۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۱۶:۰۱

ویلا چیست؟

ویلا نوعی خانه مجلل است که معمولا در حومه شهر یا نزدیک ساحل شکل می‌گیرد. ویلاها اغلب با باغ‌های زیبا، استخرهای شنا و محیط‌های قابل‌استفاده در فضای باز طراحی می‌شوند که به ساکنان اجازه می‌دهد از محیط طبیعی لذت ببرند. به‌طور کلی ویلا به ساختمانی گفته می‌شود که از هر چهار سمت آن به بیرون نمایی داشته باشد.

مراحل طراحی ویلا

برای طراحی ویلای خاص چند مرحله را باید طی کرد. اما به‌ طور طبیعی تفاوت‌هایی بین طراحان وجود خواهد داشت و هر ویلایی از طراحی کاملا منحصربه‌فرد پیروی می‌کند.

1.تحقیقات مقدماتی

به‌عنوان اولین قدم در طراحی ویلا می‌توان به انتخاب موقعیت مکانی مناسب برای احداث آن و بررسی وضعیت زمین قبل از طراحی اشاره کرد. این بررسی‌ها به مطالعه توپوگرافی، شرایط خاک، آب‌وهوا و محیط اطراف اختصاص می‌یابد. یکی از نکات مهمی که در انتخاب موقعیت مکانی ویلا باید در نظر گرفت دسترسی آن به خدمات درمانی، رفاهی و فروشگاهی است و فاصله‌ دریا تا ویلا نیز می‌تواند بر ارزش‌گذاری بنا تاثیر بگذارد.

2.طراحی

این مرحله از دو بخش طراحی پلان و مدل‌سازی سه‌بعدی تشکیل می‌شود.
بررسی خواسته‌های کارفرما و طراحی پلان
پس از تجزیه‌وتحلیل مقدماتی، نیاز و خواسته‌های کارفرما به‌دقت بررسی می‌شود و طراح با در نظر گرفتن نیاز و ترجیحات مشتری مانند تعیین اندازه، چیدمان ویلا و سبک معماری آن طرح مفهومی را ارائه می‌دهد. در این مرحله پس از طراحی پلان، هزینه‌های ساخت‌وساز و قیمت تمام‌شده برآورد و به کارفرما اعلام خواهد شد تا پروژه‌ای مقرون‌به‌صرفه، باکیفیت و کاربردی به نتیجه برسد. همچنین باید منتظر ماند تا کارفرما پلان ویلا را تایید کند و در صورت نیاز، ویرایش و تغییراتی بر روی آن صورت خواهد گرفت.
طراحی سازه ویلا و مدل‌سازی
پس از تایید پلان توسط کارفرما، فرایند مدل‌سازی سه‌بعدی پروژه کلید می‌خورد. این مرحله مهم‌ترین بخش طراحی نمای ویلا است. زیرا نمایی دقیق‌تر به کارفرما خواهد داد و خروجی پروژه کاملا باید منطبق با مدل‌سازی سه‌بعدی به اجرا برسد.
طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی تاثیری مستقیم بر آرامش و راحتی ساکنان خواهد داشت. یک طراح باید با همکاری کارفرما و بررسی نیازسنجی‌های او، ضمن ایجاد هماهنگی سبک بین طراحی داخلی و نمای خارجی ویلا، پیوستگی بصری را نیز رعایت کند تا دکوراسیونی کاربردی، زیبا و راحت طراحی و در نهایت مدل‌سازی شود.

3.اجرا

پس از پایان مراحل فوق و تایید نهایی کارفرما، زمان آغاز فرایند ساخت‌وساز ویلا فرا می‌رسد. طراح در طول اجرای پروژه بر ساخت‌وساز نظارت خواهد داشت تا از شکل گرفتن بنا طبق نقشه طراحی‌شده و رعایت تمام قوانین و مقررات ساختمانی به اطمینان برسد.
سبک‌های مختلف طراحی ویلای خاص

سبک‌های مختلف طراحی ویلای خاص

خانه‌های ویلایی نشان‌گر شیوه‌ ساخت‌وساز و معماری در منطقه هستند. برای اینکه بتوانید بهترین طرح را انتخاب کنید باید با طرح و سبک‌های مختلف آشنا شوید. این نکته را در نظر بگیرید که علاوه بر توجه به سلیقه‌ شخصی باید پتانسیل‌های محیط ویلا را نیز ملاحظه کرد. به‌طور کلی سبک‌های طراحی ویلا به سه دسته رایج کلاسیک، مدرن و تلفیقی تقسیم می‌شود.

اصول طراحی ویلای کلاسیک، لاکچری‌ترین سبک طراحی ویلا

طراحی ویلای خاص منطبق بر ‌سبک کلاسیک به‌عنوان یکی از مجلل‌ترین سبک‌های طراحی ویلا به‌شمار می‌رود. این سبک از قرن‌ها قبل مطرح بوده و امروزه نیز محبوب است. سبک کلاسیک از زمان معماری یونان باستان و معماری روم به‌‌جای‌مانده و ویژگی‌های آن را می‌توان در عظمت، ظرافت و توجه به جزییات این شیوه دید.
ویژگی‌های طراحی ویلای خاص کلاسیک
ویلاهای کلاسیک معمولا با ساختمان‌هایی بزرگ و وسیع با سقف‌های بلند، قالب‌های تزیینی و چوب‌کاری پیچیده شناخته می‌شوند. از ویژگی‌های ساختمان‌هایی با این سبک می‌توان به داشتن پلکان‌های پهن، پنجره‌های بزرگ و باغ‌های وسیع اشاره کرد. طراحی معماری این سبک باید نکات فراوانی را رعایت کند تا در نهایت به ساخته‌شدن ویلایی لوکس و مجلل منجر می‌شود.
  • تقارن
یکی از بارزترین ویژگی‌های طراحی ویلای خاص کلاسیک استفاده از تقارن است. در واقع طراحی به‌سبک کلاسیک بر پایه علم ریاضیات و هندسه شکل می‌گیرد و چیدمان خانه اغلب تقارن را با اتاق‌های یکسان در دو طرف راهرو مرکزی یا راه‌پله نشان می‌دهد. این امر به ایجاد حس تعادل و هماهنگی در سراسر خانه یاری می‌رساند.
  • المان‌های معماری کلاسیک و ظریف‌کاری
یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی به سبک کلاسیک را می‌توان اجرای گچ‌کاری، قرنیزها و ظریف‌کاری‌های دستی زیاد برشمرد که این کار دستمزد زیادی نیز به همراه دارد. ویلاهای کلاسیک اغلب دارای عناصر معماری همین سبک مانند فرش‌های سنتی، پدینت‌ها، ستون‌ها و سایر عناصر هستند. این عناصر به عظمت و ظرافت سازه می‌افزایند و جذابیتی بی‌انتها به آن می‌بخشند.
  • مصالح
در این سبک لوکس استفاده از مصالح، تنوع کمتری نسبت به سایر سبک‌ها دارد و به‌دلیل کارگذاری تزیینات در نمای خارجی ساختمان باید از سنگ مرغوب و درجه یک استفاده کرد. برای کف‌پوش‌ها نیز می‌توان از عناصر طبیعی مانند چوب یا سنگ‌های طبیعی بهره برد.
  • سقف و ستون‌ها
استفاده از ستون‌هایی با ارتفاع زیاد در ورودی ویلا و محوطه اطراف آن نیز از دیگر مشخصه‌های این سبک شمرده می‌شود. علاوه‌بر ستون‌ها، سقف‌های ویلا نیز به‌دلیل ایجاد حس شکوه و عظمت با ارتفاع زیادی به چشم می‌خورند. ستون و سقف‌های بلند هر دو از المان‌های معماری به سبک کلاسیک به‌حساب می‌آیند.
  • رنگ
در این سبک طراحی شما به انتخاب هر رنگی مجاز نیستید. معمولا برای نشان‌دادن قدرت و عظمت از رنگ‌های خنثی (یک‌رنگ) استفاده می‌کنند. بهترین گزینه برای طراحی نمای خارجی ویلا انتخاب رنگ‌هایی مانند سفید و کرم است. رنگ‌های دیگری مانند مشکی، قهوه‌ای شیری، طلایی و برنزی نیز از گزینه‌های دیگر مناسب در طراحی کلاسیک هستند.
طراحی ویلای خاص به سبک مدرن

طراحی ویلای خاص به سبک مدرن

طراحی مدرن ویلا از سبک‌های معماری معاصر است که بر سادگی، عملکرد و مینیمالیسم تاکید می‌ورزد. در این سبک طراحی، سادگی و تکنولوژی نقش مهمی را بر عهده می‌گیرند، بنابراین زیبایی و فرم سازه اولویت دوم و عملکرد اولویت اول را در طراحی مدرن به خود اختصاص می‌دهند.
ویژگی‌های طراحی ویلای خاص مدرن
سبک مدرنیستم که در قرن بیستم آغاز شد یکی از سبک‌های بسیار معروف و پرطرف‌دار است. این سبک طراحی مانند دیگر شیوه‌ها ویژگی‌های مخصوص‌به خود را نشان می‌دهد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
  • اشکال و طرح‌های ساده
در این سبک برای ایجاد احساس آرامش و راحتی از اشکالی مانند مستطیل، مکعب و مربع استفاده می‌شود.
  • استفاده از عناصر و المان‌های کاربردی
در طراحی ویلای مدرن همه‌ عناصر را به‌صورتی کاربردی استفاده می‌کنند و هیچ عنصری بلااستفاده باقی نمی‌ماند. در طراحی بر پایه این شیوه از آخرین تکنولوژی روز در طراحی سازه بهره می‌برند تا رضایت مشتری را به دست آورند.
  • رنگ
در شیوه مدرن بر خلاف سبک کلاسیک می‌توانید ترکیب رنگ‌های خنثی با رنگ‌های غنی مانند قرمز آلبالویی، قهوه‌ای، نارنجی، ذغالی و غیره را به کار ببرید. شما می‌توانید با توجه‌ به سلیقه شخصی از رنگ‌های متنوعی استفاده کنید، اما باید دقت کنید که ترکیب رنگ‌ها با هم به نتیجه‌ خوبی برسند و تعادل بصری را به نمایش بگذارند.
  • نورگیری بهتر
در طراحی ویلای خاص به سبک مدرن از سطوح شیشه‌ای بیشتری استفاده می‌کنند، بنابراین نورگیری فقط به پنجره‌ها محدود نخواهد شد.
  • مصالح
استفاده از متریال ساده و مصالح ارزان‌قیمت مانند سیمان‌سفید از دیگر ویژگی‌های طراحی به سبک مدرن است. عدم استفاده از المان و عناصر تزیینی در نمای سازه، همچنین عدم وجود ستون و گچ‌بری‌های هزینه بر، ساخت ویلا بر اساس این سبک طراحی را نسبت به سایر سبک‌ها بسیار اقتصادی‌تر نمایان می‌کند.
طراحی ویلای خاص تلفیقی، سبکی بین کلاسیک و مدرن

طراحی ویلای خاص تلفیقی، سبکی بین کلاسیک و مدرن

طراحی ویلا به سبک تلفیقی، کاری دشوار به نظر می‌رسد. زیرا از اصول خاصی پیروی نمی‌کند. در این سبک قانون خاصی وجود ندارد و المان و عناصر تنها براساس ملاک زیبایی در کنار هم قرار می‌گیرند و تلفیقی از هر دو سبک کلاسیک و مدرن را در بر می‌گیرد. انتخاب المان‌های استفاده‌شده، رنگ‌ها و سایر موارد به نظر کارفرما بستگی خواهد داشت. در نتیجه با توجه ‌به سلایق متفاوت، نتیجه این پروژه، تحقق طراحی ویلای خاص خواهد بود.

ایده طراحی ویلای خاص

ایده طراحی می‌تواند جسورانه و خلاقانه باشد و محدودیت‌های سازه‌های معمول در کانسپت طراحی خاص جایی ندارد. موارد بسیاری مانند خلاقیت، واقع‌گرایی، آشنایی با سبک‌های طراحی و تطبیق ایده با درخواست‌های کارفرما در ایده‌پردازی برای ساخت ویلا اهمیت دارند.

نمونه طراحی ویلای خاص

بدیهی است که طراحی ویلای خاص در دو سبک مدرن و تلفیقی به‌دلیل نداشتن چارچوب‌های خاص، نسبت به سبک کلاسیک پتانسیل بیشتری دارند. در ادامه چند نمونه از این طراحی‌ها را بررسی می‌کنیم.

خانه‌ انعطاف‌پذیر، سازه‌ای منحنی در سواحل دریاچه زوریخ

پروژه مشهور به flex house در ماه می سال 2016 توسط گروه معماری Evolution design در سوئیس ساخته شد. این سازه با زیربنای 173 مترمربع، در چهار طبقه طراحی شده است. فضاهایی مانند آشپزخانه و ناهارخوری در طبقه همکف، دو اتاق‌خواب و تراس در طبقه اول، دو تراس و یک استودیو در طبقه دوم و در نهایت پارکینگ و سایر بخش‌های تاسیسات در طبقه زیر همکف قرار دارد.
طراحی خانه فلکس در سوئیس یک رویکرد مدرن و نوآورانه برای زندگی پایدار به‌شمار می‌رود. این طراحی را براساس مفهوم انعطاف‌پذیری خلق کرده‌اند که به صاحبان خانه اجازه می‌دهد تا فضاهای زندگی را با نیازهای در حال تغییر خود تطبیق دهند. این سازه با مصالح باکیفیت ساخته شده و از نظر انرژی کارآمد است که از آن به‌عنوان دوست‌دار محیط‌زیست یاد می‌شود.
 
در ساخت این سازه به‌دلیل مثلثی بودن شکل زمین، باریک بودن فضا و جانمایی بین خط راه‌آهن و جاده، چالش‌هایی برای طراحان این پروژه پیش آمد.
سبک‌های مختلف طراحی ویلای خاص
سبک‌های مختلف طراحی ویلای خاص
با توجه ‌به سخت‌گیری در خصوص قوانین ساخت بنا و سازه‌ها در سوئیس، این پروژه به‌دلیل متریال به‌کار‌رفته در آن کاملا با استانداردهای ساخت سازه در این کشور تطابق دارد.

ویلای شارپ

شارپ، ویلایی مجلل واقع در ابوظبی در زمینی به مساحت 1400 مترمربع از چهار طبقه (طبقه همکف، طبقه اول، سطح پشت‌بام و زیرزمین) تشکیل شده است. برای انعکاس سبک زندگی مجلل به‌ساده‌ترین روش معاصر از متریال یک‌شکل و منحصربه‌فرد کمک گرفته‌اند.
ویلای شارپ
ویلای شارپ
در طراحی این ویلا از دو رنگ سفید و رنگ طبیعی چوب استفاده شده است، رنگ طبیعی چوب احساس صمیمیت را القا و سردی رنگ سفید و شیشه‌ها را خنثی می‌کند. در نمای ویلا با الهام‌ از سبک مدرن تنها از یک ‌شکل ساده (مستطیل) بهره برده‌اند تا به‌عنوان عنصر اصلی ادغام‌کننده سازه با فضای باز وارد عمل شود. تنها شکل ظاهری و زیبایی این ویلا عامل منحصربه‌فرد بودن آن نیست. طراحان این سازه به‌دنبال ارائه سبک جدیدی از زندگی و تلفیق آن با امکانات جدید هستند.

دیپ ویلا

ایده پروژه مشهور به deep villa توسط شرکت معماری و طراحی داخلی هندی Atrey& Associates در سال2018 مطرح و در سال 2019 ساخته شد. این ویلا را که نمونه‌ای از طراحی ویلای خاص به‌سبک معماری مدرن است در حومه‌ شهر متراکم دهلی بنا کرده‌اند. این سازه به‌تنهایی نقطه عطفی در معماری به نظر می‌رسد. دیپ ویلا تلفیقی از مدرنیته و جهانی‌شدن را به نمایش می‌گذارد.
دیپ ویلا
دیپ ویلا
دیپ ویلا
 

شکل ظاهری ویلا را مجموعه‌ای از صفحات به وجود می‌آورند که آن‌ها را به فرم لبه‌های گرد و زوایای تیز قالب‌گیری کرده‌اند. علاوه بر ایجاد ظاهری منحصربه‌فرد و بی‌نظیر، محوطه‌هایی را به‌عنوان بالکن یا تراس ایجاد در نظر گرفته‌اند که نقشی کاملا کاربردی دارند. استفاده از سه ماده کورین سفید، خاکستر ترمو و بتن در ساخت سازه جلوه‌ جذابی به ویلا می‌بخشد. علاوه بر این، نورپردازی خاص نیز جذابیت بصری ویژه‌ای را در سازه آشکار می‌سازد.

ویلای والس

پروژه معروف به vals ترکیب کیفیت سوئیسی با معماری هلندی را نشان می‌دهد و توسط طراح معروفpeter zumthor در سال 2012 طراحی و در دهکده‌ سوئیسی اجرا شد. این سازه با 160 مترمربع زیربنا در دل کوه قرار دارد و مسیر دسترسی به آن را از طریق تونل زیر زمینی (به طول 22 متر) تعریف کرده‌اند. طراحی این سازه را به‌سبک مدرن پیشنهاد کرده‌اند و شاخص‌ترین ویژگی آن، ظاهری دایره‌ای‌شکل با متریال سنگی است.
ویلای والس
ویلای والس
به‌طورکلی می‌توانیم این ویلا را نمونه‌ای از طراحی ویلای خاص بدانیم که در حفظ چشم‌انداز و احترام به طبیعت و معماری بومی گام مهمی برداشته است.

ویلای اپسیلون

پروژه معروف به ypsilon توسط گروهی از معمارانLassa  در سال 2018 طراحی و ساخته شد. این سازه در جنوب پلوپونز در کشور یونان واقع است. ایده اصلی این طراحی در یکپارچگی فرم ظاهری آن هویداست و تلفیقی از معماری مدرن و مینیمال به‌شمار می‌آید.
 ویلای اپسیلون
ویلای اپسیلون

ویلا آینه

پیتر پچلر در سال 2014 پروژه معروف به mirror villa را طراحی کرد و در خارج از شهر بولزانو در ایتالیا ساخت. این سازه از دو واحد شکل می‌گیرد و هر واحد یک آشپزخانه، اتاق نشیمن و همچنین یک حمام و اتاق‌خواب با نور طبیعی را در بر دارد. تمام ساختمان را با آینه محصور کرده‌اند که چشم‌انداز باغ اطراف را به‌خوبی به تصویر می‌کشد و در عین‌ حال سازه‌ها را نیز نامریی می‌سازند. این متریال با پوشش uv لمینت شده است که این امر از برخورد پرندگان جلوگیری می‌کند.
ویلا آینه 

ویلا آینه

ویلا آینه

ویلای اسکارپا

پروژه معروف به Escarpa villa در سال 2010 توسط آتلیه معماری ماریو مارتینز طراحی و در مجاورت روستای دولوز در جنوب پرتغال ساخته شد. این ویلای مجلل چشم‌اندازهای خیره‌کنندهای از اقیانوس اطلس و حومه را در برابر چشم می‌گشاید. اسکارپا، پنج اتاق‌خواب بزرگ همراه با حمام اختصاصی مجزا را در خود جای داده است که آن را به مکانی ایده‌آل برای خانواده تبدیل می‌کند.
ویلای اسکارپا
ویلای اسکارپا
باتوجه‌به اینکه شرط اصلی ساخت این سازه، بنا شدن در فضای ساختمان قدیمی بود. سازه روی تپه‌ای شیب‌دار و بادگیر اجرا شد. طراحی این ویلا نمونه‌ای از تلفیق طراحی مدرن با طراحی به سبک مینیمال را نشان می‌دهد.

خانه‌ی دوپلی کاسا

این پروژه که به Dupli casa معروف و شناخته می‌شود حاصل طراحی و اجرای گروه معماری جی مایر در بازه زمانی 2005 تا 2008 معرفی می‌کنند. این سازه مدرن را می‌توانید در شهر لودویگزبرگ آلمان ببینید.
خانه‌ی دوپلی کاسا
خانه‌ی دوپلی کاسا
این خانه دو بخش اصلی در اختیار دارد. قسمت بالایی آن بر روی قسمت پایینی جای می‌گیرد که احساس بی‌وزنی را به وجود می‌آورد و ظاهری آینده‌نگرانه به خانه می‌بخشد. فضای داخلی نیز به همان اندازه چشمگیر است با اتاق‌های جادار و پنجره‌های بزرگ که اجازه می‌دهند نور طبیعی زیادی وارد آن شود. استفاده از مواد پایدار و سیستم‌های کارآمد انرژی، دوپلی کاسا را خانه‌ای دوست‌دار محیط‌زیست می‌سازد که هم زیبا و هم کاربردی است. این سازه را باید شاهکار واقعی از معماری مدرن دانست که بهترین طراحی و نوآوری آلمانی را به نمایش می‌گذارد.

جمع‌بندی

به‌طور کلی در طراحی به دو سبک مدرن و تلفیقی، طراح قدرت ایده‌پردازی بیشتری دارد. در این دو سبک بر خلاف طراحی به‌سبک کلاسیک، چارچوب و قوانین خاصی وجود ندارد. با توجه‌ به نمونه‌های بررسی‌شده در مقاله، خلاقیت، واقع‌گرا بودن و آشنایی با سبک‌های طراحی از مهم‌ترین عناصر طراحی ویلای خاص است.
 
تعداد بازدید : ۱۴۲۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
دکوراسیون اداری فضای کوچک چگونه باشد؟

دکوراسیون اداری فضای کوچک چگونه باشد؟

5 نمونه دکوراسیون داخلی منزل کوچک

5 نمونه دکوراسیون داخلی منزل کوچک

خلاقیت در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی

خلاقیت در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی

سبک‌ های طراحی داخلی را بشناسید

سبک‌ های طراحی داخلی را بشناسید

51 نشیمن دنج و مدرن  در کنار پنجره !

51 نشیمن دنج و مدرن در کنار پنجره !

ترندهای کابینت در سال 2020

ترندهای کابینت در سال 2020

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir