۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۲:۰۲
طراحی ساختمان اداری

تحریریه معماری آرل

طبق شرح متن ارائه شده توسط معماران این پروژه در ضلع غربی مجموعه‌ی تولیدی ادنا، و در محدوده‌ای که در طرح بالا دست پروژه بدین منظور پیش‌بینی شده بود طراحی و اجرا گردیده است. این ساختمان در 4 طبقه با زیربنایی نزدیک به 1600 مترمربع و با داشتن فضاهای اداری (مدیریت، فروش، حسابداری، بازرگانی، اتاق جلسات) سالن غذاخوری، شوروم، تاسیسات و پارکینگ اجرا گردیده است .
نام پروژه: ساختمان اداری و نمایشگاه مجموعه تولیدی ادنا
عملکرد: اداری
 شرکت، مهندسین مشاور- دفتر طراحی: دفتر معماری لاین
طراحی و معماری داخلی: دفتر معماری لاین
مساحت زمین: 800 مترمربع
زیربنا: 1400 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1398 – 1400

روند طراحی در این ساختمان اداری با پاسخ به موارد زیر شروع و در روند طراحی با طرح این مسئله که چگونه یک ساختمان اداری در یک مجموعه تولیدی می‌تواند ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی پیدا کند، ادامه یافت . 
طراحی ساختمان اداری
طراحی ساختمان اداری

طراحی ساختمان اداری

الف-هندسه‌ی کشیده‌ی بستر پروژه

ب-وجود فضایی بزرگ و حجیم نظیر شوروم در دل ساختمان اداری که به تبع آن ارتباطات داخلی و ساماندهی پروژه تحت تاثیر این امر قرار می‌گیرند

پ-تعلق ساختمان اداری به مجموعه‌ی تولیدی و همجواری با آن

در پروسه‌ی طراحی سعی شده است تا پاسخ‌های هوشمندانه‌ای به موارد اول و دوم داده شود و در رابطه با مورد سوم پرسشی مطرح گردد و پاسخ معمارانه به آن ایده‌ی طراحی را شکل دهد .
طراحی ساختمان اداری

الف-کشیدگی در امتداد شمال-جنوب که به تبع آن جبهه‌های اصلی بنا را در سمت شرق و غرب تعریف می‌کند و همزمان دید و نورهای مزاحم را به همراه می‌آورد از محدودیت‌های بستر می‌باشد. به حداقل رساندن بازشوها در اضلاع شرقی و غربی و استفاده از قاب‌های فلزی سفید رنگ بیرون زده، جهت کنترل نور مزاحم از انتخاب‌های معماران در طراحی مجموعه‌ی مذکور بوده است. در نهایت این قاب‌ها با گلدان‌های فلزی سفید رنگ به همراه دست انداز‌های شفاف مایه‌ی تلطیف و تعدیل نما گردیده‌اند .در عین حال، کنترل بازشوها در دو نمای شرقی و غربی کمک کرده است تا با تغییر تناسبات این بازشوها تمرکز و توجه ناظر را به فضاهایی نظیر مدیریت مجموعه و… هدایت کنیم .
ب-جانمایی فضای مستقل و وسیع شوروم محصولات پلاستیکی (با سطحی نزدیک به 500 مترمربع، در محلی از زمین که هندسه‌ی آن گنجایش چنین سطحی را داشت صورت گرفته است. با جانمایی شوروم، این امکان فراهم گشت تا بتوان با ایجاد گشایشی در مرکز جرم، آن را به دو قسمت تقسیم کرده و قسمتی را که به لحاظ سطح پاسخگوی نیاز این بخش بود به شوروم اختصاص دهیم .

ث-تاثیرگذارترین بخش در روند طراحی با طرح این پرسش آغاز شد که تعلق ساختمان اداری به فضای تولیدی آن (که نفس وجود ساختمان اداری نیز هست) چگونه می‌تواند در شکل‌گیری کالبد ساختمان تاثیر‌گذار باشد .
طراحی ساختمان اداری
طراحی ساختمان اداری

همانگونه که در دیاگرام‌های پروژه نیز مشخص است، با ایجاد توده‌ی خالی در میان کالبد پروژه، تناسبات کشیده‌ی زمین تعدیل و همزمان پرسپکتیو و دیدهای متنوعی به ساختمان تولید و بارگیری انبار فراهم گشت .از این محل است که مراجعین و استفاده‌کنندگان ساختمان اداری شاهد اتفاقات پویا و زنده‌ی تولید در مجموعه خواهند بود و جذابیت چنین فضایی برای مشتریانی که به مجموعه مراجعه می‌کنند نیز رغبت و تمایل آنها را برای خرید از این مجموعه افزایش می‌دهد. همزمان با این تصمیم‌گیری، سعی شد که اتفاقات پروژه در این توده‌ی خالی تاثیرگذارتر و متنوع‌تر گردد. دو پل ارتباطی با جداره‌های کاملا شفاف ارتباط بین دو بلوک شمالی و جنوبی را شکل داده و گذر از بلوک جنوبی به شمالی و بالعکس تنوع و جذابیت‌هایی را برای این مجموعه به ارمغان می‌آورد. با شکل‌گیری فضای خالی مرکزی و تمرکز و توجه به آن توانستیم سادگی و خوانایی را در نماهای شرقی و غربی در راستای درک بهتر از مجموعه افزایش دهیم و توامان پاسخ‌های بهتری از محدودیت‌های نورگیری و دید نامناسب از شرق و غرب (که پیشتر به آن اشاره شد) داشته باشیم. فضای خالی به وجود آمده نقش تعیین‌کننده‌ای در تقسیم‌بندی و جانمایی فضاهای داخلی داشته است. فضاهای وسیع‌تر و آنهایی که مراجعین و استفاده‌کننده‌های بیشتری داشتند در یک بال تجمیع شدند.
طراحی ساختمان اداری

طراحی ساختمان اداری

طراحی ساختمان اداری

طراحی ساختمان اداری

طراحی ساختمان اداری
در ادامه با پلان و دیاگرام های این ساختمان اداری با آرل همراه باشید....

طراحی ساختمان اداریطراحی ساختمان اداری
طراحی ساختمان اداری
طراحی ساختمان اداری

تحریریه معماری آرل
منبع: aoapedia

 

تعداد بازدید : ۹۱۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ساختمان اداری با امکانات تفریحی و ایجاد مکانی برای تعامل

ساختمان اداری با امکانات تفریحی و ایجاد مکانی برای تعامل

راهنمایی ساده برای طراحی یک دفتر کار

راهنمایی ساده برای طراحی یک دفتر کار

طراحی داخلی شرکت موسسه علم و فناوری RTI

طراحی داخلی شرکت موسسه علم و فناوری RTI

طراحی داخلی لابی بانک با صفحات نمایش دیجتال

طراحی داخلی لابی بانک با صفحات نمایش دیجتال

بازدید از استودیو استیون هول

بازدید از استودیو استیون هول

طراحی داخلی ستاد برگزاری کوزا

طراحی داخلی ستاد برگزاری کوزا

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir