۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۰:۴۵
انواع طراحی دفتر اداری
تحریریه معماری آرل

اگرچه روند و حتی نحوه انجام کار در فضاهای اداری تغییر کرده ، اما بیشتر دفاتر همچنان طراحی های مشابه و طبق اصول گذشته را در پی گرفته اند وقتی سخن از نوآوری در این روند به میان می آید قطعا منظور خراب کردن تمام دیوارها و ایجاد فضای بازی در طراحی دفتر کار نیست! طراحی یک دفتر باید نیازها و جزئیات هر  فعالیت کاری را به طور جداگانه در نظر بگیرد. البته همیشه برای هر کارکرد روش های بهتر و بدتری برای ساماندهی فضاها وجود دارد اما برخی از تغییرات برای فعالیت های خاص بهتر عمل می کنند که بهتر است از آن ها چشم پوشی نشود.
اما نکته مهم این است که دفتر کار ضمن ایجاد مکان هایی برای تمرکز موثر در حین کار، امکان ایجاد تعامل را نیز فراهم نماید در واقع به اثبات رسیده کیفیت کار برای کارمندان در تعاملات و فعالیت های کاری شکل گرفته و می تواند علاوه بر کیفیت کار سبب ارتقاء رشد شخصی نیز گردد.
همه ما در طی یک روزکاری در دفتر کار ، در جاهای مختلف می نشینیم ما به دنبال تمرکز ، گفتگو ، شرکت در جلسات و مذاکره در مورد ایده های جدید هستیم به همین دلیل علاوه بر پیکربندی فضا، راحتی در کلیه فعالیت ها برای کارآیی بهتر و انجام موثر کار بسیار مهم است. نورپردازی ، دما ، سر و صدا ، ارتفاع میز و راحتی  و ارگونومیک بودن صندلی بخشی از این معادله است زیرا فردی که احساس راحتی نمی کند به جای فکر کردن در مورد کار ، به فکر علت ناراحتی از مسائل بیرونی خواهد بود .
دفاتر آینده باید طرحی  را که انگیزه نوآوری و پتانسیل اجرایی را به دنبال دارد ، جذب، تشویق و حفظ نمایند و در عین حال استراتژی شرکت را به فضا منتقل نمایند. مهم این است که ارتباط معنوی با کار وجود داشته باشد که با همکاران به اشتراک گذاشته شده و بستر افزایش بهره وری و کارآیی و یک تجربه انسانی از تعامل و خلاقیت را مهیا سازد.

تعامل در طراحی دفتر کار

در ادامه با آرل با انواع طراحی فضاهای اداری با سازماندهی متفاوت بسته نوع تعاملات و شخصی یا گروهی بودن برای ارتقاء کیفیت کار همراه باشید......

کار فردی:

اتاقک های مجزا

اولین فضاهای کار همان اتاقک های مجزای کار هستند که از دیرباز و بیشتر در گذشته مرسوم بوده اند که مانند پناهگاهی متمرکز با جدا کردن دیوار یا پارتیشن ها مکانی امن و بدون حواس پرتی ایجاد می کند در عین حال ، به عنوان مکانی برای استراحت نیز می تواند عمل کند. بسته به نوع در نظر گرفته شده ، پیکربندی ممکن است دارای یک میز و صندلی ارگونومیک برای آرامش بیشتر باشد و به منظور توجه کافی و برای استفاده از فناوری و سایر ابزارها ، یک اتاق مشترک مرکزی برای فعالیت های گروهی لحاظ شود.

سازماندهی فضایی در دفاتر اداری

کندو

دومین نوع سازماندهی فضاهای اداری، طراحی داخلی به صورت شبکه های مجزا یا به اصطلاح کندو نامیده می شود که شامل گروهی از ایستگاه های کاری است که این امکان را فراهم می کند تا چندین نفر کار هماهنگ ، فردی و مشارکتی داشته باشند. کندو از فضای مشترک برای کمک به تقویت کار استفاده می کند و پیکربندی آن ترکیبی از حوزه های کار فردی با صندلی های ارگونومیک را ایجاد می کند. تغییرات در تقسیمات مکانی ، تعداد فضای ذخیره سازی و حدود آنها ، شخصیت فضا و کار مشخصی مربوط به آن حوزه، تعریف می شود. سایر ملاحظات ارگونومیک نیز می تواند شامل تجهیزات ثابت و یا قابل تنظیم باشد.

چیدمان دفتر کار

فضای پرش

در این فضا یک حوزه فضایی مکانی را برای کار کوتاه  مدت در طول روز ایجاد می کند که از فضاهای بسیار قابل دسترسی تشکیل شده است که کار بین فعالیت ها را تسهیل می کند. به همین دلیل، این حوزه ها در مکان هایی با جریان عبوری زیاد و یا در نزدیکی تقاطع های شلوغ برای ارتباط افراد از بخش ها یا تیم های مختلف تعریف شده اند.

چیدمان فضای پرش

کار گروهی

کلوپ کاری

 این نوع از طراحی اداری شامل حوزه ای  است که برای فعالیت تیمی برای یک پروژه بلند مدت خاص اختصاص یافته است. این مجموعه از انواع کار فردی و گروهی تشکیل شده است که به افراد امکان می دهد با استفاده از انواع فن آوری های ثابت ، موبایل ، فعالیت های فردی و از راه دور ، به راحتی و از نظر بصری بین کارها و فعالیت ها حرکت کنند و در جریان مستقیم قرار گیرند حفظ نزدیکی و هویت در این اجتماع کاری به تقویت کارهایی که در داخل اتفاق می افتد ، کمک می کند تا پتانسیل های کافی برای نمایش و به اشتراک گذاری کار در حال پیشرفت ایجاد گردد. این پیکربندی محدودیت هایی را به همراه تداخل فعالیت ها ایجاد می کند اما راه خوبی برای کار تیمی و برای ایجاد زمینه ای برای دسترسی و تسلط بصری است.

طراحی فضای گروهی دفتر کار

پناهگاهی مجزا

نوع دیگر از دفاتر کار برای کار گروهی یک فضای کوچک است که در نزدیکی حوزه های کار فردی یا مناطق مشترک واقع شده است و به افراد امکان می دهد برای مدت زمانی کوتاه ملاقات و به تعاملات کاری موثر بپردازند آنها برای جلسات کوچک و سریع ایده آل هستند که به صورت طولانی مدت شرکت کنندگان نمی خواهند در اطراف و حوزه های تعریف شده اختلال ایجاد کنند بنابراین، این حوزه باید دارای پارتیشن های کافی باشد تا از مزاحمت در سایر قسمت های دفتر کار جلوگیری شود. باید امکان حضور شرکت کنندگان از راه دور از طریق فناوری های ثابت یا شخصی در نظر گرفته شود. این فضاها معمولاً توسط افرادی که نزدیک به یکدیگر کار می کنند استفاده می شود.

سازماندهی فضایی اداری

ورکشاپ کاری

یک ورکشاپ کاری گزینه ای ایده آل برای کارمندان است که بتوانند برای تولید ایده های جدید و تقویت کار خود، با یکدیگر همکاری کنند، این نوع فضای کاری دسترسی آسان به سطوح و ابزارهای آنالوگ و دیجیتال را برای مشاهده و خلق آثار جدید فراهم می کند. حتی زمانیکه افراد حتی اگر از نظر جسمی حضور نداشته باشند سبب می شود به راحتی ببینند و بشنوند. نحوه توزیع و گروه بندی مبلمان این فضا با چیدمان های متفاوت این امکان را به افراد می دهد تا شیوه ای را که به بهترین وجه برای کار مناسب است انتخاب و سازماندهی کنند ضمن اینکه فضای گردش مناسب را برای فعالیت ها ایجاد می کند.
کسب و کارهای نوین یا استارت آپ ها و هنری، با توجه به ماهیت کاری خود که نیاز به کارگروهی، خلاقیت و نوآوری زیادی دارند، چیدمان ورکشاپ کاری گزینه مناسبی برای طراحی آنها می باشد. 

ورکشاپ کاری
غزاله عزالدین
منبع : تحریریه معماری آرل

تعداد بازدید : ۳۳۵۸
نسخه چاپی :  
امین غیبی

سلام، من هم یک سایت معرفی کنم خدمت حضورتون... سایت "خدمات یاب" که برای کارهای تخصصی و فریلنسری کاربرد داره. و اتفاقآ در این زمینه ای که شما توضیح فرمودین هم فعالیت خیلی خوبی داره. ثبت خدمات و ثبت نیازمندی هم رایگان هستش.



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
نگاهی به دفترمعماری تادائو آندو - اوزاکا

نگاهی به دفترمعماری تادائو آندو - اوزاکا

بهترین طراحی دفاتر اداری  2018

بهترین طراحی دفاتر اداری 2018

ساختمان تجاری - اداری میکا ۹۱۱/دفتر علیدوست و همکاران + شبكه معماران نوآر

ساختمان تجاری - اداری میکا ۹۱۱/دفتر علیدوست و همکاران + شبكه معماران نوآر

طراحی داخلی دفترکار با تنوع فضایی مبتنی بر کار گروهی

طراحی داخلی دفترکار با تنوع فضایی مبتنی بر کار گروهی

دوچرخه سواری در ساختمان اداری!

دوچرخه سواری در ساختمان اداری!

دفتر اداری درسان سازه / رِنا دیزاین  ( رضا نجفیان )

دفتر اداری درسان سازه / رِنا دیزاین ( رضا نجفیان )

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir