۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : فروغ آقاجانی
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ۱۲:۱۰
معرفی متریال دیوار تطبیقی
تحریریه معماری آرل
اصطلاح " انعطاف پذیری" در طیف گسترده ای از موضوعات به کار رفته است. تعریف علمی آن در واقع توانایی یک ماده یا شیء برای بازیابی شکل خود پس از تحمل برخی آسیب ها است. به عبارت دیگر، این اصطلاح کاملاً متفاوت از مقاومت است، زیرا به قابلیت تطبیق و بهبود مربوط می شود. ما 10 متریال و راه حل سازنده را انتخاب کرده ایم که تحت مفهوم انعطاف پذیری در معماری و ساخت و ساز به کار برده می شوند. قابل تامل است که آیا این راه حلها روزی به جریان اصلی معماری تبدیل خواهند شد یا صرفاً به عنوان نوآوری های گاه به گاه مورد استفاده هستند. برای آشنایی با این متریال ها در ادامه با آرل همراه باشید...
 متریال دیوار تطبیقی
اصطلاح " انعطاف پذیری" در طیف گسترده ای از موضوعات به کار رفته است. تعریف علمی آن در واقع توانایی یک ماده یا شیء برای بازیابی شکل خود پس از تحمل برخی آسیب ها است. به عبارت دیگر، این اصطلاح کاملاً متفاوت از مقاومت است، زیرا به قابلیت تطبیق و بهبود مربوط می شود. در اکولوژی، انعطاف پذیری در مورد توانایی یک اکوسیستم در پاسخ به آشفتگی یا اختلال، مقاومت در برابر آسیب و بهبود سریع است. با این وجود ، در معماری ، طراحی با در نظر داشتن انعطاف پذیری می تواند منجر به رویکردهای گوناگونی شود. طرح های منعطف همیشه برای سایت خاصی هستند. پیش بینی سناریوهای احتمالی برای استفاده معمول از ساختمان و حتی هرگونه بلایایی که می تواند یکپارچگی پروژه و ساکنان آن را به چالش بکشد ، یک نقطه شروع مهم است. علاوه بر این، می توان به سازه ها و متریال های تطبیقی ​​که می توانند از محیط خود "یاد بگیرند" و همواره خودشان را دوباره بسازند، پرداخت. تا زمانی که نرم افزار و روبات هایی با الگوریتم هایی وجود دارند که ازمحتوای آنها یاد می گیرند، چرا نمی توانیم از همان رویکرد در ساخت استفاده کنیم؟
ما 10 متریال و راه حل سازنده را انتخاب کرده ایم که تحت مفهوم انعطاف پذیری در معماری و ساخت و ساز کار می کنند. قابل تامل است که آیا این راه حلها روزی به جریان اصلی معماری تبدیل خواهند شد یا صرفاً به عنوان نوآوری های گاه به گاه مورد استفاده هستند.

 
  1. اسفنج 3 بعدی
Spong3D (اسفنج 3 بعدی) یک سیستم نما است که چندین عملکرد را برای بهینه سازی عملکردهای حرارتی با توجه به شرایط مختلف محیطی در طول سال ادغام می کند. این ایده در حقیقت کنترل انتقال حرارت بین قسمتهای داخلی و خارجی ساختمان در طول سال است. سیستم پیشنهادی شامل حفره های هوا برای ایجاد عایق حرارتی و یک مایع متحرک (آب به علاوه مواد افزودنی) برای تأمین فضای ذخیره سازی گرما می باشد، در هر کجا و هر زمان که مورد نیاز است. این مایع متحرک از طریق کانال هایی که در امتداد سطوح بیرونی سیستم (درقسمت های داخلی و خارجی نما) جریان دارند، ذخیره سازی گرما را فراهم می کند. در صورت نیاز، مایع می تواند از یک طرف نما به طرف دیگر منتقل شود تا گرما جذب و رها شود. ترکیب کانال ها و حفره ها ساختار پیچیده ای را تشکیل می دهند، چندین عملکرد را در یک جزء مفرد ادغام می کند، که فقط با استفاده از یک فناوری تولید تطبیقی(AM؛ مانند چاپ سه بعدی) می توان تولید کرد.

 متریال دیوار تطبیقی
متریال دیوار تطبیقی
  1. ژئوتیوب
 GEOtube (ژئوتیوب)، پیشنهادی از استودیوی Faulders واقع در برکلی، برای ساخت نما از آب نمک استفاده می کند. نمای پیشنهادی برای برجی در دبی این است که آب را از خلیج فارس (منبع نمکی ترین آب اقیانوس جهان) از طریق خط لوله زیر زمینی 4.62 کیلومتری مکش کند و سپس آن را روی نمای مش آن اسپری کند. پوسته ی ساختمان به طور کامل کشت می شود تا ساخته، به جای اینکه کامل تمام شود، در حال توسعه مداوم است. با تبخیر آب و رسوب نمکی با گذشت زمان، ظاهر برج از یک پوسته ی شفاف به یک سطح سفید کاملاً توپر و مرئی سفید تبدیل می شود.
متریال دیوار تطبیقی
متریال دیوار تطبیقی
  1. برج های البهار
برای جدیدترین برج های دوقلوی ابوظبی، معماران Aedas یک نمای پاسخگو طراحی کرده اند که نشانه های فرهنگی خود را از مشربیه (یک سایه بان مشبک سنتی اسلامی) می گیرد. این تیم با استفاده از توضیحات پارامتری برای هندسه پانل های مورد استفاده ی نما، عملکرد خود را در پاسخ به قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغییر زاویه انتشار در طول روزهای مختلف سال شبیه سازی می کند. صفحه بیرونی نما مانند دیوار شیشه ای عمل می کند و با دو متر فاصله از قسمت بیرونی ساختمان ها روی یک چارچوب مستقل قرار دارد. هر مثلث با فایبرگلاس پوشیده شده است و به عنوان راهی در پاسخ به حرکت خورشید برای کاهش جذب و تابش خورشید برنامه ریزی شده است. عصرها، تمام صفحات بسته می شوند.
متریال دیوار تطبیقی
متریال دیوار تطبیقی
متریال دیوار تطبیقی
  1. شیدهای پاسخگو
به منظور مقابله با ایجاد روابط بین اطلاعات و عملکرد در سطح معماری، این پروژه از این روش برای تحقیق و توسعه ی ساخت سازه ی سایه بانی پاسخگو در رابطه با آزمایشگاه آزمون حرارتی برای دو محل آزمایش - آستین ، تگزاس و مونیخ، آلمان – استفاده می کند. این مدل پارامتری پاسخگو تولید شده از داده های محتوایی، پدیدارشناختی و خورشیدی توسط مایکل لایتون بیمن، استادیار معماری دانشگاه تگزاس،  ارائه شده است.
متریال دیوار تطبیقی
  1. متریال های هیگرومورفی
متریال های هیگرومورفی مواد حساس به رطوبت هستند و می توانند پاسخگوی انقباض و انبساط چوب باشند. این ها مکانیسم های طبیعی پاسخدهی هستند که از خصوصیات ذاتی متریال های موجود مانند باز و بسته شدن میوه درخت کاج به خاطر رطوبت، استفاده می کنند.
 

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily

تعداد بازدید : ۲۲۴۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معرفی متریال : پلی وود (Polywood) چیست؟

معرفی متریال : پلی وود (Polywood) چیست؟

سایبان های پارچه ای باغ تالار جزیره آبی

سایبان های پارچه ای باغ تالار جزیره آبی

متریال: کاشی هایی با طرح خلاقانه

متریال: کاشی هایی با طرح خلاقانه

طراحی نما با گرافیک بتن

طراحی نما با گرافیک بتن

مصالح مدرن/پله بتنی

مصالح مدرن/پله بتنی

متریال: پارچه فلزی (Metal Fabrics)

متریال: پارچه فلزی (Metal Fabrics)

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir