۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۱۱:۱۳
پلکسی گلاس
تحریریه معماری آرل
اگرچه شیمیدانان و مخترعین  اولین بار در سال 1901 با ایده های پلکسی گلاس مواجه شدند ، اما سال 1933 شرکت Rohm & Haas برای اولین بار این محصول با نام تجاری Plexiglas را به بازار معرفی کرد. این ماده که به عنوان جایگزینی سبک و مقاوم در برابر خرد شدگی شیشه ارائه شد  تاریخچه جذابی داشته و در آن زمان بسیاری از کاربردهای مختلف را تجربه کرده است.  امروزه ، پلکسی گلاس به شیوه های جدید و جالب مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله به عنوان ابزاری بالقوه برای کمک به مبارزه با انتشار کرونا ویروس!
بانک ها،رستوران ها ، فروشگاه ها و مشاغل دیگر استفاده از پارتیشن های پلکسی گلاس را به عنوان سپرهای محافظتی برای کارگران و مشتریان ، به ویژه هنگامی که شهرها  پس از قرنطینه به آرامی بازگشایی می شوند ، آغاز کرده اند.  با آرل با اطلاعات بیشتری درباره خواص ، تاریخچه و روش های استفاده از آن همراه باشید....
پلکسی گلاس
پلکسی گلاس یک ترموپلاستیک با پایه نفتی شفاف است که به طور معمول در ورق ها تولید می شود. این متریال قوی ، محکم و سبک است و از ضریب ضربه بیشتری نسبت به شیشه برخوردار است. همچنین به دلیل پایداری محیطی بالاتر نسبت به سایر پلاستیکها مانند پلی استایرن و پلی اتیلن برای کاربردهای فضای باز نیز مفید است. این مزایا ، همراه با سایر خواص از جمله طول عمر بالا ، انتقال نور موثر و پردازش ساده ، پلکسی گلاس را ابداع بسیار مفیدی می کند. با این حال ، محصولات پلکسی گلاس به ندرت از PMMA خالص استفاده می کنند ، در عوض مواد را اصلاح می کنند تا خواص آن حتی بیشتر از قبل بهینه شود. چنین تغییراتی شامل افزودن بوتیل آکریلات برای بهبود مقاومت در برابر ضربه ، افزودن اسید متاکریلیک برای استفاده بیشتر از دمای هوا ، افزودن رنگها برای ایجاد رنگ برای کاربردهای تزئینی و موارد دیگر است.
پلکسی گلاس
پس از اختراع پلکسی گلاس در اوایل 1900 ، این ماده به سرعت برای تعداد بیشماری از کاربردهای مختلف از جمله برای روکش ابزار ، عینک ساعت و کارد و چنگال مورد استفاده قرار گرفت. تولید کنندگان نه تنها شرکت Rohm & Haas بلکه  Imperial Chemical Industries در انگلستان ، با نام تجاری Perspex ، و شرکت DuPont ایالات متحده ،با نام تجاری Lucite  نیز شامل  این گروه شدند. در طول جنگ جهانی دوم ، صنعت پلکسی گلاس به دلیل استفاده از متریال در کابین خلبان های هواپیما رشد چشمگیری پیدا کرد و طرفداران  شرکت Rohm & Haas در این مدت ده برابر شده اند. پس از جنگ ، از پلکسی گلاس شروع به استفاده بیشتر برای کاربردهای معماری از جمله  بنرهای تبلیغاتی ، سقف شیشه ای و طراحی نماشد. در دهه 1960 و 70 ، از پلکسی گلاس نیز در سرویس های بهداشتی و پنجره های گلخانه نیز  استفاده می شد.
پلکسی گلاس

پلکسی گلاس
امروزه ، پلکسی گلاس برای طیف بسیار گسترده ای از کاربران در صنایع  استفاده می شود. به عنوان یک جایگزین شیشه ای شفاف ، اغلب برای آکواریوم ها ، بنادر در زیر دریایی ها ، لنزهای اتومبیل ، محافظت از تماشاگر در ورزشگاه ها ، پنجره های هواپیما ، کنترل شورش پلیس ، لنزهای فانوس دریایی و موارد دیگر نیز استفاده می شود. همچنین درزمینه های پزشکی از جمله برخی از جراحی ها ، مواد دندانپزشکی و عینک سازی مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است.
ازدیدگاه معماری ، از پلکسی گلاس می توان برای پنجره ها استفاده کرد  همچنین به دلیل تعمیر و نگهداری آسان ، استحکام و مقاومت در برابر آب و هوا ، اغلب در نورگیرها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین اغلب در حمام ها  به عنوان مثال در قاب های دوش - به دلیل مقاومت در برابر لغزش و شکنندگی استفاده می شود زیرا، خطر آسیب جدی را کاهش می دهد. علاوه بر این ، این مزایا باعث می شود تا پلکسی گلاس به عنوان ی کروکش مفید بخصوص برای قفسه ها و رومیزی استفاده شود. در کل، پلکسی گلاس می تواند برای کاربردهای معماری دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد: انتقال نور ، مقاومت در برابر شکستگی ، مقاومت در برابر آب و هوا  باعث شده تا این ماده به عنوان یک ماده ایده آل برای ساختن گلخانه ها و پانل های خورشیدی باشد.
پلکسی گلاس
با توجه به الزامات ایمنی COVID-19 که به مداخلات موقت معماری در رستوران ها ، فروشگاه ها و مشاغل کوچک احتیاج دارد ، پلکسی گلاس نقش دیگری را نیز به عهده گرفته . سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها و مراکزی که به مراجعه حضوری نیاز دارد  برای محدود کردن شیوع ویروس بین مشتریان و کارگران ، اقدام به نصب پانل های پلکسی گلاس شفاف نمایند. با شروع به کار مجدد مشاغل و دفاتر ،  نیز استفاده از پارتیشن های پلکسی گلاس افزایش یافته و برخی از دفاتر با ایجاد موانعی  بین میز های کار امنیت را بیشتر می نمایند  پلکسی گلاس همچنین در رستورانها ، سالنهای سینما و سالنهای آریشی کاربرد یافته تا نه تنها بین کارمندان و مشتریان بلکه در بین مشتریان هم از انتشار ویروس جلوگیری نماید.
پلکسی گلاس
 پارتیشن های پلکسی گلاس می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد  بسیاری از آنها موانع ساده ورقی هستند ، به عنوان مثال بین غرفه در رستوران ها ، اما برخی از استودیوهای طراحی به دنبال اجرای اقدامات ایمنی پلکسی گلاس به نحوی هستند که هم موثر و هم از نظر زیبایی شناسی خوشایند باشد به عنوان مثال استودیوی Christophe Gernigon ، اخیراً یک حباب محافظ پلکسی گلاس  با نام PLEX'EAT طراحی کرده است که می تواند بر روی هر نوع صندلی یا میز نصب شود ، و در محیط های شلوغ یا فضاهایی که نیاز به تعامل نزدیک دارند ، از کاربران محافظت می کند. نمونه بارز آن ناهار خوری رستوران ها است که حباب های PLEX'EAT را می توان در تمام میز ی و یا برای هر صندلی نصب کرد و از هر میهمان محافظت نمود. مثالهای دیگر شامل نصب آنها روی میزهای پذیرایی ، صندلیهای اتاق کنفرانس ، میزهای کلاس  است.
پلکسی گلاس

پلکسی گلاس یک متریال همه کاره است و دارای خواصی است که در استفاده از صنایع مختلف از جمله معماری و طراحی به کاربرد گسترده ای دارد کاربردهای پلکسی گلاس در طول تاریخ بیش از یک قرن متفاوت بوده و متناسب با نیازهای جدید و ا یجادتحولات تاریخی نیز قابل انعطاف و متناسب است.
پلکسی گلاس
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: آرک دیلی

تعداد بازدید : ۲۹۱۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
متریال 3 بعدی گرافن، قوی ترین و سبک وزن ترین در جهان

متریال 3 بعدی گرافن، قوی ترین و سبک وزن ترین در جهان

معرفی متریال - کاشی Nanofantasy / Apavisa

معرفی متریال - کاشی Nanofantasy / Apavisa

متریال کاشی سقف با عنصر کاهش آلودگی

متریال کاشی سقف با عنصر کاهش آلودگی

نما | نماهای جایگزین که با تغییرات پایدار و شهری روبرو هستند.

نما | نماهای جایگزین که با تغییرات پایدار و شهری روبرو هستند.

طرح ها و پترن های خلاقانه آجری  در  15 خانه آرژانتینی

طرح ها و پترن های خلاقانه آجری در 15 خانه آرژانتینی

آشنایی با متریال : پلی گلاس چیست؟

آشنایی با متریال : پلی گلاس چیست؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir