و میز و صندلی در محیط فروشگاه جهت آسایش مشتریان قرار داده‌اند.
 
طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس ایرانی به‌صورت باز و کلاسیک
 

11.یک فروشگاه لباس با طراحی پر از بالش و تم اتاق خوابی توسط تیم AMO

استودیوی طراحی هلندی AMO کف‌ها و دیوارهای فروشگاه یک برند فشن پاریسی را کاملا با بالش پوشانده است. آن‌ها طراحی‌شان را بر استفاده از بالش مبتنی کرده‌اند. طراحان می‌گویند ازآنجایی‌که محیط فروشگاه هیچ درب یا پنجره‌ای ندارد، این ایده به نظرشان بسیار مناسب آمد. چراکه احساس دل‌بازی را در یک محیط بسته با ترفند بسیار خلاقانه‌ای به مشتریان منتقل می‌کند. مشتریان می‌توانند روی برخی بالش‌های فروشگاه بنشینند یا حتی به‌راحتی لم بدهند.
جالب‌تر آنکه رنگ کل فضای فروشگاه را سفید انتخاب کرده‌اند. حتی محصولات نیز کاملا سفید هستند. این کار اثر آرامش‌بخشی بر مشتریان می‌گذارد. البته طراحان یک تمایز بصری شگفت‌انگیز را نیز آفریده‌اند. در برخی قسمت‌ها، لباس‌ها و اکسسوری‌هایی به رنگ صورتی چیده‌اند که واقعا چشم‌نواز به نظر می‌رسد. قفسه‌هایی از جنس بالش نیز می‌بینیم که درونشان با نور سفید زیبا روشن شده است.
 
یک فروشگاه لباس با طراحی پر از بالش و تم اتاق خوابی توسط تیم AMO
 

جمع‌بندی

فروشگاه‌های پوشاک و لباس معمولا ازنظر طراحی دکور در میان انواع فروشگاه‌ها سرآمد هستند.  هنرمندان سراسر جهان به ایده های نوآورانه و خلاقانه‌ای برای طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس رسیده‌اند. برخی با زبان دکور، جنبه‌هایی از تاریخ کسب‌وکارشان را به مشتری می‌نمایانند. عده‌ای نیز محیط فروشگاه را به رنگ و بوی صحنه تئاتر درمی‌آورند. طراحی‌های تک‌فام مینیمالیستی، تم بالش و اتاق خواب و تم ورزشی از دیگر ایده‌های ناب برای طراحی دکور فروشگاه پوشاک و لباس هستند.
 
منابع
https://www.dezeen.com/tag/boutiques/
https://roman.co.id/en/articles/fashion-retail-store-design-inspiration/
http://retaildesignblog.net/2015/06/22/zagros-store-by-anar-studio-tehran-iran/
تعداد بازدید : ۲۱۶۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی نمای فروشگاه لاکچری بولگاری در مالزی

طراحی نمای فروشگاه لاکچری بولگاری در مالزی

پرواز پارچه ها در آسمان فروشگاه

پرواز پارچه ها در آسمان فروشگاه

طراحی و اجرای  هایپر مارکت

طراحی و اجرای هایپر مارکت

افتتاح جدیدترین فروشگاه اپل در ابوظبی

افتتاح جدیدترین فروشگاه اپل در ابوظبی

10 نمونه برتر طراحی دکور فروشگاه مواد غذایی

10 نمونه برتر طراحی دکور فروشگاه مواد غذایی

طراحی فروشگاه + لوگوی شرکت Doctor manazana

طراحی فروشگاه + لوگوی شرکت Doctor manazana

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir