۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری آرل
نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۰:۴۵
انواع طرح بندی پلان و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی
تحریریه معماری آرل
اگرچه صنعت و جوامع در حال تغییر هستند اما فناوری های کاربردی همچنان در حال شکل دادن به چشم انداز مصرف کننده ها هستند و اهداف اصلی و استراتژی های خرده فروشی هنوز تغییر نکرده است ،خرده فروشان به دنبال راهی برای جلب نظر مصرف کنندگان و ارتقاء سطح کسب و کار خود هستند از این رو طراحی یک فروشگاه خرده فروشی با فناوری های دیجیتالی و فیزیکی راهی مطمئن برای این منظور محسوب می شود.
در این مقاله، به بررسی چگونگی و پیش بینی رفتار  مشتریان  در فروشگاه های خرده فروشی  پرداخته ، چرا  که این رفتار مهم ، بر طراحی پلان می تواند تاثیرگذار باشد و  جوانب مثبت و منفی را در فروشگاه ایجاد نماید در واقع استراتژی های گوناگون طراحی ،چیدمان و طرح بندی پلان فروشگاه بر تجربه مشتری تأثیر می گذارد و بر میزان فروش و تعامل مشتریان با کالاها اثرگذار خواهد بود.
انواع طرح بندی پلان و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی
طرح فروشگاه های خرده فروشی (چه فیزیکی و چه دیجیتال) دارای دو مؤلفه مهم است:
طراحی فضای فروشگاه شامل استفاده از برنامه های استراتژیک در پلان کف و مدیریت فضا درطراحی  مبلمان ، نمایشگرها ، اقلام ، روشنایی و علائم راهنما و ...
طراحی فضای گردش مشتری شامل الگوی رفتاری و روشی است که مشتری از طریق  آن خط مشی که بر اساس پلان و نوع چیدمان تعریف شده در یک فروشگاه حرکت می کند.
بنابراین درک جریان مشتری و الگوهای متداول که هنگام تعامل مشتریان با کالا بر اساس طرح فروشگاه ظاهر می شود برای مدیریت خرده فروشی بسیار مهم است البته فاکتورهای دیگری مانند موارد زیر نیز در کیفیت فروشگاه دخیل هستند از جمله:
  • موقعیت جغرافیایی فروشگاه خرده فروشی
  • ابعاد ساختمان و طول گذرگاه های قابل دسترسی از ورودی و خروجی
  • استفاده از مبلمان و فضای بیرونی برای جمع آوری و تعامل افراد
  • سبک معماری
  • طرح رنگی و انتخاب مصالح ساختمانی بیرونی 
  • طراحی ورودی های فیزیکی و ویترین ها
انواع طرح بندی پلان و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی

انواع طرح بندی فروشگاه و نحوه فروش آنها

 نوع طراحی مغازه و پلان آن  سبب می شود تا برای هر متر از فضای فروش  استراتژی خاصی تعریف شود و از این طریق فروش را به حداکثر برسانداین کار با ارائه کالاها به روشی کارآمد انجام می شود که مشتریان را ترغیب می کند در هنگام عبور ، خریدهای اضافی تری را انجام دهند.
پیش نویس طرح فروشگاه به طور کلی اندازه و موقعیت هر بخش ، ساختارهای  دائمی ، مکان های موقت و الگوهای رفت و آمد مشتری را نشان می دهد. هر پلان و چیدمان فروشگاه بسته به نوع محصولاتی که به فروش می رساند ، محل ساختمان و نوع فروشگاه می تواند برای طراحی کلی فروشگاه متغیر باشد.
به عنوان مثال ، برخی از خرده فروشان کالاهای زیادی را در فروشگاه می گنجانند که این باعث افزایش انتخاب می شود ، باعث کاهش فضای گردش مشتری نیز می شود یا برخی راهروهای وسیع تری را ترجیح می دهند زیرا با کاهش استرس سبب عملکرد بهتر و خرید بهتر می شوند.
اما فارغ از نوع فروشگاه با هر طرح بندی پلانی ابتدا بایستی  اطمینان حاصل کنید که تجربه مشتریان را در پلان در نظر گرفته اید آنچه کارآمدترین برنامه ریزی فضایی را ایجاد می کند ممکن است بدترین تجربه برای مشتری باشد به عنوان مثال قرار دادن محصولی غیرمرتبط با نیازهای مشتری در ردیف کالاهای مرتبط
بنابراین اتخاذ و تطبیق چند طرح اولیه با در نظر گرفتن رفتار و نوع نیاز ها می تواند پتانسیل فروش را افزایش دهد در ادامه با آرل با مشاهده انواع طرح بندی پلان برای فروشگاه های خرده فروشی و چگونگی تاثیر بر مشتریان و میزان فروش آنها همراه باشید......

 پلان و چیدمان مستقیم

طرح بندی و چیدمان مستقیم یک طرح پلان عالی برای اکثر انواع فروشگاه های خرده فروشی است زیرا  از دیوارها و وسایل جانبی برای ایجاد فضاهای کوچک در فروشگاه خرده فروشی استفاده می شود بنابراین این نوع چیدمان یکی از مقرون به صرفه ترین طرح های فروشگاه است.
نکته منفی این طرح خطوط دید در فروشگاه است که بسته به ورودی جلوی آن ، ممکن است دید مشتریان به انواع کالاها  مشکل باشد و مشتریان ممکن است محصولاتی را که می خواهند خریداری کنند به سرعت پیدا نکنند
انواع طرح بندی پلان و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی

 پلان و چیدمان مورب

 همانطور که از نام آن پیداست ، طرح فروشگاه مورب راهروهای قرار گرفته در زاویه ها برای افزایش چشم انداز مشتری و نمایش کالاهای جدید در هنگام حرکت مشتری در فضا می باشد این نوع طراحی یک دید عالی برای صندوق داران و مشتریان ارائه می دهد پلان چیدمان مورب حرکت و گردش ترافیکی بیشتری را به فروشگاه اهدا می نمایند.
این طرح بیشتر "مشتری پسند" است و بر خلاف پلان مستقیم ، الگوی ترافیکی بازتری را به مشتری ارائه می دهد.
 فروشگاه های کوچک می توانند از طریق این گزینه مدیریت فضایی بهتری داشته باشند اما نکته منفی این طرح این است که به دلیل دید کافی مشتری را قادر به میانبر زدن در میان کالاهای خاص و یا برگشن اجباری نمی کند.
انواع طرح بندی پلان و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی

  پلان و چیدمان زاویه ای

  طرح کف زاویه ای برای فروشگاه های تخصصی و سطح بالا ایده آل استمنحنی ها و زاویه ها یا وسایل و دیوارها باعث می شود طراحی فروشگاهی گرانتر شود  با این حال ، زاویه های نرم گردش ترافیک بهتری را در سراسر فروشگاه ایجاد می کند.
این طرح دارای کمترین میزان فضای نمایش در دسترس است ، بنابراین برای فروشگاه های تخصصی مناسب تر است اگرچه این طراحی ، استفاده فضا را به دلیل داشتن نمایشگرهای گرد و فضای قفسه محدود ، فدا می کند اما در صورت وجود فضای کافی مزایای زیادی را می تواند در بر داشته باشد.
انواع طرح بندی پلان و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی

  پلان و چیدمان هندسی

طرح هندسی برای فروشگاه های پوشاک ، موسیقی ، عطر و کارهای هنری و .... مناسب است زیرا برای ایجاد فضایی جالب و غیر معمول می تواند بدون هزینه های بالا ، از قفسه ها و لوازم جانبی استفاده کند و عملکردی هنری و زیبا خلق نماید. معماری بی نظیر برخی فروشگاه های خرده فروشی ، از جمله زاویه های دیواری ، ستون های پشتیبانی و سبک های مختلف سقف ، با منحصر به فرد بودن یک طرح هندسی به خوبی آمیخته است
این طرح درمورد کالاهایی که مورد تمرکز فروشگاه هستندیا برندهای خاص  می تواند موثر باشد و به تقویت آن کمک کند.
انواع طرح بندی پلان و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی

  پلان و چیدمان مخلوط

طرح فروشگاه مختلط از عناصر طراحی از چند طرح استفاده می کند تا  کارآمدترین طراحی وگزینه ای انعطاف پذیر برای خرده فروشان ایجاد کندفروشگاه های این گروه از ترکیب  طرح بندی ، مورب و زاویه ای برای ایجاد یک جریان پویا و برای پوشش دهی طیف وسیعی از بخش های مختلف با کالاهای مختلف استفاده می شود.
این طرحی مناسب برای انواع خرده فروشی ها محسوب می شود و برخی از تحسین برانگیزترین نمونه های تجربه مشتری را شامل می شود.
انواع طرح بندی پلان و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی

  پلان و چیدمان آزاد

یک طرح آزاد در واقع الگوهای طراحی معمولی را که معمولاً برای تأثیرگذاری بر رفتار مشتری استفاده می شود ، رد می کنددر یک طرح آزاد ، هدف این نیست که مشتری را با استفاده از الگوهای طراحی ، نمایشگرها یا علائم قابل پیش بینی هدایت شوند برای این طراحی فروشگاه خرده فروشی هیچ قانون طراحی خاصی رعایت نشده است و مشتریان آزادی بیشتری برای تعامل با کالاها و حرکت به تنهایی و دلخواه خود دارند به همین دلیل ،طرح جریان آزاد در حین سادگی پیچیدگی مختص به خود را داراست.
اهمیت این طراحی از این جهت است که مشتریان در این محیط خلاق احساس کمبود بیشتری می کنند زیرا کالا ممکن است در این محیط جذاب تر به نظر برسد و میزان فروش را از این طریق افزایش دهدتنها محدودیت خرده فروشان با استفاده از این طرح فضای کلی موجود است و مهمترین نقطه ضعف این طرح خطر سردرگمی مشتریان با توجه به اولویت های شخصی و مختل شدن جریان عبوری مشتریان است
انواع طرح بندی پلان و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: Vendhq  ، thebalancesmb


تعداد بازدید : ۳۳۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی فروشگاه تجاری برند modissa

طراحی داخلی فروشگاه تجاری برند modissa

از ایده تا اجرای طراحی داخلی فروشگاه

از ایده تا اجرای طراحی داخلی فروشگاه

طراحی شعبه جدید فروشگاه تجاری اپل میلان

طراحی شعبه جدید فروشگاه تجاری اپل میلان

طراحی داخلی شوروم پوشش‌های داخلی و خارجی ساختمان‌

طراحی داخلی شوروم پوشش‌های داخلی و خارجی ساختمان‌

طراحی فروشگاه شیرینی های تارت پنیری BAKE

طراحی فروشگاه شیرینی های تارت پنیری BAKE

طراحی بزرگترین فروشگاه تجاری برند چینی UR در بریتانیا

طراحی بزرگترین فروشگاه تجاری برند چینی UR در بریتانیا

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
 

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir