۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : يکشنبه , ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۲:۰۰
فراخوان بیست و یکمین دوره جایزه معمار – 1400
تحریریه معماری آرل
مجله معمار، برگزاركننده جايزه سالا‌نه معمار با هدف اشاعه انديشه و هنر معماری، شهرسازى و ساخت و صنعت در سال 1376 تأسيس شد. نخستين شماره معمار در قالب فصلنامه در تيرماه 1377 منتشر شد و از سال 1383 انتشار آن به صورت دوماهانه بوده است. مجله معمار از سال 1380 جايزه معمار را به صورت ساليانه برگزار كرده است.
در این دوره نیز تمام پروژه‌های ساخته‌شده پس از انقلاب در چهار گروه عمومی، بازسازی، مسكونی تك‌واحدی و مسكونی آپارتمانی در ايران که در دوره‌های قبل جايزه معمار شرکت نکرده‌اند، مجاز به شرکت در رقابت سال جاری هستند و در چهار گروه جداگانه مورد ارزيابی قرار مي‌گيرند. پروژه‌های  معماری داخلی، اگر دخل و تصرف در اجزای ثابت فضای آنها صورت گرفته باشد، امکان شرکت در گروه بازسازی را خواهند داشت. اما پروژه‌های مرمتی مجاز به شركت در رقابت نيستند. در ادامه با آرل همراه باشید...

معيارهای داوری:

معيارهای عمومی زير در داوری تمامی پروژه‌ها مدنظر قرار خواهند گرفت:
 
- خلاقيت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان
 
- مواجهه خلاقانه با مشکلات خاص پروژه از‌جمله: محدوديت‌های اقتصادی، شرايط خاص سايت از‌ نظر ابعاد و اندازه‌ها،‌ ضوابط و رويه‌های قانونی (به‌ويژه در شهرها)، دشواریهای فنی و...
 
- دقت و نوآوری در طراحی جزئيات
 
- توجه به محيط پيرامونی و شرايط اقليمی،‌ ارزش‌های زيست‌محيطی و تعهدات اجتماعی
 
بديهی است که قضاوت نهايی در ‌مورد هر پروژه نه از ‌طريق مشخص کردن امتياز آن در هر‌کدام از موارد فوق و معدل‌گيری از امتيازات، که با قضاوت درباره تماميت آن صورت خواهد گرفت.

داوری:

روش داوری همچون سال‌های گذشته شامل چند مرحله حذف و انتخاب برای گزينش پروژه‌های نيمه‌نهايی، نهايی و برندگان در هر چهار گروه خواهد بود. 
 

داوران:

عليرضا تغابنی
 
متولد 1356، معمار، طراح و مدرس دانشگاه، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه گيلان و دکتری معماری از دانشگاه علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد، مؤسس دفتر«ديگر» است که از سال 83 به طور مستقل به تمرين و تجربه در معماری مي‌پردازد. طراح حدود 60 پروژه است که شاخص‌ترين آنها «خانه شريفي‌ها» در دنيا شناخته شده است. سه بار رتبه اول جايزه معمار، رتبه اول جايزه سالانه دورفمن از رويال آکادمی لندن، داور مسابقه‌های جايزه سالانه معماری دورفمن و فستيوال جهانی معماری و جوايز داخلی و منطقه‌ای را در کارنامه دارد. 
 
مقاله‌های «وقتی از تأليف حرف میزنيم از چه حرف میزنيم» و «ساختمانفارسی»  او در مجلات معماری به چاپ رسيده است.
 
مهران خوشرو
 
متولد 1353 مشهد، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه شهيد بهشتی است. فعاليت حرفه‌ای را در سال 1386 با تأسيس دفتر معماری الگو آغاز کرد. رتبه سوم مسابقه معمار سال 1395 برای طراحی مجتمع مسکونی باغ زعفرانيه، راهيابی به فستيوال جهانی معماری سال 2018 ميلادی، رتبه اول مسابقه جايزه معماری داخلی ايران در سال 1396 برای طراحی انبار سيستم و تقديرشده ويژه برای ساختمان اداری- تحقيقاتی پردازش سامانه پايدار در سال 1390، حاصل حضور او در رقابت‌های معماری داخلی و خارجی است. همچنين پژوهش‌هايی در زمينه زيست آپارتمانی انجام داده كه در قالب مقالاتی در نشريات داخلی و بين‌المللی منتشر شده است.
 
بابک زيرک
 
متولد 1333 همدان، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری دانشگاه ملی ايران، مدير عامل مهندسان مشاور آران - گروه پژوهش معماری اقليمی ايران از سال 1363، مدير پروژه تحقيقاتی معماری با عنوان «گونه‌شناسی مسکن روستايي» بود که به تهيه و تدوين 14 جلد کتاب گونه‌شناسی مسکن در استان‌های چهارمحال و بختياري‏، ايلام و کهگيلويه و بويراحمد انجاميد. در مدت فعاليـت‌ حرفه‌ای خود برنامه‌ريز و طراح پروژه باززنده‌سازی جزيره هندورابي، پروژه احيا و مرمت زيستگاه‌های حاشيه درياچه اوان در الموت، و برنده پروژه‌های معماری متعددی از جمله طرح غرفه بزرگ ايران در اکسپوی بين‌المللی سال 2000 در هانوور آلمان، طرح شهرک 12000 واحدی تهرانک (همراه با مهندسان مشاور ارگ بم)، و طرح‌های ديگری بوده است. عضو شورای همکاران مجله معمار است و از او بيش از 50 مقاله به چاپ رسيده است. بابک زيرک عضو هيئت‌های داوری مسابقات معماری مختلف و همچنين از داوران مسابقه بين‌المللی عکاسی معماری روستايی در ايران و مسابقه بين‌المللی مسکن در حاشيه خليج فارس در دانشگاه وست مينستر انگلستان بوده است.
 
سارا کلانتری
 
متولد 1356، دانش‌آموخته معماری دانشگاه آزاد تهران. فعاليت حرفه‌ای خود را از سال 83 به همراه رضا صياديان آغاز کرد. علاوه بر تدريس در دانشگاه و سخنرانی در دانشگاه‌های داخلی و خارجي، جوايز متعدد ملی و بين‌المللی نيز کسب کرده، که برخی از مهم‌ترين آنها عبارت‌اند از: رتبه اول جايزه معمار در سال 1394، رتبه اول چهارمين جايزه معماری داخلی ايران، برنده جايزه آرکيتايزر نيويورک 2017، برنده جايزه شيکاگو در سال‌های 2016 و 2012 برای بهترين طرح نوين جهانی، منتخب هيئت داوران فستيوال جهانی معماری 2012 و 2018، منتخب مجله داموس در نگاه ويژه داموس به ايران با عنوان نگاهی بر آثار سارا کلانتری و رضا صياديان.
 
محمد مجيدی
 
متولد 1346، دانش‌آموخته معماری کارشناسی ارشد از دانشگاه شهيد بهشتی تهران و مؤسس مهندسان مشاور بن‌سار در سال 1375 است. طراحی و ساخت پروژه‌های معماری در مقياس‌های مختلف با کاربري‌های متنوع، دريافت جوايز متعدد ملی و بين المللي، از جمله کسب دو بار رتبه اول جايزه معمار، منتخب فستيوال جهانی معماری در سال 2008 و همچنين داوری در تعداد زيادی از مسابقات مطرح معماری از جمله جايزه معمار را در کارنامه خود دارد. از جمله مقالات، سخنراني‌ها و نمايشگاه‌های او مي‌توان به چـاپ مـقـالات و آثـار در اطـلس قرن بيسـت‌و‌يکم معماری جهان، معرفی پروژه بازار چارسو در بينال ونيز در سال 1394 اشاره کرد. از جمله سوابق بين‏المللی او مي‌توان به همکاری با
Guallart Architects برای طراحی پروژه هفت دروازه تهران، Rafael de la-Hoz به منظور ارائه طرح ساختمان اداری و سالن اجلاس اداره گاز جمهوری اسلامی ايران، طراحی طرح توسعه ترمينال جديد فرودگاه امام خمينی در مشارکت با شرکت Kincl از کشور کرواسی و ارائه طرح ساختمان چندمنظوره با تلفيق کاربري‌های اداري، مسکوني، هتل، تجاری و تلفيق فضای شهری در منطقه Six Point شهر تورنتو کانادا اشاره کرد.
 

نحوه شرکت در جايزه معمار:

 
1- در مرحله‌ نخست همه ‌شرکت‌کنندگان مي‌بايست مدارک خود را پرينت‌شده در حداکثر 25 صفحه A3 (به جز صفحه شرح پروژه که حداکثر در دو صفحه  A4 بايد باشد) به صورت سيمی در موعدهای مقرر (شنبه 6 شهريور برای طرح‌‌های مسكوني، يكشنبه 7 شهريور برای طرح‌‌های بازسازي، دوشنبه 8 شهريور برای طرح‌‌های عمومي) تا ساعت 4 بعدازظهر به آدرس مجله در خيابان شريعتي، پايين‌تر از ميرداماد، نرسيده به بزرگراه همت، كوچه ديباج، پلاك 6،  طبقه دوم، واحد 6 (تلفن‌ و دورنگار:‌ 2-26400980) بفرستند.
 
• روی هيچ‌کدام از پرينت‌های A3 نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشاني، شماره تلفن و دورنگار در صفحه شرح پروژه A4 و روی پاکت نوشته شود.
 
مدارك لازم عبارت‌اند از:
 
الف‌ـ شرح پروژه حداکثر در دو صفحه  A4 با حروفی که به‌راحتی قابل خواندن باشند شامل موارد زير:
 
• تيم طراحی معماري، سازه، تأسيسات و... و همچنين مجريان اصلی پروژه
 
• مشخصات کارفرما و بهره‌برداران                         • محل پروژه با کروکی و نشانی دقيق
 
• کاربری بنا با ذکر جزئيات                 • سازه و تأسيسات بنا به‌طور کلي
 
• سطوح زيربنا و زمين پروژه                              • ايده طراحي
 
• سال شروع و خاتمه‌ اجرا                 • نوآوري‌ها و مزايای پروژه
 
• در اين مرحله CD‌ لازم نيست.
 
طراحان پروژه‌های بازسازی بايد توضيحات اضافی در موارد زير ارائه دهند:
 
• کاربری قبلی و فعلی بنا                   • محدوده مداخلات
 
• وضعيت بنا قبل از بازسازی               • مهم‌ترين ارزش‌های بنای موجود
 
• سازه و تأسيسات اوليه ‌بنا
 
ب‌ـ تصاوير و نقشه‌ها برای هر چهار گروه
 
• پلان نشان‌دهنده موقعيت بنا در محيط اطراف
 
• پلان طبقات اصلي
 
• مقاطع و نماهای اصلي
 
• تصاوير نشان‌دهنده ساختمان در محيط اطراف، داخلی و خارجی ساختمان و جزئيات مهم
 
• هرگونه تصوير، طرح يا نموداری که درک پروژه را تسهيل کند.
 
پروژه‌های بازسازی مي‌بايست تصاوير وضعيت بنا را قبل و بعد از مداخله نشان دهند.
 
2- در مرحله نخست هيئت داوران در روزهای 13 و 14 شهريور مدارك رسيده را بررسی و مواردی را كه از‌ نظر آنها در مرحله نخست حذف مي‌شوند مشخص مي‌كنند. پروژه‌های باقيمانده به مرحله نيمه‌نهايی راه‌ مي‌يابند.
 
3- همه طراحانی كه به مرحله نيمه‌نهايی راه يافته‌اند، مي‌بايست مدارک پروژه خود (شامل: شيت‌ها و CD) را مطابق جدول زماني:‌ طرح‌های مسكونی در روز شنبه 3 مهر،‌ طرح‌های بازسازی و عمومی در روز يکشنبه 4 مهر، تا ساعت 4 بعدازظهر به آدرس مجله در خيابان شريعتي، پايين‌تر از ميرداماد، نرسيده به بزرگراه همت، كوچه‌ ديباج، پلاك 6، طبقه دوم، واحد 6 (تلفن‌ و دورنگار:‌ 2-26400980) تحويل دهند.
 
الف‌ـ  شيت‌ها: همه نقشه‌ها، عکس‌ها و توضيحات مي‌بايست روی فوم (foamboard) به ابعاد 50×70 سانتي‌متر (حداکثر 5 صفحه)‏ و به صورت عمودی چسبانده شوند (حتماً از صفحات چوبی و PVC استفاده نشود).
 
• روی هيچ‌کدام از شيت‌ها نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشاني، شماره تلفن و دورنگار روی پاکت نوشته شود.
 
ب‌ـ CD : CD بايد حاوی متن با فرمت Word‏، تصاوير و نقشه‌ها با فرمت JPEG يا TIF‌ و 300 DPI باشد (عکس‌ها به ترتيب اولويت شماره‌گذاری شود). از اين تصاوير برای تهيه فيلم فيناليست‌ها و برندگان استفاده مي‌شود.
 
• پروژه‌های متعدد متعلق به يک معمار (مشاور) در پاکت‌های جداگانه ارسال شود.
 
اعلام نتايج داوری و اعطای جوايز
 
داوری پروژه‌های راه‌يافته به مرحله نيمه‌نهايی در روزهای 10، 11 و 12 مهرماه 1399 برگزار خواهد شد.
 
• برندگان اين دوره در 16 مهر 1400 طی مراسمی که محل برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد، اعلام میشود.
 
علاقمندان برای اطلاعات بيشتر درباره جايزه‌ معمار میتوانند با دفتر مجله تماس بگيرند يا با شماره تلگرام 09337469280 تماس برقرار کنند. 

تحریریه معماری ارل
منبع: memarmagazine
تعداد بازدید : ۲۳۶۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
داوران مسابقه طرح های دانشجویی

داوران مسابقه طرح های دانشجویی "معماران فردا "معرفی شدند

مسابقه طراحی یک واحد تجاری در همدان

مسابقه طراحی یک واحد تجاری در همدان

روبان آبی برگزیده رقابت طراحی برج مدرسه معماری دوبی

روبان آبی برگزیده رقابت طراحی برج مدرسه معماری دوبی

پخش آنلاین و زنده جایزه معمار 96

پخش آنلاین و زنده جایزه معمار 96

بررسی معماری سنگی کاتالونیا از منظر پایداری

بررسی معماری سنگی کاتالونیا از منظر پایداری

نمایشگاه گروهی عکس از آثار عکاسی جمعی از معماران معاصر ایران

نمایشگاه گروهی عکس از آثار عکاسی جمعی از معماران معاصر ایران

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir