۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : پنجشنبه , ۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ۱۱:۱۷
 ساختارگرایی و معماری
تحریریه معماری آرل
به هر میزان که مفهوم واژه ساختار واضح است، به همان مقدار واژه ی ساختارگرایی، مبهم است. ساختارگرایی نیز مانند واژه های رمانتیسیسم  و کلاسیسیسم بیش از آنکه روشنگرباشد، گیج کننده است. اگر منظور از ساختار نظم دادن است که موجب ایجاد انسجام می گردد، در معماری این موضوع عمدتا با نحوه شکل دادن فضا مرتب می شود. ساختارگرایی درباره ی فضا دادن به فرصت هایی است که امکان آزادی عمل را ایجاد می کند، امری که ما آن را آزادی می خوانیم. این فضا بی تردید نیازمند درجه ای از قاعده مندی است. چرا که آزادی و رهایی بدون وجود قواعد بازی که محدودیت ها را ایجاد می کنند، قابل تعریف نیستند. ساختارگرایی در معنای واقعی آن هم ناظر به موضوعاتی است که یکسان و ثابت اند و هم می تواند ابعادی را در خود جای دهد که متفاوت و متغیر باشند آنچه که می تواند معنای ساختارگرایی در معماری و شهرسازی باشد را می توان در تناقضاتی که در ادامه به آن پرداخته شده خلاصه کرد. موضوعاتی که تأثیر آنها در محیط حرفه ای دموکراتیک امروزه روبه رشد است.

جامعه و فرد

 همان طور که نحوه استفاده هر شخصی از زبان که ابزاری مشترک است متقابلا بر این ابزار مشترک و نحوه استفاده آن شخص از آن تأثیر می گذارد، چین رابطه ی متقابلی را می توان در میان فضاهای فردی و اشتراکی نیز متصور شد ساختار از یک سو نماد جامعه است. اما از آنجا که امکان تفسیر از خود را می دهد. از سوی دیگر نمایانگر شرایط هر یک از ما در زمان های مختلف است. بدین شکل ساختار می تواند جامعه و فرد را با يكديگر وفق دهد. ساختار، فقط محافظ منافع شخصی نیست، بلکه فراتر از آن تضمین کننده منافع مشترک است و در نتیجه، نه تنهاتفاوت ها میان محدوده های شخصی و جمعی بلکه روابط میان آنها را در خود جای می دهد. معماری باید جایی را برای آنچه ما به عنوان شرکت کنندگان در فضا، برای حس تعلق و حس در خانه بودن نیاز داری خالی بگذارد. به علاوه معماری باید برای آنچه که مردم را گرد هم آورده و در کنار هم نگاه می دارد، نیز فضایی ایجاد کند

آزادی و قواعد بازی

آزادی به معنای دارا بودن قدرت انتخاب های شخصی از میان فرصت هایی است که قواعد بازی فراهم می آورند (مانند آنچه در شطرنج رخ می دهد. آزادی یک مفهوم نسبی است و فقط در رابطه با عواملی که آن را محدود می کند می تواند وجود داشته باشد. آزادی موجود در بازی از یک سو مديون قواعدی است که محدوده ی فرصت های ممکن را تعریف می کند و از سوی دیگر حاصل فعالیت هایی است که برای به چالش کشیدن این قواعد تلاش می کند به عبارت دیگر، آزادی به معنای تلاش برای استفاده حداکثری از فضا و فرصت داده شده است و این همان چیزی است که ما به عنوان آزادی تجربه می کنیم. در حقیقت، قوانین بیشتر از آنکه آزادی را محدود کنند موجب ایجاد آن می شوند. در نتیجه فقط یک ساختار منعطف نیاز است تا امکان بیان شخصی را برانگیزد. نقشه ی شهری که بر اساس شبکه ای منظم شکل گرفته باشد بیشترین حد آزادی ممکن را برای پر کردن فضاها و در نتیجه، تفسیرپذیری فراهم می آورد دقیقا به این علت که از قواعدی واضح و ساده تشکیل شده است.

پایداری و تغییر

ساختار به عنوان موضوعی ماندگار و محافظه کار تمایلی به تغییر ندارد. اما به منظور همراه ماندن با زمان در یک فرد پویا، ما دائما نیازمند به فضای متغير، و در نتیجه، انعطاف پذير هستیم: چیزی که می توان آن را فضای زمانه خواند. ما انتظار داریم ساختاری که به اندازه ی کافی منعطف است بتواند تحت تأثیر قرار بگیرد، بدان معنا که، آزادی را ممکن کند بدون آنکه تضعیف شود و حتی تغیر پذیری را تشويق کند و در نتیجه بتواند منطق گردد. به عبارت دیگر، هدف ساختن فضایی است که بیشترین فرصت و جای ممکن را برای تفسیر، تغیر و تطبیق باقی گذارد. می توان ساختار را به مانند اندامی در نظر گرفت که آنچه را باید حفظ شود و آنچه را که باید تغییر کند، در تعادل و وفاق قرار می دهد. این تناقض در ساختارگرایی تضمین می کنند که هر دو موضوع حفاظت و تحول مد نظر قرار گرفته است.

توضیحات تکمیلی

وزن 400 g
نویسنده:

هرمان هرتزبرگر

مترجم:

حبیب قاسمی

قطع:

وزیری

تعداد صفحه:

264

نوع صحافی/جلد:

شومیز

تاریخ نشر:

1399

نوبت چاپ:

اول

سال چاپ:

1399

ناشر:

کتابکده کسری

تحریریه معماری آرل
تعداد بازدید : ۳۳۳۰
نسخه چاپی :  
ایوب

کاراتون خرف نداره



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معرفی کتاب- روش تحقیق برای معماری

معرفی کتاب- روش تحقیق برای معماری

معرفی کتاب : ذهن در معماری

معرفی کتاب : ذهن در معماری

معرفی کتاب : هنر چگونه میتواند زندگی شما را دگرگون کند؟

معرفی کتاب : هنر چگونه میتواند زندگی شما را دگرگون کند؟

 معرفی کتاب: معماری و اندیشه نقادانه

معرفی کتاب: معماری و اندیشه نقادانه

چهارشنبه های معرفی کتاب: فرهنگ لغات مخصوص معماران

چهارشنبه های معرفی کتاب: فرهنگ لغات مخصوص معماران

چهارشنبه های معرفی کتاب: معماری از زمین تا آسمان/ گلابچی

چهارشنبه های معرفی کتاب: معماری از زمین تا آسمان/ گلابچی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir