۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : محدثه عمرانی
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۱۱:۰۰
خانه فرهنگ رایزن
تحریریه معماری آرل
 از جمله دغدغه های اهل فکر و فرهنگ مسئله هویت در جامعه و به تبع آن سبک زندگی افراد است؛ زیراجوامع و هر یک از اشخاص بر اساس درکی که از خود و هویت جمعی خویش دارند، سبک زندگیشان را نیز تنظیم می کنند. در این پروژه، هدف اصلی دستیابی به تلفیق فضای فرهنگی با رویکرد ایجاد فضای سبز و دلباز، ایجاد فضای خودمانی با مقیاس دوست داشتنی، استفاده از مصالح ساده و آشنا در کنار طراحی سیستم های تاسیساتی نوین می­باشد.
 پروژه مورد نظر با نام خانه فرهنگ رایزن، بازسازی و تغییرکاربری بنایی با قدمت حدود 80 سال با کاربری اولیه مسکونی در دو طبقه، با زمینی به مساحت 700 متر مربع، در منطقه 1 شهر تهران در محله نیاوران، که از سال 95 با بودجه 14000000000 ریال توسط گروه معماری و شهرسازی سروستان ساخته شده است. در واقع خانه فرهنگ رایزن، یک ملک شخصی البته با معماری قوی و با اصالت همچنین از جمله ساختمان های قدیمی این محل بوده که توانسته در همه‌ این سالها پابرجا بماند و جای خود را به برج های بدقواره شهر ندهد. این خانه برای مدتی کاربری نداشته، و در دهه 90  شمسی به بنیاد فرهنگی و انتشاراتی رایزن واگذار و تبدیل به خانه فرهنگ رایزن شده است. همچنین خانه فرهنگ رایزن بر آن است برای اوقات فراغت برنامه­ای فرهنگی و سالم ترتیب دهد و با تمرکز بر نیازهای جسمی و روحی انسانی، که تمایل دارد زیستی فرهنگی تر داشته باشد، فضایی مناسب برای جوانان، خانواده ها، کودکان و سایر اقشار پی ریزی نماید.
خانه فرهنگ رایزن پس از سال ها كه در آن كسي سكونت نداشته است، امروز با حداقل مداخله در کالبد و بافت ساختمان، تبديل به فضايي فرهنگي شده است كه به چهار بخش،کتابفروشی، کافه و رستوران، فروشگاه صنایع دستی و آمفی تئاتر(گالری) تقسیم بندی شده است. سازمان فضایی مورد نظر در طرح، بر اساس سلسله مراتب فضایی عملکردی و توجه به هویت بخشی هر گوشه از بنا شکل گرفت. نکته ای که در نگاه اول توجه ما را به خود جلب می‌ کند، رعایت معماری پایدار و عدم قطع درختان تنومد چند صد ساله است که از همان ابتدا فضا به ما شفافیت را القا می کند. اکثر دیوارهای به کار رفته در این بنا شیشه می باشد که همین ویژگی به علاوه تعدد گیاه در این مکان احساس آرامش بسیاری را منتقل می­نماید.
ورودی بنا، به مثابه کوچه فرعی با طراحی کفسازی خاص، سقف نیمه بسته، ایجاد ورودی زاویه‌دار به کافه گلخانه، محل مکث و تجمع ایجاد کرده است. کافه‌ ای در فضایی بسته اما با دیوارهای شیشه‌ ای، دکوراسیون چوبی و فلزی، فضایی سبز و پر از گیاه به چشم می خورد اما به خوبی می­تواند اتصال معماری گذشته خانه و طراحی و مرمت امروزی آن را عرضه نماید، به گونه ای که اگر وارد فضا شوید، علاوه بر رویارویی با یک طراحی مدرن از شیشه و فلز، حسی از گذشته ها را لمس خواهید کرد. در قسمت  ورودی به علت تلفیق با فضای سبز در کنار آب نما و شفافیت جداره الحاقی کتابفروشی همچنین طراحی پلکانی فضا، انگیزه ای برای ادامه مسیر تا حیاط مکث دوم شکل گرفته است. حیاط دوم مکانی جهت گفتگو، مکث، برپایی برنامه‌های خاص و انتخاب مسیر طراحی شد، و از وجود تک درخت افرای قدیمی در مرکزیت این حیاط، برای ایجاد نقطه گرهی خاص استفاده شده است . دسترسی به مجموعه از این حیاط مربع به سمت سرسرای ورودی و گالری چند منظوره به طور مجزا طراحی گردید که سیرکولاسیون گردش داخلی مجموعه را به خوبی میسر می‌کند.
نكته اي كه احساس ناب بودن و يكدست بودن فضا را براي بیننده تداعي مي كند وجود درهاي قديمي براي ورود به فضاي كتابفروشي و آمفي تئاتر است ؛ زيرا از همان سال هاي پيش اين درها در اين فضا موجود بوده اند و تغييراتي در آنها به وجود نیامده است.انتخاب مکان پلکان، ابعاد فضای مقابل ورودی فضای صنایع دستی و راهروی رسیدن به رستوران بام، با ایده حرکت و مکث آزادانه، و ایجاد محور‌های دید تنظیم شده است. جداره‌های باز و بسته و پرسپکتیوهای دید آزاد در فضای نیمه باز بام، با توجه به چشم‌اندار فضاهای سبز حیاط‌ها و خیابان نیاوران برنامه‌ریزی شده است تا فضای دلچسبی برای همه فصول بوجود آورد.
خانه فرهنگ رایزن
نکته قابل توجه در مورد مرمت خانه فرهنگ رایزن در این است که با وجود مرمت و بازسازی به بهترین و حرفه ای ترین شکل، اصالت آن از بین نرفته و هنوز بخش‌هایی از بنا ویژگی های معماری ایرانی خود را حفظ کرده اند. از مصالح استفاده شده در مرمت این بنا می توان به شیشه، فلز، بتن، چوب، پوشش دکوراتیو ایرونیک اکسیدان و پوشش دکوراتیو بتن اشاره داشت که در کنار یکدیگر هارمونی جذاب و دلنشینی را خلق کرده اند. به علت گسترده بودن خدمات ارائه شده در این مجموعه از جمله کتابفروشی، فروش لوازم التحریر، اسباب بازی، موسیقی، صنایع دستی و محصولات ارگانیک و سنتی، رستوران و کافه افراد مختلف با سطوح اجتماعی مختلف و طیف سنی متفاوت در این مجموعه حضور پیدا می کنند و باعث رونق بافت محله و این خانه شده است.

گردآورنده: محدثه عمرانی
منابع: caoi -seeiran aoapedia-

تعداد بازدید : ۱۸۴۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
بازسازی دو خانه در جنگل های دانمارک

بازسازی دو خانه در جنگل های دانمارک

بازسازی ساختمان مسکونی مربوط به قرن 17 با رویکرد مدرن

بازسازی ساختمان مسکونی مربوط به قرن 17 با رویکرد مدرن

بازسازی بانکی قدیمی و تبدیل آن به هتل

بازسازی بانکی قدیمی و تبدیل آن به هتل

بازسازی کتابخانه تاریخی با مجموعه کتاب های نادر

بازسازی کتابخانه تاریخی با مجموعه کتاب های نادر

تغییر کاربری انبار متروکه به ساختمان اداری

تغییر کاربری انبار متروکه به ساختمان اداری

با این همه بی‌خانمان چه کار کنیم؟!

با این همه بی‌خانمان چه کار کنیم؟!

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir