۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۸/۰۷/۲۰ ۰۹:۴۵
واقعیت های تلخ درباره معماری
تحریریه معماری آرل
معماری سبک طراحی و شیوه ساخت و ساز ساختمان ها وانواع سازه هاست و در واقع پاسخی است که به نیازمندیهای فرهنگی، اقتصادی، ملت ها و نگرش ها با به کارگیری هنر و فن داده می شود به طوری که پوشش دهنده عوامل عملکردی و زیباشناسانه باشد.
معماری هنری اجتماعی و یکی از هفت هنر اصلی محسوب می شود از این رو از شغل های بسیار جذاب برای افراد محسوب می شود اما فراموش نکنید معماری پیچیده است و قطعا حرفه ای مناسب برای همه افراد نیست حتی دقیقا برای کسانی که فکر می کنند باید و باید معمار باشند. در واقع، معماری بیشتر از یک شغل یک شیوه زندگی است در ادامه با آرل با واقعیت های تلخی درباره وارد شدن به عرصه معماری همراه باشید...
 
واقعیت های تلخ درباره معماری
 

  • برای معماران نیمه لیوان همیشه خالی است!

 این را بدانید هر چقدر هم تلاش کنید و تمامی قلب و مغز خود را به کار بگیرید بازهم گاهی با انتقاد مواجه خواهید شد یکی از مواردی که بسیاری افراد را از معماری دور ساخته و یا سبب ترک این رشته شده عدم انعطاف برای پذیرش یا دفاع از انتقادها و ادامه دادن و انجام پروژه های جدید و جدیدتر است.برای جلوگیری از احساس بد در برابر نقد آثارتان بهتر است  اینگونه فکر کنید که یک قسمت از ایده های شما در معماری مورد انتقاد قرار گرفته نه خود شما ! اگر پذیرای انتقاد و تفاوت سلیقه ها نیستید معماری گزینه مناسبی برایتان نیست!
  • در دنیای واقعی، معمار بودن به شیرینی اسم و تایتلی که به شما در مهمانی ها نسبت می دهند نیست!

بسیاری از افراد (خارج از حرفه) در مکان ها و موقعیت های مختلف بعدا شما را معمار خطاب می کنند و حتما  مایه مباهات و جلب توجه اطرافیان است اما در واقع معماری لحظات بی رحمانه کار طولانی و سخت را در پی دارد زمان هایی که توسط پیمانکاران، برنامه ریزان و مشتریان به چالش کشیده می شود فراموش نکنید افرادی که در این کار حرفه ای موفق هستند، بیشتر سعی کردند دور از عناوین به سختی ها مشغول باشند تا نتایج بهتری کسب کنند و سپس به رسمیت شناخته شوند.
پس اگر در مورد کار اشتیاق دارید و توانایی تحمل سختی ها را دارید باید به دنبال معماری باشید، نه اینکه بخواهید فقط در مهمانی یا گروهی خاص تحسین یا مورد احترام واقع شوید اگر چنین است به سمت معماری  نروید!
  • پول زیادی خرج می کنید اما حالا حالاها پول کمی گیرتان می آید!

معماری از دوران دانشجویی با هزینه بالا از خرید وسایل کار و هزینه تحصیل شروع می شود در بین راه با  کارآموزی و مجانی کار کردن برای شرکت ها و کارفرمایان ادامه می یابد و دارای دستمزدی همواره بسیار ناپایدار است در حین اینکه ساعتهای طولانی کار و کسب مهارت زیاد و پروسه ای پر تنش را می طلبد لازم است بدانید تجزیه و تحلیل هزینه ها با سایر حرفه ها،  تفاوت زیادی را نشان می دهد و می توان گفت پروسه درآمد زایی در این شغل تقریبا به جز در موارد خاص 5 تا 10 سال بعد از دانشگاه و  با سابقه و تجربه، مدارک و حق امضا  تکمیل می گردد.
در طی این پروسه افراد بسیاری را در حرفه های دیگر خواهید دید که با کار بسیار کمتر، با آموزش کمتر حقوق و دستمزدی معادل دوبرابر شما دریافت می کنند پس اگر نمی  توانید این موارد را تحمل کنید و می خواهید ره صدساله را یک شبه طی کنید از معمار شدن دوری کنید!  اما اگر با مطالعه کسب و کار، کارآفرینی و یادگیری نحوه فروش و خدمات معماری و در طراحی هایتان برخورد متفاوت و هوشمندانه ای داشته باشید و زودتر و خلاقانه تر از بقیه شروع کنید خبر خوب اینکه می توانید زودتر از بقیه به نتیجه برسید و موقعیت مالی خوبی نیز کسب کنید!
  • جنگ درونی برای پایان دادن پروژه ها هیچگاه تمامی ندارد!

برای انجام هر پروژه بسته به چیزهایی که یاد گرفتید و گزینه هایی که می توانید انجام دهید یا  راه هایی که می تواند پروژه شما را بهتر کند راه حل های زیادی وجود دارد پس هیچگاه بهتر شدن تمامی ندارد و نقطه اتمام با معمار و تصمیم او برای تمام کردن و بستن پروژه است! مبارزه درونی و وسواس برای ادامه و بهتر کردن هر پروژه حتی وقتی تکمیل شده مرحله ای پر تنش و استرس زاست که باید توان مقابله با آن را داشته باشید آن هم بارها و بارها و در هر پروژه!
  • اکثر معماران بعد از دانشگاه طراحی نمی کنند!

واقعیت تلخ دیگر درباره تبدیل شدن به یک معمار این است که شما در طول تحصیل مدام در حال طراحی انواع کاربری ها و فضاهای داخلی هستید و با قوه تخیل آزادانه خلق می کنید اما بعد از ورود به دنیای واقعی کار، حباب ها ترکیده و دنیای خشن و جدی کسب و کار، با محدودیت ها پدیدار می گردد.
باید بدانید اکثر فارغ التحصیلان معماری تا زمان زیادی  وقت خود را صرف اجرای تصمیمات طراحی دیگران می کنند و این موضوع برای معماران که مداوم به دنبال خلق و طراحی هستند کمی دشوار و کسل کننده محسوب می شود و گاهی میزان خلاقیت و علاقه به کار را در آن ها می کشد.
  • ورود به رقابتی بی حد

معماری یکی از رقابتی ترین حرفه هاست که اگر تحمل رقابت را نداشته باشید و یا با قضاوت ها و انتخاب ها کنار نیایید نمی توانید این راه را ادامه دهید برای  مواجه شدن با همکلاسی که با زحمت به نظر کمتر نمره بیشتری گرفته و یا در برنده نشدن در مناقصه یا مسابقه ای که دوستش دارید خود را  آماده کنید و فراموش نکنید برنده بودن موضوعی است که فقط در آن نتیجه را می بینید اما میزان تلاش را شاید نتوانید اندازه گیری و قضاوت کنید پس ادامه دهید و با اخلاق غیر حرفه ای و به کار بردن کلمه  قضاوت ناعادلانه خود را به هم نریزید برای افراد برنده آرزوی موفقیت نمایید تلاش را ادامه دهید شاید در مرحله بعد شما هم از برنده ها باشید ! اگر نمی توانید با تنوع سلیقه کنار بیایید و خود را به جامعه معماری وارد کنید قطعا معماری برای شما مناسب نیست !
  • در خیلی موارد از شما قدردانی نخواهد شد!

در برخی موارد افراد با شما مبارزه می کنند و به پروژه شما اهمیت نمی دهند مشتریان تصمیم می گیرند که به شما پولی پرداخت نکنند و یا گاهی دیگران برای ایده های عالی شما اعتبار می گیرند در طول زمان کاری قطعا شما با افرادی مواجه می شوید که از شما قدردانی نمی کنند به مشکل خوردن با پیمانکاران ،کارهای سخت و زمانبر اما بی نتیجه ممکن است انجام دهید اما این را بدانید در پروسه کاری این موضوعی طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد. کلید موفقیت این است که شخصا بپذیرید در طول زندگی خود صدها پروژه خواهید داشت و به عنوان معمار یا هر انسانی شما همیشه نمی توانید قهرمان باشید! یادبگیرید با در نظر گرفتن اخلاق این لحظات شلوغ و سخت را به طور موثرتر مدیریت کنید و خبر خوب اینکه پروژه های سخت به سرعت با پروژه های جدید جایگزین می شوند و وقتی زمان می گذرد، همه نا امیدی ها فراموش شده اند.
  • مشاوره و نقشه های سرپایی و گاها مجانی !

از زمانی که معمار می شوید خود را آماده کنید تا در مهمانی ها  و هرجایی از شما درباره نقشه خانه، دفتر کار یا ویلا و یا حتی سقف خانه که چکه میکند  سوال بپرسند و از شما بخواهند نقشه ای برای آن ها طراحی کنید! مجانی و در کمترین زمان! یا حتی سر میز شام در یک مهمانی! یا سوالهایی بپرسند که رنگ مناسب برای خانه ام چیست؟ فلان متریال متری چند است! و حتما بعد از پاسخ های شما یا نظر خود را بهتر می دانند یا عده ای نظرات دیگری می دهند که اصلا منطبق بر معیارهای معماری نیست و یا کار شما بی ارزش پنداشته می شود!
مانند پزشکی که در مهمانی ها از او در همه زمینه ها از مغز و قلب و پوست و کبد سوال می کنند بدون اینکه مدارک پزشکی و پیشینه یا معاینه ای در میان باشد! پس شما تنها نیستید این موضوع برای همه مشاغل پیش می آید اما معماری چون رشته ای است که همه افراد با جزئیات آن سر و کار دارند از این جهت نظرها و انتظارات زیادی را در بر دارد اگر از دسته افرادی هستید که تحمل این موضوع را ندارید معمار خوبی نخواهید شد! بهتر است به جای جبهه گرفتن از هر فرصتی برای کسب تجربه استفاده کنید و از این فرصت برای شناخت سلیقه عوام و برای بهبود کارتان، شناساندن زوایای کار برای دیگران، قدرت انتقال و اثرگذاری بر دیگران استفاده کنید در غیر این صورت اگر از دسته افرادی هستید که برای هر کاری انتظار پاداش دارید و اهل کمک داوطلبانه به دیگران نیستیدو نمی توانیدبا برخی رفتارهای عمومی مردم راحت بگیرید معماری برای شما مناسب نیست!
  • معماری وفعالیت های تو در تو و چندبعدی!

اگر از دسته افرادی هستید که باید یک کار را تمام کنید و به کار بعد برسید معماری برایتان مناسب نیست معماری در هر پروسه مجموعه ای از فعالیت ها بدون اولویت بندی است که باید بتوانید در کنار هم و موازی همه را پیش ببرید اگر یکی را از قلم بیاندازید بقیه به مشکل میخورد پس همزمان که زمین و جهت باد و نورگیری را بررسی می کنید باید نما و سه بعدی و فضای داخلی را ببینید و به متریال های مناسب برای اجرا و یا صحبت با کارفرما برای خواسته هایش یا برای تامین بودجه با او مذاکره کنید حین اینکه طرح مورد نظر مدیرتان را نیز مورد بررسی قرار دهید و در همه این موارد استانداردها و زمانبندی پروژه را فراموش نکنید!
واقعیت های تلخ درباره معماری
  • استرس ها و مسئولیتی سنگین!

معماری کاری سنگین و پر استرس محسوب می شود زمان های زیادی است که از دوره دانشجویی تا کار حرفه ای به نوعی شب تا صبح شما را با کار زیاد بیدار نگه می دارد و استرس رسیدن برای تحویل نهایی کار می تواند با save نشدن و بسته شدن یک فایل اتوکد یا تری دی مکس بسیار سخت تر شود و کلی دوباره کاری و زحمت زیاد در پی داشته باشد یا پس از کشیدن نقشه ها پس از هر اشتباهی شما مقصر پیامدهای آن شناخته خواهید شد و به همین دلیل مسئولیت پذیری در شرایط سخت کاری و نیز توجه به زوایای مختلف برای جلوگیری از پیامدها روحیه ای مسئول می طلبد  اگر تحمل استرس فیزیکی ناشی از ساعت های کاری طولانی پشت کامپیوتر یا میز کار و یا  توان رویارویی با استرس ها و تنش های روحی را ندارید این کار برای شما می تواند مناسب نباشد مگر اینگه احساسات خود را مدیریت کنید و نحوه برخورد خود را تغییر دهید!

آیا هنوز می خواهید معمار شوید ؟؟؟  وسوسه معمار شدن را نمی توانید با دلایل گفته شده از سر بیرون کنید ؟؟
 نگران نباشید ارزش تحمل تلخی ها را دارد !!! دلایل خیلی خوبی هم وجود دارد برای اینکه به دنیای متفاوت،  بی نظیر و خلاقانه معماری وارد شوید !

 

تحریریه معماری آرل-غزاله عزالدین
منبع: youngarchitect.com - Michael Riscica

تعداد بازدید : ۱۰۰۶۹
نسخه چاپی :  
Anisa

من الان ۱۲ سالمه و از ۹ سالگی علاقه شدیدی به معماری دارم ولی من استعداد پنهانم کشف شده و اونم نقاشیه طراحیم خیلی خوبه درحدی ک از این سن کمم به افردا بزرگترم اموزش میدم و درآمد نه چندان زیادی هم دارم از این کار خلاصه،اطافیانم میگن برم به رشته فنی حرفه ای و چیزیو که استعداد دارم رو ادامه بدم ،ولی من میگم رشته فنی حرفه ای هم درآمد خوبی نداره و هم ارزش اینو نداره که جوونیمو واسش هدر بدم انسانی هم که متنفرم تجربی هم که ابجیم رف و الان پشیمونه خیلی میخوام معمار بشم ولی اینهمه سختی رو فک نکنم بتونم تحمل کنم



Anisa

من الان ۱۲ سالمه و از ۹ سالگی علاقه شدیدی به معماری دارم ولی من استعداد پنهانم کشف شده و اونم نقاشیه طراحیم خیلی خوبه درحدی ک از این سن کمم به افردا بزرگترم اموزش میدم و درآمد نه چندان زیادی هم دارم از این کار خلاصه،اطافیانم میگن برم به رشته فنی حرفه ای و چیزیو که استعداد دارم رو ادامه بدم ،ولی من میگم رشته فنی حرفه ای هم درآمد خوبی نداره و هم ارزش اینو نداره که جوونیمو واسش هدر بدم انسانی هم که متنفرم تجربی هم که ابجیم رف و الان پشیمونه خیلی میخوام معمار بشم ولی اینهمه سختی رو فک نکنم بتونم تحمل کنم



نفیسه

سلام من معمارم چندین مقاله و ثبت اختراع در زمینه متریال های معماری دارم من نویسنده رو آدم شکست خورده نمیدونم صادقانه و عالی توصیف کردن ، این رشته اون چیزی نبود که فکر میکردم تمام انرژی جوونیمو ازم گرفت عمرم هدر شد



الهام

نویسنده عزیز
از نظر کسانی که شما را شکست خورده خطاب کردند دلگیر نباش، این عزیزان هنوز با استرس کار زیاد و درآمد کم مواجه نشده اند و اغلب حتی هزینه تحصیلشان در این رشته را هم خودشان پرداخت نمی‌کنند، مطالب شما بسیار واقعی و ملموس هست اما تا وارد بازار کار نشده اند رویایی و آرمانی فکر میکنند، ممنونم که شرایط را صادقانه گفتید، هیچکس منکر این نیست که هیچ کاری بدون سختی نیست ولی نگاه شما را به واقعیت پسندیدم و برای تان آرزوی موفقیت دارم.



Mohammad

سلام
من رشته هنرستانم رشته فنی حرفه ای و نامرتبط با معماری است . ایا میتونم در دانشگاه این رشته رو ادامه بدم؟




Zari

بله هنوز هم عشق معماری تو ذهنمه



یگانه

آره هنوزم میخوام معمار بشم حتی اگه خیلی سخت بگذره من قوی هستم و تا موفق نشم دست برنمی دارم:)



M

خیلیا کامنت دادن که فرد نویسنده خودش شکست خورده در این رشته که اینارو میگه.
ولی دوستان.
این ها دقیقا واقعیتای معماری هستن.هر رشته هرقدر جذاب هم که باشه بالاخره سختی ها و معایبی هم داره.
بعضی ها با اون سطح فشار و سختی و استرس میتونن کنار بیان و بعضی ها نمیتونن.و روحیشون با معماری متناسب نیست.و این هیچ ربطی به شکست نداره.




فاطی

عاره هنوزم میخام معمار بشم
برای هرچیزی باید تلاش کرد تا نتیجه دید
قطعا میگم کسی ک این مقاله رو نوشت فردی شکست خورده بوده
عاشق معماری نبودی وگرنه موفق میشدی



مهدی

بله هنوزم میخوام ،عشقی که سختی نداشته باشه عشق نیست ، علاقه هم همینطور ،اگه علاقه مند هستی باید تلاش کنی.



فائزه

فردی که این مقاله را نوشته است فردی شکست خورده قطعا بوده
خب من هم سوال دارم .
با کدام نرم افزار های معماری تسلط داری؟؟؟؟
معدل مدرسه و دانشگاهت؟
....
تو لایق این شغل نبودی بدون زحمت به هیچ جایی نمی رسید



زهرا

اره میخام معمار بشم



Mahsa

بله هنوزم میخوام



مریم

بله



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
رنگ و پوشش رنگ در طراحی داخلی

رنگ و پوشش رنگ در طراحی داخلی

معماری هزاره سوم: معماری سایبر

معماری هزاره سوم: معماری سایبر

راز پنهان معماری بناها : مرکز فرهنگی Fondazione Prada اثر شرکت معماری OMA

راز پنهان معماری بناها : مرکز فرهنگی Fondazione Prada اثر شرکت معماری OMA

اهمیت پالت های رنگی در طراحی معماری

اهمیت پالت های رنگی در طراحی معماری

اصول طراحی سایت پلان معماری و تحلیل آن

اصول طراحی سایت پلان معماری و تحلیل آن

طبیعت، منبع تاثیرگذار سازه های معماری

طبیعت، منبع تاثیرگذار سازه های معماری

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir