۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ۱۱:۰۸
 طراحی دفترکار ارگونومیک
تحریریه معماری آرل
به عنوان یک معمار اولین اولویت شما برای طراحی دفاتر کار اداری شما چیست؟ معیارهای زیبایی شناسی و یا کاربردی؟
واقعیت این است که با اینکه کارمندان زمان زیادی از زندگی خود را در دفاتر کار سپری می کنند  اغلب اهمیت طراحی محل کار متناسب با نیازهای کارمندان نادیده گرفته می شود.مطالعه تعامل بدن انسان با محیط اطراف می تواند پاسخگو و تعدیل کننده بین طراحی محل کار و نیازهای جسمی انسان باشد در واقع  طراحی ارگونومیک دستیابی به این هدف و بسیاری موارد موثر دیگر است.
ارگونومی علمی است که به مناسب بودن طراحی دفتر برای کارمندان مرتبط است. با در نظر گرفتن توانایی ها و محدودیت های افراد ، طراحی محیط کار با طراحی ارگونومیک تلاش می کند تا در تأمین نیازهای عملکردی کاربران موثر باشد.
طراحی دفتر کار باید با هدف گسترش شهود ، کار گروهی و مهمتر از همه ، ایجاد یک محیط امن و راحت شکل گیرد زیرا تأثیری عمیقی بر بهره وری کارمندان دارد. استفاده بهینه از فضا از طریق قرارگیری بهینه تجهیزات ، ادغام فاکتورهای انسانی در طراحی و انطباق موثر محل کار با محیط اطرافش از جنبه های مهم ارگونومی است.
ادغام اصول بهزیستی انسان در طراحی محل کار برای اطمینان از عملکرد کارمندان با بهترین توانایی هایشان بسیار مهم است. اگرچه ظاهراً کارمندی که پشت میز کار خود نشسته است ، تصور نمی کند که یک کار فیزیکی و سخت انجام می دهد ، اما تحقیقات نشان می دهند این این میزان فشار فعالیت روزانه می تواند اختلالات و اثرات سوئی بر سلامتی داشته باشد.
 طراحی دفترکار ارگونومیک
یکی از اختلالات مرتبط با محل کار آسیب های استرس و فشارهای تکراری است. انتخاب صندلی اداری یا میزکار نامناسب ، یا یک وضعیت فیزیکی نامناسب ، می تواند در طولانی مدت بسیار مضر باشد همچنین به دلیل تکراری بودن کار ، می تواند چشمان شما را خسته کند ، باعث سردرد ، کمردرد ، گردن درد و سندرم تونل کارپ شود.
همچنین احتمال بروز مشکلات اسکلتی عضلانی نیز وجود دارد. خطر آسیب ناشی از وضعیت ناخوشایند یا تکرار شونده بودن کار ، می تواند کارمندان را ناراحت کرده و استرس مربوط به کار را القا کند.
ارگونومی به شما کمک می کند تا ابزار لازم برای فشارهای ناخواسته بر روی اعضای بدن فرد وجود نداشته باشد ضمن اینکه با افزایش نرخ صدمات و بیماری های ناشی از طراحی نامناسب محل کار ، هزینه های شرکت می تواند در طولانی مدت صرفه جویی و افراد سالمتری را حفظ نماید.
 طراحی دفترکار ارگونومیک
ایستگاه های کاری شلوغ اداری یکی از مهمترین دلایل غیبت زیاد و روحیه پایین سازمان در طراحی محل کار است. هدف از طراحی دفاترکار این است که طراحی را متناسب با نیاز انسان انجام شود. چیدمان صندلی های اداری و میزهای کاری در یک دفترکار باید چیدمان و طراحی مناسبی برای سلامتی و دریافت بهترین نتایج را داشته باشد.
ارگونومی اداری مستلزم اتخاذ طرحی متناسب ایستگاه  ها و حوزه های کاری ، نیاز شغلی و موقعیت کارمندان است ارگونومی  بر چیدمان صحیح و طراحی صندلی و میزهای کار را تا نوع قرارگیری صندلی ، میز ، صفحه کلید ، مانیتور و تلفن تمرکز دارد.
 طراحی دفترکار ارگونومیک
ارزیابی در زمینه سازگاری ارگونومیک یک دفترکار اداری شامل موارد زیر است:
  • شناخت نیازهای جسمی ، فیزیولوژیکی و روانی یک شغل
  • شناخت توانایی های جسمی ، فیزیولوژیکی و روانی یک کارمند
  • تشخیص تطابق خواسته ها و توانایی ها
  • آموزش کارمندان برای کار بهینه در حوزه های فضای اداری
 طراحی دفترکار ارگونومیک
مطالعه ای که به درک نیازهای جسمی ، فیزیولوژیکی و روانی یک شغل کمک می کند ، باید یک دیدگاه کل نگر داشته باشد. این باید شامل موارد زیر باشد:
  • راه اندازی ایستگاه کاری با توجه به وضعیت ، زمان لازم برای انجام یک فعالیت خاص ، حرکت و تکرارهای مورد نیاز برای تکمیل فعالیت
  • محیط کاری ، از جمله نوع محل کار ، روشنایی ، سر و صدا، رطوبت و دما
  • ابزارهای شغلی مورد استفاده برای انجام کار ، مانند ماوس ، صفحه کلید ، پرینتر و اسکنر.
 طراحی دفترکار ارگونومیک
مدت زمانی که ما در یک دفترکار میگذرانیم ، میزان تأثیر ارگونومی را تعیین خواهد کرد. طراحی سازگار با ارگونومی باید این سوالات را برآورده کند:
  • آیا موقعیت صفحه کلید و ماوس شما مناسب است؟
  • آیا می توانید از نوت بوک خود به بهینه ترین شکل استفاده کنید؟
  • آیا مانیتور قابل تنظیم برای کاهش خستگی چشم دارید؟
  • آیا مکانیزم های کنترل صدا در دفتر شما وجود دارد؟
  • دمای دفتر شما مناسب است؟
  • آیا می توانید در حالی که در ایستگاه کاری خود هستید فواصل توصیه شده را حفظ کنید. طول و فاصله برای ایستگاه های کاری نشسته و ایستاده؟
  استفاده از ارگونومی مناسب در طراحی های مدرن اداری بسیار مهم تلقی می شود پس از همه گیری کرونا طراحی دفتر مدرن از فضای بسته مانند اتاقک های بسته جز  در مواردی مانند اتاقک هایی برای حفظ حریم شخصی  جلوگیری می کنند و فضای کاری باز و پویاتر را برای مشارکت کارمندان در روند طراحی به کار می برند. مطالعات نشان می دهد کارکنانی که در روند طراحی ایستگاه های کاری خود مشارکت دارند ، سطح تعهد بالاتری نشان می دهند و بهره وری بالاتری نیز دارند.
محل کاری با طراحی ارگونومیک به ایجاد نگرش مثبت کارکنان با حفظ جو مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی بسیار کمک خواهد کرد.
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: workdesign

تعداد بازدید : ۱۸۹۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی دفتر مرکزی

طراحی داخلی دفتر مرکزی "آپارات" در تهران

طراحی دفتر کار معماری به نام جعبه زندگی

طراحی دفتر کار معماری به نام جعبه زندگی

خلاقیت در طراحی لوستر در دفتر معماری MVRDV

خلاقیت در طراحی لوستر در دفتر معماری MVRDV

طراحی داخلی دفتر اداری فیس بوک

طراحی داخلی دفتر اداری فیس بوک

بازسازی و طراحی داخلی دفتر اداری TZ

بازسازی و طراحی داخلی دفتر اداری TZ

دکوراسیون داخلی دفترکار شرکت فناوری  Joom  در مسکو روسیه

دکوراسیون داخلی دفترکار شرکت فناوری Joom در مسکو روسیه

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir