۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : پنجشنبه , ۱۴۰۰/۰۳/۲۷ ۱۱:۴۹
طراحی و دکوراسیون اداری
تحریریه معماری آرل
در حالی که فرآیند انتخاب و طراحی یک فضای اداری را طی می کنیم ، باید مراقب باشیم که طراحی محل کار چقدر بر رفتار انسان تأثیر می گذارد. دکوراسیون دفتر کار و فضای اداری که خوب طراحی شده امید و نوآوری را القا می کند ، در حالی که یک طراحی ضعیف می تواند برای روحیه و سلامتی مضر باشد.
با کاوش در طراحی فضای اداری جدید و بررسی مفاهیم  زیربنایی  دریافتیم که معماری و دکوراسیون دفاتر کار بیشترین تأثیر مثبت را بر کارمندان دارند. در ادامه با نکاتی برای تشویق و تأثیرگذاری بیشتر دفاتر کار  با آرل همراه باشید.....
با درک اینکه طراحی محل کار به طور قابل توجهی بر رفتار انسان تأثیر می گذارد با در نظر گرفتن موقعیت و امکانات اداری، ایجاد فضای داخلی مولد و راحت و تسهیل همکاری بین کارمندان و سرپرستان می توانید احساس راحتی ، حمایت و انگیزه بیشتری در فضا ایجاد کنید.
لحظه ای که از درب یک دفتر کار وارد می شوید، می توانید فرهنگی را که طراحان ایجاد کرده اند (چه عمدی یا ناخواسته) احساس کنید. فضایی که به خوبی طراحی شده باشد احساس باز بودن و انرژی دارد. این امر به مردم القا می کند که آزادانه فکر کنند و بهره وری بیشتری داشته باشند . وقتی با استفاده از مفاهیم موثر طراحی معماری دفتر ، فرهنگ مثبتی پرورش می دهید ، همه جنبه های تعاملات روزمره کارمندان را بهبود می بخشید.
به همین شکل نیز یک دفتر کار با طراحی ضعیف ، نتیجه عکس دارد. نور شدید مصنوعی، صندلی های خشک و اتاقک های کسل کننده باعث می شود  روحیه کارمندان  نیز تضعیف شود. طراحی ضعیف همچنین می تواند بر آسایش جسمی کارمندان نیز تأثیرات منفی بگذارد. به عنوان مثال ، ارگونومی نامناسب مبلمان و صندلی اداری می تواند درد مزمن ، ناتوانی و استرس ایجاد نماید.
مفهوم کار،  قرارگیری انسان در محیطی اجتماعی است در واقع انسان برای حل مشکلات خود  به صورت تیمی کار می کند. هشت ساعت در روز نشستن روی میز تنها  و بدون فعالیت قطعا طبیعی نیست و آسیب زا خواهد بود. طراحی بهتر محیط کار برای تأمین غرایز طبیعی بر رفتار انسان تأثیر می گذارد و با استفاده از  روش های موثر در طراحی می تواند شیوه تجارت خود را بهبود بخشد.
به دلیل اهمیت مکان، گروه معماران آرل قبل از اینکه دفتر معماری جدید خود را طراحی کند ، از همه کارمندان خود خواست تا  لیستی از جنبه های مهم آنها را تهیه کنند. بسیاری از آنها گفتند که مجاورت با خانه ، مشتریان و شرکای صنعتی بسیار حیاتی است این موضع نشان دهنده اهمیت مکان در طراحی است  ویژگی های مختلف دیگرارائه شده توسط کارمندان می تواند شامل مواردی  از جمله موارد در ادامه باشد...
  • امکانات (مانند رستوران ها ، مغازه ها ، یا مکانهای نشیمن در فضای باز) در فاصله پیاده روی
  • دسترسی به حمل و نقل عمومی در نزدیکی
  • دسترسی به آزادراه
  • مسیرهای ایمن دوچرخه سواری یا مسیرهای پیاده روی متصل به دفتر
  • فضای مشترک انعطاف پذیر داخلی و خارجی که می تواند برای اجتماعات و جلسات غیر رسمی استفاده شود
  • فضای نیمه خصوصی فردی برای تماس های خصوصی و  یا کار بسیار متمرکز
علاوه بر موقعیت مکانی، استفاده از مفاهیم طراحی معماری اداری در داخل ساختمان نیز مهم است. فضا باید به راحتی قابل پیمایش ، انعطاف پذیر و قابل دسترسی برای همه باشد.
یک فضای آموزنده و دلپذیر ، سقف های بلند و نور طبیعی زیاد و فضایی روشن با رنگ ها و علایم گرافیکی  استراتژیک که کارمندان را از نقطه A به نقطه B هدایت می کند از مواردی هستند که تاثیر زیادی بر دکوراسیون اداری  و کار کارمندان خواهند داشت.
طراحی و دکوراسیون اداری
ایستگاه های کاری انعطاف پذیر به کارکنان اجازه می دهد تا به عنوان یک تیم در پروژه ها با پویایی بیشتری کار کنند. تمام ایستگاه های کاری دارای قابلیت نشستن / ایستادن منعطف خواهند بود ، صندلی ها ارگونومیک و هر ایستگاه کاری دارای یک کمد ذخیره سازی شخصی است و فضای کاری به اعضای تیم اجازه می دهد تا به راحتی پس از تعامل با یک تیم نزد تیم دیگری بروند و به مرور کار در پروژه های مختلف را تجربه کنند.
ایجاد فضاهای تجمع غیررسمی عمداً در فضای باز دفتر کار امکان ایجاد انواع مختلف همکاری و کار را فراهم می کند. نکته نهایی این است که افراد خلاق تر می خواهند گزینه هایی برای ایجاد تغییر محیط کار خود داشته باشند. این طبیعت انسانی است که می خواهد فضای خود را تغییر دهد تا موثرتر  کار کند.  با ایجاد انعطاف پذیری و گرافیک بصری بیشتر در محیط دفتر ، کارمندان سودمندتری خواهید داشت.
طراحان از مفاهیم مختلف معماری اداری برای ایجاد یک نمودار مثبت استفاده میکنند کارمندان  هر هفته ساعتهای زیادی را در دفتر می گذرانند. اگر آنها فقط روزها خیره به صفحه نمایش رایانه یا دیواره اتاقک های خود باشند ، در نهایت انگیزه و بهره وری آنها کاهش می یابد.
برای رفع این مشکل رایج ، شرکت معماری آرل  در طراحی های اداری از مفاهیم عمیق تری در فضاهای داخلی استفاده می کند:
ورود فضای بیرونی به فضای داخلی و اهمیت نور روز را نمی توان نادیده گرفت  مطالعات بی شماری نشان داده است که اجازه نفوذ نور طبیعی محیط به اعماق محیط ساخته شده دارای مزایای زیادی برای ساکنان ساختمان است. نور طبیعی باعث بهبود خلق و خو ، سلامتی و بهره وری می شود. در واقع شکل ساختمان تعیین می کند که چه مقدار نور می توانید به فضا وارد کنید راهکارهایی وجود دارند تا باعث می شود تا نور از پنجره های کناری به عمق بیشتری در هر اتاق نفوذ کند. ساختمانهای L شکل یا U شکل نیز بسته به جهت نور متفاوت تری را به داخل وارد می کنند  همچنین تلفیق فضای بیرونی و درونی میتواند از طریق استفاده از رنگ ، متریال ها ، گیاهان و حتی آثار هنری / عکاسی به تقویت اتصال به طبیعت کمک کنند.
استفاده از نور مصنوعی متعادل نیز سبب می شود تا کارمندان کار خود را به راحتی انجام دهند  بنابراین ممکن است مجبور شوید فضای نور روز را با مقداری نور مصنوعی تقویت کنید تا دید برای آن ها بهتر شود برای فضای اداری  استفاده از نور پراکنده که به سمت بالا هدایت می شود بهترین است زیرا سبب کاهش تابش خیره کننده صفحه نمایش رایانه می شود و باعث می شود دفتر کار طبیعی تر به نظر برسد مانند اینکه در یک روز آفتابی زیر درخت نشسته اید.
طراحی و دکوراسیون اداری
روشنایی های متحرک و انعطاف پذیر کمک می کند کارمندان بتوانند چراغ های خود را  بسته به وضعیت کاری و نیاز  متناسب تنظیم کنند همینطور شیدهای  پنجره را  نیزمی توان به طور خودکار تنظیم کرد تا در طول روز و در فصول مختلف نور طبیعی کم یا بیشتر به محیط وارد شود.
آکوستیک مناسب برای فضای کاری از آلودگی و پخش صداها جلوگیری می کند ، حتی وقتی کارمندان در حال بحث در مورد پروژه ها یا معاشرت هستند. فضاهای اداری باید به صورتی  طراحی شوند تا میزان مناسبی از سر و صدا را جذب کنند تا افراد دیگر در صورت نیاز بتوانند تمرکز کنند ، در حالی که در مناطق اجتماعی مانند سالن های غذاخوری  نیز افراد بتوانند راحت و بلندتر گفت و گو کنند.
امروزه معماران اداری از طرح های سنتی اداری دور شده اند و به نفع محیط های پویاتر و طبیعی تر  طراحی می کنند وقتی برای ایجاد فضایی داخلی که طبیعی تر باشد وقت بگذارید ، احتمالاً شاهد افزایش چشمگیر بهره وری و رضایت کارگران خواهید بود.
مفاهیم معماری دفتر و طراحی محل کار می تواند تا حد زیادی بر روحیه و رفتار سرنشین تأثیر بگذارد. همکاری بین کارمندان و سرپرستان را تسهیل کنید  در گذشته دفاتر دارای سلسله مراتب سختگیرانه ای بودند و این طراحی معماری اداری دلسرد کننده بود زیرا در انها به عنوان نیرویی برتر مدیران لازم نبود اغلب با کارمندان خود تعامل داشته باشند. به این ترتیب ، کارمندان وقتی تنها یک فضای در دسترس برای کار دارند کاملاً منزوی می شوند.
طراحی و دکوراسیون اداری
قرار دادن  فضای کار مدیران در میانه و انتقال دفاتر اجرایی و اتاق های کنفرانس به فضای مرکزی، کارمندان  را ترغیب می کند تا برای حل  مشکلات به سراغ سرپرستان بروند و  یا ایده های نوین را مطرح کنند حذف دیوارها تضمین می کند که فضاهای اداری همچنان نور روز زیادی را دریافت می کنند و همچنین مانع بین مدیران و کارمندان را می شکند و همه مثل یک تیم شروع به همکاری می کنند.
استفاده ترکیبی از صندلی های مشارکتی و نرم صندلی های مخصوص کار برای محافظت از بدن افراد بسیار مهم هستند بهتر است صندلی های نرم تری را نیز در مناطق مشترک در دسترس قرار دهید. سالنهای استراحت و اتاقهای کنفرانس مکانهای ایده آل برای کاناپه یا مبلمان مدولار نرم هستند افراد به طور طبیعی به این صندلی ها جذب می شوند زیرا بسیار راحت هستند و احتمال همکاری و صمیمیت را بیشتر می کنند.
طراحی مکان های نشیمن و کار در فضای داخلی و هم در فضای باز و قرار دادن صندلی ها و میزهای بیرونی در سایه ، گزینه های بیشتری برای کار در یک محیط راحت ، چه به تنهایی و چه به صورت گروهی ایجاد می کند.
در طراحی های اداری امروزی ارائه گزینه های بیشتر به طور کلی ، به کارمندان فرصت بیشتری برای جابجایی و سفارشی سازی ایجاد میکند که این مجوز برای تغییر محیط کار نه تنها انسانی تر است ، بلکه آنها را نیز توانمند می کند. آنها می توانند بر کار خود مالکیت پیدا کنند و احساس کنند که بخشی حیاتی از شرکت هستند.
شرکت معماری آرل در طراحی فضای اداری  برای همه کارمندان به یک اندازه ارزش قائل شده و این ارزش  را از طریق طراحی معماری اداری به نمایش میگذارد .اکنون که دانستید طراحی محل کار چقدر بر رفتار انسان تأثیر می گذارد ، باید استراتژی طراحی برای کسب و کار خود ارائه دهید. شرکت های معماری باتجربه می توانند به شما در یافتن این راه حل ها کمک کنند.
طراحی هر دفتری  متناسب با مشاغل و ویژگی ها متفاوت است. برخی از دفاتر به همکاری  و کار تیمی متکی هستندبایستی از مفاهیم معماری اداری استفاده می کنیم که کار گروهی را تشویق کند. مشاغل دیگر همکاری کمتری دارند. در این نوع فضاها ، داشتن طیف وسیعی از ایستگاه های کاری فردی مهم است تا کارمندان بتوانند روی کارهای خود تمرکز کنند.
 طراحی و دکوراسیون اداری
صرف نظر از اینکه  قصد دارید کدام نوع دفتر را  طراحی کنید ، ابتدا با گوش دادن به کارمندان  آغاز کنید. از فرایند "انتخاب بر اساس مزیت و اولویت " برای شناسایی عناصر طراحی که بیشترین اهمیت را دارند استفاده کنید. سپس با استفاده از فرهنگ دفتر و سالها تجربه طراحی ساختمانهای اداری موثر و ایمن این لیست را گسترش دهید و با پایان روند نیازهای هر کارمند را تأمین کنید.
وقتی صحبت از معماری اداری می شود ، باید بار اول آن را درست انجام دهید. طراحی محل کار ، خوب یا بد تقریباً بلافاصله بر رفتار انسان تأثیر می گذارد. هنگامی که با شرکتی کار می کنید که تأثیر قدرتمند طراحی را بر شادی و بهره وری درک میکند  بهتر است بدانید بهتر به کارمندان خود خدمت خواهد کرد و یک موقعیت شغلی  موفق تر نیز خواهید داشت.

تحریریه معماری آرل-غزاله عزالدین
منبع: hmcarchitects


تعداد بازدید : ۱۳۲۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی ساختمان اداری یونیلور

طراحی داخلی ساختمان اداری یونیلور

100 شرکت معماری  برتر در دنیا

100 شرکت معماری برتر در دنیا

طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر کار شرکت فناوری HELIS

طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر کار شرکت فناوری HELIS

نگاهی به طراحی داخلی دفتر شرکت AirBnB در سیدنی

نگاهی به طراحی داخلی دفتر شرکت AirBnB در سیدنی

طراحی دفتر وکالت و حقوقی توسط گروه Salon Architects

طراحی دفتر وکالت و حقوقی توسط گروه Salon Architects

طراحی داخلی شرکت Louse Vuitton

طراحی داخلی شرکت Louse Vuitton

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir