۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : مسعود فلاح نرگس
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ۱۳:۴۸
بازسازی ساختمان قدیمی
تحریریه معماری آرل
بازسازی ساختمان به دو صورت مدرن و سنتی انجام می شود.
انتخاب سبک مدرن یا قدیمی بسته به سلیقه طراحان دکوراسیون دارد.
برای پرداختن به موضوع بازسازی ساختمان قدیمی به سبک مدرن، اول باید بدانیم که معنی و تعریف مدرن در بازسازی خانه چیست؟ یا به عبارتی دیگر مفهوم مدرن کردن خانه در بازسازی ساختمان و همچنین بازسازی ساختمان قدیمی چیست؟ و در کل هدف از بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی ساختمان

به عمل تغییر و تخریب بخشی از ساختمان با هدف بهبود و تغییر کاربری و کاربردی فضا بازسازی ساختمان میگویند.

مدرن سازی خانه

کلمه مدرن به معنای جدید و تازه می باشد. به تعبیری دیگر معنی تازه باب شده را دارد.
بازسازی ساختمان
در ادامه این مقاله به بازسازی ساختمان قدیمی به سبک مدرن خواهیم پرداخت، اگر این موضوع دغدغه ذهنی شما هم هست لطفا با ما همراه باشید.
زمانی که تصمیم به بازسازی ساختمان میگیریم باید بدانیم که از تغییر ساختمان چه می خواهیم. صرفا از سبک ساختمان قدیمی خسته شده ایم یا انتظار بزرگ شدن فضا یا کاربردی تر شدن فضا را داریم؟ انتظار ما از تغییرات جدید چیست؟ دکوراسیون لوکس مورد پسند ما است یا کلاسیک.
اگر پاسخ روشنی به این سوالات در ذهن خود داشته باشید نتیجه بازسازی ساختمان راضی کننده تر و نزدیک تر به تصویر ذهنی شما خواهد شد و انتخاب ها شما را گیج نخواهد کرد.
اگر می خواهید کار طراحی بازسازی ساختمان خود را به شرکت ها بسپارید، حتما آنها را از جزئیات خواسته های خود مطلع سازید.

ترکیب فضای داخلی و خارجی

آیا تا به حال دقت کرده اید که خانه های لوکس و جدید همگی پنجره های بزرگ با قاب کمتر دارند! با انتخاب چنین پنجره هایی شما میتوانید در فضای داخلی خانه، فضای خارجی را هم داشته باشید و به راحتی از منظره بیرون در داخل خانه لذت ببرید. با این روش قسمتی از فضای بیرون را با فضای داخلی خانه ترکیب کنید.
پنجره های بزرگ  مانند یک تابلو بزرگ هنری در خانه شما جلوه می یابند. با این تفاوت که تابلو شما تصویری زنده و پویا است و حال و هوای فضای خانه را عوض خواهد کرد و به خانه جان خواهد بخشید.
می توانید روزها از نور طبیعی خورشید بهرمند شوید و شب ها از مشاهده آسمان آرامش دریافت کنید. پنجره های بزرگ مزیت های بیشتری از آنچه گفته شد دارد. پنجره های بزرگ، نور گیری خانه را افزایش میدهد و نیاز شما را به منابع غیر طبیعی برای روشن کردن خانه کاهش می دهد. پنجره های بزرگ علاوه بر روشنایی، فضای خانه را لوکس جلوه می دهد.
زیرا انتخاب پنجره های بزرگ در گذشته مختص، فقط سالن ها و تالارهای بسیار بزرگ بوده است، با دیدن این نوع پنجره ها انسان را به یاد شکوه و جلال ساختمان های بزرگ میاندازد. این نکته هم حائز اهمیت است که امروزه ساخت  پنجره ها آنقدر پیشرفت کرده است که شما نگران اتلاف انرژی از درزهای  پنجره های بزرگ نباشید، همچنین طوری طراحی و تولید شده اند که عایق صدا، صرفه نظر از اندازه باشند.

بازسازی ساختمان قدیمی

انتخاب پرده مناسب

البته برای بهره بری کامل از پنجره های بزرگ باید استفاده از پرده را کنار بگذارید یا حداقل از پرده های ساده و بدون طرح، روشن، حریر و نازک استفاده کنید. استفاده از پرده های کرکره ای هم می تواند مناسب فض باشد اما آن جلوه لوکس پرده حریر را ندارد.
در طراحی بازسازی ساختمان قدیمی به سبک مدرن از تضاد تیره و روشن برای جلوه دادن به وسایل و المان های خانه استفاده میکنند. طراحان معمولا برای ایجاد این تضاد از رنگ های خاکستری یا قهوه ای در کنار رنگ های روشن استفاده میکنند. این یک ترفند و یا تکنیک است که در عکاسی نیز استفاده میشود و جلوه بصری ایجاب میکند.
ایجاد این فضا بدین گونه است که یا فضا (دیوار پوش، کف پوش) تیره انتخاب میکنند و در ازای آن از المان های روشن مانند مبل های لوکس روشن بهره میبرند و یا بالعکس المان های تیره در کنار فضای روشن استفاده میشود.

ساده گرایی یا مینیمالیست در بازسازی

سبک مدرن در واقع تلفیقی از تکنولوژی و مینیمالیست است. مینیمال به معنای حداقل و ساده است. یعنی استفاده از حداقل ها با ساده ترین امکانات موجود.
در سبک مینیمالیست در بازسازی ساختمان قدیمی ساده گرایی هدف اصلی است و از پیچش ها و شلوغی ها یا منحنی های بیخود جلوگیری میشود. به طور مثال: المان هایی نظیر مبلمان، کم و ساده انتخاب میشوند. البته این المان ها (مبلمان ) از بهترین پارچه ها یا بهترین چرم ها که به دقت و ظرافت دوخته شده است، استفاده میشود.
در طراحی و بازسازی ساختمان قدیمی به سبک مدرن و مینیمال برای تاکیید بیشتر به عنصر ساده گرایی و دادن جان به فضا، از طبیعت در فضای خانه استفاده میکنند. به این صورت که یا از المان هایی مانند گل و یا کاکتوس های کوچک استفاده میکنند و یا اینکه در طراحی کف پوش یا دیوار پوش از عناصر زنده ای مانند چوب استفاده میکنند.

دیوار پوش

بازسازی ساختمان نیاز به دیوارهای جدید و مد روز هم دارد. امروزه استفاده از کاغذ دیواری نسبت به استفاده از سایر دیوار پوش ها بیشتر شده است. به این علت که هدف کاغذ دیواری با طراحی مدرن ساختمان قدیمی یک سو یک جهت است. تنوع در طراحی و اجرای انواع ایده ها و هماهنگی آسان با دکوراسیون داخلی از عوامل انتخاب این نوع دیوار پوش ها است.

کف پوش

امروزه در بازسازی ساختمان قدیمی انتخاب کفپوش تحت تاثیر سبک مدرنیته قرارگرفته است. معمولا از سنگ یا کف پوش های چوبی نظیر لمینت برای پوشش کف ساختمان استفاده میشود. البته جنبه کاربردی آن هم در نظر گرفته میشود به طور مثال عایق مناسبی برای حرارت باشد و در مصرف انرژی بتواند صرفه جویی کند.
استفاده از کف پوش تیره با فرش های کوچک روشن باعث بزرگتر دیده شدن فضای خانه میشود. به کارگیری از چوب در کف پوش، سبب زنده کردن فضا و انتقال انرژی به خانه خواهد شد.

کاربردی شدن فضا و استفاده از فضای بلا استفاده

از علت های اصلی تغییر فضا و بازسازی ساختمان، ساختن فضای کاربردی تر و استفاده از فضای پرت منزل است. از رسالت اصلی طراحان دکوراسیون باز کردن فضا مخصوصا در فضاهای کوچک است. با مقایسه عکس های قبل و بعد بازسازی ساختمان قدیمی متوجه خواهید شد که از فضاهای بدون استفاده، ایجاد فرصت کرده اند و همچنین یک یا چند نیاز افراد ساکن ساختمان را مرتفع کرده اند.
به طور مثال: فضاهایی مانند بالاهای رادیوتورها که در گذشته بی استفاده بود و چهره ی جالبی هم نداشت با قراردادن رو شوفاژی روی آن هم به دکوراسیون منزل کمک میشود و هم فضایی به عنوان کنسول ایجاد میشود برای قراردن وسایل بر روی آن.

ترکیب فضای خارجی و داخلی
همراه با باسازی ساختمان، طراحان این هدف بزرگ کابردی کردن فضا را از ذهن خود دور نمیکنند. مثلا استفاده از جزیره به جای اپن آشپزخانه در طراحی جدید هم نیاز به  میز آشپزخانه را مرتفع ساخته است هم کشو و کابینتهایی در بطن آن، فضای بیشتری برای وسایل آشپزخانه ایجاد کرده است. در بعضی از موارد هدف از بازسازی ساختمان و مدرن کردن آن رفع نقص های قبلی ساختمان بوده است.

مراحل باز سازی ساختمان

بازسازی ساختمان خود شامل چندین مرحله است: اولین مرحله مشخص شدن هدف از بازسازی ساختمان است.
مرحله بعدی انتخاب طراحی است که بتواند ایده و خواسته های شما را از بازسازی ساختمان به واقعیت نزدیک کند. این امر بسیار مهم است که طراح خود را از ریزترین جزییات تغییر دلخواهتان مطلع کنید. معمولا امروزه طراحان قبل از شروع به کار نقشه طراحی خود را با استفاده از برنامه های کامپیوتر به چند تصویر واضح تبدیل میکنند تا نگاهی عینی تر به مشتریان خود بدهند.
و در آخر مرحله ساخت و پیاده سازی بوده که طولانی ترین مرحله و آخرین مرحله بازسازی، در واقع شروع به کار فیزیکی است. زمانی که تخریب و باسازی شروع میشود در واقع آخرین مرحله از بازسازی است.

تحریریه معماری آرل
منبع : رویامال
تعداد بازدید : ۲۸۲۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ارائه طرح گروه معماران Kois برای بازسازی موزه هنر Cycladitic

ارائه طرح گروه معماران Kois برای بازسازی موزه هنر Cycladitic

تغییر کاربری اصطبل به یک دفتر کار !

تغییر کاربری اصطبل به یک دفتر کار !

بازسازی اسکله با هدف توسعه گردشگری

بازسازی اسکله با هدف توسعه گردشگری

بازسازی حیاط قدیمی و ایجاد فضایی دلنشین

بازسازی حیاط قدیمی و ایجاد فضایی دلنشین

بازسازی خانه ی ییلاقی ساخته شده در سال 1930

بازسازی خانه ی ییلاقی ساخته شده در سال 1930

بازسازی ویلای ساحلی: مینیمال و آرام

بازسازی ویلای ساحلی: مینیمال و آرام

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir