۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : مسعود فلاح نرگس
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۱۵:۰۹
ساختمان پویا از شایان کریمی / فاطیما بهادری نژاد
تحریریه معماری آرل

 ساختمان داینامیک (متحرک) توسط معماران شایان کریمی و فاطیما بهادری نژاد طراحی شده  و به خاطر خلاقیت و نوآوری که در طراحی ساختمان وجود دارد به عنوان فینالیست جایزه آرکیتایزر در سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است. پیشنهاد می کنیم توضیحاتی در مورد پروژه ارائه شده است را مطالعه و از طریق لینک زیر به این پروژه رای دهید.

امروزه معماری  دینامیك به عنوان یك سبك و هم به عنوان یك پدیده خارق العاده مطرح می شود. ساختمان هایی كه دائما در حال حركت و تغییرند و در عین حال شكل خود را برای انطباق با تصورات انسانی تغییر می دهند، تاهمخوانی بهتری به افكار و تخیلات ما و همچنین طبیعت داشته باشد.
سوال اینجاست که چرا در معماری امروز ما ساختمان در طول عمر مفیدش به یک شکل است و اگربخواهیم تغییر دهیم باید وقت و هزینه زیادی صرف کنیم؟
تخریب ساختمان و جایگزینی ان ها مشکلات زیادی را در بردارد. بنابراین، این ساختمان می تواند راه گشای حل این مشکل باشد و ساختمان ها را از تکرار بیرون آورده و تبدیل به ساختمانی رویایی  بگرداند.
سیستمی نوین که به راحتی و به صورت هماهنگ تغییر یافته و به طور مداوم هویت خود را حفظ می کند لذا این ساختمان متحرک تحول بزرگی هم در چهره شهر و هم درتنوع پلانی برای ساکنان ساختمان به وجود می آورد و شهر را از سکون به حرکت وا دارد که از این به بعد بناها و ساختمان ها دارای بعد چهارم (زمان)می شوند، یعنی مکان ها نسبت به زمان تغییر می کنند. در این ساختمان هرطبقه به صورت مجزا حرکت متفاوتی دارد و همزمان با آن فرم بنا هم در حال تغییر است و نماهای متفاوتی  از زوایای مختلف را به ارمغان می آورد.

ساختمان متحرک
طراحی نما متحرک
این پروژه ساختمان مسکونی متحرک که می تواند در اسکیل های متفاوت از ساختمان های یک طبقه تا چندین طبقه به صورت پیش ساخته اجرا شود. حرکت دینامیکی این پروژه در محور x,y  است که این برای اولین بار اتفاق می افتد. دینامیکی بودن این پروژه را حرکت فضاها به وجود می آورد و تمامی فضاهای داخلی  متحرک می باشد، در واقع حرکت هریک از فضا به صورت جداگانه است و هر مکان سیستم مکانیکی خاص خود را دارد و و ابسته به مکان دیگری نیست. فشار دادن یک دکمه کافی ست تا، فضاها به  صورت پازل جا به جا شوند و مکانی را به مکان دیگر منتقل کند. که قابلیت کوچک و بزرگ شدن فضاها را به ما هم می دهد و در نهایت جابه جایی مکان ها را در زمان متفاوت با سناریوهای متفاوتی که شامل چندین مدل پلان می باشد را خواهیم داشت.
امروزه شاهد ساختمان های هوشمند در معماری هستیم که نمودش در نماهای متحرک متجلی شده است این هوشمندسازی نما در پروژه ی مذکور هم تعبیه شده که با حرکت فضاها علاوه بر تغییر پلان ها نماهای متعددی را می توانیم داشته باشیم. در واقع این ساختمان‌ها در ذهن بشر بسیار تاثیر خواهند گذاشت،‌ ذهنی که تا دیروز شهرها را ثابت می‌دید و تصویر ذهنی ثابتی را از شهرها داشت، از امروز با چهره‌ی دیگری از شهرها رو به رو خواهد شد که هر روز در حال تغییر است،‌ این تغییر چه از نظر بصری چه از نظر روانی شهرها را دگرگون خواهند کرد.
این ساختمان بسته به نیاز كاربران خود را هماهنگ می كند. (این كه کدام جهت از نور را دریافت کنیم ویا فضای نشیمن و پذیرایی كمتری می خواهیم یا بیشتر)
طراحی داخلی
حركت و انعطاف پذیری فضاها باعث سازگاری ساختمان با انواع اقلیم اب وهوایی و 4 فصل می شود و نسبت به  شرایط محیط اطراف عملکرد های متفاوتی می تواند داشته باشد که این یکی از ویژگی های اصلی ساختمان محسوب می گردد.
به عنوان مثال ‌در معماری گذشته جهت تابش نور، میزان و مسیر وزش باد های مطلوب و غالب  بسیار قابل اهمیت بود درنتیجه درمناطق کویری زمستان  نشین و تابستان نشین تعبیه می شد و یا در اقلیم ها دیگر  تعبیه بازشوهای بیشتر درجهت های متفاوت برای گردش هوا و یا ایوان برای کنترل هوا تعبیه می شد آنچه که امروزه توجه کمتری به آن می شود.  حال با طراحی چنین ساختمانی نیاز های گذشته بشر را در زمان حال برآورده كرده ایم.
امروز صبحانه را در نور شمال میل کردید، فردا در نور جنوب بخورید، تنها با فشار دادن یك دكمه كافیست تا فضاها هم چون پازل جا به جا شوند .همه چیز در اختیار ماست نه ما در اختیار ساختمان ها. ساختمان ها ساخته می شوند تا نیاز های متنوع ما را رفع كنند، ما مطابق ساختمان ها چیدمان داخلی نمی كنیم، مطابق میل و نیاز فضاهای داخل را جا به جا می كنیم. در خلق این اثر می خواهیم كه بگوییم هیچ فضای ثابتی در معماری وجود ندارد ما مرزهای ثبات را شكستیم و رقص طبیعت را در ساختمان خلق كردیم كه این انقلابی است در معماری.

ویدیو کوتاه از نحوه حرکت طبقات
 
 
طراحی داخلی
مبلمان
ساختمان پویا از شایان کریمی
عملکرد ساختمان پویا از شایان کریمی
دیاگرام ساه=ختمان پویا
نمای متحرک
پلان ساختمان متحرک

تحریریه معماری آرل
منبع :   شایان کریمی shayankarimi2020 //// فاطیما بهادری نژاد fatimabahadori2020

تعداد بازدید : ۳۶۶۵
نسخه چاپی :  
test

نظر من



test

test



test

test



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری آپارتمان مسکونی در آبادان رتبه اول جایزه معمار

معماری آپارتمان مسکونی در آبادان رتبه اول جایزه معمار

نمایشگاه بین‌المللی معماری و دکوراسیون داخلی تهران (MIDEX 2017)

نمایشگاه بین‌المللی معماری و دکوراسیون داخلی تهران (MIDEX 2017)

معماری و طراحی داخلی خانه ایرانی صدری

معماری و طراحی داخلی خانه ایرانی صدری

معماری ساختمان اداری آب ورزان، رتبه دوم بخش عمومی جایزه معمار 93

معماری ساختمان اداری آب ورزان، رتبه دوم بخش عمومی جایزه معمار 93

طراحی ساختمان جدید و چند منظوره بانک پاسارگاد - رضا دانشمیر

طراحی ساختمان جدید و چند منظوره بانک پاسارگاد - رضا دانشمیر

معماری اقامتگاه کودکان بی سرپرست، رتبه اول جایزه معمار93 در بخش عمومی

معماری اقامتگاه کودکان بی سرپرست، رتبه اول جایزه معمار93 در بخش عمومی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir