۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۱۱:۴۲
سازه های چادری
تحریریه معماری آرل
در هر پروژه معماری موفق، خلق فضایی برای راحتی و آسایش کاربران بیرون انواع ساختمان ها یک امر ضروری است. ساختارهای چادری مدولار در هر زمان از سال می توانند سایه ای لذت بخش را جهت آسایش کاربران ایجاد نموده و حتی در برخی مواقع نور خورشید را برای عرصه های دیگر منعطف و زیبا سازند. در کنار مدیریت نور توسط سازه های چادری می توان به محافظت در برابر باد شدید، گرد و غبار، باران، برف، و سر و صدا اشاره کرد. به همین بهانه 6 مثال از نحوه استفاده و کاربری سازه های چادری در فضای باز را به شما معرفی کردیم. امیدواریم تعاریف زیر بتواند راهنمای شما در طراحی عرصه های خارجی ساختمان باشد.

1. سازه سایه ساز می بایست مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی متغیر داشته باشد.


سازه های چادری
یک سازه چادری می بایست به کاربران این امکان را بدهد تا از شرایط آب و هوایی بیرون لذت ببرند. مقاومت در برابر ضربه های باد، بارندگی، تحمل گرد و غبار، عایق صدا و محافظت از اشعه UV خورشید از ملزومات سطوح سایه ساز می باشد. به عنوان مثال برخی از سازه ها می توانند در برابر وزش باد با 150 مایل در ساعت مقاومت کنند. 
پارچه های ضد آب، پوشش های پلی اتیلن با چگالی بالا و مقاوم در برابر اثرات UV، قاب های فولادی پیرامونی، عناصر فولادری ضد زنگ و لوازم جانبی مهم ترین موارد در ساخت یک سازه چادری هارمونیک می باشند. همچنین رنگ های سطوح چادری و سازه ها می تواند مقاومت در برابر اثرات UV را افزایش دهد.

 

2. سازه چادری میبایست حداکثر فضای موجود را نسبت به نقطه اتکای و پشتیبانی خود پوشش دهد.


شرایط مختلفی وجود دارد که ما را خارج از محدوده سایه چادر قرار می دهد، بدون اینکه بخواهد مانع کاربری یا سیرکولاسیون شود. در این روش چتر سازه ها را می توان به صورت پیوسته و توسط یک سیستم های پشتیبانی مدولار به هم پیوند داد تا فضای بیشتری را پوشش دهد. چاردهای سایه ساز در اشکال مربع، مستطیل، شش ضلعی و هشت ضلعی موجود هستند که می توان با یک الگوی ترکیبی و فاصله گذاری ستون، محدوده ای بزرگ را پوشش داد.
از سوی دیگر، ساختار سگدست و پایه های سازه می تواند توسط دو نقطه مرکزی، کشش چادر را پشتیبانی کند تا خلالی در فعالیت های زیر چادر ایجاد نکند. این سازه ها به واسطه انعطاف پذیری زیاد خود می توانند در خیابان ها، ایستگاه های اتوبوس، فضای سبز پارک ها، بالابرها و پارکینگ ها به خوبی کار کنند.
سازه های چادری

3. سازه های سایه ساز انعطاف پذیر را انتخاب کنید

سازه های چادری
اگر فضای بیرونی مد نظر شما به عنوان محدوده چندعملکردی مورد استفاده قرار بگیرد، پیشنهاد می کنیم که از سازه های متحرک و خودکار بهره ببرید. سازه های چادری خودکار به واسطه مکانیزم خودکار باز و بسته شدن ساده و سریع بسیار پرکابرد می باشند و به راحتی می توان عملکرد و مرزبندی آنها در فضا را تغییر داد. قابلیت چرخش 360 درجه این سازه ها یک ویژگی مهم در حرکت دادن سایه یا هائل پوشش یک محدوده مقاوم در برابر باد و باران به شمار می رود.

4. اگر جنس پوشش چادری شما از پارچه است، توجه کنید که کیفیت لازم را داشته باشد

پارچه متریال کلیدی سازه های چادری است. به غیر از تعیین زیباسازی فضای عمومی، سطح آن همواره در معرض نور خورشید و شرایط آب هوایی قرار دارد. پارچه های کشباف برند راشل مقاوت بالایی در برابر خوردگی، سوزانده شدن، انقباض و انهدام را داراست. علاوه بر ویژگی های فوق، پارچه راشل اجازه می دهد تا هوای داغ در هنگام افزایش از طریق بافت به بیرون هدایت شود تا محیط زیر چادر را خُنک سازد.
سازه های چادری

5. ارتفاع ساختار سایه ساز می تواند به طور کامل اتمسفر زیر چادر را تغییر دهد.

سازه های چادری
زمانی که کاراکتر و طرح فضای بیرونی را تعیین کردید، ارتفاع و پیش آمدگی سازه چادری هائز اهمیت است. ارتفاع کمتر می تواند فضایی صمیمانه با محریمت بیشتر ارائه دهد. در صورتی که برای فضاهای رسمی تر و گسترده ارتفاع بیشتر ستون هائز اهمیت می باشد. در حالی که تنوع زیادی بین ارتفاع سازه های چادر وجود دارد، متداول ترین استانداردهای آن هفت تا دوازده فوت می باشد.

6. طراحی دینامیک با سازه های بادبان مانند

با تنوع شکل های مثلثی، شبه هذلولی (اغراق آمیز)، شش ضعلی و مربع، سایه ها می توانند در اشکال و الگوهای گسترده برای کاربری های متنوعی اجرا شوند. ترکیب رنگ های مختلف و تنوع ارتفاع چادرها از موارد جالب طراحی دینامیک سازه های چادری می باشد. 
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
سازه های چادری
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com
تعداد بازدید : ۳۹۲۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
آثار منتخب در مسابقه طراحی جزیره مصنوعی

آثار منتخب در مسابقه طراحی جزیره مصنوعی

تجربه یک سرگرمی جدید : طراحی معماری زمین بازی شناور

تجربه یک سرگرمی جدید : طراحی معماری زمین بازی شناور

طراحی دفتر کار شناور در دل طبیعت

طراحی دفتر کار شناور در دل طبیعت

نگاهی به جزیره مصنوعی مدولار در ایتالیا

نگاهی به جزیره مصنوعی مدولار در ایتالیا

تکنولوژی پیشرفته در معماری پل شناور

تکنولوژی پیشرفته در معماری پل شناور

ساختمان با توجه به عنصر پایداری

ساختمان با توجه به عنصر پایداری

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir