۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ ۱۱:۰۰
معماری و دکوراسیون  داخلی رستوران غذاهای دریایی
تحریریه معماری آرل
طراحی داخلی این رستوران دریایی در سواحل شرقی دریای چین و با الهام از اقیانوس کنار شهر طراحی و اجرا شده است. رستوران Shunfenglou یک رستوران غذاهای دریایی و بومی شناخته شده قدیمی در این منطقه است که به مناسبت سی و پنجمین سالگرد تأسیس این رستوران ، صاحبان رستوران با  نوآوری جسورانه ای به  طراحی مجدد رستوران پرداختند و با الهام بخشی از سمفونی "لا مرو" که توسط کلود دبوسی، موسیقیدان فرانسوی، در اواخر قرن بیستم اجرا شده بود طراحان تجربه های سینستزیا در موسیقی را منبع الهامی برای طراحی و دکوراسیون فضا در نظر گرفتند  Synesthesia  از دو ریشه  Syn به معنای باهم و aisthesis به معنای درک مفاهیم تشکیل شده است .به طور ساده سینستزیا به این معناست که وقتی یکی از حواس یا قسمتی از آن فعال می شود یکی دیگر از حواس نامربوط و یا قسمتی از آن نیز به طور همزمان فعال می شود. به طور مثال وقتی شخص یک صدا را می شنود بلافاصله یک رنگ یا فرم را در " چشم ذهن " خود می بیند البته تا مدتها این پدیده‌ به عنوان موضوعی غیرواقعی تعبیر می شد، اما تحقیقات سال‌های اخیر دانشمندان، واقعی بودن آن را آشکار کرده است که طراحان برای طراحی دکوراسیون از این موضوع بهره گرفته اند.
سایت پلان رستوران در طبقه ی همکف آپارتمانی در نزدیکی فرودگاه ونژو با کاربری اداری قرار دارد . نمای ساختمان با پانل های آلومینیومی نقره با دیوارهای شیشه ای پوشیده شده است که فاقد فضای باز تجاری است. برای احترام به نیازهای مدیریتی، طراحان از پانل های آلومینیومی نقره ای به عنوان متریال اصلی برای بازسازی نمای ساختمان رستوران کمک گرفتند وبا استفاده از نور پردازی و ایجاد تغییرات کوچک اما منحصر به فرد به غنی سازی طراحی و جذابیتی خوشایند در ترکیب کلی ساختمان پرداخته اند.
گروه معماران و طراحان از الگوی بصری ماهی با رعایت مقیاس کمک گرفتند و تیم طراحی پارامتریک، با همکاری تیم اجرایی پروژه، از پانل های آلومینیومی سوراخ شده پیش ساخته که هر قطعه ترکیبی از الگوهای مشابه، اما دارای ساختاری متفاوت هستند کمک گرفته وپس از نصب تمام پانل های ساخته شده فضایی جداب با شباهت به دریایی درخشان که نور پس زمینه آن را روشن می کند ایجاد کردند.
مجموعه ای از نورهای طلایی در ورودی اصلی زیر سایبان حلقوی وجود دارد و درب آلومینیومی طلایی خاکستری ورودی را تعریف می کند. طراحی این رستوران در فضایی به مساحت 1500 متر مربع انجام شده و با طراحی مناسب و گیرا تعادل خوبی بین فضای درون و بیرون رستوران ایجاد کرده است.
بهره گیری از رنگ های آبی و طلایی در دکوراسیون رستوران بیانگر آبی دریا و شن های ساحل هستند متریال های براق نیز نور منعکس شده بر دریا را به همراه پترن های ماهی در کف و پارتیشن های دکوری با طرح پولک ماهی تکمیل کرده اند این تم برای ایجاد تعادل و هارمونی در همه حوزه ها حتی سرویس بهداشتتی های مجموعه تکرار شده است با تصاویر بیشتر همراه باشید....
دکوراسیون داخلی رستوران غذاهای دریایی باید از سایر رستوران‌ها متمایز باشد. این تمایز می‌تواند از طریق المان‌های متعددی مثل رنگ‌بندی، یکپارچگی، مبلمان و غیره تامین شود. معماری یک رستوران غذاهای دریایی باید به گونه‌ای باشد که از بیرون و محیط پیرامون نشان‌دهنده عملکرد و کاربرد خود باشد.  یعنی یک مشتری باید از همان نمای ساختمان متوجه شود که در حال ورود به یک رستوران مخصوص غذاهای دریایی است. بنابراین معمار در کنار حرفه‌ای بودن، باید دارای خلاقیت و ابتکار فوق‌العاده هم باشد و همه اصول را در نظر بگیرد.

اصول مهم طراحی رستوران غذاهای دریایی

برای طراحی یک رستوران غذاهای دریایی منحصربه‌فرد، جذاب و چشمگیر رعایت یک سری اصول بسیار حائز اهمیت است. در ادامه، با این اصول آشنا خواهیم شد.

هماهنگی بنا با فضاهای مختلف رستوران

اولین اصل در طراحی رستوران غذاهای دریایی، توجه به هماهنگ بودن بنا با فضاهای داخلی و مختلف رستوران است. به عبارت دیگر، هم بنای رستوران و هم دکوراسیون داخلی آن باید از نظر تم یا موضوع، در یک سبک و سیاق باشند.
به عنوان مثال، اگر بنای رستوران به شکل و شمایل دنیای زیر دریا ساخته شده باشد، ولی دکوراسیون ساده و ناهماهنگ باشد، قطعا ذوق مهمان را بر هم خواهد زد. بنابراین طراحی دکوراسیون داخلی رستوران غذاهای دریایی باید با بنای اصلی رستوران، متناسب و یک‌سو باشد.

طراحی ورودی رستوران غذاهای دریایی

یکی دیگر از اصول طراحی رستوران غذاهای دریایی مربوط به ورودی آن است. هرچقدر ورودی رستوران خلاقانه‌تر و جذاب‌تر طراحی شود، مهمانان بیشتری را به سمت خود خواهد کشید. استفاده از طرح صدف یا یک اختاپوس غول‌پیکر، چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب خواهد کرد.
البته استفاده از طرح‌های سه‌بعدی هم امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. طرح‌های دریایی سه بعدی جلوه بیشتری دارند و حس طبیعی‌تری به کاربر القا خواهند کرد. ایده آکواریوم یا خرچنگ غول پیکر برای ورودی رستوران‌های دریای هم جذاب به نظر می‌رسد.

رنگ‌های رستوران غذاهای دریایی

توجه به رنگ‌بندی رستوران، همانند ورودی و یکپارچگی، از اهمیت بالایی برای معماری و دکوراسیون داخلی رستوران غذاهای دریایی برخوردار است. رنگ‌های انتخابی باید حس بودن زیر آب را به مشتری بدهند. رنگ‌هایی مثل آبی، فیروزه‌ای، سبز کم‌رنگ یا حتی رنگ‌های فلورسنت می‌توانند گزینه ایده‌آلی برای یک رستوران غذاهای دریایی باشند.

توجه به آرامش محیط رستوران

همه مشتریان مایل هستند در یک محیط آرام غذای خود را سرو کنند. بنابراین محیط رستوران باید به گونه‌ای طراحی شود تا استرس و هیاهو‌ را از افراد حاضر دور کند‌. میز و صندلی‌ها باید با فاصله مناسب چیده شوند. هر میز باید با نورپردازی خاصی که حس آرامش دریا را القا می‌کند، چیدمان شود. در بیشتر رستوران‌های غذاهای دریایی خلاق، از میزهای رزینی با زمینه موجودات دریایی استفاده می‌کنند. ایجاد حس هیجان و شادی، به القای حس آرامش در مشتری کمک می‌کند.

ایجاد فضاسازی دریایی متنوع

خلق یک فضاسازی متناسب با دکوراسیون داخلی رستوران غذاهای دریایی بسیار حائز اهمیت است. چرا که در مشتریان و مهمانان این حس را به وجود می‌آورد که در دنیای زیر آب، در حال صرف غذایشان هستند.
استفاده از مجسمه‌های سه بعدی حیوانات دریایی خاص مثل هشت پا، ماهی بادکنکی و ماهی‌های رنگارنگ در بخش‌های مختلف رستوران، به جذابیت آن می‌افزاید. این کار همچنین باعث می‌شود مشتریان تمایل داشته باشند بار دیگر هم به رستوران بیایند. البته این موضوع به خلاقیت طراح و ایده‌هایی که کارفرما به او می‌دهد، بستگی دارد.

المان سازی‌های خاص و یونیک

المان‌ سازی منحصربه‌فرد به معنی استفاده از نمادها یا شاخصه‌های داستانی و مفهومی به هنگام طراحی رستوران غذاهای دریایی است. به عنوان مثال، می‌توان از المان‌های شهر گمشده آتلانتیس برای دادن شخصیت به رستوران استفاده کرد. شخصیت سازی برای رستوران از طریق استفاده از المان‌های داستانی، رستوران را به یک مکان خاص و دنج برای دوستداران غذاهای دریایی تبدیل می‌کند.
المان‌ سازی همچنین به مشتری کمک می‌کند با نگاه کردن به هر گوشه رستوران، در ذهن خود تصویرسازی ذهنی انجام دهد. این کار باعث می‌شود حوصله مهمان هرگز سر نرود؛ چرا که هرکدام از المان‌ها، داستانی برای گفتن دارند.

توجه ویژه به نورپردازی داخلی و خارجی

مهم‌ترین اصل در معماری و طراحی دکوراسیون داخلی رستوران غذاهای دریایی توجه به نورپردازی است. استفاده از نورپردازی خارجی، در قدم اول باعث جذب مشتری می‌شود‌. در مرحله بعدی، طراحی نورپردازی داخلی باعث خواهد شد مشتری مجددا به همان رستوران مراجعه کند. نورپردازی نباید خیلی زننده باشد. نکته مهم دیگر این است که نورهای استفاده شده باید حس آرامش را به مشتری القا کنند.
استفاده از نورپردازی خیلی درخشان و رقصان یا نورهای تیره و تاریک برای رستوران غذاهای دریایی توصیه نمی‌شود. برای هر میز می‌توان نورپردازی متفاوت اجرا کرد تا هر مشتری بنا به سلیقه خود، به سمت میز موردنظرش برود. البته به هنگام اجرای نورپردازی، بهتر است اصل یکپارچگی حفظ شود. نورها در عین تفاوت باید هماهنگی لازم را هم باهم داشته باشند. برای مثال، می‌توان از چراغ‌هایی که به صورت آویزان و کوتاه و بلند هستند، برای میزها استفاده کرد. نورها باید به گونه‌ای باشند که مشتری ببیند در حال خوردن چه غذایی است.

توجه به مبلمان رستوران غذاهای دریایی

به دلیل خاص بودن رستوران غذاهای دریایی، مبلمان آن هم باید خاص و منحصربه‌فرد باشد. لازم نیست برای مبلمان فقط از میز و صندلی‌های یک شکل استفاده کرد. طراح داخلی رستوران می‌تواند با کمک خلاقیت و با توجه به سایر المان‌های رستوران، مبلمانی متناسب با آن‌ها انتخاب کند. می‌توان به صورت یکی در میان از مبل و صندلی استفاده کرد. یا اینکه می‌توان از میزهای مستطیلی، دایره‌ای، مربعی یا نیم دایره برای قسمت‌های مختلف رستوران بهره گرفت.
چیدمان مبلمان باید در عین تفاوت، به صورت هماهنگ، زیبا و مرتب انجام شود تا به این شکل، حس شلوغی و بی نظمی را به مشتری القا نکند.

کمک گرفتن از مشاورین با تجربه طراحی رستوران

اصل نهایی مهم برای معماری و دکوراسیون داخلی رستوران غذاهای دریایی کمک گرفتن از مشاورین مجرب در حوزه طراحی رستوران است. مشاوره با این افراد به دلیل تجربه بالایی که دارند، باعث می‌شود نتیجه نهایی همان چیزی شود که کارفرما می‌خواهد. مشاورین و طراحان حرفه‌ای و باتجربه می‌دانند در قدم اول چه کاری باید انجام دهند. این افراد همچنین همه اصول را رعایت می‌کنند تا طراحی رستوران خاص و منحصربه‌فرد شود‌.
تحریریه معماری آرل
مترجم :غزاله عزالدین
منبع: interiorzine


تعداد بازدید : ۲۰۵۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی فست فود مک دونالد در فرانسه

طراحی داخلی فست فود مک دونالد در فرانسه

طراحی داخلی رستوران مینیمال/مدرن

طراحی داخلی رستوران مینیمال/مدرن

طراحی داخلی رستوران کلمبیایی la condesa

طراحی داخلی رستوران کلمبیایی la condesa

طراحی داخلی رستوران در چشم انداز جدید لندن

طراحی داخلی رستوران در چشم انداز جدید لندن

طراحی داخلی رستوران در یک فضای کوچک

طراحی داخلی رستوران در یک فضای کوچک

طراحی رستورانی مدرن توسط معماران بزرگ

طراحی رستورانی مدرن توسط معماران بزرگ

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir