۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : فروغ آقاجانی
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۹/۰۱/۲۶ ۱۱:۱۷

طراحی فروشگاه اپل

تحریریه معماری آرل

امروز اپل، لند مارک خود، فروشگاه Fifth Avenue را که در گوشه پارک مرکزی، یکی از بزرگترین فضاهای شهری عمومی جهان، واقع شده است بازگشایی کرد. با قرار گرفتن در مقابل ساختمان معروف جنرال موتورز توسط ادوارد دورل استون، این سایت دارای سابقه ی طولانی است. این پلازای فراموش شده، در سال 2006 با ورود مکعب شیشه ای تعریف کننده استیو جابز برای اپل در خیابان پنجم به یکی از جالب ترین جاذبه هایی عکاسی در شهر تبدیل شد.
خیابان Fifth Avenue با معکب شیشه ای، به دنبال احیای پلازا با دسترسی بیشتر از سه طرف، و همین طور تقویت روحیه مترقی و خلاقانه است که نماد اصلی برند اپل می باشد. این پروژه نتیجه همکاری نزدیک تیم طراحی در اپل به سرپرستی مدیر طراحی، سِر جاناتان ایو و تیم های طراحی و مهندسی یکپارچه در تیم فاستر و همکاران است.

طراحی نما فروشگاه اپل
طراحی نما فروشگاه اپل

سر جاناتان ایو اظهار داشت: "فروشگاه Fifth Avenue، با مکعب شفاف آن، ادامه دیدگاه استیو برای اپل بوده و هست که یکی از مکانهای دیدنی در شهر می باشد. طراحی جدید به دنبال ایجاد ایده اصلی و ایجاد پلازای عمومی است که طبیعت پر جنب و جوش شهر نیویورک را جشن می گیرد. این فضا به منهتن بزرگترین اتاق شهری جدید خود، جشنی از زندگی شهری، تنوع و خلاقیت هدیه می دهد. "
این پلازا یک محیط عالی برای تجلیل از اشتیاقات اپل است: عکاسی، موسیقی، هنر و طراحی، برنامه نویسی و موارد دیگر. پله های پهن در امتداد لبه ها، مردم را به سمت فضا دعوت می کند تا در یک مرکز حیرت انگیز زندگی شهری جمع شوند. صندلی های سنگی که درختان بر آن ها سایه انداخته اند و در مجاورت با فواره های خطی در امتداد هر دو خیابان 58 ام و 59 ام قرار دارند، مکانی را برای استراحت و یک حائلی آرام از ترافیک و شلوغی، در کنار دو ورودی کمکی گسسته ایجاد می کنند که دسترسی به فروشگاه طبقه پایین را تقویت می کند.

طراحی فروشگاه اپل
طراحی فروشگاه اپل

تعداد 9  آینه زیبا و نوآورانه "Skylenses" در یک شبکه در هر دو طرف مکعب شیشه ای قرار گرفته اند. این مجسمه های عمومی به بازدید کنندگان اجازه می دهد تا با افق مشهور شهر نیویورک به روشی کاملاً جدید ارتباط برقرار کنند. سطوح منحنی یکپارچه آنها، مکانی را برای نشستن ایجاد می کند و در همین حال چشم اندازی منعکس شده از معماری شهر ارائه می دهد. اسکای لنزها دارای یک سیستم خنک کننده گردشی خلاقانه در فضای زیر ابن سطح بالایی هستند که برای جذب انرژی خورشیدی و ارائه حفاظت از یخ زدگی طراحی شده است و به مردم امکان استفاده از آنها را در طول سال می دهد. شیشه های آینه ای، نور طبیعی را به داخل فروشگاه بزرگ می تابانند، طوری که اندازه فضای قبلی آن دو برابر می شود.

این مکعب شیشه ای متمایز که نمایانگر قطب فعالیت و خالق زندگی در فروشگاه زیرین خود است، در مرکز این پلازا قرار دارد. بازدید کنندگان از زیر مکعب شیشه ای پر نور،  به وسیله آسانسور گرد جدید و پله های استیل دیدنی، پایین می روند. هر عنصری از استوانه ی آسانسور تا کف پله ها، با استیل ضد زنگ آینه ای ساخته شده و منعکس کننده مناظر و انرژی حاصل از محیط اطراف است. متریال ها با دقت انتخاب شده اند و کاملاً فرم را خنثی می کنند و بازتاب های نامتناهی از نور و خط آسمان، تجربه ای هیجان انگیز و محرک را ایجاد می کنند.

طراحی فروشگاه اپل
طراحی فروشگاه اپل

یک تالار بزرگ در زیر پلازا که با انرژی میدان عمومی بالای خود مطابقت دارد، با نور پس زمینه و یک سقف ابر مانند از پارچه ای خمیده سه بعدی ساخته شده به طور خلاقانه نور مصنوعی و طبیعی را با هم ترکیب می کند تا با تنالیته های متغیر نور در طول روز مطابقت داشته باشد.  تجربه ای که قبلاً هرگز حاصل نشده،  به وجود آورد. حتی در شرایط کم نور، شدت آن در اطراف نورگیرها بیشتر است و به تدریج کاهش می یابد، و این احساس را به وجود می آورد که نور طبیعی به داخل سرازیر می شود. حلقه ای از چراغ ها، اطراف هر نورگیر شامل روشنایی متمرکز است که محصولات موجود در میزهای نمایش را برجسته می کند. سیستم تهویه با احتیاط در کف سنگ یکپارچه شده است و با هوشمندی به سطح اشغال و هوای بیرون پاسخ می دهد و مصرف انرژی را بهینه می کند.

استفان بهلینگ، رئیس استودیو، فاستر و همکاران، گفت: "با الهام از چشم انداز اصلی فضای باز پلازا، ما می خواستیم سقف فروشگاه را کاملاً خنثی کنیم و فضای داخلی را با نور روز غرق کنیم. Skylenses به معنای واقعی کلمه آسمان را در زیر زمین قرار می دهد و سقف قابل تنظیم با نور طبیعی به ما اجازه می دهد تا در مواقع مختلف روز با طول موج دقیق نور خورشید مطابقت داشته باشیم، مرز بین داخل و خارج را تار می کنیم. "

طراحی فروشگاه اپل
طراحی فروشگاه اپل

آسانسور دایره ای

پله استیل

تحریریه معماری آرل
منبع: architizer

تعداد بازدید : ۲۲۸۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
پیش بینی های تکنولوژی 2020 :  هوش مصنوعی و دوره سوم محاسبات

پیش بینی های تکنولوژی 2020 : هوش مصنوعی و دوره سوم محاسبات

آشنایی با تنظیم های پیشرفته امنیتی در Mac از طریق CLI

آشنایی با تنظیم های پیشرفته امنیتی در Mac از طریق CLI

متریال: ساخت چوب با 3DPrint و  بافت پیوسته تر

متریال: ساخت چوب با 3DPrint و بافت پیوسته تر

واقعیت مجازی چگونه به خلق تصاویر سه بعدی کمک می‌کند

واقعیت مجازی چگونه به خلق تصاویر سه بعدی کمک می‌کند

اجرای طرح بزرگ‌ترین مرکز خدمات موبایل ایران توسط شرکت آرل

اجرای طرح بزرگ‌ترین مرکز خدمات موبایل ایران توسط شرکت آرل

اپلیکیشن مفهومی با ارائه راهکارهای بهبود روابط شهری

اپلیکیشن مفهومی با ارائه راهکارهای بهبود روابط شهری

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir