۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۱۳:۰۷
بازطراحی دفاتر کار  گوگل  بعد از کرونا
تحریریه معماری آرل
گوگل برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای بازطراحی  داخلی و دکوراسیون محیط کار  و فضای اداری خود در دوران پساکرونا دارد؛ از دیواره‌ی بادی، کانال‌ هوای پارچه‌ای و اتاق‌های جدید برای برگزاری جلسات گرفته تا آنچه این شرکت «پادهای تیمی» خطاب می‌کند.در واقع  شرکت گوگل می‌خواهد دفاتر کاری خود را برای دوران پسا-کرونا مطابق با معیارهایی برای ایجاد برای ایجاد فاصله اجتماعی   بازطراحی کند. نیویورک تایمز گزارش جامعی شامل عکس و ویدئو از برنامه‌هایی که گوگل برای بازطراحی دفاتر کاری در سر می‌پروراند منتشر کرده است. به اعتقاد کارشناس ورج، آنچه گوگل انجام می‌دهد فراتر از نیاز معمول است و شماری از این برنامه‌ها بیش از حد نیاز پیچیده هستند.
بازطراحی دفاتر کار  گوگل  بعد از کرونا
ایده اجرایی  اول  شرگت گوگل  طراحی باز  اداری است در دفاتر باز طراحان و توسعه‌دهندگان فاصله‌ی نزدیکی با هم دارند و در مدلی که اصطلاحاً «همکاری خودانگیخته» نام دارد، مشغول کار کردن می‌شوند. در اغلب مواقع مدل طراحیِ باز بهانه‌ای برای پایین آوردن هزینه‌ها است؛ چون به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا حد ممکن تعداد زیادی از کارکنان را وارد محیطی واحد کنند. اما همه گیری ویروس کرونا لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را وارد محیط‌های کار کرده است و کارکنان نیاز به فضای کافی  برای فاصله  حداقل دو متردارند.
 دیوید رادکلیف، قائم‌مقام واحد خدمات محیط کار در گوگل، می‌گوید این شرکت در دفاتر فعلی خود به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید از هر سه میز، سراغ استفاده از یکی از آن‌ها برود. به گفته‌ی رادکلیف، فاصله‌ی دو متری قرار است قانونی مهم در محیط کار گوگل باقی بماند تا این شرکت برای همه گیری‌های احتمالی بعدی یا آنفولانزای سالانه آماده باشد.
بازطراحی دفاتر کار  گوگل  بعد از کرونا
رادکلیف می‌گوید کارمندان تمایل ندارند در ردیفی طولانی از میزها بنشینند و شاید گوگل بخواهد در دکوراسیون اداری تراکم دفاتر را با اقلامی مثل مبلمان و گیاه افزایش دهد.  شرکت گوگل اساسا با این کارهایش ایده‌ی طرح دفتر باز را که توسط سیلیکون‌ولی محبوب شد از بین می‌برد. نیویورک تایمز می‌نویسد قرار دادن تعداد زیادی از کارکنان در فضایی کوچک حریم خصوصی آن‌ها را از بین می‌برد و به نظر می‌رسد گوگل مخالف این کار است.
آنچه گوگل می‌گوید منطقی به نظر می‌رسد؛ اما نحوه‌ی پیاده‌سازی تغییرات جدید در دفاتر مقر اصلی این شرکت در مانتین ویو عجیب است. مثلاً گوگل به‌ جای ردیف‌هایی از میز و اتاق جلسه، سراغ طرحی تحت عنوان «پاد‌های تیمی» می‌رود که شامل «صندلی، میز، وایت‌برد و واحد ذخیره‌سازی روی چرخ‌هایی کوچک است» و می‌توان چینش آن‌ها را به اَشکال مختلف انجام داد. گاهی اوقات فرایند بازآرایی پاد‌های تیمی در چند ساعت انجام می‌شود.
گوگل به‌منظور تقسیم موقت میزهایی که در محیط  اداری باز قرار دارند سراغ «دیواره‌های رباتیک بادی» می‌رود که امکان حمل آن‌ها به جاهای مختلف وجود دارد. این دیواره‌ها مثل خانه‌های بادی، به‌راحتی باد می‌شوند. گوگل در پی استفاده از «کانال هوای بالاییِ مبتنی بر پارچه است که با زیپ متصل می‌شود» و آخر هر هفته می‌توان آن را بر اساس چیدمان مختلف صندلی‌ها جابه‌جا کرد.
شرکت گوگل نوعی اتاق جلسات  نیم دایره‌ایِ «دور آتشی» برای برگزاری جلسه ها طراحی کرده است که در آن صندلی برای حاضران و صفحه‌نمایش به‌جای دورکاران قرار می‌گیرد. این شرکت قصد دارد حجم کار در فضای باز را افزایش دهد و تعداد بیشتری از جلسات را در فضای باز برگزار کند. گوگل برای این کار سایبان‌هایی باز در نظر می‌گیرد.
گوگل برای ساده‌تر کردن هات‌دسکینگ در حال آزمایش ایستگاهی کاری است که تنظیمات هر کاربر را به خاطر می‌سپرد، دمای محلی را تنظیم می‌کند و تغییراتی روی ارتفاع و شیب مانیتور اعمال می‌کند تا مطابق میل کاربر شود. این ایستگاه کاری حتی می‌تواند پس از شناسایی کاربر تصاویر خانوادگی او را روی نمایشگری نشان بدهد.
«دیواره‌های اختیاری ورقه‌ای» به نام «پتال» (گل‌برگ) را می‌توان به میز وصل کرد تا «جلوه‌ی خیره‌کنندگی آن از بین برود.» همچنین صندلی‌هایی وارد دفاتر کاری می‌شوند که در بالشتک آن‌ها اسپیکر گنجانده شده است. این اسپیکرها نویز سفید پخش می‌کنند تا «صدای نزدیک به شما از بین برود.»
شماری از تغییراتی که گوگل در دکوراسیون  محیط کار اعمال می‌کند عالی هستند. قطعا کارمندان زیادی پیدا می‌شوند که فضای بیشتری برای کار کردن بخواهند؛ اما تمرکز روی «مدولار بودن» و «انعطاف پذیری با شرایط مختلف» بیشتر از اینکه کمک‌کننده باشد، ممکن است مشکل‌ساز شود.
ترکیب دیواره‌های بادی برای محافظت از حریم خصوصی، کانال‌های پارچه‌ای هوا، هات‌دسکینگ پویا، قطعات قابل اتصال به میز و میزهایی که امکان جابه‌جا‌ کردن آن‌ها وجود دارد بیشتر مثل این است که کارمند مجبور است هر روز دفتر کاری‌اش را از نو بسازد.
کارشناس ورج از اینکه می‌بیند چنین راهکارهایی طراحی می‌شوند تعجب می‌کند و شاید دفاتر کاری قدیمی راهکار بهتری باشند؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن این حقیقت که دورکاری افزایش یافته است و شرکت‌ها مجبور نیستند تعداد زیادی از کارمندان را در فضای داخلی مستقر کنند.
بازطراحی دفاتر کار  گوگل  بعد از کرونا
بازطراحی دفاتر کار  گوگل  بعد از کرونا
تحریریه  معماری آرل
منبع: زومیت- nytimes

تعداد بازدید : ۹۶۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی دفتر کار  پایاژن دارو  در کنج کارخانه

طراحی داخلی دفتر کار پایاژن دارو در کنج کارخانه

 طراحی داخلی دفتر مرکزی امپراطوری مک دونالد

طراحی داخلی دفتر مرکزی امپراطوری مک دونالد

طراحی و اجرای  دفتر کار- پروژه زعفرانیه

طراحی و اجرای دفتر کار- پروژه زعفرانیه

طراحی داخلی دفتر اداری شرکت Adobe

طراحی داخلی دفتر اداری شرکت Adobe

معماری داخلی و طراحی لابی و ورودی برای یک دفتر مرکزی

معماری داخلی و طراحی لابی و ورودی برای یک دفتر مرکزی

طراحی داخلی شرکت هنر مدولار

طراحی داخلی شرکت هنر مدولار

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir