۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : سه شنبه , ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ۱۷:۳۵
 طراحی و ساخت خانه
تحریریه معماری آرل
 اگر به عنوان کارفرما و صاحب پروژه وارد پروسه طراحی شدید و پس از مدت ها انتظار، زمان شروع ساخت ویلا است. خیلی هیجان زده نشوید و از هیچ یک از مواردحیاتی غافل نشوید زیرا غفلت از موارد مهم در طراحی و اجرای  ویلا  یا خانه شما می تواند  منجر به ساخت یک خانه غیرکاربردی برای شما و خانواده شود که آسایش و ارامش کافی را برایتان مهیا نسازد.
بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند در برنامه ریزی  برای طراحی خانه دخیل باشند اگر می‌خواهید خودتان برنامه‌ریزی طراحی ویلا  را انجام دهید، نکاتی وجود دارد که قبل از شروع باید بدانید با آرل همراه باشید....
مناطق مختلف خانه باید استاندارد خاصی را رعایت کنند تا بتوانید رضایت دلخواه را به دست آورید و خانه رویایی خود را به واقعیت تبدیل کنید و این مسیر بدون متخصصان ممکن نخواهد بود  ازین رو باید این موارد ضروری را در نظر بگیرید:

1. مطمئن شوید که مکان مناسبی در اختیار گرفته اید:

قبل از شروع برنامه ریزی در مورد نوع ساختاری که قرار است درفضای داخلی داشته باشید ، باید سایت یا زمینی مناسب انتخاب و خریداری کنید. اما آیا تا به حال نگاه دقیق تری به موقعیت پروژه انداخته اید؟ آیا تأیید کرده اید که آیا این مکان مناسب برای خانه رویایی شما است؟ سایت را به کمک معماران و تیم اجرایی پروژه بررسی کنید، مطمئن شوید که به اندازه کافی هموار و دارای شیب ملایمی است و هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت.
شرایط خاک برای فنداسیون  ویلا بسیار مهم است. اگر شرایط خاک مساعد نیست، ممکن است مجبور شوید برای درجه بندی و توسعه زمین هزینه بیشتری کنید. این کار پرهزینه و انرژی بر است. بنابراین، زمین را به درستی  و آگاهانه بررسی کنید و به دلیل قیمت پایین زمین وارد  پروسه خرید نشوید.

2. بودجه خود را در نظر بگیرید

چقدر برای ساخت و ساز کامل بودجه در اختیار دارید و تا چه حدی میتوانید ان را در مواقع ضروری افزایش دهید؟ اگر عادت ندارید قبل از انجام کارها بودجه ای در نظر بگیرید، این موضوع را در نظر بگیرید ساخت خانه بسیار پرهزینه است. اگر بودجه ای معین نکنید، احتمالاً بیش از حد خرج خواهید کرد و اگر مورد غیر منتظره ای پیش اید به مشکل بر میخورید. برای جلوگیری از آن، بودجه ای تهیه کنید و به آن پایبند باشید. پلان زمین خود را ساده و کم هزینه نگه دارید مگر اینکه بودجه بسیار بالایی داشته باشید.
برای هزینه های خاصی مانند مصالح ساختمانی، نیروی کار، مهندسین و تیم و اجرایی، معمار و طراح داخلی، مبلمان و غیره آماده شوید. هنگام بودجه بندی، سعی کنید مقداری اضافی برای پوشش هزینه های پیش بینی نشده در نظر بگیرید و با متخصصین و معماران مشورت کنید.      

3. جهت قرارگیری  ویلا

جهت قرارگیری خانه ویلایی در سایت پروژه موضوعی است که هنگام طراحی معمار نباید از این جنبه غافل شود.  قرارگیری فضاهای نشیمن ، اتاق خواب، اتاق ناهار خوری یا پذیرایی بسیار مهم است که در جهت درست قرار گیرند زیرا نور طبیعی باید آزادانه وارد اتاق شود. این به کاهش تعداد لامپ هایی که باید بخرید  و زیبایی و روشنی فضاهای دلخواه کمک می کند. همچنین جریان باد طبیعی وارد خانه می شود و نیازی به تهویه غیرضروری نخواهد بود برای داشتن منظره زیبا به جهت قرارگیری پنجره ها دقت کنید و جهت گیری پلان را مطابق با حوزه ها ، دسترسی ها،  باد غالب و نور مطلوب و چشم اندازهای مدنظر خود با مشورت طراحان انتخاب کنید.
 طراحی و ساخت خانه

4. با خانواده خود طراحی کنید!

خانوده، سلیقه و سبک زندگی خانوادگی را در طراحی نادیده نگیرید  نظر خانواده خود را در مورد ساختار و طراحی خانه در نظر بگیرید. از آنجایی که شما با هم زندگی خواهید کرد، بسیار مهم است که مطمئن شوید که آنها نیز با طراحی راحت هستند.
اندازه اتاق و نحوه استفاده از آنها بسیار مهم است. اگر در خانه کودک دارید، مطمئن شوید که خانه ایمن است و فضایی برای بازی کودک دارد، شاید یک باغ یا حیاط خلوت مورد نیاز باشد.
سازه ساختمان، لوازم خانگی، مبلمان و سایر زمینه های طراحی داخلی خانه باید مطابق با آنچه که به بهترین وجه برای خانواده شما مناسب است، باشد.

5. اندازه

ابعاد فضا و پلان  ویلا یا خانه  کوچک یا بزرگ است؟ این تصمیم، همانطور که قبلاً بحث شد، به بودجه شما بستگی دارد. برای این کار به یک معمار نیاز دارید و همچنین باید چند پاسخ آماده داشته باشید. چند طبقه در خانه خود می خواهید؟ آیا فضای دوبلکس می خواهید؟ معمار با بررسی موقعیت متوجه خواهد شد که آیا مقررات محلی وجود دارد که می تواند آنچه را که می توانید بسازید محدود کند و در این راه با شما همراه خواهد بود.

6. برنامه فیزیکی ویلا

این جایی است که شما  با کمک طراحان داخلی و معماران در مورد هر چیزی که در خانه وجود خواهد داشت تصمیم می گیرید.برنامه فیزیکی لیست تمام اتاق هایی که در خانه می خواهید به همراه ابعاد است، بنابراین، وقت بیشتری را برای مشورت در این مورد اختصاص دهید ابتدا با اتاق های اولیه مورد نیاز شروع کنید. پس از آن، اتاق های اضافی را در یک لیست جداگانه بنویسید، اما به یاد داشته باشید که بودجه شما همچنان تصمیم نهایی را می گیرد. معماران این لیست را با توجه به تعداد افراد خانواده و نیازهای سبک زندگی خود تهیه  میکنند.
به چند اتاق خواب نیاز خواهید داشت؟ آیا قرار است یک اتاق خواب مستر وجود داشته باشد؟ آیا اتاق خواب ها کمد و حمام خواهند داشت؟ اتاق نشیمن کوچک یا بزرگ مورد نیاز شماست ؟ آشپزخانه باز یا بسته را ترجیح می دهید؟
در صورت نیاز، انبار، گاراژ، فضای کار و مکان‌های بیرونی مانند پاسیو، بالکن یا روف گاردن نیز باید فهرست شوند. وقتی همه اینها را فهرست شد ، ترسیم پلان طبقات با توجه به نیاز شما برای معمار راحت‌تر خواهد بود.
  طراحی و ساخت خانه  

7. واقع بین و انعطاف پذیر باشید.

می توانید در طراحی و اجرای ویلا  از طراحی چند منظوره استفاده کنید. برای مثال می توانید از یک فضا برای اتاق مهمان و همچنین محل کار استفاده کنید. به حداکثر رساندن عملکرد اتاق در هر ابعاد خانه ای، موضوعی است که میتواند به طراح پیشنهاد دهید و اکثر معماران ازین موضوع  غافل نیستند برای مثال اتاق مهمان که مداوم استفاده نمی شود می‌تواند باعث اتلاف فضا شود، به‌خصوص زمانی که با بودجه کم ساخت و ساز می‌کنید پس میتوانید  به عنوان اتاق بازی کودکان یا اتاق کار و مطالعه در مواقعی که مهمان ندارید از فضا بهره گیرید.
در این نوع طراحی بهتر است مبلمان را چند منظوره در نظر بگیرید تا یک اتاق انعطاف پذیر داشته باشید. این باعث می‌شود از بازسازی مجدد خودداری کنید  اگر خانواده شما در حال رشد است یا منتظر بچه های بیشتری هستید، باید اتاقی را به این منظور برای اینده در نظر بگیرید پس این موضوع را با معمار در میان بگذارید.

8. ذخیره سازی اضافی

خانه‌ای که فضای ذخیره‌سازی کارآمدی نداشته باشد در بیشتر مواقع شلوغ  و بی نظم خواهد بود. با اضافه شدن اعضای جدید، خانواده های در حال رشد همیشه به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند.
در هنگام طراحی خانه از طراح بخواهید فضای ذخیره سازی اضافی را در نظر بگیرد  گسترده تر فکر و پیش بینی کنید؛ سعی کنید چیزهای اضافی را که وقتی یک نوزاد جدید به خانواده اضافه می شود به آنها نیاز خواهید داشت، تصور کنیدو گنجاندن فضای ذخیره سازی داخلی را در برنامه خود در نظر بگیرید.

9. مبلمان

داشتن مبلمان مناسب برای محل زندگی شما ضروری است. برای ایجاد فضای کافی برای مبلمان خود، باید این را زودتر و قبل از طراحی در نظر بگیرید. می توانید از ابعاد مبلمانی که در حال حاضر دارید استفاده کنید. اگر قصد دارید با همان مبلمان قدیمی به خانه رویایی خود نقل مکان کنید، باید در خانه جدید شما نیز کاربردی باشد مبلمان باید به خوبی چیدمان شوند تا با پلان شما مطابقت داشته باشند. آنها نباید مانع جریان ترافیک شوند و ابعاد و تعداد انها اهمیت زیادی در ارامش شما خواهند داشت پس حتما در طراحی پلان معماران را از ابعاد مبلمان موجود و ایده های آینده خود مطلع سازید.
 طراحی و ساخت خانه

10. پلان طبقه باز

به جای انتخاب یک پلان بسته و حوزه بندی شده، می توانید به سراغ فضاهای نشیمن باز بروید و با محدودیت کمتری حوزه ها را با مبلمان تفکیک کنید.
فضاهای زندگی باز نظارت را آسان تر می کند و اجازه می دهد تا ارتباط خوبی بین اعضای خانواده برقرار شود. همه اتاق ها با پلان باز به هم متصل هستند و این اجازه می دهد تا نور بیشتری درویلا  وجود داشته باشد که می تواند یک ویلای کوچک را بزرگتر نشان دهد و ارتباط بصری مطلوب تری ایجاد کند این موضوع به سبک زندگی شما بستگی زیادی دارد.

 در این طراحی اگرچه کمبود حریم خصوصی و افزایش  سر و صدا وجود خواهد داشت، اما به شما کمک می کند تا در هزینه ها صرفه جویی کنید .

11. هزینه های آینده ویلا

طراحی ویلایی با ویژگی های معماری جذاب که در آینده هزینه بیشتری برای شما به همراه داشته باشد، توصیه نمی شود. علاوه بر هزینه های فعلی هزینه تعمیر و نگهداری نیز بسیار مهم است.
اطمینان حاصل کنید که ساختمان شما بادوام است. از مواد کم تعمیر و با دوام و قابل اعتماد استفاده کنید. اجازه ندهید هزینه مواد شما را به سمت خرید چیزی سوق دهد که ماندگاری ندارد و ممکن است هزینه بازسازی مکرر شما را به همراه داشته باشد.
در توصیه های طراحان  داخلی آب و هوای منطقه  را در نظر بگیرید و متریال  را  به نحوی انتخاب کنید که مناسب آب و هوا باشد. ساختاری بسازید که ماندگاری طولانی داشته باشد و نه صرفاً سازگار  با محیط باشد.
 طراحی و ساخت خانه

12. کارشناسان بیشتری را درگیر کنید

تصور نکنید که همه چیز را می دانید. خوب است که خودتان برای طراحی خانه آینده خود حرکتی انجام دهید . برنامه ریزی و همکاری شما برای معمار مفید خواهد بود و کارها را  آسان تر میکند. اما برای اصلاحات نیز آماده باشید و تصور نکنید که از قبل همه چیز را باید بدانید زیرا برخی موارد  غیر قابل پیش بینی خواهید داشت که نیاز به تغییر چند چیز و استاندارد کردن آنها وجود دارد. بنابراین، زمانی که معماران شما پیشنهادات و اصلاحاتی را ارائه می دهند، آنها را در نظر بگیرید.
حتی پس از اتمام ساخت و ساز انتظار اشتباهات و خطاها را داشته باشید و برای رفع آنها آماده باشید. ممکن است فقط جایی باشد که هزینه های اضافی که به بودجه خود اضافه کرده اید کاربردی شود و باید  در این مورد تصمیم های سختی بگیرید و میتوانید در این موارد با متخصصین دیگری نیز مشورت کنید.

در نهایت

برای ترسیم پلان ها به نرم افزارهای طراحی یا سلیقه شخصی اکتفا نکنید و از متخصصین کمک بگیرید اینکار به شما در زمانبندی و کیفیت انجام کار و کاهش هزینه ها کمک زیادی خواهد کرد و کمک میکند این  پروسه پر چالش را مطلوب تر و بدون استرس سپری کنید.
 طراحی و ساخت خانه

گروه معماران آرل با سال ها سابقه در طراحی  انواع پروژه های مسکونی، اداری، تجاری و.... از جمله طراحی ویلا و خانه دلخواه شما در این مسیر همراه  شما خواهد بود برای مشاهده نمونه پروژه ها و مشاوره با کارشناسان آرل از طریق شماره تماس زیر در ارتباط باشید:
 تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 

تحریریه معماری آرل
منبع: maramani

تعداد بازدید : ۲۲۴۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی خانه گربه برای دوستداران حیوانات خانگی

طراحی خانه گربه برای دوستداران حیوانات خانگی

بازسازی خانه ای با تلفیق سبک مدیترانه ای و مکزیکی

بازسازی خانه ای با تلفیق سبک مدیترانه ای و مکزیکی

طراحی خانه برای عاشقان خودرو

طراحی خانه برای عاشقان خودرو

تلاقی دو سبک مدرن و صنعتی در دکوراسیون داخلی خانه

تلاقی دو سبک مدرن و صنعتی در دکوراسیون داخلی خانه

3 ایده ی طراحی د اخلی برای خانه های دو خوابه

3 ایده ی طراحی د اخلی برای خانه های دو خوابه

اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک چیست؟

اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک چیست؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir