۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

متریال های نوین
تحریریه معماری آرل
چرا نیاز به مصالح نوین در دوره کنونی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است؟
نیاز گسترده و روزافزون جامعه به ساختمان خصوصاً در حوزه مسکن، ضرورت استفاده از روش ها و مصالح جدید را به منظور افزایش سرعت ساخت ، سبک سازی و افزایش عمر مفید آشکار می سازد.
از سوی دیگر رویارویی با مسائلی همچون کیفیت ساخت ، پایداری بنا در درازمدت ، هزینه های اجرایی و ... فعالان در صنعت ساختمان را بر آن داشته تا با استفادۀ عملی از روش های نوین و مصالح ساختمانی جدید به دوام بیشتر و نهایتاً کاهش هزینه های اجرایی دست یابند.
از آن جا که تکنولوژی بر همه ابعاد زندگی بشر سایه گسترده و همواره در پی فراهم آوردن رفاه و آسایش بیشتر برای اوست؛ با ورود به عرصه ساخت و ساز تحولات عظیمی در این صنعت ایجاد کرده است. از جمله این تحولات، ارتقاء ویژگی های مصالح گوناگون نسبت به همتای پیشین خود است. همچنین تولید مصالح جدید که هر کدام پاسخگوی بخشی از دغدغه های بشر در راستای کیفیت ساختمان است؛ از تأثیرات تکنولوژی بر صنعت ساختمان به شمار می رود.
آن چه کارفرمایان را در استفاده از مصالح مدرن ، توجیه می کند مزایای این دسته از مصالح است که در ادامه به اختصار آمده است:

مزایای مصالح ساختمانی مدرن چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

در پاسخ به آنچه تحت عنوان مزایا مطرح می شود؛ بایستی با در نظر گرفتن مشکلات عمده در پروژه های ساختمانی ، کاربرد مصالح مدرن را در رفع چالش های پیش رو ارزیابی کنیم. پس از سنجش این دسته از مصالح آنچه غالباً مشاهده می شود؛ تفاوت های بارزی است که در خروجی فرایند ساخت ایجاد می گردد. همچنین زمان اتمام پروژه تا حد محسوسی کاهش می یابد. کاهش هزینه های اجرا و نیز افرایش مقاومت سازه از دیگر مزایای مصالح ساختمانی نوین است که همگی می تواند کارفرما و مجری پروژه را در استفاده از این نوع مصالح متقاعد سازد.
در ادامه برخی از مصالح ساختمانی جدید که در سال 2019 مورد توجه قرار گرفته و می تواند پروسه ساختمان سازی را با تغییرات شگرفی در آینده مواجه سازد به نقل از سایت www.buildsoft.com آورده شده است : 

1.تیر های چوبی حجیم

در طول سال ها ، استفاده از تیر به طور پیوسته در پروژه های ساختمانی تجاری کاهش پیدا کرده است و بتن و فولاد به واسطه ی استحکام و مقاومت در برابر آتش گزینه های ارجحی بوده اند.
اما به هر روی ، تیر در قالب تیرهای چوبی حجیم در سال 2019 بازگردانده شده که اساسا چوب محکمی است که روکش کشیده شده است و به صورت قطعات بزرگ در آمده تا دوام و مقاومت آن افزایش پیدا کند.
استفاده از تیر های حجیم چوبی به سازنده این اجازه را می دهد تا با به دام انداختن کربن از جو ، اثرکربن ساختمان ها و نیز هزینه مصالح ساختمانی کاهش یابد.

تیر های چوبی
تیر های چوبی
مصالح ساختمانی چوبی
مصالح ساختمانی چوبی

2. ته مانده های سیگار

ته مانده های  سیگار یکی دیگر از مصالح خلاقانه است که می توان در ساخت و ساز از آن استفاده کرد. بدین ترتیب با تزریق آنها به آجر می توان دوام و راندمان مصالح ساختمانی را بهبود بخشید.
از آن جا که ته مانده های سیگار سالانه باعث تولید میلیون ها تن ضایعات می شوند؛ استفاده از آن ها به عنوان مصالح ساختمانی باعث پاک کردن محیط زیست و کاهش هزینه های مصالح می شود. همچنین آجر های ساخته شده از ته مانده های سیگار معمولا سبکتر، راحتتر در استفاده و بسیار کارآمد هستند.

ته سیگار

3.آجرهای تمیز کننده ی هوا

مصالح جدید ساختمانی همچنین در حال بهبود هوای داخلی ساختمان هستند. به دلیل اینکه کیفیت هوا همیشه نگرانی اصلی در مورد ساختارهای تجاری است؛ استفاده از سیستم تصفیه هوا غیر فعال به طور قابل ملاحظه ای می تواند برای سازنده و مالک ساختمان سودآور باشد.
آجرهای تمیز کننده ی هوا مصالح ساختمانی جدیدی هستند که قابلیت فیلتر کردن هوای ورودی برای از بین بردن آلودگی را دارند.این آجرها در نمای بیرونی ساختمان قرار می گیرند و می توانند مانع از ورود جریان هوای سنگین به داخل شوند.

4.سیمان نورانی

سیمان نورانی یا روشن کننده ماده ی جدیدی است که ساخت و ساز جاده ای را در سال 2019 تحت تاثیر قرار داده است. این نوع سیمان نور خورشید را در طول روز ذخیره و شب هنگام منتشر می کند.
سیمان روشن کننده با درخشان ساختن سطح ، اجازه می دهد سازندگان در هزینه روشنایی صرفه جویی کنند. این ماده همچنان میتواند جهت روشنایی استخرها ، پیاده رو ها و جاده ها مورد استفاده قرار گیرد بدین ترتیب موجب کاهش وابستگی به لامپ های خیابان می شود.

بتن نورانی

5. آجرهای خنک کننده

آجرهای خنک کننده (آجر های هیدروسرامیکی) احتمالا یکی از خلاقانه ترین ماده هاست. این آجرها  از خشت و هیدروژل ساخته شده اند و معمولا به صورت خطی در قسمت خارجی ساختمان قرار میگیرند.
زمانی که هوا وارد می شود،ماده ی هیدروژل آب را جذب و در آجر ذخیره می کند.این آب جهت خنک کردن ساختمان در یک روز گرم آزاد می شود.آجرهای خنک کننده دارای پتانسیلی قوی جهت کاهش مصرف انرژی در ساخت و ساز هستند.

 آجرهای خنک کننده
مصالح ساختمانی نوین

6. بتن خود اصلاح کننده

ترک در بتن مشکل دیرینه ای در صنعت ساخت و ساز بوده است.یک ترک کوچک معمولا بزرگتر می شود و ساختار را به مرور زمان پوشش می دهد.
استفاده از بتن خود اصلاح کننده می تواند این مشکل را برطرف کند. این مادۀ خلاقانۀ ساختمان شامل هاگ های زنده و کپسول های آب است که با بتن ترکیب شده است. وقتی آسیب اتفاق می افتد؛کپسول ترک می خورد و باز می شود و با آب ترکیب می شود.این ترکیب کلسیت را به وجود می آورد؛ ماده ای که باعث پر شدن ترک و تثبیت تدریجی آن می شود.
با استفاده از بتن خود اصلاح کننده ساختار هایی مثل تونل ها،ساختمان ها و پل ها هزینۀ کمتری را برای ساخت و دوام در بر خواهند داشت.

بتن خود اصلاح کننده

7.میله های رشته ای

فیبر کربن با کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.از ماشین ها ، هواپیماها، مصارف خانگی و... این ماده روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. در صنعت ساخت و ساز نیز از فیبر کربن جهت مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله استفاده می شود. فیبر کربن که قابل ارتجاع و نرمش پذیر است به صورت ماده ای به اسم (کابکوما) استفاده می شود.کابکوما 5 برابر سبکتر از فلز است و ظاهری جذاب در ساختمان ها دارد. این ماده همچنین دوام و مقاومت بینظیری به منظور محافظت ساختمان ها در برابر زلزله داراست.

مصالح ساختمانی نوین
مصالح ساختمانی نوین

8. مقوا

مقوای بازیافت شده یکی دیگر از مصالح  مفید ساختمانی است که باید مراقب آن باشید. مقوا می تواند به جهت ساخت عایق سلولزی درساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای ساختمان هایی که در اقلیم سرد یا گرم ساخته شده اند مقوا می تواند عایق سلولزی با کیفیت بهتری نسبت به بسیاری از گزینه های موجود در بازار باشد.

مصالح ساختمانی نوین

9. سیمان قابل برنامه ریزی

در تلاشی به جهت بادوامتر کردن سازه های بتنی، سیمان قابل برنامه ریزی به منظور دست یافتن به آب و مقاومت شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.سیمان قابل برنامه ریزی در اصل شکلی از سیمان است که به صورتی طراحی می شود که دارای منافذ کمتری باشد و از نظر شیمیایی مقاومتر است.این اشکال خلاقانه میزان آسیب به بتن را محدود می کنند و دوام سازه را افزایش می دهند.

سیمان قابل برنامه ریزی

تحریریه معماری آرل
نویسنده : منیژه قاضیا
تعداد بازدید : ۶۴۵۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
بتن ابریشمی!

بتن ابریشمی!

مقاله دیوارچینی و انواع دیوار

مقاله دیوارچینی و انواع دیوار

پشت پرده معماری ساختمانی گرم و انسانی

پشت پرده معماری ساختمانی گرم و انسانی

معماری و طراحی مسکنی موقت برای زلزله زدگان

معماری و طراحی مسکنی موقت برای زلزله زدگان

متریال کاشی سقف با عنصر کاهش آلودگی

متریال کاشی سقف با عنصر کاهش آلودگی

استونایز، نصب پنل های سنگی در نما

استونایز، نصب پنل های سنگی در نما

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir