۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ۱۱:۵۹
سقف های اکسپوز در فضاهای اداری
تحریریه معماری آرل
در طراحی مدرن اکسپوز، تمامی تأسیسات شامل انواع کانال هوای تهویه مطبوع، لوله گاز، لوله آب، سیستم نورپردازی و روشنایی، لوله کشی آتش نشانی، لوله کشی فاضلاب، رادیاتورها، لوله مسی، لوله کشی داکت اسپلیت و... در تمامی فضاها و کاربری های گوناگون کاملا مشاهده شده و به‌هیچ‌وجه پنهان نمی‌شوند.
از این طراحی می‌توان در فضاها و کاربری های مختلفی نظیر سرویس‌های بهداشتی، فضاهای مسکونی، بیمارستان ها، رستوران ها، کافه ها و فضاهای اداری... استفاده کرد. درواقع رها کردن انواع تأسیسات مکانیکی ساختمان در طراحی داخلی یک فضا، همان‌گونه که هستند و عدم پنهان کردن آن‌ها یک حرکت بسیار جذاب و جسورانه در دنیای طراحی داخلی به شمار می‌رود و از آنجایی که چشم همواره به پنهان کردن و ندیدن این لوله‌ها عادت دارد، کاملا از دیدگاه بصری جذب این طراحی متفاوت می‌شود.
قبل از شروع برای  توضیحات سقف های اکسپوز  از آنجایی که کاربرد این سبک  در فضاهای اداری رایج شده بهتر است مختصری درباره ارتباط  نوع پلان و این سقف ها را بدانید.
پلان ساختمان های اداری می توانند شامل پلان بسته، پلان آزاد و یا ترکیبی از این دو  باشند که تفاوت طراحی در این پلان ها بسته به میزان انعطاف پذیری لازم در طراحی، میزان حریم خصوصی بصری و صوتی مورد نیاز و هزینه های لازم می تواند متغیر باشد.
در ساختمان های اداری با پلان بسته، دیوارها و تیغه های جداکننده، تمام ارتفاع اتاق را می پوشانند و فضا را به دفتر های جداگانه با درهای مجزا تقسیم می کنند. از مزایای این طراحی کنترل محیط توسط هر فرد، امنیت، ایجاد حریم بصری، تفکیک فیزیکی، دید به بیرون، امکان استفاده از مبلمان سنتی یا مدرن می باشد و از معایب آن بازدهی کمتر نسبت به دفتر کارهایی با پلان آزاد، انعطاف پذیری کم به ویژه در پاسخ به تغییرات ایجاد شده در زمینه ی فناوری های اداری، هزینه ی بالای تغییر مکان، محدود بودن ارتباط اشخاص و گروه ها با  یکدیگر، نیاز به سیستم های مکانیکی گسترده تر اشاره نمود.
در ساختمان های اداری با پلان آزاد، قسمت های کاری در یک فضا قرار می گیرند و هیچ دیوار یا دری تا ارتفاع سقف نیست. امکانات اداری نیز، در اتاق هایی با دیوار هایی از کف تا سقف و درهای مجزا قرار می گیرد. از مزایای آن استفاده از فضا با بازده و انعطاف بیشتر در طراحی و سهولت ارتباطات می توان نام برد از جمله معایب این نوع پلان ها هزینه های اولیه ی بالا، عدم وجود حریم بصری، نداشتن دید به بیرون می باشد.
ریز فضاهای لازم در پلان اداری بسته به نیاز  و نوع سازمان و سبک مورد پسند کارفرما می تواند شامل موارد زیر باشد که با نوع نیاز و ابعاد و بزرگی و کوچکی سازمان و تعداد پرسنل می تواند تغییر کند و یا در پلان آزاد به صورت انعطاف پذیر و چند منظوره چند فضا باهم ترکیب شود.
امروزه دیوارهای کمتر و طراحی با پلان باز در طراحی مدرن اداری سبب ایجاد نماهای بیشتر در فضاهای متعدد شده ضمن اینکه ، روحیه همکاری را تقویت می نماید ، در صورت لزوم امکان دستیابی به تغییرات بیشتری در طرح بندی پلان را ایجاد می کند لازم به ذکر است طراحی ارزانتر است زیرا نیاز به ساخت دیوارهای کمتری دارد. به طور کلی پلان باز اقدامی برای بهبود سلامت کارمندان است زیرا سبب می شود کارمندان به راحتی در فضا حرکت کنند و تعاملات را نیز افزایش می دهند. از این رو انتخاب پلان باز به عنوان سبکی مورد پسند کافرمایان سبب ترویج این سبک فضاهای اداری گردیده است.
در این میان برخی معماران، سبک صنعتی را جزئی جدایی ناپذیر از طراحی فضاهای اداری یا رستوران ها با پلان باز می دانند  زیرا این کمپوزیسیون  فضایی متفاوت  به خصوص در حوزه های اداری و خدماتی ایجاد میکند . این سبک خاص بخاطر دوری از تظاهر و خلوص ظاهری مواد و متریال محبوب شده اما طرفداران مخصوص به خود را دارد. در دکوراسیون صنعتی متریال ها به صورت خالص و بدون پرداخت برای ایجاد لایه های خشن و زاویه دار به منظور نمایش انقلاب صنعتی به کار می رود.
سقف های اکسپوز در فضاهای اداری

ویژگی های سبک صنعتی در دکوراسیون چیست؟

در چند سال گذشته، سبک طراحی صنعتی به طور فزاینده ای محبوب شده است و کاربرد آن راحت و ارزان می باشد. این سبک شامل ترکیبی از وسایل قدیمی با اقلام مدرن و براق است. در اصل این سبک، یک ترکیب کامل است. برای طراحی سبک صنعتی در دکوراسیون، معمولا یک سقف شیبدار با پنجره های بزرگ و بخش های آجری اکسپوز در نظر می گیریم اما این سبک گسترده تر از این توضیحات است.
در سبک صنعتی وجود سقف ها و طراحی اکسپوز  با پلان های باز فضاهای اداری را منحصر به فرد مینماید در واقع یکی از اصلی‌ترین و بارزترین ویژگی‌های طراحی مدرن اکسپوز مشاهده کامل و صددرصد تمامی سیم کشی های ساختمان و تمامی تأسیسات مکانیکی به‌صورت روکار، به‌جای پنهان کردن آن‌ها در زیر سقف های کاذب و در بین انواع سقف‌ها و دیوارها است.
این طراحی چنان جلوه‌ای به فضا می‌بخشد که گویی ناقص است اما درواقع این امر جوهره و ویژگی اصلی سبک موردبحث محسوب می‌شود که هیچ چیزی را پنهان نمی‌کند و تمامی عوامل به ‌صورت روکار در معرض دید قرار می‌گیرند. از این رو مورد پسند همه کارفرمایان و همینطور همه مشاغل قطعا نخواهد بود.
برای طراحی سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی، مهم است که احساس نظم را در فضای اطراف ایجاد کنید و به جای پر کردن اتاق با درهم ریختگی زیاد، اطمینان حاصل کنید که تمرکز روی عملکرد فضا است.

چکیده ای از ویژگی های سبک صنعتی:

نمایان بودن و به اصطلاح اکسپوز بودن سازه و متریال و دکور فضا
یادآور فضای خشن صنعتی و کارخانه ای
استفاده از فلز و بتن به عنوان دو عنصر پر کاربرد در این سبک
استفاده از رنگ های خنثی مانند سیاه و سفید و خاکستری
مبلمان چرمی و اکسسوری فلزی و چوبی
مزایای طراحی مدرن اکسپوز
لوله ها و کانال های اکسپوز
یک امضای شاخص از طراحی داخلی صنعتی، حضور و نمایش ویژگی هایی است که مردم معمولا سعی می کنند آن ها را پنهان کنند، مانند لوله ها و کانال ها.

 سقف های اکسپوز مزایای مختلفی ارائه می دهند:

افزایش روشنایی طبیعی با چراغهای روشنایی 
طراحی داخلی مدرن
سقف اکسپوز امکان خلاقیت طراحی با نورپردازی های سفارشی و وسایل لوله کشی را امکان پذیر می سازد. تاسیسات مکانیکی و برقی می توانند به عناصر تزئینی تبدیل شوند.
ایجاد فضای اضافی 
یک سقف بسته سنتی معمولاً باعث می شود یک اتاق بسیار کوچکتر از آنچه در واقع است به نظر برسد و یک سقف اکسپوز سبب ایجاد فضای اضافی می شود
خنک تر شدن هوا
سقف اکسپوز فضای اضافی را نیز برای بالا آمدن هوای گرم فراهم می کند و باعث خنک تر شدن اتاق ها می شود - این امر می تواند در آب و هوای گرم مفید باشد.
اما درکنار مزایای  زیاد  از نظر زیبایی شناسی و کارکرد و یا در باب هزینه های اجرایی ، درک این نکته مهم است که ایجاد سقف های اکسپوز  آنقدرها که به نظر می رسد آسان نیست و برای دستیابی به آن نگاه کاملاً ناتمام ، کار  زیادی احتیاج دارد  زیرا  سقف های سنتی ،کاشی ها و شبکه های سقفی موجود ، منظره ای را نشان می دهد که زیبایی دارد امادر فضایی با سبک صنعتی معمولا تاسیسات قدیمی اغلب کثیف و روغنی هستند و ممکن است سیم و کابل های در معرض دید زیادی داشته باشند که ممکن است نیاز به تعویض پیدا کنند از جمله سقف ، دیوارها ، مجرای لوله و لوله ها ، به احتمال زیاد برای ایجاد یکنواخت تر ظاهری نیاز به نقاشی و تغییرات دارند.
سقف های اکسپوز در فضاهای اداری
سقف های باز به دلیل جادار بودن و و جادویی که در فضا ایجاد می کنند ، امضای اکثر طراحی های اداری معاصر هستند. بسیاری از تصمیم گیرندگان فرض می کنند سقف های باز ارزان تر از سقف های سنتی هستند زیرا از مواد ، نیروی کار و زمان کمتری استفاده می کنند. اما ، آیا این فرضیات در واقعیت درست است؟
متأسفانه ، این یافته ها تصویر کاملی را ارائه نمی دهند. با گذشت سالها ، تجربه نشان داده است که با وجود به صرفه بودن اما در همه موارد  چنین نیست! نکته جالب اینجاست سقف های باز احتیاج به پوشش ندارند ، بنابراین به نظر می رسد که با گران تر بودن آنها متناقض است اما این موضوع را به دلیل زیرساخت های موجود در پروژه که غالباً ناخوشایند هستند میتوان توجیه کرد.
علاوه بر تعویض مجاری ناخوشایند ، ایجاد تاسیسات و لوله کشی به روشی که زیبایی بصری ایجاد کند و در عین حال اصولی  و عملکردی نیز باشد کاری بسیار پیچیده تر از نقاشی یا پوشش ساده سقف و دیوارهاست انتخاب طرح رنگ ، دکوراسیون و انتخاب های مارک تجاری در دکوراسیون سنتی به راحتی باهم پیوند میخورند  اما  درواقع دکواسیون جالب توجه با سقف اکسپوز نتیجه کاری حرفه ای محسوب می شود.
در میان مزایای زیادی که سقف های اکسپوز دارند  ویژگی هایی وجود دارد که بایستی قبل و در حین انجام پروژه مورد بررسی قرار گیرند تا کار با کیفیت و از خسارت های احتمالی جلوگیری شود زیرا که در صورت عدم برنامه ریزی  مناسب ساخت و ساز ، سقف های باز می توانند مشکلات زیادی را در پروژه شما ایجاد کند. نتایج یک سقف ضعیف طراحی یا ساخته شده اکسپوز ممکن است شامل آکوستیک نامناسب  و ظاهری ناخوشایند  باشد همینطور اگر ویژگی های مکانیکی ، برقی و لوله کشی به درستی انجام نشود عملکرد نیز  نامطلوب خواهد شد.
در واقع ، در سقف های اکسپوز  مطمئن شوید که زمان زیادی را در مراحل برنامه ریزی بگذرانید اما این تضمینی است تا بعداً دچار خسارت نشوید.
مهمتر از همه  چیز کل تیم باید قبل از شروع پروژه در مورد اینکه محصول نهایی باید چگونه به نظر برسد توافق کنند کارفرما ،معمار و پیمانکار بایستی پیش بینی های لازم را انجام دهند و  این بدان معناست که  برای اطمینان از ظاهری تمیز و بدون مشکل باید برای همه مواردی که  باید تخریب ،تعمیر  یا رها شود ، برنامه ریزی کنید.
سقف های اکسپوز در فضاهای اداری
یک رنگ را انتخاب کنید که گرد و غبار را نشان ندهد !
کابل هایی که می توانند رنگ شوند و کلیه کابل هایی که نمی توانند رنگ شوند را ارزیابی نمایید  در بعضی موارد رنگ خوردن باعث می شود که ضمانت نامه ها باطل شود پس این موارد بایستی به رسمیت شناخته و پذیرفته شوند. این توافقات شامل  حال معمار ، مستاجر ، پیمانکار عمومی و پیمانکاران فرعی نیزهست.
برای دستیابی به ظاهری بدون سرگیری، تمام اتصالات برای واحدهای مکانیکی باید پس از نصب در یک سطح یکنواخت بریده شوند  ممکن است کار مجرای عایق پیچیده شود. کلیه کابل های ساختاری و کابل های آزاد باید به صورت مرتب و بسته بندی شوند.
سقف های اکسپوز در فضاهای اداری
پرداختن به اکوستیک های ضروری
اگر قصد دارید سقف باز داشته باشید یکی از نگرانی های اساسی که باید به آن بپردازید مسئله آکوستیک است. در صورت طراحی استراتژیک ، دفتر شما می تواند فوق العاده پر سر و صدا شود ، که منجر به پریشانی کارمندان گردد  پس یکی دیگر از هزینه های نامرئی سقف های اکسپوز ، ، نیاز به راهکارهای آکوستیک است در واقع سطوح سخت سقفهای اکسپوز و کفهای سیمانی و دیواره های شیشه ای که معمولاً با آنها همراه هستند - یک محفظه اکو ایجاد می کنند پس برای حل این مشکل نیازمند راهکارهایی خواهد بود.
کاشی سقفی آکوستیک (ACT) ضریب کاهش نویز (NRC ) را در بر دارد ، که میزان انرژی صوتی جذب شده توسط سقف را کاهش دهد در فضا آکوستیک دو نقش فعال بازی می کند. ابتدا به عنوان سدی بین واحدهای مکانیکی در سقف و افراد عمل می کند. ثانیاً ، با مسدود کردن صدای ایجاد شده توسط کارمندان از انعکاس صدا جلوگیری مینماید.
 بنابراین ، اگر تصمیم دارید سقف را باز بگذارید بسیار مهم است که در سایر مکان ها محصولاتی با کیفیت جذب صدا اضافه کنیدمتریال های نرم مانند فرش ، پانل های دیواری آکوستیک و مبلمان سیستم های پنل پارچه ای (اطاقک)  نیز به عنوان مکمل باعث افزایش جذب صدا در فضا می شوند.
سیستم های پوششی صوتی ، گرچه پرهزینه هستند ،  اما سرمایه گذاری خوبی محسوب می شوند این سیستم ها صدای حاصل از حرکت می گیرند و این باعث افزایش حریم شخصی در حین صحبت کارمندان می شود ، به طوری که کارمندان از مکالمات همکاران خود در ایستگاه های کاری همسایه منحرف نمی شوند..
سقف های اکسپوز در فضاهای اداری
هنگام استفاده از کاشی سقفی آکوستیک میزان فضای لازم برای گرمایش و خنک شدن واحد HVAC افزایش مییاب و تا زمانی که تصمیم به ایجاد سقف گرفته نشود  مهندس مکانیک قادر خواهد بود بر این اساس برنامه ریزی کنداما هزینه های سنگین طراحی و همچنین هزینه های افزایش اندازه تجهیزات مکانیکی یا اضافه کردن واحدهای اضافی برای گرم کردن یا خنک کردن فضای بزرگتر را در نظر داشته باشید.
شکی نیست که یک سقف اکسپوز می تواند جذاب و در بسیاری موارد اقتصادی باشد. اما قبل از تصمیم گیری برای بازسازی یا ساخت باید تحقیقات خود را کامل انجام دهید. سقف های اکسپوز مناسب برای انواع مشاغل مناسب نیستند و در همه فضاها کار نمی کنند و زیرساخت هایی را نیاز دارند که باید توسط متخصصین بررسی شوند.

اگر در تعیین اینکه آیا سقف های اکسپوز گزینه خوبی برای فضای شما محسوب می شوند دچار شک هستید و در زمین طراحی و اجرا نیاز به کمک دارید  برای بهره مندی از مشاوره با کارشناسان  میتوانید با گروه معماران آرل تماس بگیرید تا با بررسی موقعیت مکانی، بررسی نوع شغل و زیرساخت های موجود راهکارهایی  متناسب برای سلیقه، نیاز و بودجه خود دریافت کنید...

شماره تماس : 02122901905
 تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع:Workdesig- hughesmarino-zoomit- ny-engineers- sharperimpressionspainting- hb
 
 

تعداد بازدید : ۷۵۵۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
آتلیه 4×12 از معماران USE  در اصفهان

آتلیه 4×12 از معماران USE در اصفهان

معماری داخلی دفتر کار - پروژه ی جردن

معماری داخلی دفتر کار - پروژه ی جردن

طراحی داخلی اداری شرکت هواپیمایی

طراحی داخلی اداری شرکت هواپیمایی "خانه کانادا"

معماری داخلی دفتر اداری فن آوری در لهستان

معماری داخلی دفتر اداری فن آوری در لهستان

بازسازی ساختمان  اداری مرکزی هنکل -پاک وش-BNS Studio

بازسازی ساختمان اداری مرکزی هنکل -پاک وش-BNS Studio

ارگونومی اولویتی برای طراحی دفاتر کار امروز و آینده!

ارگونومی اولویتی برای طراحی دفاتر کار امروز و آینده!

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir