۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۹/۰۷/۱۶ ۱۲:۳۰
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار
تحریریه معماری آرل
نام پروژه:  خانۀ حیات دار
نوع ساختمان:        مسکونی
آدرس دقیق پروژه:   خیابان بنی هاشم، خیابان آذرنیا، کوچه شرافتی پور
نام شرکت مشاور و یا دفتر معماری:       استودیو معماری شماره چهار
معمار / معماران مسئول:        محمد یوسف صالحی، محمد صادق افشارطاهری، کسری شفیعی زاده، محمدرضا پیری
مساحت کل ساخته شده:       120
 توضیحات ارائه شده توسط معماران :پروژه تجربه ی “خانۀ حیات دار” برای ما تجربه ی باز تعریف روح معماری ایرانی با ظاهری امروزی بود. ارزش نهادن به روح می تواند هر قالبی بپذیرد یا به عبارتی فارغ از قالب است.کشفِ چیزیست که وجود دارد، نه خلق چیزی که نیست. سفریست از خود، به خود بدون نیاز به یک قدم حرکت در هیچ جهتی. فقط بودن ، کشف کردن و لذت بردن، در اینجا و اکنون.
در تفکر بسیاری از مردم ایران توسعه و ارزش در قبال دوری هرچه بیشتر از سنت ها و اصول تلقی می شود. خانه هایی با کاراکتر جدید و ناآشنا، بیشتر مورد پسند بازار مسکن قرار میگیرد. بازاری که زاده ی تفکرات سرمایه داری، مصرف گرایی و سوداگران ساختمانی است. هر روز شاهد “کوبیدن” ارزش ها و “ساختن” بی هویتی هستیم. در حالی که دور شدن از اصل، همواره باعث دردی میشود که روان آدمی را به بازگشت دعوت میکند.
“هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش”
مولانا

 
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار
خانۀ حیات دار” در حالی به ما ارجاع داده شد که ساختمانی دو طبقه متروک، با مشکلات تاسیساتی و سازه ای جدی بود.
نیت کارفرما، دوست داشتنی بود. او با سرمایه محدودی که داشت ترجیح داده بود خانه ای با حال و هوای خانه پدری خودش پیدا کند تا فرزندانش در آپارتمان های بی روح بزرگ نشوند ، کودکی کردن را بیاموزند و بودن را حس کنند.
از بدو ورود به سایت پروژه میتوانستیم حس خانه را درک کنیم. طراحی چنین فضایی کار سختی نبود، همه چیز آنجا بود ما فقط باید کمی صیقلش میدادیم تا روحش نمایان شود.
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار
 قرار هایی گذاشتیم:
قرار اول طراحی ما این بود،”چیزی به آنجا اضافه و کم نمیشود”. طرح آجر ها با چینش موجود در خانه برای طراحی نما استفاده شد.طاقچه ها برای کاربردهای جدید باز تعریف شدند و آهن های خام ، سیمان،چوب،کاشی و گچ ابزار ما برای طراحی بودند که جایی برای سلیقه شخصی طراح باقی نمیگذاشت
حفظ سادگی این خانه قرار دیگرمان بود، هیچ چیز برای زیبایی، بیدلیل اضافه نمی شد, چرا که عریانی باعث ظهور فضا از پس ماده ها میشد.
قرار آخرمان این بود که اگر چه این خانه حیاط کوچکی برای بازی کودکان دارد ولی خانه ای حیات دار طراحی کنیم.  فضا های غیرمکلف را افزایش دهیم تا کاربر خودش طرح را کامل کند و خلاقیت و انعطاف حاکم باشد. حس کشف و بازیگوشی را در طراحی مقاطع اضافه کردیم وویدها علاوه بر ایجاد سیالیت بیشتر در فضا و ارتباط بهتر دو طبقه، اطلاعات کاملی از اتفاقات جاری در طبقات نمی دهند. همچنین آینه ها به دید های مبهم در این پروژه می افزایند.
چالش ها
کارفرما نگران نزدیکی بیش از حد خانه های مجاور و حریم خصوصی خود بود. همچنین به دلیل نا امنی منطقه نیاز به حفاظ هایی داشت که امنیت خانه و خانواده حفظ شود.از پس نگرانی کارفرما مشخص بود که فضایی امن و بدور از همهمه های شهر میخواهد.
جداره ی پروژه ما بر گرفته از این ذهنیت کارفرما به یک فیلتر تبدیل شد که ارتباط با ناموزونی های بیرون خانه را به حداقل میرساند و در صورت تمایل بخشی از این فیلتر باز یا بسته میشد. از چیدمان آجر موجود در آن خانه، به عنوان راهکاری برای ورود نور بدون نگرانی از محرمیت خانه های مجاور استفاده شد. همچنین حفاظ های پنجره ها به المانی در طراحی نما تبدیل شد که باعث تغییر و پویایی نما میشد. بام پروژه تنها جداره ای بود که بدون نگرانی میتوانست نور را به قلب پروژه بپاشد و همچنین آسمان بخشی از سقف خانه مان شود.
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار
تواضع
خانۀ حیات دار ، تنها خانه ی بازسازی شده در آن کوچه بود. نمای آن بسیار با احتیاط و حساسیت طراحی شد. رنگ مصالح و خطوط نما تا حد امکان برگرفته از خانه های مجاور بود تا متواضع و همگون در کنار همنشینانش بنشیند.
خصوصیات
سازه این پروژه به شدت نگران کننده بود و بیشترین هزینه و نیروی انسانی را برای تبدیل یک سازه سنتی و نشست کرده به ترکیب سازه فلزی با فونداسیون منفرد و دیوار های باربر تقویت شده ، به خود اختصاص داد.
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار
    
در نورپردازی پروژه تا حد امکان از نور های مخفی و سایه روشن ها استفاده شد تا حس و حال روز با شب تناسب داشته باشد. روشن و خاموش شدن چراغ اتاق ها و تغییر زاویه تابش خورشید باعث پویایی نما و پروژه میشود. با نقشه ها و تصاویر داخلی این خانه با آرل همراه باشید.....
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار
خانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهارخانۀ حیات دار ، استودیو معماری شماره چهار   
تحریریه معماری آرل
منبع: آرک دیلی

تعداد بازدید : ۲۸۲۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
نگاشت مهرگرد، پژواک قنات های متروکه

نگاشت مهرگرد، پژواک قنات های متروکه

همایش

همایش "بازنمایی در هنر"

برندگان جایزه معمار سال 95

برندگان جایزه معمار سال 95

فراخوان نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی

فراخوان نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی

معماری و طراحی داخلی گل فروشی گلیران

معماری و طراحی داخلی گل فروشی گلیران

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی آرمان

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی آرمان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir