۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۱۰:۴۵
استادیوم زاها حدید
تحریریه معماری آرل
معماران : Zaha Hadid Architects
موقعیت : قطر، Al Wakrah
دسته بندی : استادیوم
معمار و طراح پیشگام : Zaha Hadid Architects
طراحی : Zaha Hadid, Patrik Schumacher
مدیر پروژه : Jim Heverin
سال پروژه : 2019
نما استادیوم فوتبال
خواسته ی کارفرما یک استادیوم فوتبال با ۴۰۰۰۰ صندلی ، برای جام جهانی ۲۰۲۲ بود که بتواند در ادامه این مسابقات، به ظرفیت ۲۰۰۰۰ صندلی کاهش پیدا کند و این، ظرفیت مطلوب برای استفاده های نوین به عنوان زمین میزبانAL Wakrah می باشد که تیم حرفه ای لیگ ملی Qatar Stars است. این صندلی ها با توجه به نیاز های زیرساختی ورزشی در یک کشور در حال توسعه، قابل جابه جایی طراحی شده اند.
هماهنگی های بیشتر، مانند واگذاری امتیاز انحصاری  برای ظرفیت مازاد جام جهانی، در مسیر رشد مورد نیاز است . این سازه همانند یک پوشش موقت ، بیرون از محل تردد و همانند حصاری برای استادیوم ساخته شده است.
طراحی نما
طراحی زاها حدید
استادیوم یک سقف کاربردی دارد که توسطSchlaich Bergermann Partner  طراحی شده و یک سیستم سرمایشی ویژه که تضمین میکند استادیوم میتواند در ماه های تابستانی قطر مورد استفاده قرار بگیرد. (در این سیستم هوای سرد 23 درجه از تمام صندلی به بیرون رانده می شود که 15% سیستم های معمول انرژی مصرف می کند)
این سقف در هماهنگی با روکش ها، با استفاده از پارچه ی PTFE چین دار و کابل ساخته شده است. این سقف هنگام برافراشته شدن مانند یک بادبان عمل میکند که محدوده ی دیوار ها در زمین بازی را می پوشاند و سایه بانی را برای بازیکنان در طول تابستان ایجاد میکند.
طراحی انعطاف پذیر همراه با استفاده از مدل سازی کامپیوتری و ازمون های تونل باد،  محصوریت فیزیکی و راحتی بازیکنان و تماشاگران را تضمین میکند .
معماری استادیوم فوتبال
پلان استادیوم فوتبال
استادیوم فوتبلا
استادیوم در شهر ساحلی Al Wakrah  بنا شده و خواست کارفرما این بوده که طراحی آن ، سنت های دریایی و تاریخی موقعیت جفرافیایی اش را بازتاب کند علی الخصوص قایق باستانی منطقه، کشتی یک دکلی عربی به نام  .dhow
ZHA   سازه را طبق منابع فرهنگی درحالتی انتزاعی ، با استفاده از پاسخ های کاربردی به آب و هوا ، بافت منطقه ای و نیاز های عملکردی یک استادیوم فوتبال طراحی کرد .
انتزاع، تعریف معمول و شناخته شده را  به چیزی جدید و مناسب برای یک استادیوم تبدیل میکند که ارزش های فرهنگی را در نحوه اعمال شدن و خوانده شدن ، عرضه میکند.
طراحی استادیوم
سفف استادیوم مفهومی از بدنه کشتی را ارائه میکند که در هم تنیده و برعکس شده است . این موضوع  هندسه کشتی، جزئیات و متریال آن را بیان میکند: برای مثال ساختارسقف تیرچه ای  کشتی را انعکاس می دهد و نمای خارجی استادیوم که به طرف بیرون شیب دارد  و در ارتفاعات باریک می شود و یاد آور چین های بادبان های dhow است.
لبه های آویزان بام استادیوم که یادآور الوارهایی هستند که درdhow استفاده شده ، بر تصویر آن تاکید بیشتری میکند.
سکشن استادیوم
سقف کدر استادیوم و محدوده دیوار ها یک سطح مقطع چین خورده را ارائه میدهند .این مشخصه  که از نقوش و خطاطی های عربی  نشات می گیرد، بافت مخصوصی به پوسته بیرونی می دهد و روی هندسه ویژه استادیوم تاکید میکند. روکش خارجی دیوارها از پالت محدودی از مواد اولیه و رنگ ها انتخاب شده اند. برای مثال ؛ سفید برای سقف و روکش دیوارها و رنگ های تیره تر برای نواحی زیر لبه های بام شامل دیوار پرده ای با ساختاری مشبک و تزیینی که در ارتفاعات پایین تر ایجاد سایه می کند.
پلان استادیوم فوتبال
طراحی رنگ خارجی ساختمان با فرم های هندسی آن هماهنگ است و مفصل بندی پوسته خارجی را محکم تر می کند . روکش سقف و نواحی کدر دربالای لبه های بام سفید یا رنگ های نزدیک به آن اند و با یک سطح براق به پایان میرسد که یاداور صدف ها است و روی چین هایی تاکید میکند که به هندسه ی ساختمان اضافه شده اند .
لبه های برجسته و مشبک در سطح پایین تر نما به رنگ برنز متالیک هستند که حس غنا و عمق را به طرح میبخشد .انتخاب این رنگ برای انتهای سطح کار شده حس مطابقت با سنت ها و مهارت مسلمانان در هنر را تقویت میکند.

استادیوم روی منظر یک سکو بنا شده که بینندگانی را از جایگاه ورودی به طبقه وسط که محل اجتماع در صندلی های قسمت میانی است، می پذیرد .
سکو استادیوم را به منظر مجاور ارتباط می دهد و موجب کاهش مقیاس آن می شود.
حفره های سهموی  بزرگ در میان این سکو منطقه های مشخصی را برای بازی نشان میدهد . در بخش شرق ، حفره ها به حجم بسیار زیادی از بینندگان اجازه ی ورود و خروج می دهد و در قسمت شمال شرقی شامل مغازه ها هستند ، در حالی که  حفره های جنوب شرقی،  فضایی را برای فعالیت های مختلف در بر میگیرند.
در قسمت غربی، حفره ی سهموی میان سکو ، امکان تردد وسایل نقلیه و رساندن بازیکنان و مقامات به جایگاه را ایجاد میکند.

استادیوم در ارتباط با یک محدوده ی جدید ساخته شده تا بتواند در گسترش های حوزه ی شهری قرار بگیرد و فعالیت های اجتماعی را در روزهایی که بازی برگزار نمیشود، میزبانی کند.
استادیومAl Janoub به عنوان یک اغاز و سرانجامی به یاد ماندنی در جام جهانی2022 قطر و بعد از آن، در Al Wakrahباقی خواهد ماند.

طراحی استادیوم توسط زاها حدید

تحریریه معماری آرل
منبع : آرک دیلی
تعداد بازدید : ۷۶۵۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی ورزشگاه چند منظوره تگزاس از گروه معماری BIG

طراحی ورزشگاه چند منظوره تگزاس از گروه معماری BIG

معماری ورزشگاه اختصاصی تیم اتلتیکو مادرید

معماری ورزشگاه اختصاصی تیم اتلتیکو مادرید

بزرگترین سقف متحرک در استادیوم غول پیکر دالاس کابویز

بزرگترین سقف متحرک در استادیوم غول پیکر دالاس کابویز

استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

معرفی ورزشگاه های برگزاری جام جهانی روسیه 2018

معرفی ورزشگاه های برگزاری جام جهانی روسیه 2018

معماری روسیه : با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معماری روسیه : با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir