۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۲:۱۵
ادای احترام به ریچارد راجرز
تحریریه معماری آرل
معماران، دوستان و همکاران سابق ریچارد راجرز پس از مرگ او در روز شنبه به  این معماربی نظیر و شگفت انگیز ادای احترام کردند.
اعلام این که بنیانگذار RSHP در 18 دسامبر درگذشت، موجی از خاطرات و ادای احترام از سراسر جهان را برانگیخت . با شروع سال 2022 این را فرصتی دانستیم تا یادی از این معمار  بزرگ نماییم با آرل همراه باشید....
حرفه معماری به ساختمان های او از مرکز پمپیدو پاریس و ساختمان لویدز لندن و همچنین به تأثیر او بر شهرسازی، عشق او به رنگ  و بالاتر از همه برای مهربانی و سخاوت او ادای احترام کرده است.
ادای احترام به ریچارد راجرز
 در این مراسم نورمن فاستر او راقدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین دوست خود توصیف کرد و افزود: ریچارد راجرز یک معمار پیشگام بزرگ عصر مدرن، متعهد اجتماعی و یک قهرمان تأثیرگذار بر زندگی شهری بود و معمار ایتالیایی، رنزو پیانو، به دوست 50 ساله خود ادای احترام کرد و گفت :همه چیز را از او آموخته است. او گفت:در مجموع همه چیزهایی که دیده ام، همه چیزهایی که خوانده ام، هر ملاقات و دوستانی که داشتم ریچارد، ، مهمترین قسمت است او با یادآوری ملاقات با ریچارد  در لندن در اواخر دهه شصت، افزود: ما بلافاصله به هم علاقه پیدا کردیم قبلا ایتالیایی صحبت می کردیم و دفتر راجرز پیانو را ساختیم. ما پسرهای جوانی بودیم پر از ایده. ریچارد چهار سال از من بزرگتر بود و به همین دلیل او را پیرمرد صدا می کردم.
ایوان هاربر، شریک او در RSHP، گفت از طریق راجرز بود که متوجه شدم معماری بسیار فراتر از طراحی ساختمان ها است و تأثیر اجتماعی و سیاسی آن به همان اندازه مهم است.
 ادای احترام به ریچارد راجرز
او می‌گوید: در 30 سال همکاری، ما بیش از آنچه تصور می‌کردم به دست آوردیم: تمرین با هم، یادگیری از یکدیگر، همیشه نگاه به آینده، همیشه به دنبال بهبود اوضاع بود و حضور او برای من باقی خواهد بود.
وی افزود: من هرگز لبخند ، طبیعت پدرانه و تیز هوشی اش را فراموش نمی کنم. او تنها یک معمار بزرگ نبود، انسانی منحصر به فرد و شگفت انگیز بود.
همکار گراهام استیرک به روشی که راجرز به توسعه توانایی ها همکاران جوان تر از جمله استیرک کمک کرد ادای احترام کرد و گفت راجرز همیشه معتقد بود که معماری خوب نه توسط یک فرد بلکه از طریق همکاری گسترده تر و ترکیبی از تضادها به دست می آید.
تریسی ملر، یکی دیگر از شرکای RSHP، گفت: این یک روز بسیار غم انگیز برای RSHP و در واقع برای همه معماران است، زیرا ما یک دوست، معمار و رهبر الهام بخش بزرگ را از دست دادیم. میراث او در همه ما زنده است و به اندازه کافی خوش شانس بودیم که با او کار کرده ایم و از او یاد گرفته ایم.
همچنین فیلیپ گوموچجیان، که معماران گوموچجیان را پس از 18 سال با مشارکت ریچارد راجرز تأسیس کرد، ضمن ادای احترام گفت: او انسانیت و بینش خود را به دنیای خاکستری آورد. او موانع نخبه گرایی را در هم شکست و این کار را با جذابیت و حسن نیت انجام داد. او از همه ما که برای او کار می‌کردیم و همه کسانی که تلاش می‌کردند تفاوتی را هر چند بزرگ یا کوچک، ایجاد کنندسخاوتمندانه حمایت کرد.
افراد زیادی در این مراسم  به او ادای احترام کردند و  خاطرات و کارهایی که برای انها و بشریت و معماری کرده را بیان نمودند اورا تأثیرگذارترین معلم  نامیدند  و جدا از حرفه معماری بیان نموند که همیشه با مردم از هر طبقه ای از زندگی ارتباط خوبی داشت او عاشق بحث و گفتگو بود، او عاشق سفر بود همچنین  اورا به‌عنوان یک نابغه معماری توصیف کردند که فروتنی زیادی از خود نشان می داد و کار کردن با او لذت بخش بود.
در نهایت در این ادای احترام گفته شد میراث ماندگار ریچارد این خواهد بود که او شکل شهرها و نحوه زندگی ما در آنها را تغییر داد طوریکه معماران زیادی موفق به انجام این کار نمی شوند.
 اومردی با انگیزه و به همان اندازه مردی متمدن و درستکار بود که به هنر و علم معماری، شهرسازی، زندگی شهری، تعهد سیاسی و تغییرات مثبت اجتماعی کمک بی نظیری کرد
عشق او به مردم، بحث، اشتراک گذاری دیدگاه ها، کاوش در مسیرهای جدید و کار تعاونی و خلاقانه، در رویه ای که او پایه گذاری کرد، منعکس شده ریچارد زندگی خانوادگی و حرفه ای خود را یکسان سپری کرد.
 و امروز  در شروع  سال جدید به ریچارد راجرز   ادای احترام میکنیم و جامعه معماری دنیا می داند ریچارد راجرز  اگرچه  سال جدید همراه جامعه معماری نیست ولی اثرات حضورش   هرگز تمام نخواهد شد و ادامه خواهد یافت.
ادای احترام به ریچارد راجرز
 تحریریه معماری آرل
منبع: e-architect

تعداد بازدید : ۱۷۷۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
10دانشگاه  برتر معماری در سال 2022، بر اساس رتبه بندی جهانی QS

10دانشگاه برتر معماری در سال 2022، بر اساس رتبه بندی جهانی QS

 آبی کلاسیک ، رنگ سال  2020 پنتون ، نماد بازگشت به اعتماد، اصالت و صلح

آبی کلاسیک ، رنگ سال 2020 پنتون ، نماد بازگشت به اعتماد، اصالت و صلح

فراخوان برگزاری رویداد پترنیتکچر

فراخوان برگزاری رویداد پترنیتکچر

ششمین «شب معمار» پایان بهمن ماه برپا می‌شود

ششمین «شب معمار» پایان بهمن ماه برپا می‌شود

طرح و کیفیتی به مثابه شکنجه از لباس تیم ملی فوتبال ایران

طرح و کیفیتی به مثابه شکنجه از لباس تیم ملی فوتبال ایران

صد دانشگاه برتر معماری در دنیا!

صد دانشگاه برتر معماری در دنیا!

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir