۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : سه شنبه , ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۰:۰۲

تحریریه معماری آرل

طبق خبر منتشر شده در خبرگزاری دنيای اقتصاد : ظهر روز گذشته حادثه فروریختن ساختمان بزرگ «متروپل» در آبادان، خاطره فرو ریختن ساختمان پلاسکو در زمستان ۹۵ را در یادها زنده کرد. حوالی ساعت ۱۲:۵۰ دیروز بخش‌هایی از ساختمان ۱۰ طبقه تجاری-اداری در آبادان معروف به برج دوقلوی «متروپل» در منطقه ته لنجی امیری به دلایل نامعلوم فروریخت.

حادثه‌ای که هرچند هنوز ابعاد خسارت و تلفات جانی و میزان مصدومین آن مشخص نیست، اما تا لحظه انتشار این گزارش ۶ کشته و ۲۸ زخمی برجا‌ گذاشته است.  به گزارش خبرگزاری تسنیم، شدت این حادثه به قدری بود ‌که ساختمان‌های اطراف به‌شدت لرزیدند. همچنین براساس گزارش‌ها افرادی احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند که تلاش برای نجات آنها همچنان ادامه دارد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی تیم‌های جمعیت هلال احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حادثه، احتمالا ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار شده‌اند. همچنین طبق مشاهدات عینی خبرگزاری فارس، پرسنل و بیماران آزمایشگاه جنب این برج نیز در ساختمان آزمایشگاه محبوس شده‌اند. در همین راستا، عارف اصل شرهانی، مدیر روابط عمومی اورژانس استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه از تعداد کشته‌ها و مصدومین اطلاعاتی در دست نیست، اعلام کرده که در این ساختمان واحدهای مسکونی قرار داشته است که همین بر شدت فاجعه می‌افزاید. از سوی دیگر به دلیل زیر آوار ماندن برخی خودروهای پارک شده در جنب این ساختمان خبرها از احتمال مرگ سرنشینان آنها حکایت می‌کند.

آن‌طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده است برخی قطعات ساختمان بر روی خودروهای پارک شده یا عبوری از محل ریخته که سبب افزایش احتمال تلفات خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به تخریب یکی از برج‌های این ساختمان، ناپایدار بودن برج دوم «متروپل» نگرانی‌هایی را از ریزش مجدد این ساختمان ایجاد کرده است و از همین رو عملیات نجات و امداد ظاهرا به سختی درحال انجام است.

تناقض در اتمام یا نیمه‌کاره بودن متروپل

در همین حال تا زمان انتشار این گزارش دلیل فروریختن این ساختمان و اینکه ساختمان تجاری مذکور نیمه‌کاره بوده یا هنوز به بهره‌برداری رسیده بوده یا خیر مشخص نشده است. آن‌طور که فرماندار آبادان، اعلام کرده است این ساختمان ۱۰طبقه هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود. از سوی دیگر برخی گزارش‌های دیگر از نیمه‌کاره بودن این بنا خبر می‌دهند. همچنان‌که رئیس کل دادگستری استان خوزستان ساختمان مذکور را ساختمان چندطبقه در دست احداث عنوان کرده است. این درحالی است که بسیاری از شهروندان آبادان می‌گویند این ساختمان از مدتی قبل به صورت ناقص به بهره‌برداری رسیده بود. از همین‌رو برخی از کارشناسان ابعاد این حادثه را هولناک توصیف می‌کنند. این اظهارات ضد و نقیض درحالی مطرح می‌شود که به موجب قانون، ساختمانی که جواز پایان کار ندارد از نظر قانونی در دست احداث توصیف می‌شود.  ساختمان بزرگ «متروپل» در آبادان در شرایطی فروریخته است که براساس برخی خبرها شهرداری آبادان دی ماه سال ۹۹ به دلیل ساخت غیرمجاز و اضافه شدن ۳طبقه مازاد بر طراحی دستور توقف ساخت آن را صادر کرده بود‌، اما این ساختمان بدون توجه به ساخت ادامه داده و سازنده بدون توجه به اخطارها آن را به بهره‌برداری رسانده بوده است. به گزارش «ایسنا»، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز روز گذشته در این خصوص گفت: ظاهرا مسائل لازم فنی و استانداردهای لازم در ساختمان «متروپل» رعایت نشده و این مساله، عامل ریزش است.

عملیات امداد و نجات

به هرترتیب درپی این حادثه نیروهای امدادی در محل حضور پیدا کردند. همچنین پنج تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده‌یاب برای امدادرسانی به محل اعزام شده‌اند.  آن‌طور که مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی به این حادثه به «ایسنا» گفته است: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی تیم‌های جمعیت هلال احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حادثه، احتمالا ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار شده‌اند.  به گزارش «ایلنا»، شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان هم گفت: با توجه به اینکه ساختمان دوم مجاور هم شرایط ناپایداری دارد و احتمال ریزش وجود دارد، عملیات امدادرسانی به سختی در حال انجام است. براساس گزارش‌ها آوار‌برداری همچنان ادامه دارد.  همچنین احسان عباسپور، معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفته است ساختمان‌های اطراف این حادثه تا شعاع ۲۰۰ متر تخلیه شدند. از سوی دیگر محسن ادیبی، سخنگوی شرایط اضطراری منطقه ویژه پتروشیمی در ماهشهر از اعزام تیم واکنش سریع ایمنی و آتش‌نشانی به آبادان برای امداد‌رسانی به حادثه‌دیدگان ریزش ساختمان متروپل این شهر خبر داد.

خبرگزاری  اقتصاد

تعداد بازدید : ۱۲۲۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
به مناسبت روز معمار: به امید ساخت دنیایی بهتر

به مناسبت روز معمار: به امید ساخت دنیایی بهتر

احمد شاملو: مرگ را دیده‌ام من…

احمد شاملو: مرگ را دیده‌ام من…

 آبی کلاسیک ، رنگ سال  2020 پنتون ، نماد بازگشت به اعتماد، اصالت و صلح

آبی کلاسیک ، رنگ سال 2020 پنتون ، نماد بازگشت به اعتماد، اصالت و صلح

فراخوان برگزاری رویداد پترنیتکچر

فراخوان برگزاری رویداد پترنیتکچر

خانه نامزدهای ریاست جمهوری ایران کجاست؟

خانه نامزدهای ریاست جمهوری ایران کجاست؟

ایران-بحرین: گام اول

ایران-بحرین: گام اول

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir