۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۲:۱۵
ادای احترام به ریچارد راجرز
تحریریه معماری آرل
معماران، دوستان و همکاران سابق ریچارد راجرز پس از مرگ او در روز شنبه به  این معماربی نظیر و شگفت انگیز ادای احترام کردند.
اعلام این که بنیانگذار RSHP در 18 دسامبر درگذشت، موجی از خاطرات و ادای احترام از سراسر جهان را برانگیخت . با شروع سال 2022 این را فرصتی دانستیم تا یادی از این معمار  بزرگ نماییم با آرل همراه باشید....
حرفه معماری به ساختمان های او از مرکز پمپیدو پاریس و ساختمان لویدز لندن و همچنین به تأثیر او بر شهرسازی، عشق او به رنگ  و بالاتر از همه برای مهربانی و سخاوت او ادای احترام کرده است.
ادای احترام به ریچارد راجرز
 در این مراسم نورمن فاستر او راقدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین دوست خود توصیف کرد و افزود: ریچارد راجرز یک معمار پیشگام بزرگ عصر مدرن، متعهد اجتماعی و یک قهرمان تأثیرگذار بر زندگی شهری بود و معمار ایتالیایی، رنزو پیانو، به دوست 50 ساله خود ادای احترام کرد و گفت :همه چیز را از او آموخته است. او گفت:در مجموع همه چیزهایی که دیده ام، همه چیزهایی که خوانده ام، هر ملاقات و دوستانی که داشتم ریچارد، ، مهمترین قسمت است او با یادآوری ملاقات با ریچارد  در لندن در اواخر دهه شصت، افزود: ما بلافاصله به هم علاقه پیدا کردیم قبلا ایتالیایی صحبت می کردیم و دفتر راجرز پیانو را ساختیم. ما پسرهای جوانی بودیم پر از ایده. ریچارد چهار سال از من بزرگتر بود و به همین دلیل او را پیرمرد صدا می کردم.
ایوان هاربر، شریک او در RSHP، گفت از طریق راجرز بود که متوجه شدم معماری بسیار فراتر از طراحی ساختمان ها است و تأثیر اجتماعی و سیاسی آن به همان اندازه مهم است.
 ادای احترام به ریچارد راجرز
او می‌گوید: در 30 سال همکاری، ما بیش از آنچه تصور می‌کردم به دست آوردیم: تمرین با هم، یادگیری از یکدیگر، همیشه نگاه به آینده، همیشه به دنبال بهبود اوضاع بود و حضور او برای من باقی خواهد بود.
وی افزود: من هرگز لبخند ، طبیعت پدرانه و تیز هوشی اش را فراموش نمی کنم. او تنها یک معمار بزرگ نبود، انسانی منحصر به فرد و شگفت انگیز بود.
همکار گراهام استیرک به روشی که راجرز به توسعه توانایی ها همکاران جوان تر از جمله استیرک کمک کرد ادای احترام کرد و گفت راجرز همیشه معتقد بود که معماری خوب نه توسط یک فرد بلکه از طریق همکاری گسترده تر و ترکیبی از تضادها به دست می آید.
تریسی ملر، یکی دیگر از شرکای RSHP، گفت: این یک روز بسیار غم انگیز برای RSHP و در واقع برای همه معماران است، زیرا ما یک دوست، معمار و رهبر الهام بخش بزرگ را از دست دادیم. میراث او در همه ما زنده است و به اندازه کافی خوش شانس بودیم که با او کار کرده ایم و از او یاد گرفته ایم.
همچنین فیلیپ گوموچجیان، که معماران گوموچجیان را پس از 18 سال با مشارکت ریچارد راجرز تأسیس کرد، ضمن ادای احترام گفت: او انسانیت و بینش خود را به دنیای خاکستری آورد. او موانع نخبه گرایی را در هم شکست و این کار را با جذابیت و حسن نیت انجام داد. او از همه ما که برای او کار می‌کردیم و همه کسانی که تلاش می‌کردند تفاوتی را هر چند بزرگ یا کوچک، ایجاد کنندسخاوتمندانه حمایت کرد.
افراد زیادی در این مراسم  به او ادای احترام کردند و  خاطرات و کارهایی که برای انها و بشریت و معماری کرده را بیان نمودند اورا تأثیرگذارترین معلم  نامیدند  و جدا از حرفه معماری بیان نموند که همیشه با مردم از هر طبقه ای از زندگی ارتباط خوبی داشت او عاشق بحث و گفتگو بود، او عاشق سفر بود همچنین  اورا به‌عنوان یک نابغه معماری توصیف کردند که فروتنی زیادی از خود نشان می داد و کار کردن با او لذت بخش بود.
در نهایت در این ادای احترام گفته شد میراث ماندگار ریچارد این خواهد بود که او شکل شهرها و نحوه زندگی ما در آنها را تغییر داد طوریکه معماران زیادی موفق به انجام این کار نمی شوند.
 اومردی با انگیزه و به همان اندازه مردی متمدن و درستکار بود که به هنر و علم معماری، شهرسازی، زندگی شهری، تعهد سیاسی و تغییرات مثبت اجتماعی کمک بی نظیری کرد
عشق او به مردم، بحث، اشتراک گذاری دیدگاه ها، کاوش در مسیرهای جدید و کار تعاونی و خلاقانه، در رویه ای که او پایه گذاری کرد، منعکس شده ریچارد زندگی خانوادگی و حرفه ای خود را یکسان سپری کرد.
 و امروز  در شروع  سال جدید به ریچارد راجرز   ادای احترام میکنیم و جامعه معماری دنیا می داند ریچارد راجرز  اگرچه  سال جدید همراه جامعه معماری نیست ولی اثرات حضورش   هرگز تمام نخواهد شد و ادامه خواهد یافت.
ادای احترام به ریچارد راجرز
 تحریریه معماری آرل
منبع: e-architect

تعداد بازدید : ۱۸۳۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
برندگان اولین دوره مسابقه بازسازی جایزه معماری 2018

برندگان اولین دوره مسابقه بازسازی جایزه معماری 2018

رسوایی جنسی ریچارد میر و اتهام 5 نفر به وی

رسوایی جنسی ریچارد میر و اتهام 5 نفر به وی

افتتاح پردیس گوگل در کالیفرنیا

افتتاح پردیس گوگل در کالیفرنیا

نقدی بر طراحی صحنه مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 96

نقدی بر طراحی صحنه مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 96

اخبار نمایشگاه: چکیده ای از نمایشگاه صنعت ساختمان 93

اخبار نمایشگاه: چکیده ای از نمایشگاه صنعت ساختمان 93

آنچه که هالووین را برای معماران جذاب می کند

آنچه که هالووین را برای معماران جذاب می کند

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir