۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : سالومه معمری
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۱۰:۴۶
معماری مفهومی
تحریریه معماری آرل
امسال طراحان با خلق بناهایی نظیر مدارسی به سبک Straw bale تا کلونی بامبوهای به هم تنیده شده در سیاره مریخ قادر گشته اند که تنوع چشمگیری از طراحی در حوزه معماری مفهومی را به تصویر بکشند. در ادامه ی این مطلب همراه با آرل به بازنگری مجدد 10 نمونه از برترین آثار حوزه معماری مفهومی در سال 2019 می پردازیم:


1. ایالات متحده – نیویورک – خیابان 34 ام شرقی – اثری از MAD Architect :
معماری مفهومی

استودیو چینیِ معماری MAD،  آسمان خراشی به بلندای 232 متر را جنب ساختمان Empire state در خیابان 34ام شرقی متصور ساخته است.
این آسمان خراش بر خلاف همسایه اش دارای خطوطی نرم و مملو از خمش ها پیچش ها و اشکال مخروطی شکلی است که با درنوردین خطوط آسمان حس آرامش را به بیننده القاء می کند.
معماری فضای داخلی و فروشگاه هایی که همگی گرداگرد یک دهلیز چند طبقه مرکزی با یک گرین وال عمودی جایگذاری شده اند، بازدیدکنندگان را در معرض نوعی از طبیعت متراکم شهری قرار می دهند. 

2. مدرسه ای ساخته شده با بلوک های کاه در Malawi – اثری از Nudes :
معماری مفهومی

مدرسه ی بلوک های کاه، کانسپتی ارائه شده جهت احداث مدارس مقطع راهنمایی در کشور Malawi است. این مدارس با قاب های از جنس چوب و با فرم A ساخته می شوند که همگی به صورت خطی در کنار یکدیگر قرار گرفت و توسط بلوک هایی از جنس کاه فشرده پر شده و در نهایت فرمی را تشکیل می دهند که از نظر ارتفاعی دارای تنوع چشمگیری می باشند. در واقع معماری فضاهای داخلی کلاس های مدرسه به نحوی است که با قاب های مدولار A شکل که از ابتدا تا انتهای فضا را در بر گرفته پوشانیده شده است.

3. پرو – لیما - خانه های ارزان قیمت کانتینری با قابلیت حمل و نقل – اثری از استودیو TRS:
معماری مفهومی

استودیو معماری TRS واقع در کشور پرو با استفاده از تغییر شکل در قسمت فوقانی دو کانتینر و کنار هم قرار دادن آن موفق به احداث مسکن هایی ارزان قیمت و مقرون به صرفه گردیده است که قابل حمل نقل بوده و با استفاده از ورق های پلی کربنات مسقف گردیده اند.
مساحت هر یک از این واحد ها که معادل 60 متر مربع می باشد شامل فضاهایی نظیر : اتاق نشیمن، آشپزخانه، حمام، سرویس مستر و یک باغچه ی کوچک می باشد.

4. انگلستان – لندن – پروژه بی نهایت لندن – اثری از Compass:
معماری مفهومی

گروه معماری Compass  پیشنهاد احداث استخری بر فراز آسمان خراش 55 طبقه با ویو ابدی را ارائه کرده است.
دسترسی به این استخر از طریق دربی که مشابه درب ورودی یک زیر دریایی طراحی شده است امکان پذیر است. دیواره های استخر به صورت ترانسپرنت و از جنس ورق های آکرلیک است که پیرامون لبه ی خارجی بام کشیده شده است. گنجایش آب این استخر معادل 600،000 لیتر می باشد.

5. فرانسه – پاریس – پروژه احداث سقف شیشه ای کلیسای نتردام – اثری از استودیو Missys:
معماری مفهومی

در پی آتش سوزی ویرانگری که در ماه April در کلیسای جامع نوتردام پاریس اتفاق افتاد، گروه معماری Missys بر آن شد تا سقف فرو ریخته و مناره ی مخروطی شکل این کلیسا را در قالب ارائه ی یک پیشنهاد اولیه باز سازی نماید.
طراحی جدید با عنوان " تعادلی از تاریخ و آینده" در واقع کوششی بود تا از تلفیق شیشه و استیل و تعویض آن با مناره تخریب شده که توسط Viollet-le-Duc  معمار و نویسنده شهیر فرانسوی طراحی شده بود تعادل از دست رفته را جبران نمایند.

6. نروژ – روگالند – پروژه طراحی هتل Preikestolen Boutique  - اثری از استودیو معماری Hayri Atak :
معماری مفهومی

این هتل به منظور ایجاد انگیزه بیشتر جهت کوه نوردی طراحی شد. کانسپتی ارائه شده توسط استودیو معماری Hayri Atak، احداث هتل را در  مکانی با ارتفاع 600 متر بالاتر از محلی به نام Lysefjorden واقع در کشور نروژ متصور ساخته است.
این هتل با نه سوئیت خود میزبان میهمانانی است که می توانند لذت تماشای منظره ی  پانورومای fjorden را با شنا در استخرهای شیشه ای تراسه رو به صخره ها تجربه کرده و مانند قطره ای در بی نهایت فضا غوطه ور شوند.

7. عربستان سعودی – پروژه خانه ای در میان صخره ها – اثری از Amey Kandalgolkar :
معماری مفهومی

Amey Kandalgolkar با الهام از سایت باستان شناسی مدائن صالح، در قلب یک تخته سنگ غول پیکر، خانه ای بتنی را طراحی کرده است. انتخاب متریال بتن یکدست و ساده تضاد شدیدی را با بافت صخره ها ایجاد کرده است. طراحی وروردی به صورت یک شافت عمود بر صخره در نظر گرفته شده و توسط فضایی که به صورت یک محور افقی محوطه پذیرایی بنا را دربر دارد منقطع گردیده است.
در طبقه ی فوقانی و بر روی فضایی مسطح از تخته سنگ، تراس هایی فراخ همراه با مجموعه استخر شنای روباز و پنت هاوس شیشه ای پیشبینی شده است.

8. پروژه Twins(ریسمان) – اثری از Antony Gibbon  :
معماری مفهومی

خانه ای دو خوابه را طراحی کرده که بر فراز آن سقفی به شکل روبانی پیچان است. فرم روبان فضای اتاق خواب ها از یک سو و فضای نشیمن را از سوی دیگر از یکدیگر مستقل نموده است.
همچنین طراحی یك آمفی تئأتر مستقلِ غرق در نور در حد فاصل فضای باز اتاق خواب ها و نشیمن این استقلال را پررنگ تر جلوه می دهد. ساكنان این خانه رویایی در حالی از منظره ی بدیع رولینگ هیل و چشم انداز ساحلی آن لذت می برند كه در میان سقفی مملو از
پیچ وتاب های قوسی و دریچه های شفاف آن به دوردست ها خیره می شوند.

9. پروژه Frame House  از اثری Fei و Chris Precht :    
معماری مفهومی

Chris و Precht Fei با طراحی برج های فریم هاوس سعی بر این داشتند تا فضایی را فراهم كنند تا علاوه بر جنبه سكونت شهری، بستری را ایجاد نمایند كه بر زندگی پایدار تر از طریق ارتباط دوباره ساكنان آپارتمان ها با كشاورزی تأكید می نمود.
از آنجایی كه حمل و نقل می تواند بر كیفیت و سلامت محصولات كشاورزی تأثیربه سزایی یگذارد، این امر طراحان را برآن داشت تا پروژه احداث برج های چوبی چند طبقه ای را پیشنهاد نمایند كه در آن امكانات لازم جهت كشاورزی و تولید محصولات مورد نیاز جهت تغذیه ساكنان برج تعبیه می شد.

10. پروژه بذر زندگی در مریخ – اثری از Zaki Wraith و Amzark Amir :
معماری مفهومی

سازه هایی به شكل سبد های غول پیكر كه از ساقه در هم تنیده شده ی بامبو ایجاد شده اند سر منشاء آغاز پروژه ای به نام "بذر زندگی"در كره مریخ شد كه توسط دو طراح مالزیایی به نام های Zaki Wraith و Amzark Amir پایه ریزی شد. ایده اصلی این طراحی بر حذف پروسه حمل و نقل متریال به كره ی مریخ استوار بود تا از طریق كاشت و برداشت گیاه بامبو در خاك سرخ مریخ این پروسه پرهزینه را به طور كلی حذف نموده و از این طریق موجبات احداث سریع و بی وقفه پروژه را از طریق ربات ها برروی كره مریخ فراهم كنند.

پی نوشت :
bale straw : سازه های مدولار چوبی و دیوار های قوسی ساخته شده از بلوك های فشرده كاه.
Duc‐le‐Viollet : معمار و نظریه پرداز فرانسوی (1879-1814) كه بسیاری از نقاط برجسته قرون وسطایی در فرانسه را احیا نمود.
Fjord :منطقه ای در جنوب غربی نروژ كه دارای صخره های گرانیتی با رنگ ها بسیار ملایم است.
shaft (شافت) : به معنای یك گذر گاه عمودی یا شیب دار كه بنا به دلایل مختلفی نظیراحداث تونل، تهویه زیرزمینی و ... ساخته می شود.

تحریریه معماری آرل
تهیه وتنظیم: سالومه معمری
منبع : top‐10‐conceptual‐architecture
تعداد بازدید : ۸۷۰۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
بررسی طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال

بررسی طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال

بهترین خانه‌ های 2022 از دید آرک دیلی

بهترین خانه‌ های 2022 از دید آرک دیلی

20 طرح برتر مسابقه و جایزه A’ Design  سال 2019

20 طرح برتر مسابقه و جایزه A’ Design سال 2019

برج پیاده روی جنگلی، تجربه ی متفاوت طبیعت

برج پیاده روی جنگلی، تجربه ی متفاوت طبیعت

بهترین خانه های شخصی طراحی شده در سال 2015 از نگاه مجله ی DESIGNBOOM

بهترین خانه های شخصی طراحی شده در سال 2015 از نگاه مجله ی DESIGNBOOM

پیشنهاد 10 پروژه معماری آرامش بخش (خصوصی)  در سال 2019

پیشنهاد 10 پروژه معماری آرامش بخش (خصوصی) در سال 2019

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir