۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۱۳:۴۲
 متریال راه پله
تحریریه معماری آرل
اکثر ما از راه پله  هر روز استفاده می کنیم ،اما احتمالا تنها چند بار توقف می کنیم تا به طراحی یاعملکرد آنها فکر کنیم. مدل پله ها، آج ها و نرده ها یکی از اساسی ترین عناصر معماری در هر خانه هستند. معماران جدا از فراهم کردن دسترسی ایمن، ساده و آسان از طبقه ای به طبقه دیگر، از طریق راه پله ها است که فرم های فضایی منحصر به فرد و جلوه های بصری قوی ایجاد می کنند.
طراحی پله ها درکاربر دید به زوایای جدید و راهکارهای درک و تجربه جدیدی از فضا ایجاد میکند. بنابراین، راه پله های خوب چیزی بیش از یک ابزار گردش عمودی هستند. از طریق قدرت و مقیاس خود، می توانند قهرمان فضا شوند یا به عنوان یک نقطه کانونی قوی عمل کنند.
 متریال راه پله
پله ها در طول سال ها به شدت تکامل یافته اند. از طرح‌های پیچیده و پر دیتیل گرفته تا زیبایی‌شناسی مینیمال‌تر امروزی با فناوری‌های نوآورانه و روش‌های ساخت مدرن،  در واقع پله‌ها امروزه میتوانند  فرصت‌های خلاقانه جدیدی را کشف کنند و حتی محدودیت‌های ساختاری را به چالش بکشند و به لطف این انعطاف‌پذیری طراحی بالا، گزینه‌های بی‌پایانی برای انتخاب متناسب با خانه‌به وجود آورند.برخی از عواملی که در طراحی راه پله باید در نظر گرفت.
قبل از تصمیم  با معیارهای زیبایی شناختی، یکی از اولین عواملی که باید در نظر گرفته شود، بودجه است، زیرا می تواند گزینه های متریال و سبک را محدود کند. برای مثال، فولاد معمولاً گران‌تر از چوب است - درست مانند راه پله‌های مارپیچ  که گران‌تر از پله های معمول است. دوم، رعایت مقررات ساختمان برای اطمینان از ایمنی بسیار مهم است، به ویژه زمانی که کودکان یا اعضای سالخورده در خانه وجود دارند که ممکن است به پله های محکم تر و ایمن تری نیاز داشته باشند.
توجه به اندازه فضای موجود نیز میتواند گزینه ها را محدود کند زیرا یک فضای بزرگتر به یک پله بزرگ نیاز دارد در حالیکه یک فضای کوچکتر فقط می تواند یک پله منحنی یا مارپیچ را در خود جای دهد. از این نظر، نحوه محاسبه ابعاد راه پله می تواند مفید باشد .
 متریال راه پله
بعد از تعیین موارد اولیه انواع مختلفی از راه پله ها برای انتخاب وجود دارد از آنجایی که پله های مستقیم تمام ارتفاع خود را فقط در امتداد یک محور خطی قرار می دهند، نصب آنها آسان است و می توان آنها را به یک طرف فضا انتقال داد در عین حال ظاهری براق و مینیمالیستی ارائه می دهند، اما برای برخی فضاها می تواند بسیار ساده باشند.
 پله‌های ساده را می توان درگوشه‌های یک پلان فشرده نمود این نوع پله ها زمانی مناسب است که به منطقه  وسیع‌تری در هر دو طبقه نیاز است و بسته به تعداد چرخش های 90 درجه، این چرخش ها می توانند L، U و حتی S شکل باشند.

 متریال راه پله
اهمیت انتخاب متریال مناسب

صرف نظر از سبک، درباره انتخاب پله مناسب فضا، شاید مهم ترین تصمیم مربوط به مصالح اصلی پله باشد - بتن ، چوب ، فولاد یا شیشه و غیره. اما چرا این موضوع بسیار مهم است؟ انتخاب متریال مناسب نه تنها به زیبایی خانه کمک می کند. همچنین یکپارچگی ساختاری، عملکرد، چرخه عمر و محدودیت‌های طراحی و همچنین تأثیرگذاری بر هزینه‌ها و حجم ترافیک پیاده‌روی را تعریف می‌کند. در نهایت، همه چیز به سلیقه و اولویت های شخصی برمی گردد. در حالی که برخی ممکن است یک راه پله شیشه ای را برای مطابقت با سبک لوکس ترجیح دهند، برخی دیگر ممکن است بخواهند دوام را با یک پله بتنی در اولویت قرار دهند.
برای تسهیل فرآیند انتخاب متریال، در زیر به کیفیت های منحصر به فرد مصالح رایج راه پله، همراه با نمونه هایی از پله های زیبا و الهام بخش می پردازیم که مطمئناً در خانه های مدرن چشمگیر هستند در ادامه با آرل همراه باشید.....

بتن: مدرن و بادوام

بتن با توانایی منحصر به فرد خود در قالب گیری به هر شکل پیچیده، محبوب ترین ماده ای است که برای ساخت راه پله استفاده می شود. ظاهری مدرن ارائه می دهد، به ویژه در شکل خام و اکسپوز که بسایر ترند است. از آنجایی که فرآیند ساخت – از آماده سازی فونداسیون گرفته تا عمل آوری متریال ها می تواند کاملاً زمان بر و نامرتب باشد، پله های بتنی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به پله های ساخته شده از فولاد یا چوب دارند. با این حال، جذب سر و صدا و گرما، مقاومت در برابر آتش، استحکام و دوام عالی، با توانایی بی بدیل در تحمل بارهای سنگین و ضربه زیاد را ارائه می دهند.
 متریال راه پله

 متریال راه پله
چوب: گرم و همه کاره

پله‌های چوبی به لطف آرامش و گرمای الهام‌گرفته از طبیعت، مدت‌هاست پرکاربردبوده  و حس سنتی روستایی یا ظاهری شیک و مدرن ایجاد میکنند. اما همه انتخاب همه نوع چوب یا الوار برای راه پله ها مناسب نیستند. به جای چوب هایی مانند تخته سه لا یا ام دی اف، بهترین انتخاب چوب هایی مانند صنوبر، راش، بلوط یا گردو است. اگرچه اینها از نظر قیمت و کیفیت بصری متفاوت هستند، اما به طور کلی در پله ها عملکرد بسیار خوبی دارند. اگرچه که چوب به اندازه فولاد دوام نمی آورد، اما می توان با روش های ساخت، تعمیر و نگهداری معمول و پرداخت  چوب به عملکردی استثنایی دست یافت. البته فراموش نکنید بدون نگهداری، پله احتمالاً در استفاده زیاد مداوم روزانه آسیب می بیند.

 متریال راه پله
 متریال راه پله
فولاد: صنعتی و انعطاف پذیر

با توجه به محبوبیت سبک دکوراسیون صنعتی در سال های اخیر، پله های فولادی دوباره در کانون توجه قرار گرفته اند. این متریال انعطاف پذیر است و می توانند به اشکال مختلف با تحمل فشار زیاد، مادام العمر دوام آورند. در واقع، حتی اگر این متریال بارها و بارها استفاده شود، استحکام و دوام آن هرگز به خطر نمی افتد. این پله ها همچنین به راحتی با مهره و پیچ و مهره یا جوش مونتاژ می شوند،معمولاً نصب آنها سریعتر و ارزان تر از پله های چوبی است. با این وجود، فولاد می تواند بسیار پر سر و صدا باشد، که ممکن است در مناطقی از خانه که نیاز به سکوت دارند، ناراحتی ایجاد کند.
 متریال راه پله

 متریال راه پله
شیشه: مجلل و به طرز شگفت آوری قوی

شیشه انتخابی عالی برای دستیابی به ظاهری لوکس  وفوق مدرن است. با ایجاد حس راه رفتن در هوا و با شفافیت باعث می شود نور طبیعی با شدت های مختلف از آن عبور کند. در گذشته شیشه و پله ها با هم سازگاری نداشتند. اما به لطف پیشرفت های بسیار زیاد فن آوری ، شیشه به عنوان یک متریال ظریف، اکنون استحکام زیادی پیدا کرده است. با این حال، در میان سایر متریال های رایج، پله‌های شیشه‌ای همچنان کمترین دوام را دارند و به منظم‌ترین نگهداری نیاز دارند.
 متریال راه پله
 متریال راه پله
تحریریه معماری آرل

تعداد بازدید : ۱۷۵۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ده پروژه برتر که با الهام پذیری از متریال بتن ساخته شدند

ده پروژه برتر که با الهام پذیری از متریال بتن ساخته شدند

بتن انعطاف‌پذير

بتن انعطاف‌پذير

کف کاذب چیست

کف کاذب چیست

آجر ژله ای

آجر ژله ای

 تکنو لوژی جدید پانل های دیواری و  سقفی زیبا  با LEDهای  مخفی

تکنو لوژی جدید پانل های دیواری و سقفی زیبا با LEDهای مخفی

دیوار آجری الهام گرفته از امواج صدا بر روی آب

دیوار آجری الهام گرفته از امواج صدا بر روی آب

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir