نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ۱۹:۰۹
.jpg)
بررسی مراحل بازسازی مدرسه
فرایند بازسازی مدرسه از ایده تا طراحی و اجرا شامل مراحل زیر خواهد بود که در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر یک از مرحلهها میپردازیم:
• نیازسنجی
اولین قدم نیازسنجی است که این مرحله با شناسایی مناطقی از مدرسه شروع میشود که به بهبود یا ایمنسازی نیاز دارند. بهعنوان مثال کلاسهای درس قدیمی، امکانات ناکافی و... از جمله این موارد به شمار میروند.
• توسعه طراحی
پس از تکمیل نیازسنجی باید به سراغ مرحله طراحی رفت. این مرحله شامل ایجاد یک طرح برای پروژه نوسازی، از جمله چیدمان، طراحی فضای بازسازیشده و همچنین هرگونه تغییر لازم در زیرساختها، مانند سیستمهای برق یا لولهکشی است.
• بودجهبندی
پس از نهاییشدن طرح، بودجهای برای پروژه تخصیص داده میشود. مرحله بودجهبندی را شناسایی منابع مالی، تعیین هزینه مواد، نیروی کار و سایر هزینهها تشکیل میدهند.
• اجرا
پس از تعیین بودجه نوبت به پروژه نوسازی میرسد. در این مرحله استخدام پیمانکاران یا سایر متخصصان برای تکمیل کار صورت میگیرد و همچنین نظارت بر روند ساختوساز نیز مشخص میشود تا با حصول اطمینان از تکمیل پروژه بهموقع و در حد بودجه به ادامه آن پرداخت.
• ارزیابی
پس از تکمیل پروژه نوسازی، ارزیابی برای اثربخشی پروژه نیز در دستورکار قرار میگیرد. منظور از مرحله ارزیابی، جمعآوری بازخورد از ذینفعان مانند معلمان و دانشآموزان است تا با این کار ارزیابی شود که آیا فضای بازسازیشده نیازهای آنها را برآورده میسازد و محیط یادگیری کلی را بهبود میبخشد.
اهمیت بازسازی مدارس
نوسازی مدارس اهمیت ویژهای دارند. زیرا نقش مهمی در ایجاد یک محیط آموزشی مساعد برای دانشآموزان ایفا خواهد کرد. نوسازی مدارس تضمین میکند که زیرساختها بهروز هستند و استانداردهای ایمنی فعلی رعایت شدهاند. همچنین باعث بهبود جذابیت زیباییشناسی مدرسه خواهد شد و آن را به محیطی جذابتر و الهامبخشتر برای دانشآموزان تبدیل خواهد ساخت.
بهعلاوه، بازسازی مدرسه میتواند با ارائه امکانات مدرن مانند آزمایشگاههای علوم، کارگاههای کامپیوتر و کتابخانهها به بهبود عملکرد کلی تحصیلی دانشآموزان کمک کند. همچنین نوسازی مدارس میتواند با ایجاد شغل برای کارگران ساختمانی و افزایش ارزش املاک در منطقه اطراف، اقتصاد محلی را نیز ارتقا ببخشد. بهطور خلاصه، نوسازی مدارس برای ایجاد یک محیط آموزشی ایمن و الهامبخش ضروری به نظر میرسد تا تعالی تحصیلی را به همراه بیاورد و بر رفاه کلی دانشآموزان بیفزاید.
معیارها و استانداردهای بازسازی مدرسه
ضوابط و استانداردهای نوسازی مدارس به دستورالعملها و الزاماتی اشاره دارد که هنگام نوسازی یا ارتقای امکانات مدرسه باید رعایت شود. طراحی این معیارها و استانداردها بهگونهای است تا اطمینان از شکلگیری مدارس ایمن، کاربردی و مساعد برای یادگیری را به وجود بیاورد. برخی از معیارها و استانداردهای کلیدی برای نوسازی مدارس عبارتاند از:
ایمنی
ایمنی دانشآموزان، کارکنان و مراجعهکنندگان اولویت اصلی در هر پروژه بازسازی مدرسه خواهد بود. این معیار حصول اطمینان از رعایت قوانین ایمنی آتشسوزی، خروج اضطراری کافی و ساختاری سالم را در پی خواهد داشت.
دسترسپذیری
مدارس باید برای همه دانشآموزان از جمله افراد دارای معلولیت قابلیت دسترسی داشته باشند. بازسازی پروژهها باید امکاناتی مانند رمپ ویلچر، آسانسور و سرویسهای بهداشتی در دسترس را کاملا در نظر بگیرند.
بهرهوری انرژی
هدف نوسازی باید بهبود بهرهوری انرژی از طریق ارتقای سیستمهای روشنایی، سیستمهای HVAC و... باشد.
فناوری
مدارس باید با پیشرفتهای فناوری همراه شوند تا بهترین تجربه یادگیری را برای دانشآموزان فراهم کنند. بازسازیها باید ارتقاهایی مانند دسترسی به اینترنت پرسرعت، تختههای سفید تعاملی و کارگاههای کامپیوتر را مد نظر قرار دهند.
کارکرد
نوسازیها باید به ایجاد فضای بیشتر برای کلاسهای درس، آزمایشگاهها، کتابخانهها و دیگر فضاهای آموزشی منجر شوند و عملکرد امکانات مدرسه را بهبود بخشند.
زیباییشناسی
ظاهر یک مدرسه میتواند در روحیه و انگیزه دانشآموزان تاثیر بسزایی بگذارد. هدف بازسازی را باید ایجاد محیطی جذاب و الهامبخش برای یادگیری قرار داد.
بهطورکلی، معیارها و استانداردهای بازسازی مدرسه بهگونهای طراحی شدهاند که مدارس محیطی امن، کاربردی و الهامبخش برای یادگیری و رشد دانشآموزان باشد.
اهمیت دکوراسیون داخلی مدارس
دکوراسیون داخلی مدرسه نقش مهمی در ایجاد محیط آموزشی مناسب برای دانشآموزان دارد. یک کلاس درس با برخورداری از دکوراسیونی موثر میتواند روحیه و انگیزه دانشآموزان را افزایش دهد و به عملکرد تحصیلی بهتر آنها منجر شود. استفاده از رنگهای روشن و پوسترهای آموزشی مناسب با ایجاد فضای جذاب و محرک دانشآموزان را به یادگیری تشویق میکند. علاوه بر این، استفاده از صندلیهای راحت و نور کافی نیز خواهد توانست به کاهش حواسپرتی و بهبود سطح تمرکز یاری برساند.
دکوراسیون داخلی مدرسه میتواند بر سلامت روان و رفاه دانشآموزان بسیار تاثیرگذار باشد. کلاس درس با دکوراسیون ضعیف، رنگهای کسلکننده و فضاهای بههمریخته فضای منفی ایجاد خواهد کرد که این امر بر سلامت روان دانشآموزان اثر نامطلوب خواهد گذاشت.
از سوی دیگر، یک کلاس درس با برخورداری از دکوراسیون خوب، رنگهای آرامشبخش و فضاهای سازمانیافته به ایجاد محیطی مثبت منجر میشود که سلامت روانی دانشآموزان را ارتقا میبخشد. این نکته با توجه به افزایش مشکلات سلامت روان در بین کودکان و نوجوانان امروزی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، سرمایهگذاری در دکوراسیون داخلی مدرسه فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه یک محیط آموزشی سالم را برای دانشآموزان رقم خواهد زد.
آشنایی با معماری مدارس
آشنایی با معماری مدرسه به درک چگونگی اثرگذاری محیط فیزیکی مدرسه بر تجربه آموزشی تاثیر میگذارد. این کار برای ایجاد محیط یادگیری مساعد برای دانشآموزان ضروری است. همچنین طراحی و چیدمان ساختمان مدارس عاملی موثر در شکلگیری تجربه آموزشی دانشآموزان تلقی میشود. معماری مدرسه وقتی موثر خواهد بود که ایمنی، آسایش و رفاه دانشآموزان را در اولویت قرار دهد و فضای کافی برای کلاسهای درس، فضاهای مشترک و امکاناتی مانند کتابخانهها، آزمایشگاهها و امکانات ورزشی را فراهم سازد.
طراحی همچنین باید به نیازهای دانشآموزان دارای معلولیت توجه و اطمینان حاصل کند که امکانات ساختمان به آنها اجازه تردد راحت را خواهد داد و نیازهایشان را برآورده خواهد کرد. علاوه بر این، معماری باید دارای ویژگیهایی باشد که پایداری را ارتقا دهد. ویژگیهایی مانند روشنایی کارآمد انرژی و سیستمهای کنترل آبوهوا که صرفهجویی در هزینههای انرژی را در پی خواهند داشت.

اصول طراحی داخلی مدارس
تامین نیازهای دانشآموزان باید اولویت طراحی داخلی موثر باشد و محیط یادگیری مثبت و جذابی را خلق کند. در ادامه به بررسی اصول طراحی داخلی مدرسه میپردازیم.
تاثیر رنگ در طراحی داخلی مدرسه
رنگها میتوانند بر خلقوخو، رفتار و عملکرد دانشآموزان تاثیر بگذارند و انتخاب رنگهای مناسب برای مناطق مختلف مدرسه بسیار حائز اهمیت است.
رنگهای گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد میتوانند محیطی دلپذیر و محرک ایجاد کنند که خلاقیت و همکاری را افزایش میدهد. این رنگها به افزایش سطح انرژی شهرت دارند و استفاده از آنها در مکانهایی مانند راهروها، سالنهای ورزشی و... میتواند در ارتقای تعامل اجتماعی، عملکردی موثر نشان دهد.
رنگهای سرد مانند آبی، سبز و بنفش به خلق محیطی آرامشبخش کمک میکنند که باعث افزایش تمرکز میشود. این رنگها بهعنوان کاهشدهنده استرس و اضطراب شناخته شدهاند و در کلاسهای درس و کتابخانه میتوانند محیط یادگیری آرام و متمرکزی را شکل دهند.
رنگهای خنثی مانند بژ، خاکستری و سفید میتوانند محیطی منظم ایجاد کنند که معمولا در اتاقهای اداری مانند اتاق مدیر مدرسه، سالن پذیرایی و... برای ایجاد حس حرفهای و سازماندهیشده به کار میروند.

تاثیر نورپردازی در فضای داخلی مدرسه
نور طبیعی را باید بهترین گزینه برای ایجاد محیط یادگیری مثبت و جذاب دانست. نور طبیعی همچنین نوری متعادلتر و ثابتتر را فراهم میکند که میتواند فشار چشم و سردرد را کاهش دهد.
در مناطقی که نور طبیعی امکانپذیر نیست باید از نورپردازی مصنوعی بهره گرفت. نوع نور مصنوعی مورداستفاده در طراحی داخلی مدرسه میتواند بر روحیه و رفتار دانشآموزان تاثیر بگذارد. نور سرد (سفیدرنگ یا مهتابی)، مانند لامپهای فلورسنت معمولا به محیطی خشن و استریل منجر می شوند که خستگی چشم و سردرد را در پی دارند. از سوی دیگر، نور گرم (زردرنگ یا آفتابی) مانند لامپهای رشتهای یا چراغهایLED محیطی راحتتر برای افزایش تمرکز ایجاد خواهند کرد.
استفاده از نور در طراحی داخلی مدرسه باید با در نظر گرفتن نیازهای خاص مناطق مختلف صورت بگیرد. کلاسها و مناطق مطالعه به نورپردازی روشنتر و کانونیتری برای ارتقای تمرکز نیاز دارند. در حالی که مکانهای مشترک مانند راهروها و کتابخانهها میتوانند از نورهای متفاوتی برای ارتقای تعامل اجتماعی بهرهمند شوند.
نحوه چیدمان فضای داخلی کلاس
چیدمان فضای داخلی کلاس یکی از جنبههای مهم طراحی داخلی مدرسه را شکل میدهد که تجربه یادگیری دانشآموزان را تحتتاثیر قرار میدهد. برای چیدمان موثر فضای داخلی کلاس باید نیمکتهای مناسبی را انتخاب کرد که راحت، کاربردی و قابلتنظیم باشند و نیازهای مختلف دانشآموزان را پوشش دهد.
ایجاد یک نقطه کانونی مانند تخته وایتبرد یا صفحهنمایش پروژکتور هم میتواند به دانشآموزان برای داشتن تمرکز بیشتر کمک کند و فعالیت بیشتر آنها را در کلاس درس به همراه بیاورد. کلاس درس باید بهگونهای سازماندهی شود که حرکت کردن در آن آسان باشد و دسترسی را افزایش دهد. از رنگ و نور نیز میتوان بهطور موثر در کلاس استفاده کرد تا محیطی محرک و جذاب شکل بگیرد.

طراحی داخلی کتابخانه مدرسه
طراحی داخلی کتابخانه مدرسه جنبه مهمی از طراحی داخلی کلی مدرسه را به خود اختصاص میدهد. کتابخانه باید فضایی دلپذیر و راحت برای مطالعه و یادگیری دانشآموزان باشد. این مکان باید بهگونهای سازماندهی شود که با علائم و برچسبهای واضح، دسترسی به کتابها را راحتتر سازد.
طراحی باید با در بر گرفتن المانهایی برای افزایش تمرکز صورت بگیرد. همچنین در طراحی کتابخانه باید فضاهای جداگانهای برای مطالعه فردی یا مطالعه گروهی و کار مشترک نیز مدنظر قرار گیرد. همچنین نور مطالعه بهاندازه کافی تامین شود تا برای چشم تند و خشن نباشد. انتخاب صندلیها راحت و ارگونومیک وضعیت بدنی را بهبود میبخشند و خستگی را کاهش میدهند. رنگها نیز باید آرامشبخش و برای یادگیری مفید باشند. برای مثال رنگهای خنثی یا رنگهای پاستلی ملایم جزو گزینههای محبوب در حوزه انتخاب رنگ کتابخانه هستند.

مزایای طراحی داخلی مدارس
طراحی داخلی مدارس نقش مهمی در ایجاد یک محیط آموزشی مساعد برای دانشآموزان بازی میکند. طراحی داخلی مدرسه بهخوبی میتواند تجربه یادگیری و عملکرد تحصیلی تمامی دانشآموزان را بهبود بخشد و فضایی مثبت و خوشایند به وجود آورد که دانشآموزان را به حضور منظم در مدرسه تشویق میکند. طراحی داخلی خوب مدرسه عاملی برای کاهش سطح استرس در دانشآموزان شمرده میشود که برای سلامت روانی و عاطفی آنها بسیار ضروری است.
این کار همچنین میتواند با فراهم کردن فضاهایی که برای تسهیل این فعالیتها طراحی شدهاند، خلاقیت، همکاری و مهارتهای تفکر انتقادی را در بین دانشآموزان ارتقا دهد. بهطور کلی، سرمایهگذاری در طراحی داخلی مدرسه مزایای بیشماری را در بردارد که میتواند برای دانشآموزان و معلمان بهطور یکسان مفید واقع شود.
معرفی ایدههای مختلف برای طراحی دکور مدارس
با توجه به اینکه فضا و دکوراسیون داخلی مدارس اهمیت ویژهای دارند باید نکات فراوانی در پروژههای بازسازی رعایت شود تا مدرسه را به محیطی ایمن و خلاقانه برای دانشآموزان تبدیل کند. در ادامه به چند نمونه پروژه معروف بازسازی مدارس اشاره میکنیم.
مدرسه ابتدایی حقپناه در اصفهان، ایران
مدرسه ابتدایی حقپناه در شهر اصفهان واقع شده و به مدرسه مدادرنگی نیز معروف است. این مدرسه در سال 1367 ساخته شد و در سال 1391 توسط معماران سرشناس با نامهای مینا معینالدینی و محمد عرب مورد طراحی و بازسازی قرار گرفت. این مدرسه بهعنوان یکی از نمونههای مدارس هوشمند در ایران بهشمار میرود.


مدرسه پیشدبستانی Ecole Maternelle Pajol در پاریس، فرانسه
این مدرسه در سال 1940 ساخته و در سال 2001 بازسازی شده است. رنگها نقش مهمی در بازسازی مدرسه ایفا کردهاند. در واقع رنگها بهعنوان نیروی محرکه این پروژه بازسازی عمل میکنند.


مدرسه پیشدبستانی OA(Ogura Asahi) در سیتاما، ژاپن
مهدکودک OA اخیرا بهمنظور بهبود محیط آموزشی برای دانشآموزان خود بازسازی اساسی را در پیش گرفته است تا به مقاومسازی آن در برابر زلزله اقدام کند. پس از بازسازی مدرسه این مرکز بهعنوان دوستدار محیط زیست شناخته شد.
%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%8C%20%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86.jpg)
%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%8C%20%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86.jpg)
دبیرستان Sandy در اورگن، ایالات متحده آمریکا
دبیرستان سندی که در سال 2012 بازسازی شد یکی از بزرگترین مدارس در اورگن است. مساحت این مدرسه پس از بازسازی به دو برابر افزایش یافت.

.jpg)
مدرسه ابتدایی جورج واشنگتن کارور در ریچموند، ویرجینیا
بازسازی مدرسه ابتدایی جورج واشنگتن کارور در ریچموند ویرجینیا با ایده ایجاد یک محیط آموزشی مدرن و نوآورانه آغاز شد تا نیازهای دانشآموزان و معلمان را رفع کند. این مدرسه تحت بازسازی 23 میلیوندلاری قرار گرفت و فرایند این کار شامل اضافه شدن یک سالن ورزشی جدید، آزمایشگاههای علمی و یک مرکز رسانه بود.
این بازسازی همچنین ارتقای سیستمهای گرمایشی، سرمایشی و برقی مدرسه و همچنین نصب پنجرهها و سقفهای جدید برای بهبود بهرهوری انرژی بسیار کارآمدی را در پی داشت. کار ساختوساز بهسرعت پیش رفت تا اختلال در عملکرد روزانه مدرسه را به حداقل برساند. این پروژه در سال 2019 تکمیل شد و مدرسه ابتدایی جورج واشنگتن کارور را به یک محیط آموزشی مدرن و نوآور تبدیل کرد.

پروژه بازسازی مدرسه ابتدایی در ایتالیا
این مدرسه یکی از پروژههای معروف بازسازی مدرسه در ایتالیا شناخته میشود که در سال 2016 توسط گروه معماری Giulia Appolonia بازسازی شد. در این پروژه برای نمای ساختمان از متریال پلیکربنات و حجمهای زردرنگ بهره بردهاند. همچنین در طراحی داخلی مدرسه المانهایی متناسب با سن و احساسات دانشآموزان به کار رفته است.
.jpg)

مدرسه راهنمایی B.F. Brown در هیلزبورو، فلوریدا
مدرسه راهنمایی B.F. Brown در هیلزبورو فلوریدا تحت بازسازی 21 میلیوندلاری قرار گرفت که هدف آن ارتقای فناوری، امنیت و فضاهای آموزشی مدرسه بود. بازسازی یک مرکز رسانهای جدید، آزمایشگاههای علمی و کلاسهای درس نیز به مدرسه افزود.
این پروژه همچنین شامل ارتقای سیستمهای HVAC، برق و لولهکشی مدرسه، نصب دوربینهای امنیتی جدید و سیستم ورود بدون کلید برای بهبود امنیت بود. با تکمیل بازسازی در سال 2018، مدرسه راهنمایی B.F. Brown به یک محیط آموزشی مدرن و نوآور تبدیل شد.

جمعبندی
در نهایت، بازسازی مدرسه فرایندی ضروری برای دسترسی دانشآموزان به محیطهای آموزشی ایمن و مساعد شناخته میشود. فرایند بازسازی شامل ارتقای امکانات، تعمیر آسیبها و بهبود ظاهر کلی مدرسه است. نوسازی روحیه معلمان و دانشآموزان و عملکرد تحصیلی آنها را بهبود میبخشد. در حالی که این کار به سرمایهگذاری مالی قابلتوجهی نیاز دارد، مزایای بلندمدت آن را نمیتوان نادیده گرفت. بنابراین، برای مدارسی با کمبود امکانات یا وجود مشکلات پروژههای نوسازی در اولویت هستند تا بهترین تجربه یادگیری را به دانشآموزان هدیه دهند.