۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ۱۵:۴۸
استخر در طراحی ویلا

مزایای داشتن استخر در طراحی ویلا

قبل از اینکه به بررسی موقعیت استخر در طراحی ویلا بپردازیم، درک مزایای استخر ضروری به نظر می‌رسد. استخر نه‌تنها یک افزودنی مجلل برای ویلا خواهد بود، بلکه یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که ارزش ملک را افزایش می‌دهد. در ادامه به برخی از مزایای داشتن استخر در ویلا اشاره می‌کنیم.

زیباسازی

استخر به ویلا زیبایی و ظرافت را می‌بخشد و آن را از سایر املاک متمایز می‌کند. آب یک استخر می‌تواند فضایی آرام‌بخش ایجاد کند و جذابیت کلی ملک را افزایش دهد.

سرگرمی و آرامش

استخر برای استراحت و سرگرمی فضایی فراهم می‌سازد و در گردهمایی‌های خانوادگی، مهمانی‌ها یا شنای آرام فضایی را برای ساکنان و مهمانان آماده می‌کند که در آن آرامش داشته باشند و از تجربه آن لذت ببرند.
استخر در طراحی ویلا

فواید سلامتی

شنا یک ورزش آرام است که برای سلامتی، فواید متعددی مانند سلامت قلب و عروق، بهبود ظرفیت ریه و کاهش وزن دارد. در نظر گرفتن استخر در طراحی ویلا فضای مناسب و در دسترس ساکنان را برای ورزش و حفظ سبک زندگی سالم مهیا خواهد کرد.

عوامل تاثیرگذار برای ساخت استخردر ویلا

در زمان طراحی ویلا باید موقعیت استخر را به‌دقت در نظر گرفت تا اطمینان کامل حاصل شود که در مکانی قرار خواهد گرفت که از نظر بصری جذاب، کاربردی و برای شناگران ایمن باشد. بنابراین در زمان انتخاب مکان استخر باید چندین فاکتور ازجمله قرار گرفتن در معرض آفتاب، جهت باد، حریم خصوصی، نماها، ایمنی، دسترسی و یکپارچگی منظره را مدنظر قرار داد.

قرارگیری در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از مهم‌ترین عواملی است که طراحان برای انتخاب موقعیت استخر در طراحی ویلا باید به آن توجه کنند. در حالت ایده‌آل، استخر باید در منطقه‌ای قرار گیرد که در طول روز، آفتاب زیادی بر آن بتابد. این کار نه‌تنها یک تجربه شنای دل‌پذیر را فراهم خواهد کرد، بلکه تضمین می‌کند که آب به‌طور طبیعی گرم می‌شود و هزینه‌های انرژی مرتبط با گرمایش استخر را کاهش می‌دهد.
علاوه بر این، اگر استخر در یک منطقه سایه قرار گیرد این احتمال وجود دارد که به محل پرورش جلبک‌ها و سایر باکتری‌ها تبدیل شود و خطراتی برای سلامتی شناگران به همراه بیاورد.
زمان در نظر گرفتن قرارگیری در معرض نور خورشید، ضروری است که جهت ملک را نیز در نظر بگیرید. استخرهای رو به شمال نسبت به استخرهای رو به جنوب، نور مستقیم خورشید را به میزان کمتری دریافت خواهند کرد که این امر ممکن است بر دمای آب و تجربه کلی شنا تاثیر بگذارد. علاوه بر این، موقعیت درختان و ساختمان‌های مجاور را نیز باید برای تعبیه استخر در طراحی ویلا ارزیابی کرد. زیرا آن‌ها می‌توانند سایه‌ای ایجاد کنند که احتمالا بر میزان نور خورشید دریافتی استخر تاثیر می‌گذارد.
استخر در طراحی ویلا

جهت باد

جهت وزش باد یکی دیگر از عوامل ضروری است که برای تعبیه استخر در طراحی ویلا باید مدنظر طراحان و سازندگان باشد. استخر باید در محلی قرار گیرد که از بادهای شدید محافظت شود. زیرا وزش بادهای شدید می‌تواند با ایجاد موج شنا را دشوار کند. علاوه بر این، زباله‌های ناشی از باد، مانند برگ‌ها و شاخه‌ها نیز به‌راحتی در استخر جمع می‌شوند و حفظ پاکیزگی آن را دشوار می‌سازند.
صاحب ویلا برای تعیین جهت باد غالب می‌تواند به یک وب‌سایت آب‌وهوای محلی مراجعه کند یا به ارزیابی حرکت درختان و سایر گیاهان اطراف بپردازد. علاوه بر این، اگر ویلا در منطقه‌ای واقع‌شده است که مستعد بادهای شدید خواهد بود شاید صاحب‌خانه بخواهد به نصب یک بادگیر مانند حصار یا پرچین برای محافظت بیشتر از محوطه استخر روی بیاورد.

حریم خصوصی

هنگام انتخاب موقعیت استخر در طراحی ویلا، حفظ حریم خصوصی یکی از نکات مهم خواهد بود. استخر باید در محلی قرار گیرد که حریم خصوصی شناگران کاملا حفظ شود، به‌خصوص اگر ویلا در یک منطقه پرجمعیت یا نزدیک یک خیابان شلوغ واقع‌شده باشد، اهمیت این امر بسیار افزایش می‌یابد. استفاده از پرچین، حصار یا سایر عناصر محوطه‌سازی نیز به ایجاد یک استخر خصوصی کمک خواهد کرد.
نکته مهم دیگر در هنگام در نظر گرفتن حریم خصوصی، توجه کردن به نقاطی است که احتمال دارد از ساختمان‌های اطراف یا خیابان‌ها قابل مشاهده باشد. به‌عنوان ‌مثال، اگر احتمال دیدن استخر از خیابان وجود دارد، صاحبان خانه می‌توانند نسبت به نصب یک حصار یا عناصر محوطه‌سازی برای ایجاد حریم خصوصی اضافی اقدام کنند.

منظره

موقعیت استخر در طراحی ویلا می‌تواند بر مناظر ملک نیز تاثیر بگذارد. در حالت ایده‌آل، استخر باید در منطقه‌ای قرار گیرد که چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای از مناظر اطراف ارائه دهد. به‌عنوان ‌مثال، اگر ویلا در دامنه تپه واقع‌ شده است، استخر باید در شیب رو به منظره قرار گیرد و منظره‌ خیره‌کنندهای را در پیش چشم شناگران ظاهر سازد.
هنگام در نظر گرفتن منظره‌ها، مهم است که به جهت ملک و چشم‌انداز اطراف نیز دقت کافی نشان دهید. صاحب‌ ویلا باید توجه کند که موقعیت استخر چگونه بر منظره‌های مناطق مختلف ملک ازجمله خانه و فضاهای زندگی در فضای باز تاثیر می‌گذارد.

ایمنی

در زمان طراحی استخر در ویلا، ایمنی یکی از دغدغه‌های اصلی خواهد بود. استخر را باید در مکانی ایجاد کرد که به‌راحتی از خانه قابل‌مشاهده باشد و امکان نظارت دائمی بر شناگران را فراهم سازد. علاوه بر این، اطراف استخر باید به‌صورت ضدلغزش ساخته شود و برای آن حصار کافی و سایر ویژگی‌های ایمنی نیز شکل بگیرد تا بتوان از حوادث احتمالی پیشگیری به عمل آورد.
طراح برای رعایت مسایل ایمنی باید عمق استخر و شیب زمین اطراف را نیز محاسبه کند. ساخت استخر باید به‌صورتی انجام شود که ابتدای آن را کم‌عمق و انتهای آن را عمیق احداث کنند تا شناگران با توانایی‌های مختلف و با خیال راحت از شنا در آن لذت ببرند.
علاوه بر این برای انتخاب و قرار دادن یک استخر در طراحی ویلا باید زمین‌های اطراف را نیز درجه‌بندی کرد تا به اطمینان رسید که در زمان باران شدید، آب به داخل استخر جریان نمی‌یابد که در این صورت خواهد توانست جریان‌های خطرناکی ایجاد کند و احتمال غرق شدن افراد را به همراه بیاورد.
دسترسی

دسترسی

تعیین جایگاه استخر در طراحی ویلا باید دسترسی همه کاربران ازجمله افراد دارای معلولیت را نیز در پی داشته باشد. محیط اطراف استخر باید به‌گونه‌ای طراحی شود که دسترسی ویلچر به آن را امکان‌پذیر سازد. همچنین باید فضای کافی برای بالابر استخر و سایر تجهیزات دسترسی نیز در نظر گرفته شود. علاوه بر این، طراحی استخر باید ویژگی‌هایی مانند نرده‌ها و پله‌ها را هم در بر بگیرد تا امکان ورود و خروج ایمن را برای افراد دارای معلولیت فراهم کند.

ادغام چشم‌انداز

محل قرار گرفتن استخر در ویلا باید با عنایت به چشم‌انداز اطراف انتخاب شود و طراحی آن را به‌طور دقیق با زمین اطراف در حالتی یکپارچه انجام داد تا یک محیط طبیعی و هماهنگ را بیافریند. این کار را می‌توان از طریق استفاده از عناصر محوطه‌سازی مانند سنگ‌ها، گیاهان و ویژگی‌های آبی که با زمین‌های اطراف ترکیب می‌شوند، به دست آورد.
 

موقعیت‌های مختلف استخر در ویلا

بسته به چیدمان ملک و محیط اطراف، روش‌های مختلفی برای قرار دادن استخر در طراحی ویلا وجود دارد. در اینجا برخی از رایج‌ترین موقعیت‌های استخر در ویلاها آورده شده است.

حیاط اصلی

استخری که در یک حیاط واقع می‌شود، فضایی خصوصی و صمیمی را برای ساکنان و مهمانان به وجود می‌آورد. این استخر معمولا توسط مناطق اصلی ویلا احاطه خواهد شد و از چندین نقطه می‌توان به آن دسترسی داشت. این موقعیت احساس آرامش و انزوا را نیز ارائه می‌دهد و برای املاک واقع در مناطق شهری ایده‌آل به‌شمار می‌آید.

پشت‌بام

یک استخر روی پشت‌بام منظره خیره‌کننده‌ای از مناظر اطراف را در پی خواهد داشت و احساس منحصربه‌فرد و لوکسی را به ویلا می‌بخشد. این مدل استخر در طراحی ویلا معمولا در طبقه بالای ملک قرار می‌گیرد و از قسمت‌های اصلی نشیمن یا یک آسانسور خصوصی می‌توان به آن دسترسی داشت. این موقعیت برای خانه‌های واقع در مناطق ساحلی یا کوهستانی بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد که مناظر خیره‌کننده در طراف خود دارند.
استخر در طراحی ویلا

استخر بی‌نهایت

استخر بی‌نهایت یک انتخاب محبوب برای ویلاهایی با چشم‌انداز خیره‌کننده خواهد بود. این مدل استخر توهم یک استخر بدون حاشیه را به وجود می‌آورد که به‌طور یکپارچه با مناظر اطراف ترکیب خواهد شد. این موقعیت برای املاک واقع در شیب یا روی تپه مشرف‌به منظره مناسب به نظر می‌رسد.

استخر در باغ

این استخر در فضای بیرونی ویلا قرار می‌گیرد که با فضای سبز احاطه ‌شده است. این مدل استخر یک فضای آرام را شکل می‌دهد که دست‌یابی به آرامش و مدیتیشن را بسیار راحت خواهد کرد. این موقعیت استخر در طراحی ویلا را در املاک واقع در مناطق روستایی با فضای باز کافی نباید از دست داد.

استخر سرپوشیده

یک استخر سرپوشیده فارغ از شرایط آب‌و‌هوایی بیرون، فضایی مجلل و خصوصی را برای شنا و استراحت در اختیار مالکان ویلا خواهد گذاشت. معمولا چنین استخرهایی را در یک اتاق اختصاصی مانند زیرزمین یا اتاق آفتاب‌گیر جای می‌دهند، به‌صورتی که بتوان از قسمت‌های اصلی نشیمن به آن دست یافت. این موقعیت برای خانه‌های واقع در مناطقی با شرایط آب‌و‌هوایی بد، مانند زمستان‌های سرد یا تابستان‌های گرم، قابل‌توصیه است.
 

جمع‌بندی

توجه به موقعیت استخر در طراحی ویلا جنبه‌ای ضروری است تا از عملکرد مطلوب، زیبایی و ارزش ملک اطمینان حاصل شود. همچنین باید حریم خصوصی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، منظره، دسترسی و ایمنی را نیز فراهم کند. موقعیتهای مختلف استخر در ویلاها مانند حیاط اصلی، پشت‌بام، استخر بی‌نهایت، استخر در باغ و استخر سرپوشیده، گزینه‌هایی هستند که به ‌جذابیت ویلا می‌انجامد. برای تعیین مکان استخر باید به ملک و محیط اطراف آن توجه کرد تا به طرحی یکپارچه با طراحی ویلا اطمینان یافت.
 
 
تعداد بازدید : ۸۲۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
پارک آبی عمومی کودک و نوجوان در مزرعه ذغال سنگ

پارک آبی عمومی کودک و نوجوان در مزرعه ذغال سنگ

مجموعه تفریحی ورزشی در قلب کوه های آلپ

مجموعه تفریحی ورزشی در قلب کوه های آلپ

چهار فضای جذاب و خلاق طراحی شده برای کودکان

چهار فضای جذاب و خلاق طراحی شده برای کودکان

سالن سونا معلق بر روی دریاچه، و غرق در کوهستان های نروژ

سالن سونا معلق بر روی دریاچه، و غرق در کوهستان های نروژ

نکاتی در مورد انتخاب رنگ مناسب برای پوشش داخلی استخر

نکاتی در مورد انتخاب رنگ مناسب برای پوشش داخلی استخر

طراحی و ساخت ویلا لوکس با چشم انداز بی نظیر اقیانوس

طراحی و ساخت ویلا لوکس با چشم انداز بی نظیر اقیانوس

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir