۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : جمعه , ۱۴۰۲/۰۳/۱۲ ۰۱:۰۶

اصول طراحی داخلی چیست؟                                                                                    

تصور کنید هنگامی که وارد یک اتاق با طراحی خوب می‌شوید چه حسی به شما دست می‌دهد. احتمالا می‌توانید حس کنید که چگونه همه‌چیز منسجم و با هماهنگی و تناسب در کنار هم قرار گرفته است. اما به‌راستی اصول طراحی داخلی چیست؟ اگر بخواهیم آن را تعریف کنیم باید بگوییم که این اصول قوانین و رهنمودهایی هستند که طراحان برای ایجاد فضاهایی کاربردی و زیبا از آن پیروی می‌کنند.
تعادل، هماهنگی، ریتم، نسبت و مقیاس، تاکید، کنتراست و جزییات، هفت مفهوم اساسی علم طراحی داخلی را شامل می‌شود. بنابراین، برای کمک به شما در درک این اصول طراحی داخلی، هر یک از آن‌ها را با جزییات بررسی می‌کنیم و در نظر می‌گیریم که چگونه می‌توانید این اصول را برای تحقق خانه ایده‌آل خود پیاده‌سازی کنید. این مفاهیم را می‌توان در هر اتاق خانه خود از اتاق نشیمن گرفته تا حمام به کار ببرد.
اصول طراحی داخلی

1.تعادل

ایجاد تعادل در زندگی مسلما کلید یک زندگی لذت‌بخش‌تر است. همین موضوع را می‌توان به طراحی داخلی نیز گسترش داد. تعادل را اصول طراحی داخلی می‌توان این‌گونه تعریف کرد: توزیع یکسان عناصر و اجزای موجود در فضا برای ایجاد هماهنگی بصری در آن. مشخصه یک اتاق خوش‌طرح، تعادل بصری بین تمام عناصری خواهد بود که اتاق را تشکیل می‌دهند از رنگ‌ها، خطوط و فرم‌ها گرفته تا مبلمان، نورپردازی و دکور. یک اتاق کاملا متعادل، احساس برخورداری از اعتمادبه‌نفس و آرامش را در طراحی داخلی خانه القا می‌کند.
تعادل در طراحی داخلی خود شامل سه عنوان دیگر می‌شود. برای درک بهتر اصل تعادل، بیایید به این سه نوع مختلف تعادل نگاهی اجمالی بیندازیم که معمولا در طراحی داخلی به کار می‌رود. اولین نوع آن تعادل متقارن یا رسمی است.

تعادل متقارن یا رسمی

تعادل متقارن یا رسمی اولین و پرکاربردترین رویکرد تعادل در طراحی داخلی به‌شمار می‌آید. برای دست‌یابی به تعادل متقارن، یک فضا به‌طور مساوی به دو طرف تقسیم می‌شود که به‌نوعی یکدیگر را مانند آینهای در نظر می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، یک جفت کاناپه یا صندلی راحتی که روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و یک میز قهوه‌خوری که بین آن‌ها در یک اتاق نشیمن جای می‌گیرد.
برای رعایت اصول طراحی داخلی مهم است که به یاد داشته باشید که در طراحی داخلی مدرن، تقارن بیش از حد در یک اتاق می‌تواند فضا را تحت‌الشعاع قرار دهد و فضا را سفت‌وسخت یا حتی خسته‌کننده جلوه دهد.

تعادل نامتقارن

رویکرد آزادتری نسبت به تعادل رسمی یا متقارن محسوب می‌شود. این نوع تعادل به‌اندازه تعادل متقارن منظم نیست و می‌تواند پیچیده‌تر و هیجان‌انگیزتر باشد. تعادل نامتقارن را باید یک رویکرد مدرن در اصول طراحی داخلی معرفی کرد که انعطاف‌پذیری بیشتری را در حین دکوراسیون یک فضا ارائه می‌دهد.
به‌جای تکیه بر آینه‌کاری یا استفاده یکسان از اشیا، نکته کلیدی در این مدل ایجاد تعادل بین وزن بصری اشیایی است که از نظر اندازه، شکل و ابعاد مشابه هستند. به‌عنوان ‌مثال می‌توان صندلی‌های راحتی را در مقابل یک مبل بزرگ در یک اتاق نشیمن قرارداد یا یک مبل را با قرار دادن دو صندلی در طرف دیگر متعادل کرد.

تعادل شعاعی

در انتها، طیف تعادل شعاعی قرار دارد. تعادل شعاعی یک رویکرد پیچیده شناخته می‌شود و به‌راحتی در فضاهای کوچک‌تر پیاده‌سازی نخواهد شد. بهترین مثال برای درک بهتر این است که شما می‌توانید میزناهارخوری یا لوستر خانه خود را در مرکز طراحی شعاعی جای دهید و تمامی عناصر دکور را در اطراف آن متمرکز سازید و به این ترتیب یکی از اصول طراحی داخلی را رعایت کنید.
اصول طراحی داخلی

نکته اصل تعادل چیست؟

تعادل در طراحی داخلی خانه به فضاهای مثبت و منفی در یک اتاق نیز گسترش می‌یابد. یک اتاق با طراحی مینیمال از فضای منفی بسیار بیشتری استفاده می‌کند، درحالی‌که می‌توان با کاهش فضای منفی ‌بین اشیا، محیطی راحت‌تر و جذاب‌تر ایجاد کرد.

2.هارمونی و وحدت

زمانی می‌توان گفت که هارمونی به وجود می‌آید که همه عناصر و اجزای موجود در صحنه برای ایجاد یک پیام واحد عمل کنند. هنگامی هارمونی شکل می‌گیرد که همکاری تمامی عناصر موجود در یک فضا حول یک موضوع یا سبک با یکدیگر برانگیخته شود. هارمونی در اصول طراحی داخلی، حس هماهنگی و همبستگی در سبک، تم، زیبایی‌شناسی، حال و هوا و حتی شخصیت یک فضا است. همان‌طور که ریتم می‌تواند هیجان ایجاد کند، هارمونی نیز باعث ایجاد حس آرامش خواهد شد.
این اصل را به‌عنوان حس تعلق و وحدت در نظر بگیرید که طراحی داخلی و سبک یک اتاق را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. هارمونی را برای ایجاد فضایی یکپارچه و جذاب در طراحی داخلی فراموش نکنید که فضایی منسجم و جذاب را به وجود می‌آورد. هارمونی در واقع شاکله اصلی هماهنگی میان تمام عناصر است. به‌عنوان‌ مثال، استفاده از طرح رنگی یکسان برای برجسته‌کردن یک اتاق.
اصول طراحی داخلی
وحدت و هماهنگی به‌روشی اشاره دارد که در آن عناصر در یک محیط با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا یک کل منسجم خلق کنند. وحدت یکی از ویژگی‌های مهم طراحی فضا به‌حساب می‌آید. با توجه به اصول طراحی داخلی هر مبلمان، سبک و دکوراسیون باید در مسیر همکاری با یکدیگر قرار بگیرند تا یک کل منسجم را شکل دهند. انسجام و یکنواختی ترکیبی همه عناصر به طراحی شما زیبایی می‌بخشد.
توجه کنید که الگوها، رنگ‌ها و بافت باید در طول پروژه طراحی جریانی نرم داشته باشند. در غیر این صورت، تک‌تک آیتم‌های موجود در فضا با هم ناسازگاری پیدا خواهند کرد.

نکته اصل هارمونی و وحدت چیست؟

اگر در پیداکردن موضوع یا سبک برای پروژه طراحی داخلی خود مشکل دارید، با شیئی که بیشتر دوستش دارید طراحی را آغاز کنید. این قطعه می‌تواند یک شیء هنری یا یک‌پارچه طرح‌دار یا حتی یک‌ مبلمان باشد. آن را به‌عنوان نقطه کانونی خود در نظر بگیرید و اجازه دهید دیگران انتخاب‌ها را برای فضا هدایت کند.

3.ریتم

ریتم به تکرار عناصری اشاره دارد که حس حرکت و جریان را به وجود می‌آورد. ممکن است تعجب کنید که ریتم در فهرستی از اصول طراحی داخلی چه نقشی دارد، اما درست مانند موسیقی، بدون ریتم هیچ هارمونی وجود نخواهد داشت. بار هم مانند موسیقی، ریتم خوب می‌تواند فضاهای طراحی داخلی را نیز بهبود بخشد. مغز انسان همیشه و به‌طور غیرارادی به سمت تکرار کشیده می‌شود و اشیای مشابه را به‌سرعت تشخیص می‌دهد. بنابراین، ریتم با ایجاد تکرار و کنتراست به جذابیت بصری فضا کمک بسیاری می‌کند.
ریتم، استفاده از رنگ‌ها، الگوها و بافت‌ها در تکرار یا کنتراست برای ایجاد جذابیت بصری است و حرکتی که به‌نوبه خود چشمان شما را در اتاق هدایت می‌کند. در اصول طراحی داخلی راه‌های زیادی برای ایجاد ریتم وجود دارد. گاهی اوقات برای رسیدن به آن‌ها باید کمی فکر کرد. به‌عنوان ‌مثال، می‌توانید از رنگ‌های یکسان در یک اتاق در فواصل زمانی مختلف استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از انتخاب یک ‌رنگ در روتختی، انتخاب همان رنگ در یک کمد ‌دیواری، و تکرار دوباره آن رنگ در یک زیرانداز یا قالی، ریتم را به محیط خود بیاورید.
اصول طراحی داخلی

نکته اصل ریتم چیست؟

هنگام مخلوط‌کردن الگوها و رنگ‌ها، «قاعده سه» را به‌صورت کلی در نظر داشته باشید. یک عنصر پایه، خنثی یا اولیه را انتخاب کرده و آن را با دو الگو یا رنگ شبیه به آن جفت کنید. مخلوط‌کردن تنها دو عنصر می‌تواند به‌سادگی به‌عنوان یک «عدم تطابق» شناخته شود. ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای تمرین ریتم، سرمایه‌گذاری روی لوازم جانبی کوچک‌تر، عکس، آثار هنری و کوسن‌ها است.

4.تناسب و مقیاس

تناسب و مقیاس برای ایجاد فضایی که از نظر بصری جذاب و برای سکونت راحت باشد، بسیار مهم خواهد بود. اکنون که اصول تعادل و هماهنگی در اصول طراحی داخلی را مرور کردیم، زمان آن رسیده است که به اصل اساسی طراحی داخلی بپردازیم که در واقع همه آن موارد قبلی را هدایت می‌کند، اصل نسبت و مقیاس.
مفهوم نسبت و مقیاس رویکرد ایده‌آلی برای ایجاد حس تعلق در میان اشیای موجود در یک اتاق قلمداد می‌شود. مقیاس را می‌توان این طور در نظر گرفت که اندازه یک شیء در فضا در مقایسه با اندازه تمام اشیای دیگر موجود در آن یا حتی در ارتباط با مقیاس انسانی تعریف یا مقایسه می‌شود. تناسب موضوعی نسبی‌تر به‌حساب می‌آید و همه چیز درمورد رابطه کلی بین اشیا با اندازه‌های مختلف رقم می‌خورد.
به‌عبارت‌ دیگر نسبت بین اندازه یک قسمت و بخشی دیگر را تناسب می‌گویند و مقیاس به نحوه ارتباط اندازه یک شیء با دیگری یا فضایی اشاره دارد که در آن قرار گرفته است. باید به این نکته توجه کرد که طبق اصول طراحی داخلی همه چیز چه از نظر اندازه، شکل، شکل و رنگ باید در تعادل با یکدیگر و در تعادل با فضا باشد.
اصول طراحی داخلی

نکته اصل تناسب و مقیاس چیست؟

اهمیت این اصل درک چگونگی استفاده از فضای اطراف است، چه اتاق بزرگ باشد و چه کوچک. تناسب به رابطه بین دو آیتم می‌پردازد و مقیاس با اندازه یک شیء نسبت به شیء دیگر ارتباط پیدا می‌کند. باستان‌شناسان یونانی راز نسبت طلایی را کشف کرده‌اند. این فرمول همه نسبت‌ها را با کاهش آن‌ها به یک معادله ساده دلپذیرتر می‌سازد: رابطه کاملا متقارن بین دو نسبت. این نسبت در طبیعت وجود دارد و اغلب توسط هنرمندان و معماران استفاده می‌شود.

5.تاکید

تاکید، ایجاد نقطه کانونی یا برجسته‌کردن ویژگی‌های خاص در فضا است. در اصول طراحی داخلی، این کار با تاکید بر المان‌هایی مانند رنگ، بافت یا الگویی جالب‌توجه انجام می‌شود. تعادل و هماهنگی سنگ بنای طراحی داخلی خوب هستند، اما پایبندی صرف به این دو می‌تواند به احساس یکنواختی بیانجامد. اینجاست که اصل مهم تاکید به کار می‌آید. تاکید ابزار مهار فضا خواهد بود. اتاق بدون نقطه کانونی، قطعا حوصله سربر و خسته‌کننده به نظر می‌رسد.
طبق این اصل هر فضایی به عنصری مرکزی به‌عنوان نقطه کانونی نیاز دارد و سایر موارد باید آن را به‌گونه‌ای تکمیل کنند که تمرکز همیشه روی آن قرار بگیرد. به‌عنوان‌ مثال، یک لوستر در اتاق نشیمن، این اصل را رعایت می‌کند و فضا را دلنشین می‌سازد.
رنگ‌ها را فراموش نکنید. آن‌ها را در اصول طراحی داخلی ابزاری قدرتمند می‌دانند که به شما در ایجاد تاکید کمک خواهند کرد. یک‌ عنصر پررنگ بلافاصله چشم را جذب می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک ناحیه خاص را برجسته کنید، آن را به رنگی غلیظ و تند در بیاورید.
بافت، ابزار دیگری به‌شمار می‌رود که می‌توان از آن برای ایجاد تاکید کمک گرفت. یک بافت خشن بیشتر از بافت صاف برجسته خواهد شد. بنابراین برای برجسته کردن یک منطقه خاص از یک روکش بافت مانند گچ‌بری یا آجر کمک بگیرید.

نکته اصل تاکید چیست؟

نورپردازی مناسب در ایده‌های دکوراسیون منزل به هر نوری گفته می‌شود که برای برجسته‌کردن قسمت خاصی از اتاق یا تمرکز بر یک شیء ویژه مانند یک اثر هنری به کار می‌رود. یک نورپردازی مناسب همچنین می‌تواند خود یک لوستر یا یک لامپ کوچک باشد.

6.کنتراست

از کنتراست برای ایجاد علاقه و افزودن عمق به فضا کمک می‌گیرند که باید آن را چه از نظر شکل، چه از نظر متریال و چه از نظر بافت یکی از قوی‌ترین اصول طراحی داخلی دانست. رسانه‌های متنوعی به شما کمک می‌کنند تا این اصل منحصربه‌فرد را توسعه دهید. کنتراست در طراحی داخلی با ترکیب دو یا چند شکل بسیار متفاوت شکل می‌گیرد. در این ویژگی حس بازیگوشی، درام، تنوع و علاقه بصری وجود دارد و به‌عنوان یک اصل در طراحی می‌تواند با ترکیب رنگ‌های متضاد شکل بگیرد.  
یک اتاق بدون کنتراست کسل‌کننده، مسطح و یکنواخت به نظر می‌رسد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دست‌یابی به کنتراست، استفاده از رنگ‌ها است. ترکیب رنگ‌هایی که با یکدیگر در تضاد هستند، مانند سیاه‌وسفید یا آبی و قرمز می‌تواند جلوه‌ای زیبا ایجاد کند. همچنین می‌توانید از کنتراست بر حسب بافت، الگو و مقیاس استفاده کنید یا دو شکل مختلف را نزدیک به هم قرار دهید، مانند بالانس کردن یک آینه گرد با یک میزناهارخوری مستطیلی.
با در نظر گرفتن اصول طراحی داخلی، روش عالی دیگر بدون شلوغ‌کردن فضا، استفاده مناسب از فضای مثبت و منفی خواهد بود. فضای مثبت اشاره به فضایی دارد که با اشیا مختلف اشغال شده است. فضای منفی نیز فضای خالی بین اشیا را شامل می‌شود.

نکته اصل کنتراست چیست؟

اندازه یک فضا باید قبل از در نظر گرفتن عناصر مختلف کنتراست در نظر گرفته شود. به‌عنوان‌ مثال، الگوهای بسیار بزرگ یا متفاوت می‌توانند یک فضای کوچک را از بین ببرند. الگوهای برخوردی یا کنتراست برای فضاهای بزرگ، مناسب‌تر هستند.

7.جزبیات

توجه به جزییات، آخرین اصل اساسی طراحی داخلی است. این اصل بیان می‌کند که عناصر کوچک نباید نادیده گرفته شوند. تمام طراحی‌های خوب در نهایت به جزییات ختم می‌شود و کاربرد درست آن‌ها یک فضا را منحصربه‌فرد خواهند ساخت. چنانچه به نکات شخصی و به جزییات ریز توجه کافی داشته باشید، قادر خواهید بود فضای خود را کاملا براساس علایق و سلیقه خود شخصی‌سازی کنید.
اصول طراحی داخلی می‌گویند که از گل‌دوزی روی کوسن‌ها یا دستگیره‌های روی کابینت گرفته تا قاب‌بندی روی دیوار، هر چیز کوچکی، کمی به طراحی کلی فضای داخلی اضافه می‌کند. همیشه عناصر کوچک هستند که به اتاق شخصیت می‌بخشند.
نکته اصل جزییات چیست؟

نکته اصل جزییات چیست؟

جزئیات، آخرین کارهایی هستند که اجزای یک فضا را به هم گره می‌زنند و به فضا شخصیت می‌بخشند. چه این عنصر جزیی یک اثر هنری منحصربه‌فرد باشد چه یک گلدان قدیمی. توجه به این عناصر کوچک می‌تواند تفاوت زیادی در احساس کلی فضا در پی بیاورد. بنابراین از نظر اصول طراحی داخلی توجه به جزییات موضوع بسیار مهمی تلقی می‌شود.
شما باید با دقت و وسواس این ریزه‌کاری‌ها را به فضای خانه خود وارد کنید. اگر آن‌ها را با شیوه‌های تصادفی و عجولانه‌ای انتخاب کنید، ممکن است طراحی نهایی ناتمام و فاقد ظرافت به نظر برسد. برای رهایی از این مشکل می‌توانید هنگام انتخاب و برداشتن عناصر بزرگ نظیر مبلمان یا نورپردازی برای جزییات تصمیم‌گیری بهتر و مناسب‌تری را انجام دهید.

جمع‌بندی

اصول طراحی داخلی اساس هر پروژه موفق طراحی چیدمان است. تعادل، وحدت و هماهنگی، ریتم، تناسب و مقیاس، تاکید، کنتراست و جزییات، هفت اصل کلیدی هستند که طراح داخلی باید در طراحی چیدمان و ایجاد فضای مطلوب رعایت کند. تعادل به وزن بصری عناصر مختلف در یک فضا اشاره دارد و می‌تواند از طریق تعادل متقارن، نامتقارن یا شعاعی به دست آید. این اصول نه‌تنها تصمیمات خلاقانه شما را هدایت خواهند کرد، بلکه به شما کمک می‌کنند فضایی به وجود آورید که هم از نظر زیبایی‌شناسی و هم از نظر کاربردی دلپذیر باشد.
منابع
https://starryhomestead.com/articles/7-principles-of-interior-design-you-should-know-before-renovating/
https://www.beautifulhomes.com/magazine/home-decor-advice/guides-and-how-to-s/the-7-principles-of-interior-design.html
https://www.thespruce.com/basic-interior-design-principles-1391370
https://kathryninteriors.com/the-7-basic-principles-of-interior-design/
https://www.abiinteriors.co.uk/the-7-principles-of-interior-design/
https://insidedecors.com/the-7-principles-of-interior-design/
 
 
 
 
تعداد بازدید : ۲۴۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ترفندهای معماری در زمین شیب دار  با 4 نمونه واقعی

ترفندهای معماری در زمین شیب دار با 4 نمونه واقعی

طراحی هتل با پیروی از خط ساحلی

طراحی هتل با پیروی از خط ساحلی

طراحی خارق العاده دیگری از گروه معماری زاها حدید

طراحی خارق العاده دیگری از گروه معماری زاها حدید

معماری ساختمان بالتیک اثر گروه mvrdv

معماری ساختمان بالتیک اثر گروه mvrdv

ساختمان اداری به سبک معماری پایدار

ساختمان اداری به سبک معماری پایدار

آشنایی با معماری چاپ سه بعدی

آشنایی با معماری چاپ سه بعدی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir