۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ ۲۰:۴۹
خانه نوفل

موقعیت جغرافیایی 

این خانه در سواحل جنوب غربی هند، جایی که دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب در تمام طول سال و باران‌های شدید در فصل باران‌های موسمی است، ساخته شد. منبع الهام طرح خانه از سنت‌های معماری کرالا است که اغلب دارای حیاط‌های بزرگ و سقف‌های کاشی‌کاری شیب‌دار است و همچنین از مواد طبیعی مانند آجر، گل، سنگ و چوب استفاده می‌شود. این نوع طراحی و به‌کارگیری مواد و مصالح بومی باعث شد این اثر در میان بهترین خانه های ۲۰۲۲ جای بگیرد. 

صاحبان خانه نوفل

این خانه برای نوفل چاران و خانواده چهار نفره‌اش از جمله همسر و سه فرزندش طراحی شده است. صاحب خانه که فردی مشتاق بود، تمایل داشت ذهنیت باز و کنجکاو او در خانه منعکس شود. یکی از الزامات قابل‌توجه این بود که خانه نوفل، منحصربه‌فرد و درعین‌حال مدرن و شگفت‌انگیز به نظر برسد. طراحی خانه با مجموعه‌ای از موانع همراه بود؛ زیرا القای حس ماجراجویی و اجرای طرحی جذاب در یک منطقه مسکونی، ممکن است به‌راحتی محقق نشود. 
صاحبان خانه نوفل

طراحی کلی خانه نوفل

ما با ایده‌ای برای طراحی یک خانه با معماری مدرن و تحت تاثیر معماری سنتی کرالا در یک منطقه گرمسیری،  کار را شروع کردیم. سقف شیب‌دار که تا زمین امتداد می‌یابد، فرم و حالت منحصربه‌فردی به خانه می‌بخشد و درعین‌حال خانه را از باران و نور شدید خورشید مصون نگه می‌دارد. دیوارهای بیرونی زیر سقف عظیم و شیب‌دار دارای دهانه‌های بزرگ هستند و فضای داخل آن توسط یک حیاط در مرکز به دو قسمت می‌شود تا تهویه مناسب و نور طبیعی را به داخل خانه ببرد.
طاق‌های فولادی که کاشی‌های سقف را نگه می‌دارند، فراتر از لبه‌های بزرگ آویزان، با زاویه به سمت زمین پیش می‌روند و یک دریچه مثلثی شکل را تشکیل می‌دهند. 
طراحی کلی خانه نوفل

طراحی داخلی

طراحی خانه نوفل برای دستیابی به تداوم بصری در سه سطح مختلف در امتداد شیب پشت‌بام انجام شد. حیاط فضای نشیمن را به فضاهای خصوصی و عمومی تقسیم می‌کند، نشیمن و غذاخوری از یک طرف و اتاق‌خواب و آشپزخانه از طرف دیگر و حیاط در وسط قرار دارد. تخته‌سنگ‌های طبیعی عظیمی در حیاط با پله‌های شناور بالای آن و گیاهان سبز در اطراف آن قرار داده شده بودند. حیاط به نقطه کانونی خانه تبدیل شده است. چیدمان صندلی رو به حیاط انجام شد و آن را به فضایی شیرین برای شب‌نشینی تبدیل کرد.
  طراحی داخلی
 
طراحی داخلی

محوطه‌سازی

با وارد کردن عنصر آب به عنوان یک استعاره بسیار رایج در قانون مدرنیسم استوایی، ایوان خانه نوفل دارای یک استخر کوچک شد که به خنک کردن محل اقامت کمک می‌کند. فضای پلان باز، با نور طبیعی که از پنجره‌های چوبی وارد می‌شود، توسط یک حیاط سرپوشیده مینیاتوری به بخش‌های عمومی و خصوصی تفکیک شد. بخش مجاور ورودی، فضای نشیمن و غذاخوری را در خود جای داده است، در حالی که سمت دیگر حیاط، آشپزخانه، محل کار و دو اتاق‌خواب را که به وسیله یک راهرو از هم جدا شده‌اند، تشکیل می‌دهد. 
محوطه‌سازی

مصالح ساختمانی

کاشی‌های بومی برای سقف‌ها و قاب‌های فولادی به‌عنوان تکیه‌گاه سازه استفاده شدند. درهای چوبی لووردار به سبک کرالا سنتی در نما و کف‌پوش بتنی با منبت‌کاری، زیبایی فضا را دو چندان کردند. مبلمان و وسایل خانه با تکیه بر سلیقه قدیمی و سنتی، تهیه و مورد استفاده قرار گرفتند. 

جمع‌بندی

خانه نوفل ترکیبی از مدرنیته و سنت است. احساس راحتی و قرار گرفتن در معرض نور و طبیعت، با ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی، این خانه را به یک خانه رویایی تبدیل می‌کند. در چارچوب بنا، چه از نظر زیبایی‌شناسی چه از نظر کارکرد، تمامی اصول رعایت شده‌اند و در هر نقطه از خانه سهمی از شگفتی را ارائه می‌دهند. با توجه به بافت منطقه، طراحی این خانه و اجرای طرح بسیار دشوار بود؛ اما با تلاش تیم معماران، این رویا محقق شد.
 
 
https://www.archdaily.com/988172
تعداد بازدید : ۳۴۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
خانه میلیون دلاری الن دی جنرس

خانه میلیون دلاری الن دی جنرس

طراحی این خانه کوچک و فوق العاده مدرن شما را شگفت زده می کند

طراحی این خانه کوچک و فوق العاده مدرن شما را شگفت زده می کند

شنبه های نگاه آرل به تهران: خانه فراغت دبیرالملک

شنبه های نگاه آرل به تهران: خانه فراغت دبیرالملک

خلق ویلای فرمال در کرج با نمای آجری

خلق ویلای فرمال در کرج با نمای آجری

30 نمونه از چگونگی به کار بردن تابلوها در دکوراسیون داخلی خانه

30 نمونه از چگونگی به کار بردن تابلوها در دکوراسیون داخلی خانه

معماری و طراحی  داخلی خانه سالومه

معماری و طراحی داخلی خانه سالومه

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir