۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۳/۱۱/۱۷ ۱۲:۰۰
انواع طراحی دفتر اداری
 

طراحی داخلی و سازماندهی فضاهای اداری از جمله عوامل کلیدی در بهبود بهره‌وری و رضایت کارکنان است. یک فضای کارآمد اداری نه‌تنها تمرکز و کیفیت کار تیمی را افزایش می‌دهد، بلکه محیطی الهام‌بخش برای کارکنان به وجود می‌آورد. انواع طراحی داخلی شامل سبک‌های پلان باز، خصوصی، ترکیبی و انعطاف‌پذیر است که هرکدام برای اهداف کاری متفاوت انتخاب می‌شوند. انتخاب طراحی و سازماندهی فضایی مناسب مستلزم در نظر گرفتن عواملی مانند اندازه فضا، تعداد کارکنان، نوع فعالیت‌ها و استفاده بهینه از نور و رنگ خواهد بود.

سازماندهی فضاهای اداری

اگرچه روند و حتی نحوه انجام کار در فضاهای اداری تغییر کرده ، اما بیشتر دفاتر همچنان طراحی های مشابه و طبق اصول گذشته را در پی گرفته اند وقتی سخن از نوآوری در این روند به میان می آید قطعا منظور خراب کردن تمام دیوارها و ایجاد فضای بازی در طراحی دفتر کار نیست! طراحی یک دفتر و سازماندهی فضاهای اداری باید نیازها و جزئیات هر  فعالیت کاری را به طور جداگانه در نظر بگیرد. البته همیشه برای هر کارکرد روش های بهتر و بدتری برای ساماندهی فضاها وجود دارد اما برخی از تغییرات برای فعالیت های خاص بهتر عمل می کنند که بهتر است از آن ها چشم پوشی نشود.

اما نکته مهم این است که دفتر کار ضمن ایجاد مکان هایی برای تمرکز موثر در حین کار، امکان ایجاد تعامل را نیز فراهم نماید در واقع به اثبات رسیده کیفیت کار برای کارمندان در تعاملات و فعالیت های کاری شکل گرفته و می تواند علاوه بر کیفیت کار سبب ارتقاء رشد شخصی نیز گردد.

روش های سازماندهی فضاهای اداری

همه ما در طی یک روزکاری در دفتر کار ، در جاهای مختلف می نشینیم ما به دنبال تمرکز ، گفتگو ، شرکت در جلسات و مذاکره در مورد ایده های جدید هستیم به همین دلیل علاوه بر پیکربندی فضا، راحتی در کلیه فعالیت ها برای کارآیی بهتر و انجام موثر کار بسیار مهم است. نورپردازی ، دما ، سر و صدا ، ارتفاع میز و راحتی  و ارگونومیک بودن صندلی بخشی از این معادله است زیرا فردی که احساس راحتی نمی کند به جای فکر کردن در مورد کار ، به فکر علت ناراحتی از مسائل بیرونی خواهد بود .
دفاتر آینده باید طرحی  را که انگیزه نوآوری و پتانسیل اجرایی را به دنبال دارد ، جذب، تشویق و حفظ نمایند و در عین حال استراتژی شرکت را به فضا منتقل نمایند. مهم این است که ارتباط معنوی با کار وجود داشته باشد که با همکاران به اشتراک گذاشته شده و بستر افزایش بهره وری و کارآیی و یک تجربه انسانی از تعامل و خلاقیت را مهیا سازد.

تعامل در طراحی دفتر کار

در ادامه با آرل با انواع طراحی فضاهای اداری با سازماندهی فضاهای اداری متفاوت بسته نوع تعاملات و شخصی یا گروهی بودن برای ارتقاء کیفیت کار همراه باشید......

الف) سازماندهی فضاهای اداری برای کار فردی

سازماندهی فضاهای اداری برای کارهای فردی نیاز به ترکیبی از طراحی کارآمد و راحتی دارد. ایجاد ایستگاه‌های کاری مجزا با میزهای ارگونومیک، صندلی‌های قابل تنظیم و نور مناسب باعث افزایش تمرکز و بهره‌وری می‌شود. استفاده از دیوارهای جداکننده یا پارتیشن‌ها هم می‌تواند حریم خصوصی لازم را فراهم کند. همچنین تخصیص فضاهایی با عایق صدا برای جلوگیری از حواس‌پرتی ناشی از سروصدا ضروری است.
تجهیز فضاها به امکانات رفاهی مانند قفسه‌های ذخیره‌سازی و پریزهای برق قابل دسترس باعث بهبود کارایی آن می‌شود. طراحی فضا باید انعطاف‌پذیر باشد تا امکان شخصی‌سازی کارمندان را فراهم کرده و محیطی آرام و مساعد برای تمرکز ایجاد کند. به طور کلی، سازماندهی فضاهای اداری برای کار فردی را می‌توان از سه روش اتاقک‌های مجزا، کندوها و فضای پرش محقق ساخت.

1. اتاقک‌های مجزا

اولین فضاهای کار همان اتاقک های مجزای کار هستند که از دیرباز و بیشتر در گذشته مرسوم بوده اند که مانند پناهگاهی متمرکز با جدا کردن دیوار یا پارتیشن ها مکانی امن و بدون حواس پرتی ایجاد می کند در عین حال ، به عنوان مکانی برای استراحت نیز می تواند عمل کند. بسته به نوع در نظر گرفته شده ، پیکربندی ممکن است دارای یک میز و صندلی ارگونومیک برای آرامش بیشتر باشد و به منظور توجه کافی و برای استفاده از فناوری و سایر ابزارها ، یک اتاق مشترک مرکزی برای فعالیت های گروهی لحاظ شود.

سازماندهی فضایی در دفاتر اداری

2. کندو

دومین نوع سازماندهی فضاهای اداری، طراحی داخلی به صورت شبکه های مجزا یا به اصطلاح کندو نامیده می شود که شامل گروهی از ایستگاه های کاری است که این امکان را فراهم می کند تا چندین نفر کار هماهنگ ، فردی و مشارکتی داشته باشند. کندو از فضای مشترک برای کمک به تقویت کار استفاده می کند و پیکربندی آن ترکیبی از حوزه های کار فردی با صندلی های ارگونومیک را ایجاد می کند. تغییرات در تقسیمات مکانی ، تعداد فضای ذخیره سازی و حدود آنها ، شخصیت فضا و کار مشخصی مربوط به آن حوزه، تعریف می شود. سایر ملاحظات ارگونومیک نیز می تواند شامل تجهیزات ثابت و یا قابل تنظیم باشد.

چیدمان دفتر کار

3. فضای پرش

در این فضا یک حوزه فضایی مکانی را برای کار کوتاه  مدت در طول روز ایجاد می کند که از فضاهای بسیار قابل دسترسی تشکیل شده است که کار بین فعالیت ها را تسهیل می کند. به همین دلیل، این حوزه ها در مکان هایی با جریان عبوری زیاد و یا در نزدیکی تقاطع های شلوغ برای ارتباط افراد از بخش ها یا تیم های مختلف تعریف شده اند.

چیدمان فضای پرش

ب) سازماندهی فضاهای اداری برای کار گروهی

سازماندهی فضاهای اداری برای کار تیمی باید بر تعامل، خلاقیت و همکاری متمرکز باشد. طراحی میزهای گروهی یا چیدمان‌های ماژولار امکان گفتگو و هماهنگی آزاد را فراهم می‌کند. استفاده از فضاهای باز با مبلمان انعطاف‌پذیر، حرکت و سازگاری محیط را تسهیل خواهد کرد.
تجهیز فضاها به ابزارهای تکنولوژیکی مانند نمایشگرهای مشترک، تخته‌های سفید و سیستم‌های ویدئوکنفرانس، نیز همکاری را بهبود می‌بخشد. ایجاد اتاق‌های جلسات کوچک یا فضاهای نیمه‌باز برای بحث‌های گروهی نیز ضروری است.
عایق صوتی مناسب و طراحی جذاب با رنگ‌های الهام‌بخش، تمرکز و روحیه تیمی را افزایش می‌دهد و فضایی پویا برای پیشبرد اهداف گروهی فراهم می‌کند. به طور کلی، سازماندهی فضاهای اداری برای کار گروهی از طریق ایجاد کلوپ‌های کاری، پناهگاه‌های مجزا و ورکشاپ‌های کاری عملی می‌شود.

1. کلوپ کاری

 این نوع از طراحی اداری شامل حوزه ای  است که برای فعالیت تیمی برای یک پروژه بلند مدت خاص اختصاص یافته است. این مجموعه از انواع کار فردی و گروهی تشکیل شده است که به افراد امکان می دهد با استفاده از انواع فن آوری های ثابت ، موبایل ، فعالیت های فردی و از راه دور ، به راحتی و از نظر بصری بین کارها و فعالیت ها حرکت کنند و در جریان مستقیم قرار گیرند حفظ نزدیکی و هویت در این اجتماع کاری به تقویت کارهایی که در داخل اتفاق می افتد ، کمک می کند تا پتانسیل های کافی برای نمایش و به اشتراک گذاری کار در حال پیشرفت ایجاد گردد. این پیکربندی محدودیت هایی را به همراه تداخل فعالیت ها ایجاد می کند اما راه خوبی برای کار تیمی و برای ایجاد زمینه ای برای دسترسی و تسلط بصری است.

طراحی فضای گروهی دفتر کار

2. پناهگاهی مجزا

نوع دیگر از دفاتر کار برای کار گروهی یک فضای کوچک است که در نزدیکی حوزه های کار فردی یا مناطق مشترک واقع شده است و به افراد امکان می دهد برای مدت زمانی کوتاه ملاقات و به تعاملات کاری موثر بپردازند آنها برای جلسات کوچک و سریع ایده آل هستند که به صورت طولانی مدت شرکت کنندگان نمی خواهند در اطراف و حوزه های تعریف شده اختلال ایجاد کنند بنابراین، این حوزه باید دارای پارتیشن های کافی باشد تا از مزاحمت در سایر قسمت های دفتر کار جلوگیری شود. باید امکان حضور شرکت کنندگان از راه دور از طریق فناوری های ثابت یا شخصی در نظر گرفته شود. این فضاها معمولاً توسط افرادی که نزدیک به یکدیگر کار می کنند استفاده می شود.

سازماندهی فضایی اداری

3. ورکشاپ کاری

یک ورکشاپ کاری گزینه ای ایده آل برای کارمندان است که بتوانند برای تولید ایده های جدید و تقویت کار خود، با یکدیگر همکاری کنند، این نوع فضای کاری دسترسی آسان به سطوح و ابزارهای آنالوگ و دیجیتال را برای مشاهده و خلق آثار جدید فراهم می کند. حتی زمانیکه افراد حتی اگر از نظر جسمی حضور نداشته باشند سبب می شود به راحتی ببینند و بشنوند. نحوه توزیع و گروه بندی مبلمان این فضا با چیدمان های متفاوت این امکان را به افراد می دهد تا شیوه ای را که به بهترین وجه برای کار مناسب است انتخاب و سازماندهی کنند ضمن اینکه فضای گردش مناسب را برای فعالیت ها ایجاد می کند.
کسب و کارهای نوین یا استارت آپ ها و هنری، با توجه به ماهیت کاری خود که نیاز به کارگروهی، خلاقیت و نوآوری زیادی دارند، چیدمان ورکشاپ کاری گزینه مناسبی برای طراحی آنها می باشد. 

ورکشاپ کاری

انواع سازماندهی فضاهای اداری

هنگام بررسی سازماندهی فضاهای اداری مدرن، ضروری است که بدانیم هیچ راه‌حل یگانه‌ای برای همه فضاها وجود ندارد. طراحی ایده‌آل می‌تواند به طور قابل توجهی بر اساس عواملی مانند نوع کار، تعداد کارمندان و فضای موجود متفاوت باشد.

1. چیدمان سنتی

چیدمان اداری سنتی اغلب دارای یک ساختار سلسله مراتبی و تقسیم‌بندی شده است که هنجارهای سازمانی گذشته را منعکس می‌کند. یک مثال رایج، دفترهایی است که در آن کارکنان در اتاقک‌هایی با دیوارهای کم ارتفاع و جدا شده از هم کار می‌کنند. در حالی که این چیدمان مقداری حریم خصوصی را فراهم می‌کند، اما می‌تواند مانع همکاری و خلاقیت شود.
یکی دیگر از راهکارهای سنتی، دفاتر گوشه‌ای مختص مدیران است که فضاهای خصوصی با چشم‌انداز ارائه می‌کند. در حالی که سایر کارمندان در مناطق بازتر کار می‌کنند.
طرح گاو نر یکی دیگر از روش‌های سازماندهی فضاهای اداری به شکل سنتی است. این روش با فضای باز و بزرگ پر از ردیف‌های میز مشخص می‌شود که در آن کارمندان از نزدیک با هم کار می‌کنند. اتاق‌های کنفرانس نیز جزو اصلی طراحی سنتی هستند و به عنوان فضاهای اختصاصی برای جلسات، معمولا با میزهای بلند و صندلی‌های رسمی مبله می‌شوند.
چیدمان‌های سنتی برای دهه‌ها غالب بوده‌اند. اما مکان‌های کاری مدرن به طور فزاینده‌ای از طرح‌های انعطاف‌پذیر و مشارکتی برای پاسخگویی به پویایی کار در حال تحول و نیازهای کارکنان استفاده می‌کنند. در بخش‌های بعدی بر روی این طرح‌بندی‌های مدرن تمرکز خواهیم کرد.

2. پلان باز

سازماندهی فضاهای اداری با پلان باز یک مفهوم کاملا مدرن است. این روش با فضاهای کاری وسیع و باز مشخص می‌شود که در آن کارمندان بدون اتاقک‌های سنتی یا دفاتر خصوصی با یکدیگر همکاری می‌کنند. ایستگاه‌های کاری اغلب در ردیف‌ها یا خوشه‌ها و با حداقل موانع چیده می‌شوند که باعث ایجاد وحدت و شفافیت در بین همکاران خواهد شد.
یکی از نمونه‌های این چیدمان، میز کار گرم است که در آن کارکنان ایستگاه‌های کاری اختصاصی ندارند. به طوری که می‌توانند هر روز محل نشستن خود را انتخاب کنند تا انعطاف‌پذیری و خلاقیت خود را افزایش دهند. رویکرد دیگر طراحی «هاب و پره‌ها» است که در آن فضاهای تیمی کوچک‌تر (پره‌ها) در اطراف یک منطقه مشترک و مرکزی (هاب) چیده شده‌اند.
دفاتر با پلان باز معمولا دارای فضاهای ملاقات مشترک، مناطق جدایی و مناطق مشارکتی هستند تا سبک‌های کاری متعدد و فعالیت‌های گوناگون را در خود جای دهند. این طرح‌بندی برای سازماندهی فضاهای اداری می‌تواند تعامل و کار تیمی را افزایش دهد. اما در عین حال باید فضاهای آرام و خصوصی را هم برای کار متمرکز فراهم کنند تا بهره‌وری و رفاه کارکنان به خطر نیفتد.

3. فعالیت‌محور

چیدمان اداری مبتنی بر فعالیت یک طراحی فضای کاری انعطاف‌پذیر است که مناطق مختلفی را برای فعالیت‌های کاری خاص اختصاص می‌دهد. برای مثال، ممکن است شامل مناطق مشارکتی مجهز به تخته‌های سفید برای جلسات تیم، مناطق آرام با اتاقک‌های خصوصی برای کارهای متمرکز و مناطق اجتماعی با مناطق استراحت برای تعاملات غیررسمی باشد.
مثلا مناطق خلاق را می‌توان به سازندگان محتوا برای تقویت نوآوری اختصاص داد، در حالی که مناطق انعطاف‌پذیر برای کارهای دفتری و اداری در نظر گرفته می‌شوند. این طراحی داخلی و سازماندهی فضاهای اداری تضمین می‌کند که تمام کارکنان محیط مناسبی برای وظایف خود داشته باشند. در عین حال که سبک‌های کاری متنوع را نیز در نظر می‌گیرند، بهره‌وری و خلاقیت را ارتقا می‌دهند.

4. خانه‌محور

طراحی و سازماندهی خانه‌محور به چیدمان و طراحی یک فضای کاری یک خانه برای کارهای حرفه‌ای اشاره دارد. این جنبه برای کار از راه دور و مشاغل آزاد بسیار مهم است، زیرا به طور مستقیم بر بهره‌وری و تعادل کار و زندگی تاثیر می‌گذارد.
سازماندهی فضاهای اداری خانه‌محور که به‌خوبی طراحی شده باشد، اطمینان می‌دهد که فضا سازماندهی‌شده، راحت و مناسب برای کار متمرکز است. عناصر کلیدی آن عبارت از مبلمان ارگونومیک، نور کافی، ذخیره‌سازی کارآمد و حداقل حواس‌پرتی است. یک چیدمان عملی دفتر خانه با افزایش تمرکز، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و به ایجاد مرزهای واضح بین کار و زندگی شخصی کمک می‌کند. امری که برای حفظ تعادل سالم بین کار و زندگی ضروری است.
به طور خلاصه، این روش‌های سازماندهی فضاهای اداری نیازهای مختلف سازمانی را برطرف می‌کنند و در عین حال بهره‌وری را به روش‌های خاص خود ارتقا می‌دهند. درک آنچه هر روش چیدمان ارائه می‌دهد، انتخاب مناسب‌تر را برای موقعیت مخصوص شما آسان‌تر می‌کند.

نکات مهم در سازماندهی فضاهای اداری

سازماندهی و طراحی فضاهای اداری می‌تواند بسیار پیچیده و مانند حرکت در یک هزارتو به نظر برسد. اما همان‌طور که لوئیس سالیوان معمار معروف آمریکایی گفت «فرم تابع عملکرد است». به این معنی که طراحی فضاهای اداری باید با کاربرد مورد نظر آن هماهنگ باشد. در اینجا چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید برای سازماندهی فضاهای اداری موفق در نظر گرفته شود.

1. اندازه دفتر

اندازه و شکل فضای اداری شما نقطه شروع بسیار مهمی است. هر مترمربع می‌تواند بر بهره‌وری تاثیر بگذارد. بنابراین در نظر بگیرید که هر کارمند چقدر فضا برای کار راحت خود نیاز دارد. یک دفتر کوچک با طراحی خوب اغلب می‌تواند موثرتر از یک دفتر بزرگ‌تر با سازماندهی ضعیف باشد.

2. تعداد کارمندان

به تعداد کارمندانی فکر کنید که از فضا استفاده می‌کنند. آیا برای یک تیم کوچک یا نیروی کار بزرگ‌تر طراحی می‌کنید؟ مثلا جای دادن 6 نفر مطمئنا نیاز به سازماندهی متفاوتی نسبت به 50 نفر دارد. تعداد کارمندان نه‌تنها بر سازماندهی فضاهای اداری تاثیر دارد بلکه در طراحی فضاهای عمومی و خصوصی نیز موثر است.

3. نوع کار

شناخت دقیق از نوع کار انجام شده در فضای اداری ضروری است. آیا کار به تمرکز شدید، اتاقک‌ها یا دفاتر خصوصی نیاز دارد یا اینکه ارتباط کلیدی است و یک طرح پلان باز بهتر جواب می‌دهد؟ اگر اطلاعات حساس به طور مکرر مورد بحث قرار می‌گیرد، اطمینان از محرمانه بودن فضا حیاتی است.

4. بودجه

بودجه نقش مهمی در فرآیند تصمیم‌گیری برای انتخاب روش سازماندهی فضاهای اداری دارد. هزینه‌ها می‌تواند بر اساس عواملی مانند استخدام طراحان حرفه‌ای، سرمایه‌گذاری در مبلمان جدید یا انتخاب یک فضای کار مشترک به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

جمع بندی

طراحی داخلی و سازماندهی فضاهای اداری نقش مهمی در افزایش کارایی و رضایت کارکنان دارد. طراحی باز نرخ تعاملات را افزایش می‌دهد، در حالی که طراحی خصوصی تمرکز را بالا می‌برد. ترکیبی از این دو یا ایجاد فضاهای انعطاف‌پذیر می‌تواند نیازهای متنوع سازمان‌ها را برآورده کند. سازماندهی موثر شامل چیدمان ارگونومیک، استفاده از فضاهای چندمنظوره و انتخاب درست رنگ و نور است.

منبع : تحریریه معماری آرل
https://www.yarooms.com/blog/6-types-of-office-layouts-engineer-them-for-productivity

تعداد بازدید : ۳۶۰۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
دکوراسیون اداری مدرن با نقوش هندسی

دکوراسیون اداری مدرن با نقوش هندسی

پروژه های معماری شرکت آرل

پروژه های معماری شرکت آرل

طراحی یک محیط کاری بانشاط!

طراحی یک محیط کاری بانشاط!

طراحی دفتر وکالت و حقوقی توسط گروه Salon Architects

طراحی دفتر وکالت و حقوقی توسط گروه Salon Architects

بازسازی دفتر اداری کوچک در ژاپن

بازسازی دفتر اداری کوچک در ژاپن

طراحی مجموعه اداری فرهنگی چابهار توسط استودیو طراحی حاجی زاده

طراحی مجموعه اداری فرهنگی چابهار توسط استودیو طراحی حاجی زاده

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: [email protected]