۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ۲۰:۴۲
نکات طراحی ویلا جنگلی

تنوع در طراحی ویلا جنگلی

طراحی خانه‌های جنگلی می‌تواند با مصالح مختلف و شیوه‌های معماری متفاوت صورت بگیرد که این تفاوت‌ها اغلب تحت تاثیر عوامل جغرافیایی هستند. ویلاهای جنگلی در سرتاسر دنیا‌ از آمریکا گرفته تا استرالیا ساخته می‌شوند. بدیهی است که سبک طراحی و اجرای هریک از آن‌ها را متناسب و سازگار با اقلیم آب‌و‌هوایی و طبیعت اطراف آن در نظر می‌گیرند.
تنوع در طراحی ویلا جنگلی

مهم‌ترین عامل در طراحی خانه‌های جنگلی

اولین موردی که برای طراحی یک خانه یا ویلا در جنگل باید موردتوجه واقع شود، نوع پایه‌ریزی یا فونداسیون ساختمان در خاک جنگل است. پی‌ریزی این ساختمان‌ها باید با توجه به چشم‌انداز و موقعیت زمین انجام صورت گیرد. به بیان دیگر، محیط اطراف ویلا و چشم‌اندازهای طبیعی آن باید با طراحی داخلی و خارجی ساختمان هارمونی داشته باشند.

خانه‌های چوبی از جنس طبیعت

خانه‌های جنگلی ساختمان‌هایی هستند که به طبیعت تعلق دارند. بنابراین بهتر است طراحی و همچنین معماری آن‌ها کمترین شباهت را با خانه‌های شهری نشان دهد یا کاملا متفاوت با آن‌ها صورت بگیرد. نحوه قرارگیری ویلاها در فضای جنگل نیز باید به گونه‌ای شکل بگیرد که کاملا جزیی از جنگل به نظر بیایند.
 مهم‌ترین بخش تصمیم‌گیری برای طراحی ویلا جنگلی و ساخت آن ارتباط قوی اما ساده‌ سازه با طبیعت است. بسیار ضرورت داد که برای این کار به مصالح و تکنولوژی ساخت ویلاها توجه ویژه‌ای مبذول داشت. نورپردازی، نصب و راه‌اندازی سایر تکنولوژی‌ها در طراحی ویلا را باید به گونه‌ای پیش برد که حداقل آسیب را برای طبیعت به بار بیاورد و حداکثر انرژی را از آن را دریافت کند. علاوه بر این، انتخاب متریال طبیعی مانند چوب و سنگ نیز برای ساخت چنین سازه‌هایی بسیار مناسب خواهند بود.
در هرکجای دنیا تهیه چوب محلی بهترین انتخاب برای رسیدن به این مقصود به‌شمار می‌آید. زیرا بیشترین سازگاری را با اقلیم و آب‌و‌هوای منطقه از خود نشان می‌دهد. استفاده از چوب بالاترین سطح انرژی طبیعی را به خانواده‌های ساکن در این خانه‌ها به ارمغان می‌آورد و فضای جنگل را در خاطرشان تداعی می‌کند.
طراحی ویلا جنگلی

پاک‌سازی منطقه

چنانچه زمینی که برای ساخت‌و‌ساز در نظر گرفته‌اید، پوشیده از درختان است. ابتدا باید بعضی از آن‌ها را قطع کنید که این عمل آنقدرها هم ساده نیست که به نظر می‌رسد. در زمان طراحی ویلا جنگلی به خاطر بسپارید که جنگل یک اکوسیستم شناخته می‌شود و اجزای داخلی آن با یکدیگر ارتباط دارند. قطع تعداد زیادی از درختان می‌تواند به محیط آسیب برساند. به‌عنوان مثال در زمین‌های شیب‌دار فرسایش خاک و رانش گل در زمان بارندگی‌ها را به همراه خواهد داشت.
پیشنهاد می‌شود از قطع درختان قسمت شمالی خانه صرف‌نظر کنید. چراکه آن‌ها در زمستان از رسیدن بادهای سرد به ویلا جلوگیری خواهند کرد. این کار باعث کاهش هزینه‌های انرژی گرمایشی در زمستان خواهد شد. برای قطع کردن به سراغ درختان سمت جنوب بروید تا بتوانید نور خورشید بیشتری را به درون ویلای خود بیاورید. 

دسترسی به نور طبیعی

نور طبیعی نقش مهمی در طراحی ویلا جنگلی دارد. این نور باعث می‌شود اتاق‌ها بزرگ‌تر و روشن‌تر از حالت عادی خود به نظر برسند. استفاده از پنجره‌های بزرگ‌تر عامل دریافت و ورود نور بیشتر به داخل اتاق‌ها خواهد بود. به این ترتیب علاوه بر نور بیشتر در زمستان از گرمای خورشید نیز به‌عنوان یک منبع گرمایشی طبیعی در طول روز بهره‌مند خواهید شد. 
می‌دانید که در زمستان مجبور خواهید بود از منابع نور مصنوعی نیز کمک بگیرید. برای این فصول استفاده از لامپ‌هایی با طیف نوری گرم را توصیه می‌کنند. در این صورت محیط داخل ویلا دنج‌تر و گرم‌تر به نظر خواهد رسید.
ویلا جنگلی

استقامت طبیعی

طبیعت همان‌طور که می‌تواند به ویلای شما زیبایی ببخشد، به همان اندازه خواهد توانست برای مواد به‌کار‌رفته در سازه آسیب‌زا باشد. بدیهی است طراحی ویلا جنگلی را باید به گونه‌ای در نظر گرفت که اجزا و مواد مورداستفاده در آن از مقاومت کافی در برابر عوامل فرسایشی محیط برخوردار باشند.
برای پیشگیری از آسیب‌های طبیعی، می‌توان از خود طبیعت کمک گرفت. به‌عنوان مثال چوب سرو یکی از بهترین مواد طبیعی به‌حساب می‌آید که در برابر آب و حشرات مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. همچنین به مراقبت کمتری نیاز دارد. برخورداری از عمر طولانی را نیز باید از دیگر ویژگی‌های این چوب دانست.
 کامپوزیت‌های مصنوعی که طرح چوب دارند نیز گزینه‌های مناسبی برای ساخت ویلا در جنگل هستند. اما نسبت به چوب سرو بسیار گران‌تر خواهند بود. با این حال توصیه می‌شود در اکثر موارد چوب را با مواد مصنوعی جایگزین کنید. زیرا در درازمدت مقاومت بیشتری در برابر قارچ، کپک و موریانه خواهد داشت. 

هماهنگی با طبیعت در طراحی ویلا جنگلی

محیط طبیعی نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کند و در زمان طراحی ویلای رویایی خود نباید از این نکته غافل شوید. تا جایی که امکان دارد در طراحی ویلای جنگلی خود انعطاف به خرج دهید تا هماهنگی آن را با محیط اطراف در بالاترین سطح نگاه دارید و آن را حفظ کنید به‌طوری که در نگاه اول احساس تعلق این ویلا به جنگل کاملا آشکار شود.
در وهله اول بهترین و ساده‌ترین راه را در انتخاب رنگ‌های مشابه با محیط می‌دانند. بسیاری از متخصصان استفاده از رنگ‌های بژ یا خاکستری را نیز برای طراحی داخلی پیشنهاد می‌دهند. این رنگ‌ها با طیف گسترده‌ای از عناصر از لوازم منزل گرفته تا فضای خارجی آن هماهنگ خواهند شد.  
ویلا جنگلی

توجه به شرایط آب‌و‌هوایی

در جنگل‌ها اغلب آب‌و‌هوای سرد و مرطوبی را تجربه می‌کنیم. بنابراین نکته مهم در طراحی ویلا جنگلی، در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای زمان‌هایی است که باران‌های طولانی‌مدت آغاز خواهند شد. برای مثال استفاده از سقف‌های شیب‌دار، راهکار خوبی برای پیشگیری از تجمع آب در سقف و همچنین محافظت از بدنه ویلا در برابر آب خواهد بود.
در ویلاهای جنگلی بین طبقه همکف و سطح زمین را باید با فاصله‌ای نسبی در نظر گرفت. با انجام این کار هوا در زیر ساختمان جریان خواهد یافت و رطوبت از کف به داخل ویلا منتقل نخواهد شد.
در مناطقی که بستر ویلا را سخت و سنگی می‌یابید از سنگ‌ها نیز می‌توانید به عنوان متریال اصلی برای طراحی و ساخت ویلا جنگلی بهره ببرید. در این صورت علاوه بر مقاومت بالا، ظاهر ویلا با طبیعت هارمونی زیادی خواهد داشت. البته پیش از انتخاب حتما برآورد هزینه آن را انجام دهید که قاعدتا بیشتر از گزینه‌های دیگر خواهد بود.

اقدامات مفید پیش از طراحی ویلا جنگلی

پیش از هرگونه اقدامی ابتدا با توجه به شکل زمین و منطقه‌ای که ویلا در آن قرار خواهد گرفت، هر آنچه که در طراحی برای شما مطلوب است روی کاغذ بیاورید. همه نکات موردنظر خود را بنویسید. حتی نقشه موردنظر خود را برای طراحی داخلی رسم کنید. 
پس از آن باید به سراغ مشورت کردن با یک طراح یا در صورت لزوم یک معمار بروید. برای انتخاب طرح می‌توانید از اینترنت یا شبکه‌هایی مانند پینترست ایده بگیرید و تصاویر موردنظر را با طراح خود به اشتراک بگذارید.
گام بعدی در نظر گرفتن منابع مالی است. حتما درمورد بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید با طراح خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. مثلا استفاده از سنگ در طراحی شاید تا ۵۰ درصد هزینه‌های شما را افزایش دهد. متخصص مربوطه می‌تواند موارد پیشنهادی مشابه را به شما معرفی کند تا هزینه خود را کاهش دهید. فراموش نکنید تمام ایده‌های خود را با اعضای خانواده در میان بگذارید و نظر و مشورت آن‌ها را جویا شوید. 

نمونه‌هایی از ویلاهای جنگلی

طراحی داخلی و خارجی خانه‌های جنگلی تنوع بسیاری دارند. در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.
نمونه‌هایی از ویلاهای جنگلی

ایران، مازندران

یکی از زیباترین نمونه‌های طراحی ویلا جنگلی در استان مازندران، بین جنگل سی سنگان و دریای خزر واقع شده است. در ساخت این ویلا از بتن، سنگ و شیشه استفاده کرده‌اند. استفاده از تنها چهار دیوار در ساخت ویلا، امکان دریافت حداکثر نور را در روز فراهم ساخته‌اند. همچنین طراحی سقف‌ها برای مناطق مرطوب و پرباران را باید به‌عنوان عاملی مهم در نظر گرفت که در مراحل طراحی و ساخت باید الزامات آن را رعایت کرد.
مازندران

 
مازندران
 
مازندران

هلند

ویلای بعدی در هلند واقع است که طراحی خوب، درست و متناسب با وسعت کم، آن را در معرض توجه قرار می‌دهد. در نظر گرفتن یک تراس هم‌سطح در سرتاسر خانه به اختصاص فضای مستقل بیشتر برای هر کدام از قسمت‌ها کمک می‌کند. طراحی سقف این ویلا، فضای خارج و داخل خانه را پوشش می‌دهد. شکل سقف نیز مانند کلاهی به نظر می‌رسد که به سبب آن هوای گرم در زمستان محفوظ می‌ماند و در تابستان نیز سایه 
هلند
 
 
هلند

هلند
 
هلند
نکته قابل‌توجه بعدی نیز بهره‌مندی از متریال ارگانیک برای ساخت ویلاست. این خانه را در بافت جنگلی نسبتا مرتفعی ساخته‌اند و هارمونی رنگ‌های محیطی را در آن کاملا رعایت کرده‌اند. این گونه خانه‌ها که به کابین‌های جنگلی معروف هستند،‌ برای تعطیلات کوتاه‌مدت مورداستفاده قرار می‌گیرند.
هلند

ویلاهای مینی مالیستی

نمونه بعدی طراحی ویلا جنگلی هم یک خانه با طراحی قرن بیستم و مناسب تعطیلات کوتاه‌‌مدت است. در ساخت این خانه تنها به سراغ استفاده از چوب رفته‌اند. چوب موردنیاز برای سازه را هم از درختان همان محیط تهیه کرده‌اند. فاصله کف سازه از زمین برای عدم نفوذ رطوبت و دیوارهای شیشه‌ای برای استفاده حداکثر از نور محیط در این خانه را به‌صورت آشکار می‌توان دید. 
ویلاهای مینی مالیستی
 
ویلاهای مینی مالیستی

جمع‌بندی

هوای پاک، طبیعت در دسترس، سکوت و آرامش جنگل‌ها سبب شده است که این روزها خانه‌ها و ویلاهای جنگلی برای گذران تعطیلات بهترین گزینه باشند. برای داشتن یک خانه در جنگل باید طراحی داخلی و خارجی آن را منطبق با استانداردهای لازم انجام داد که در این زمینه با تنوع بالایی در طرح‌ها و هزینه‌ها مواجه خواهید شد. در این مقاله سعی شد نکاتی که برای طراحی ویلا جنگلی ضروری است به روشنی توضیح داده شود. 
 
تعداد بازدید : ۵۷۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
بازسازی عمارت جان /  علیرضا طهمورثی

بازسازی عمارت جان / علیرضا طهمورثی

ویلای Z از محمد امین سیانا

ویلای Z از محمد امین سیانا

ساخت ویلا مدرن و لوکس (بهترین کیفیت + تصاویر نمونه کار)

ساخت ویلا مدرن و لوکس (بهترین کیفیت + تصاویر نمونه کار)

ساخت ویلای Casa 7A با چشم اندازی فوق العاده

ساخت ویلای Casa 7A با چشم اندازی فوق العاده

استفاده از چشم انداز در طراحی ویلا

استفاده از چشم انداز در طراحی ویلا

معماری ویلای MCNY با نمای متحرک

معماری ویلای MCNY با نمای متحرک

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir