۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : پنجشنبه , ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ ۱۱:۱۰
طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال
تحریریه معماری آرل
پروژه شاخص اطلس مال در منطقه یک تهران نزدیک به پارک نیاوران قرار دارد . منطقه یک به دلیل دارا بودن منابع طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی ، سکونت اکثر دیپلمات های خارجی ، وجود ساختمان های لوکس از مناطق مطلوب تهران به شمار می‌آید.
این پروژه با کاربری تجاری – اداری دارای ١٩ طبقه می باشد که ٨ طبقه اداری ، ٤ طبقه تجاری و یک طبقه فودکورت و ٦ طبقه پارکینگ را شامل می‌شود. در طراحی منحصر به فرد این پروژه سبز جنبه های زیباشناسی و بهترین ترکیب حجمی رعایت شده است و در طراحی داخلی آن شفافیت و خوانایی درساختن فضا لحاظ شده‌است.

دسترسی های جداگانه از تلاقی کاربریهای تجاری و اداری آن پیش‌گیری می‌کند و در طراحی آن از خرد کردن فضا به شدت اجتناب و مساحت واحدها نیز به نسبت منطقه به صورتی منطقی رعایت شده است . همانطور که می دانیم بیش از هشتاد درصد شبکه آزاد راهی تهران درمنطقه شمال غرب قرار دارد و جانمایی این پروژه به گونه‌ای است که با طی مسافت کوتاهی به آزاد راههای عمده دسترسی حاصل می شود. این پروژه گستره‌ای به شعاع منطقه یک را بدلیل عدم ارایه خدمات مناسب تجاری و نیز بخشی از منطقه ٣ را تحت پوشش خدمات خود قرار می دهد ضمن اینکه بدلیل ویژگی‌های منحصربفرد این پروژه پیش‌بینی می‌شود که از دیگر مناطق نیز دارای پتانسیل جذب مشتری خواهد بود. ایجاد فضاهای سبز با آبشار و استفاده حداکثری از انرژی خورشید ، همسایگی با پارک نیاوران و ایجاد چشم انداز مناسب و برخورداری از هوایی بهتر و جذابیت‌های با عرضه محصولات برندهای خاص می‌تواند محیطی سرشار از طراوت و نشاط برای بازدید کنندگان فراهم آورد . سیستم های مدیریت هوشمند و آنتن مرکزی و پیوند ارگانیک با منطقه و محیط اطراف نیز به افزایش حس اکتشاف و بسر بردن در محیط آن کمک می کند. این پروژه گردش مالی وسیعی را سامان می‌دهد و بیش از ٢٢٠٠ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهدکرد. تاثیر این پروژه در کاهش سفرهای درون شهری، رفع نیاز های فوری مردم و رونق بخشیدن به اقتصاد منطقه و همچنین تاثیرات فرامنطقه‌ای این پروژه را به عنوان یکی از پروژه‌های نمادین کلان شهر تهران مطرح می‌نماید.
طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال
    منطقه نیاوران در تهران ازجمله مناطق مهم گردشگری و تاریخی پایتخت است که مراکزی چون کاخ نیاوران، فرهنگسرا و پارک نیاوران را در خود جای داده است. ساخت اطلس مال در این منطقه سبب شده افراد زیادی برای گذران تجربه یک خرید لوکس همراه با تفریح و بازدید از جاذبه‌های آن به این منطقه مراجعه کنند. از لحاظ بزرگی هم اطلس مال با زیربنای تقریبی 140000 مترمربع تقریبا یک‌دهم ایران مال است.
این مرکز اداری-تجاری از جمله پاساژهای جدید تهران به‌شمار می‌آید که در نیاوران و توسط گروه شرکت‌های ایرانیان اطلس و با همکاری چند موسسه و بانک راه‌اندازی شده است.

ایده های طراحی در ساخت اطلس مال

در ساخت این پاساژ حداکثر استفاده از نمای رو به پارک نیاوران فراهم شده است. در بخش‌هایی از اطلس مال که عمدتا در قسمت شمالی و رو به پارک است، رستوران و کافی‌شاپ‌هایی در فضای باز و در تراس راه‌اندازی شده‌اند. هوای تمیز نیاوران نسبت به دیگر مناطق تهران بزرگ، علت اصلی پیاده­‌سازی این ایده بود. فضای سبز به همراه آبشارهای زیبا و ساختمان‌سازی با شیشه در بیشتر قسمت‌های اطلس مال برای بهره بردن از نور خورشید هم زیبایی‌ دیگر این مجموعه است. درواقع این پاساژ به‌گونه‌ای ساخته شده که از یک آتریوم زیبا بهره می‌برد.
اطلس مال برخلاف دیگر پاساژهای بزرگ از سیستم مدیریت هوشمند استفاده می‌کند. یعنی همه فعالیت‌های مربوط به تهویه هوای مطبوع مجموعه، نور، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، دوربین‌های مداربسته و… آن بدون دخالت انسان و با یک کامپیوتر مرکزی کنترل می‌شود. در بخش‌های زیادی از این مجموعه پوشش‌های ضدحریق استفاده شده و بهره‌گیری از سیستم اطفاء حریق هوشمند، آن را به یکی از ایمن‌ترین ساختمان‌ها تبدیل کرده است.
طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال   

امکانات اطلس مال

برای رفاه بیشتر بازدیدکنندگان از این مرکز خرید، سازندگان این غول زیبای نیاوران ظرفیت 1421 پارکینگ، 25 آسانسور، پله‌برقی، آسانسورهای ویژه حمل بار و مراکز غذاخوری مانند رستوران و کافی‌شاپ و… را برای این مرکز خرید تامین کرده‌اند. از جمله امکانات پارکینگ اطلس مال، کارواش و محل ویژه تخلیه بار است. آسانسورهای پانوراما یا شیشه‌­ای این مرکز خرید هم از جذابیت‌های دیگر آن است.

طراحی فروشگاه‌های مختلف در اطلس مال

ورودی و دسترسی به قسمت‌های اداری و تجاری اطلس مال کاملا جداگانه در نظر گرفته ‌شده است و این دو مسیر تداخلی با هم ندارند. لذا این مرکز خرید شلوغی موجود در اغلب پاساژها و مراکز خرید را ندارد. در بخش اداری این مرکز شرکت‌های مختلف و آژانس‌های مهاجرتی متعددی دایر شده‌اند. دکوراسیون فضای داخلی این قسمت با مشاوره بهترین طراحان داخلی مکان‌­های اداری انجام شده است و خشکی یک محیط اداری معمولی را ندارد.
از امکانات این قسمت برای برگزاری مراسم­‌ و همایش­‌های اداری هم می‌توان بهره برد. در بخش‌های تجاری که مساحتی در حدود 15500 مترمربع از اطلس مال را به خود اختصاص داده‌، انواع و اقسام کالاهای لاکچری با برندهای اصل مانند انواع پوشاک، زیورآلات، کیف و کفش، وسایل بهداشتی و… به‌فروش می‌رسد. در این قسمت همچنین برای رفاه هرچه بیشتر مراجعه‌­کنندگان، مبلمان راحتی مختلفی قرار گرفته است.

طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال
معماری اطلس مال

معماری اطلس مال آن را در رده‌ سازه‌های ساخته شده با ترکیب حجمی متقارن و منحنی­وار دسته‌بندی می‌کند. از نمای دور ساختمان منحنی شکل این پاساژ در طبقه‌های بالایی متقارن است و در طبقه‌های پایین برای همخوانی با طبیعت اطراف مجموعه و سازگاری با شیب زمین دارای عدم تقارن‌هایی است. استفاده از شیشه‌های زیاد برای ساخت نمای اطلس مال سبب شفافیت ساختمان و همخوانی بیشتر با محیط بیرون شده است. درواقع سازندگان این مجموعه زیبا با انتخاب زیرکانه نوع معماری خود توانسته‌اند ارتباط فضای سبز بیرون و طراحی داخلی ساختمان را به‌خوبی برقرار کنند. قسمت تجاری با بهره بردن از نمای بسته یا به‌عبارت‌دیگر معماری درون‌گرا ساخته شده و قسمت اداری از نمای باز شیشه‌ای بهره می‌برد و در میان این دو نیز فودکورت قرار دارد.
فودکورت با استفاده از تکنیک عقب‌نشینی ساخته شده و از خط‌های افقی برای جداسازی بخش‌های مختلف ساختمان استفاده شده است. طراحی داخلی اطلس مال نیز با بهره‌وری هرچه بیشتر از فضای درون مجموعه و به‌کارگیری تکنیک عدم خرد کردن فضاها سبب ایجاد محیطی منحصربه­‌فرد گردیده است. استفاده از سنگ‌ها و مصالح باکیفیت و ایجاد فضاهای سبز زیبا نیز باعث هرچه زیباتر شدن آن شده است.
طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال

اطلس مال یک پروژه سبز

هدف اصلی ساخت‌وساز ساختمان‌ها با استفاده از فن معماری سبز، آسیب کمتر به محیط‌زیست است. به‌همین منظور در ساخت اطلس مال فاکتورهای معماری سبز به‌ کار گرفته شده است. به‌طور مثال برق اطلس مال بابرق شهری به همراه سلول‌های فوتوولتائیک تأمین می‌شود. این سلول‌ها که درواقع همان سلول‌های خورشیدی هستند، نور خورشید را به برق موردنیاز مجموعه تبدیل می‌کنند و هرجا کمبود انرژی احساس شد از برق شهری استفاده می‌شود.
برای کاهش انرژی مصرفی مجموعه از لامپ‌های بسیار کم‌مصرف LED استفاده شده است. مزیت دیگر این لامپ‌ها، نداشتن گازهای سمی و جیوه است. بهره بردن از روف گاردن روشی دیگر در اجرای معماری سبز اطلس مال است. از طرفی کاشت گل و گیاه روی سقف مجموعه باعث زیبایی آن شده و از طرف دیگر روف گاردن مانند یک‌ لایه عایق از ورود و خروج انرژی گرمایی به مجموعه و اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. همچنین در تصفیه‌خانه آب مجموعه اطلس مال از سیستم بسیار پیشرفته و کم‌مصرف RBC بهره گرفته شده است. استفاده از رنگ‌های شاد و گلدان‌های بزرگ گل‌کاری شده داخل این پاساژ نیز از دیگر ویژگی‌های این معماری است.

طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال
دسترسی به اطلس مال

موقعیت مکانی اطلس مال به‌صورتی است که به‌راحتی با استفاده از خودرو شخصی و سرویس‌های عمومی مانند اتوبوس و مترو می‌توان به آنجا دسترسی داشت درواقع می‌توانید از بزرگراه‌های شهید بابایی، شهید صیاد شیرازی، صدر و امام علی (ع) برای رفتن به اطلس مال استفاده کنید. علاوه‌براین ایستگاه اتوبوس سه‌راه اقدسیه نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به این پاساژ است و از ایستگاه مترو نوبنیاد هم با تاکسی طی چند دقیقه می‌توان به اطلس مال رفت.

امکانات و خدمات ویژه اطلس مال

بزرگترین پارکینگ منطقه نیاوران
ظرفیتی در حدود ۱۴۰۰ پارکینگ از دیگر امکانات ویژه اطلس مال نیاوران است. این پارکینگ در ۶ طبقه طراحی شده و برای صرفه‌جویی در وقت و انر‌ژی مراجعان تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است. تفکیک طبقات مالکان و مراجعان، ورودی و خروجی مجزا از سمت شمال و جنوب و برای خودروهای سواری و حمل بار، نصب سیستم‌ هوشمند هدایت خودكار خودروها که نزدیک‌ترین فضای خالی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به راننده نشان می‌دهد، برخی از مزیت‌های بزرگترین پارکینگ منطقه نیاوران معرفی می‌شود.
طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال
آسانسورهای پانوراما:
 از میان ۲۵ آسانسور در اطلس مال تهران، چهار دستگاه آسانسور پانوراما یا شیشه‌ای طراحی شده تا لحظات جذاب‌تری را برای مراجعان ایجاد کند. بازدیدکنندگان می‌توانند در عبور از طبقات مختلف اطلس مال، به تماشای طبیعت و مناظر زیبای اطراف مجتمع و نمایی از تهران بزرگ بنشینند.
دید و منظر:
اطلس مال تهران در منطقه یک شهرداری تهران واقع شده است. در محدوده نیاوران و ضلع جنوبی پارک نیاوران، با این مجتمع تجاری، اداری و تفریحی شیشه‌ای و زیبا روبه‌رو خواهید شد. اطلس مال به‌گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر شعاع گسترده‌ای از منطقه یک، بخشی از منطقه سه تهران را نیز تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهد.
سه همکف در یک ساختمان:
سه ورودی پیاده از سمت خیابان پاسداران برای اطلس مال پیش‌بینی شده که به‌دلیل شیب خیابان، هر ورودی به یکی از طبقات تجاری خاص دسترسی دارد؛ ازاین‌رو، می‌توان سه همکف مجزا برای این ساختمان تعریف کرد. برای استفاده از پارکینگ و انباری‌ها نیز، از خیابان‌های تنگستان و پاسداران باید وارد مجموعه شد.

طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال

شرکت معماری آرل با سابقه سالها طراحی در زمینه فضاهای اداری وتجاری در اطلس مال به عنوان یکی از مراکز تجاری برجسته در تهران  در حال حاضر طراحی و اجرای فروشگاه هایی  مانند گالری عینک فروشی نیا را به عهده گرفته و با دیگر برندهای معتبر در حال همکاری است.برای مشاوره ، مشاهده نمونه کارها و اطلاعات بیشتر  ازطریق شماره های شرکت با گروه معماران آرل همراه باشید...
گرداوری -تحریریه معماری آرل

تعداد بازدید : ۵۲۸۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
«سی و سه پل» اصفهان ترک برداشت!

«سی و سه پل» اصفهان ترک برداشت!

من یک طراحم

من یک طراحم

معرفی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری)

معرفی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری)

ویلای آنا و سعید، رتبه دوم جایزه معمار 94 در بخش مسکونی تک واحدی

ویلای آنا و سعید، رتبه دوم جایزه معمار 94 در بخش مسکونی تک واحدی

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر

 ویلای نمازی از لحاظ معماری چه ویژگی دارد (خاطره ای که خاک می شود )

ویلای نمازی از لحاظ معماری چه ویژگی دارد (خاطره ای که خاک می شود )

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir