۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۱۳:۰۰
معماری غرب امیر مسعود بانی
تحریریه معماری آرل
ماهیت تمدن غرب را باید در زمینه و شرایط برآمدن و زایش و بالندگی آن جست و جو کرد.
کتاب معماری غرب ( ریشه ها و مفاهیم ) می کوشد تا با شرحی ساده و روان، داستان شکل گیری معماری غرب را از عهد باستان تا عصر کنونی و با تأکید بر خاستگاه ها ، اندیشه ها و گرایش های گوناگون بازگو نماید. موضوع این کتاب عمدتاً درباره ی معماری اروپا است؛ لیکن به معماری آمریکا تا آنجا که در تفکر و فرهنگ غرب مشارکت داشته نیز مربوط می شود. محتوای این کتاب در7 بخش و در 27 فصل تنظیم شده که در ادامه مختصراً به آن می پردازیم.

بخش اول : خاستگاه های معماری غرب

از آنجا که فهم تمدن غرب بدون بررسی تمدن های تاثیرگذار به خصوص بین النهرین و مصر امکان پذیر نیست و یا لااقل نمی توان به عمق مفاهیم معماری آن پی برد؛ در این بخش تمدن های بین النهرین و مصر با تأکید بر بستر اجتماعی و تأثیر آن در شکل گیری معماری غرب مورد بررسی قرار گرفته اند.
نخستین مناطق روستایی که تمدن شهری بر آنها بنا نهاده شد ؛ بین النهرین و مصر بودند. این زمان تقریباً مصادف با هزاره ی چهارم پیش از میلاد است. از عوامل اصلی شکل گیری تمدن غرب وجود دره های فرات و نیل بود . در واقع مردمانی که در این منطقه ساکن شدند راهی به سوی پیشرفت و بهره گیری بیشتر از استعدادهایشان در پیش گرفتند و دستاوردهای اعجاب آوری را در تمام زمینه های فعالیت بشری سبب شدند که برجسته ترین آن ها ریاضیات ، مهندسی ، معماری و هنرهای تجسمی است.

بخش دوم : جهان باستان

در این بخش تمدن های کرته ، موکنای ، یونان ، اتروریا و روم از نقطه نظر معماری ساختمان ها و نحوه تأثیرگذاری آن ها بر هم مورد بررسی قرار گرفته است و ویژگی ها و تمایزات آن ها از یکدیگر بیان شده است.

بخش سوم: قرون وسطا

تاریخ نویسان قرون وسطا را به 2 دوره ی تاریخی تقسیم می کنند:
قرون وسطای اولیه از سال 500 تا 1000 و قرون وسطای پسین یا عالی از سال 1000 تا 1500 است.
اصطلاح « قرون وسطی» عمدتاً توسط تاریخ نویسان رنسانس باب گردید. چرا که از نظر آنها قرون وسطا یا دوران سده های میانه دقیقاً دوره ی واسطی در تاریخ جهان بود که بین دوران کلاسیک و رنسانس قرار گرفت. با آن که تاریخ نویسان امروزی هنوز هم قرن های پنجم تا پانزدهم را قرون وسطا می نامند ، اما اینک پذیرفته اند که این هزار سال در تمامی تاریخ جهان و حتی اروپا یک دوره ی حد واسط نبوده است. از نظر اکثر دانشوران امروزی قرون وسطا تنها بخشی از فرایند رشد تمدن غرب از یونان تا به امروز است.
در این بخش معماری های صدر مسیحیت، بیزانس، پیش رمانسک ، رمانسک و گوتیک بررسی شده است.

بخش چهارم: خردگرایی در معماری

منطق نگاه معمار قرون وسطا منطقی کارکردی بود؛ در حالی که در رنسانس، منطق نظم هندسی جایگزین آن شد.معماران رنسانسی دو هدف اصلی را مد نظر قرار می دادند : 1-هندسی کردن فضا 2-انسان گرایی
این بخش با عنوان خرد گرایی در معماری به موضوعاتی از قبیل رنسانس ، باروک ، میراث رنسانس ، انقلاب صنعتی و مکتب شیکاگو اختصاص یافته و معماری این دوران از نظر مباحث نظری و نحوه ی اثرگذاری آن مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش پنجم: رمانتسیم

این بخش دربرگیرنده ی تحولاتی است که ریشه در رمانتیسم دارند و در آن به باغ و باغ آرایی در انگلستان ، نئوگوتیک، صنایع و حرف، اکسپرسیونیسم و ارگانیک پرداخته می شود.
در تاریخ تحولات هنری غرب شاید هیچ کدام از مکاتب هنری به اندازه رمانتیسم فراگیر و گسترده نبوده است.
رمانتیسم به معنی خاص و تاریخی آن اساساً پدیده ای اروپایی است . فرهنگ و تمدن اروپا در سیر تاریخی خود از دوره ی رنسانس و روشنگری می گذرد ؛ و به وضعیت فرهنگی و اجتماعی خاصی می رسد. این وضعیت تاریخی ویژه که انسان اروپایی در گذر از عصر کلاسیک به عصر مدرن در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم آن را طی می کند رمانتیسم نامیده می شود.
از سیر تاریخی رمانتیسم این طور استنباط می شود که این جنبش ابتدا نه در عرصه ی ادبیات، بلکه در هنر باغ آرایی و معماری ظاهر شد و سرآغاز توجه به طبیعت و کشف دوباره ی آن قرار گرفت که اندکی بعد از هنر و معماری وارد عرصه ی ادبیات شد.

بخش ششم: معماری مدرن

سرچشمه ی هنر مدرن را می توان از زوایای گوناگون بررسی نمود ولی به نظر میرسد شکل گیری هنر انتزاعی در اوایل قرن بیستم یکی از مهم ترین خاستگاه های آن باشد.
هنر انتزاعی بی شک مهم ترین دستاورد هنری مدرن است. مسلماً اهمیت این موفقیت کمتر از انقلاب صنعتی نیست و به روشنی طلوع عصری نو در قلمروی زییایی شناسی را نوید می دهد.
در این بخش ، معماری مدرن ، خاستگاه های هنری آن ، معماری مدرنیسم و میراث آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بخش هفتم: معماری بعد از 1960

بخش نهایی کتاب به بررسی جنبش های هنری و فکری پست مدرنیسم ، نئوکلاسیک، دیکانستراکشن ، اکوتک ، نئومدرن و سوپرمدرن با تاکید بر کارهای ساخته ی معماران اروپایی و آمریکایی می پردازد.

سخن آخر : کتابی که معرفی شد ؛ با زبانی ساده و نظام مند به بیان جوهره ی سیر تحولات تاریخی معماری غرب می پردازد. لذا خواندن آن به کسانی که از آشنایی با تاریخ معماری می هراسند و یا به عبارتی آن را پیچیده و غیر قابل درک می پندارند ؛ توصیه می شود.

مشخصات کتاب

عنوان : معماری غرب ( ریشه ها و مفاهیم)
نویسنده: امیر بانی مسعود
ناشر: نشر هنر معماری قرن
نوبت چاپ:  هشتم – تابستان 1394
تعداد صفحات : 576 صفحه
موضوع : تاریخ معماری


از طریق لینک زیر می توانید کتاب معماری غرب (ریشه و مفاهیم) امیر بانی مسعود را تهیه نمایید.




تحریریه معماری آرل
نگارنده : منیژه قاضیا
تعداد بازدید : ۳۸۶۶
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معرفی کتاب : طراحی مسکن بر پایه سبک زندگی

معرفی کتاب : طراحی مسکن بر پایه سبک زندگی

معرفی کتاب- معماری و همدلی

معرفی کتاب- معماری و همدلی

 7 رمان معروف  غیرمعماری جهان که هر معماری باید بخواند!

7 رمان معروف غیرمعماری جهان که هر معماری باید بخواند!

چهارشنبه های گالری گردی: معرفی و بررسی برنامه های گالری های تهران

چهارشنبه های گالری گردی: معرفی و بررسی برنامه های گالری های تهران

 معرفی کتاب: معماری و اندیشه نقادانه

معرفی کتاب: معماری و اندیشه نقادانه

چهارشنبه های معرفی کتاب: دست متفکر، برنده جایزه

چهارشنبه های معرفی کتاب: دست متفکر، برنده جایزه " کتاب سال طراحی" 1393

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir