۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ۱۷:۴۲
طراحی ویلای پیش ساخته

تاریخچه و تکامل ویلای پیش‌ساخته

تاریخچه طراحی ویلای پیش ساخته به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد. زمانی که ویلاهای پیش‌ساخته برای اولین‌بار به‌عنوان راه‌حلی برای کمبود مسکن معرفی شدند. در دهه 1950 با رونق مسکن‌سازی پس از جنگ این گونه طراحی و ساخت ویلا به تولید انبوه رسید. در دهه 1970، جنبش‌های زیست‌محیطی یک ‌بار دیگر علاقه به ویلاهای پیش‌ساخته را زنده کرد. معماران و طراحان آزمایش‌هایی را با مواد و فناوری‌های جدید برای ساخت خانه‌های پیش‌ساخته پایدار و کارآمد انجام می‌دادند.
پیشرفت در تکنولوژی و توسعه ساخت‌وساز نیز در تکامل طراحی ویلاهای پیش‌ساخته نقش موثری ایفا می‌کرد. امروزه نرم‌افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر(CAD) و تکنیک‌های ساخت جدید امکان سفارشی‌سازی بیشتر در طراحی ویلای پیش ‌ساخته را فراهم کرده‌اند. ویلاهایی که از پیش ‌ساخته می‌شوند نیز تحت‌تاثیر تغییر سبک زندگی و در نظر گرفتن اموری شکل می‌گیرند که مشتریان آن‌ها را ترجیح می‌دهند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که انعطاف‌پذیر، سازگار و قابل‌تنظیم باشند.
مراحل ساخت ویلای پیش‌ساخته

مراحل ساخت ویلای پیش‌ساخته

مراحل ساخت ویلای پیش‌ساخته بسته به طراحی خاص و فرایند ساخت آن متفاوت هستند. اما به‌طور کلی همه آن‌ها مراحل زیر را دنبال می‌کنند:

طراحی و برنامه‌ریزی

مرحله اول ساخت ویلای پیش‌ساخته، طراحی و برنامه‌ریزی است. در طول این مرحله، صاحب ویلا طی همکاری با یک معمار یا طراح می‌کوشد تا به یک طرح سفارشی برسد که نیازها و ترجیحات وی را برآورده سازد. سپس این طرح به مجموعه‌ای از نقشه‌ها و مشخصات دقیق تبدیل می‌شود که در طول فرایند ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد.
 

ساخت

 پس از نهایی‌شدن طراحی، فرایند ساخت آغاز خواهد شد. ویلای پیش‌ساخته در یک کارخانه به تولید می‌رسد و تمامی اجزای جداگانه این ویلا با استفاده از ماشین‌آلات و تکنولوژی روز ساخته می‌شوند. سپس قطعات را برای مونتاژ به سایت موردنظر انتقال می‌دهند.

آماده‌سازی سایت

 قبل از اینکه ویلای پیش‌ساخته در محل موردنظر مونتاژ شود، باید محل آن را آماده کنند. این مرحله شامل پی‌ریزی و اتصال تاسیسات مانند آب، برق و فاضلاب خواهد بود.

مونتاژ

 پس از آماده‌شدن سایت، ویلای پیش‌ساخته را در محل استقرار آن مونتاژ خواهند کرد. اجزای جداگانه با استفاده از جرثقیل از جای خود بلند می‌شوند و با استفاده از پیچ‌ومهره و سایر بست‌ها به‌صورتی محکم به هم متصل خواهند شد. ، فرایند مونتاژ متناسب با ‌اندازه و پیچیدگی طراحی ویلا چند روزی زمان می‌برد تا سازه نمای نهایی خود را بیابد.

تکمیل

 پس از مونتاژ ویلای پیش‌ساخته، کار تکمیل آن شروع خواهد شد. این مرحله به نصب کف‌پوش، رنگ‌آمیزی و نصب وسایلی مانند لامپ‌ها، لوله‌کشی و تعبیه لوازم‌خانگی اختصاص خواهد یافت. تکمیل کار بسته به پیچیدگی پروژه ممکن است چندین هفته طول بکشد.

بازرسی و تایید

 پس از اتمام کار مرحله قبل، ویلای پیش‌ساخته تحت بازرسی نهایی قرار می‌گیرد تا از رعایت تمام قوانین و مقررات ساختمانی در آن اطمینان حاصل شود.
به‌طور کلی، مراحل ساخت ویلای پیش‌ساخته را به‌گونه‌ای تعریف و تعیین می‌کنند که کارآمد، مقرون‌به‌صرفه و قابل‌تنظیم باشد و آن‌ها را به یک گزینه محبوب برای صاحبان ویلا‌های مدرن تبدیل سازد.
مزایای ویلای پیش‌ساخته
ویلای پیش‌ساخته نسبت به روش‌های ساخت‌وساز سنتی چندین مزیت را در بر دارد که از جمله آن‌ها موارد زیر قابل اشاره هستند:

مقرون‌به‌صرفه بودن

ویلاهای پیش‌ساخته معمولا نسبت به روش‌های ساخت‌وساز سنتی هزینه کمتری را به همراه خواهند آورد. زیرا در یک کارخانه و با استفاده از مواد و فرایندهای استاندارد ساخته می‌شوند. این امر هزینه‌های نیروی کار و مواد را کاهش می‌دهد و در نتیجه ویلایی مقرون‌به‌صرفه‌تر ایجاد می‌کند.
 

سرعت ساخت

ویلاهای پیش‌ساخته را می‌توان بسیار سریع‌تر از خانه‌های سنتی ساخت. زیرا قطعات موردنیاز در کارخانه تولید و در محل اصلی مونتاژ می‌شوند. این امر به کوتاه‌ شدن زمان ساخت‌وساز می‌انجامد که کار را تا 50٪ سریع‌تر از روش‌های سنتی به پیش می‌برد.
 

قابلیت سفارشی‌سازی

طراحی ویلای پیش‌ساخته را می‌توان برای رفع نیازها و ترجیحات خاص صاحب ویلا به‌طور سفارشی انجام داد. این مرحله شامل همه موارد قبل خواهد شد و از چیدمان و اندازه خانه گرفته تا تکمیل و متریال و المان‌های مورداستفاده را در بر می‌گیرد.
 

پایداری محیطی

ویلاهایی که از پیش ‌ساخته می‌شوند معمولا از نظر زیست‌محیطی پایدارتر از روش‌های ساخت‌وساز سنتی عمل خواهند کرد. زیرا زباله کمتری تولید می‌کنند و به مواد کمتری نیاز دارند. علاوه بر این، بسیاری از ویلاهای پیش‌ساخته به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از نظر انرژی کارآمد باشند که این امر می‌تواند هزینه‌های انرژی را در طول زمان کاهش دهد.
 

کنترل کیفیت

 ویلاهای پیش‌ساخته در محیط کارخانه به تولید می‌رسند. این ویژگی امکان کنترل کیفیت و ثبات بیشتر در روند ساخت‌وساز را فراهم می‌سازد. نتیجه این امر ساخت ویلایی باکیفیت بالاتر را در پی خواهد داشت.
 
به‌طورکلی، طراحی ویلای پیش‌ساخته مزایای متعددی را نسبت به روش‌های ساخت‌وساز سنتی نشان می‌دهد.
 

انواع ویلای پیش‌ساخته

ویلاهای پیش‌ساخته را می‌توان با طراحی‌های متفاوت و با متریال‌های مختلفی پیدا کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ویلاهای پیش‌ساخته  PVC

ویلاهای پیش‌ساخته PVC یا به‌اصطلاح کانکسی، نوعی ویلای پیش‌ساخته هستند که از ورق‌های PVC و سایر مواد تشکیل شده‌اند. چنین ویلاهایی به‌دلیل بهره‌مندی از برخی متریال خاص در برابر فرسایش بسیار مقاوم عمل می‌کنند. این‌ سازه‌های پیش‌ساخته پی‌وی‌سی از چندین مزیت از جمله سهولت و سرعت ساخت، مقرون‌به‌صرفه بودن و انعطاف‌پذیری در طراحی برخوردار هستند.
ویلاهای پیش‌ساخته PVC دوست‌دار محیط‌زیست هم به‌شمار می‌آیند. زیرا نسبت به خانه‌های سنتی زباله کمتری تولید می‌کنند و انرژی کمتری را برای ساخت و تولید به مصرف می‌رسانند. محبوبیت این ویلاها به‌دلیل مزایای بی‌شماری که دارند به طور فزاینده‌ای مسیر صعودی را در پیش گرفته‌اند.
ویلاهای پیش‌ساخته الواری

ویلاهای پیش‌ساخته الواری

ویلاهای الواری نیز نوعی ویلای ازپیش‌ساخته شده است که از ساختار اسکلت چوبی در آن‌ها استفاده می‌کنند. الوارها را پیش از انتقال به محل موردنظر برش می‌دهند و برای انجام مونتاژ به کارخانه منتقل می‌کنند. سپس این پانل‌ها برای اتصال نهایی و نصب به محل ساخت‌وساز انتقال داده می‌شوند.
ویلاهای چوبی پیش‌ساخته چندین مزیت از جمله مقرون‌به‌صرفه بودن، انعطاف‌پذیری در طراحی و برخورداری از زیبایی طبیعی چوب را دارند. همچنین ساخت این ویلاها نسبت به خانه‌های چوبی سنتی در زمان کمتری انجام می‌شود و با محیط‌ زیست سازگاری بیشتری نشان می‌دهند.
ویلاهای پیش‌ساخته بتنی

ویلاهای پیش‌ساخته بتنی

در ساخت و تولید ویلای بتنی پیش‌ساخته به‌جای چوب از پانل‌های بتنی استفاده می‌کنند. این پانل‌ها قبل از اینکه برای مونتاژ به محل ساخت‌وساز منتقل شوند در کارخانه ریخته و پخت می‌شوند. مزیت‌های ویلاهای بتنی پیش‌ساخته را می‌توان استحکام، دوام و مقاومت در برابر آتش دانست. آن‌ها همچنین طول عمر بیشتری نسبت به ویلاهای چوبی سنتی دارند و به مراقبت کم‌تری نیاز پیدا می‌کنند.
این نوع ویلای پیش‌ساخته به‌دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط آب‌وهوایی نامناسب و بهره‌وری انرژی، محبوبیت بیشتری یافته‌اند. با این ‌حال، این ویلاهای بتنی معمولا به‌سبب هزینه مواد و ساخت از ویلاهای چوبی پیش‌ساخته گران‌تر خواهند بود.
 ویلاهای پیش‌ساخته LSF

ویلاهای پیش‌ساخته LSF

برای تولید و ساخت ویلاهای پیش‌ساخته (Light Steel Frame)  LSF به‌جای چوب یا بتن از اسکلت فولادی به‌عنوان تکیه‌گاه اصلی سازه کمک می‌گیرند. اسکلت فولادی قبل از انتقال به محل ساخت‌وساز در یک کارخانه طراحی و ساخته و در همان‌جا نیز مونتاژ می‌شود. سپس آن را با مواد مختلفی مانند دیوار خشک، عایق و روکش فلزی تکمیل می‌کنند.
ویلاهای پیش‌ساخته LSF مزایای متعددی از جمله سرعت ساخت، استحکام و دوام و بهره‌وری انرژی را در اختیار مالکان قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین سبک‌وزن هستند و توانایی تحمل تغییر شدید شرایط آب‌وهوایی را دارند. ویلاهای پیش‌ساخته LSF  نیز در شمار ویلاهای محبوبی قرار گرفته‌اند که این موقعیت را به‌دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، کاهش زمان ساخت و پایداری محیطی به دست آورده‌اند.
ویلاهای پیش‌ساخته SIP (پانل‌های عایق سازه‌ای)

ویلاهای پیش‌ساخته SIP (پانل‌های عایق سازه‌ای)

ویلاهای پیش‌ساخته (Structural Insulated Panel) SIP را از پانل‌های عایق می‌سازند و از یک هسته فوم که بین دو ورق تخته سه لا یا OSB (تخته رشته‌ای جهت‌دار) قرار گرفته است به‌عنوان تکیه‌گاه ساختاری اولیه استفاده می‌کنند. ویلاهای پیش‌ساخته SIP مزایای بی‌شماری از جمله بهره‌وری انرژی، سطح عایق بالا، دوام و سرعت ساخت را نشان می‌دهند.
 هزینه طراحی ویلای پیش‌ساخته

هزینه طراحی ویلای پیش‌ساخته

هزینه طراحی ویلای پیش ساخته‌ می‌تواند بسته به عوامل مختلف، رقم متفاوتب داشته باشد. اندازه ویلا، متریال به‌کاررفته و پیچیدگی طراحی همگی می‌توانند بر قیمت تمام‌شده، تاثیر بگذارند. به‌طور متوسط، یک ویلای پیش‌ساخته ساده می‌تواند از 6 تا 60 میلیون تومان هزینه در پی داشته باشد. با این ‌حال، طرح‌های لوکس‌تر و بزرگ‌تر می‌توانند بیش از یک میلیارد تومان هم هزینه را بر مالکان خود تحمیل کنند.
در نظر داشته باشید که طراحی یک ویلای پیش‌ساخته می‌تواند در طولانی‌مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. زیرا فرایند ساخت‌وساز کارآمدتری را پشت سر می‌گذارند و مواد مورداستفاده در آن‌ها اغلب پایدارتر هستند. علاوه بر این، ویلاهای پیش‌ساخته را می‌توان متناسب با نیازها و ترجیحات خاص طراحی کرد که امکان ایجاد یک فضای زندگی شخصی و منحصربه‌فرد را فراهم می‌سازند.

نمونه‌هایی از طراحی‌های خیره‌کننده ویلای پیش‌ساخته در سراسر جهان

در ادامه به بررسی چند نمونه از طراحی‌های خاص ویلاهای پیش‌ساخته می‌پردازیم.

پروژه Desert House در کالیفرنیا

خانه صحرا یک ویلای پیش‌ساخته خیره‌کننده است که در کویر هات اسپرینگز، کالیفرنیا قرار دارد و کار طراحی آن را شرکت معماری مشهور Marmol Radziner بر عهده داشت.
پروژه Desert House در کالیفرنیا

این خانه را در یک‌ چشم‌انداز زیبای10 هکتاری بیابانی ساخته‌اند و مناظر پانورامای جذابی از کوه‌های اطراف را در اختیار آن گذاشته‌اند. طراحی این سازه به‌گونه‌ای صورت گرفته است که به‌طور یکپارچه با محیط اطراف خود ترکیب شود. این پروژه با طراحی ساده و زیبایی دارد و متریال طبیعی مانند چوب، سنگ و فلز را در آن به کار برده‌اند.
 پروژه Desert House در کالیفرنیا
 
فضای داخلی خانه نیز برای استفاده از حداکثر نور طبیعی طراحی و فضای نشیمن آن به‌صورتی باز و با پنجره‌های بزرگ ساخته‌ شده است که منظره‌ای از کویر را پیش روی ساکنان قرار می‌دهد. این سازه همچنین به‌دلیل استفاده از سیستم‌هایی مانند سیستم پنل خورشیدی و روشنایی LED به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.
 پروژه Desert House در کالیفرنیا
برخی از ویژگی‌های قابل‌توجه خانه کویر عبارت‌اند از یک تراس بزرگ در فضای باز که مکان مناسبی برای استراحت و لذت‌بردن از مناظر زیبای کویر را به وجود می‌آورد و همچنین یک استخر مجلل و اسپا که برای سرگرمی، عالی به نظر می‌رسد. این خانه همچنین از یک آشپزخانه خیره‌کننده بهره می‌برد که با وسایل مدرن و کابینت‌های سفارشی زیبا مجهز شده است.
پروژه Desert House در کالیفرنیا
به‌طور کلی، خانه صحرا نمونه‌ای باورنکردنی از طراحی معماری مدرن به‌شمار می‌رود که سبک، راحت و پایدار هستند.

پروژه Garden Shed در فنلاند

سوله باغ را باید یک سازه منحصربه‌فرد نامید که در فنلاند واقع شده است و معماران Avanto Ltd با همکاری لیندا برگروث آن را طراحی کرده‌اند. این کلبه یک فضای چندمنظوره دارد که به‌عنوان یک گلخانه، انباری و اتاق مهمان عمل می‌کند.
پروژه Garden Shed در فنلاند
 سوله باغ با درنظرگرفتن ویژگی پایداری طراحی و با استفاده از متریال سازگار با محیط‌زیست ساخته شده است. این کلبه یک قاب چوبی با پنجره‌های بزرگ دارد و به نور طبیعی اجازه می‌دهد تمام فضا را در بر بگیرد. همچنین درهای شیشه‌ای و بزرگ آن به یک تراس کوچک در طبیعت باز می‌شوند. به‌سبب طراحی فضای داخلی این سوله، مالکان آن از فضایی بسیار کاربردی، زیبا و دلنشین بهره‌مند شده‌اند.
پروژه Garden Shed در فنلاند
یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های سوله باغ را باید در این ویژگی دانست که به‌راحتی می‌تواند از یک فضای کاری به یک اتاق مهمان تبدیل‌ شود. زیرا می‌توان تخت‌خواب درون اتاق را برداشت و به‌ جای آن مبل مناسب قرار داد تا فضا به مکان مناسب برای حضور مهمانان تغییر یابد.
پروژه Garden Shed در فنلاند
سوله باغ علاوه بر ویژگی‌های کاربردی، فضایی زیبا و آرام دارد که آن را محلی مناسب برای استراحت و تفکر مناسب می‌سازد. بخش گلخانه، فضای چشم‌نوازی را برای پرورش گیاهان و باغبانی در اختیار می‌گذارد.
پروژه Garden Shed در فنلاند
به‌طورکلی، سوله باغ یک نمونه خیره‌کننده از معماری مدولار و پایدار شمرده می‌شود. فضای این کلبه به‌طور یکپارچه عملکرد بالا را با زیبایی ترکیب می‌کند و نقش گواهی را دارد که قدرت تفکر خلاق و طراحی نوآورانه را به نمایش می‌گذارد.

پروژه De Oostvaarders در هلند

De Oostvaarders  یک مجتمع آپارتمانی منحصربه‌فرد و پایدار واقع در  Almere هلند است. طراحی این سازه را  شرکت معماری Drost + van Veen architecten انجام داد.
پروژه De Oostvaarders در هلند
مجموعه فوق شامل 35 آپارتمان می‌شود که در سایت صنعتی سابق ساخته شده‌اند. این سازه پایدار، طیف وسیعی از ویژگی‌های کارآمد انرژی را در اختیار خود دارد و به‌طور کامل عایق‌بندی ‌شده است. همچنین از یک سیستم گرمایش و سرمایش جمعی کمک می‌گیرد. پنل‌های خورشیدی نیز بر روی سقف این سازه نصب شده‌اند تا مصرف انرژی را به حداقل برسانند.
De Oostvaarders  همچنین طراحی منحصربه‌فردی را به خود اختصاص داده است و سازه‌ای به نظر می‌رسد که به‌لحاظ بصری محرک شمرده می‌شود. این بنا شکلی هندسی و زاویه‌دار دارد و کاشی‌های چوبی و پانل‌های رویی با ترکیبی چشمگیر آن را پوشانده‌اند. به‌دلیل انعکاسی که از محیط طبیعی اطراف و دریاچه مجاور صورت می‌گیرد، پروژه مذکور را در این نقطه ساخته‌اند.
پروژه De Oostvaarders در هلند
طراحی داخلی آپارتمان‌ها بر سادگی و کارایی تمرکز دارد و فضاهای آن به‌صورتی کاربردی و سازگار شکل گرفته‌اند.
پروژه De Oostvaarders در هلند
به‌طورکلی، De Oostvaarders  نمونه‌ای زیبا و پایدار از معماری مدرن را به نمایش می‌گذارد. این سازه طراحی بهینه انرژی را با زیبایی‌شناسی چشمگیر در هم می‌آمیزد و فضایی راحت و کاربردی را برای ساکنین خانه خلق می‌کند.

آینده طراحی ویلای پیش‌ساخته

آینده طراحی ویلای پیش ساخته به‌دلیل ترکیب متریال‌های جدید با فناوری‌ روز، امیدوارکننده به نظر می‌رسد. می‌توانیم منتظر راه‌حل‌های فناوری پیشرفته‌تری مانند پرینت سه‌بعدی و مونتاژ روباتیک در آینده‌ای نزدیک باشیم که روش تولید ویلاهای پیش‌ساخته را متحول کند. معماران و طراحان با طرح‌های خلاقانه و ویژگی‌های قابل شخصی‌سازی محدودیت‌ها را از بین خواهند برد. آینده این ویلاها روشن دیده می‌شود و پیش‌بینی‌ها از نوآوری و سارگازی ‌آن‌ها با محیط زیست خبر می‌دهند که به تقاضاهای روبه‌رشد پاسخ خواهند داد.
 

جمع‌بندی

طراحی ویلای پیش‌ ساخته به‌دلیل مزایایی از جمله مقرون‌به‌صرفه بودن، زمان ساخت سریع‌تر، دوام و پایداری و قابلیت شخصی‌سازس محبوبیت فزاینده‌ای یافته است و شرکت‌های زیادی گزینه‌های طراحی متنوعی را متناسب با نیازها و ترجیحات فردی ارائه می‌دهند. طراحی ویلای پیش ساخته سطح بالایی از یکپارچگی ساختاری و زیبایی معماری را با طرح‌های نوآوران نشان ‌می‌دهد که عنصری امیدوارکننده و هیجان‌انگیز برای ‌حل چالش‌های ساخت‌وساز مدرن به نظر می‌ رسند که فضای زندگی راحت و پایدار را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند.
 
تعداد بازدید : ۱۱۳۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
خلق ویلای فرمال در کرج با نمای آجری

خلق ویلای فرمال در کرج با نمای آجری

معماری و طراحی داخلی ویلا مورلا

معماری و طراحی داخلی ویلا مورلا

خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار

خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار

طراحی خانه شناور و لوکس

طراحی خانه شناور و لوکس

خانه گالاتیا نمایش منحصر به فردی از  سبک معاصر

خانه گالاتیا نمایش منحصر به فردی از سبک معاصر

خانه میلیون دلاری الن دی جنرس

خانه میلیون دلاری الن دی جنرس

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir