۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ ۱۱:۱۹
داوران ژوژمان های معماری

9 گونه مختلف از داوران ژوژمان های معماری که هر دانشجو معماری در طول دوران تحصیل خود با آنها مواجه می شود.
داوران ژوژمان های معماری ، بدون شک، مهمترین پایه و اساس آموزشگاه های معماری را تشکیل می دهند. با این حال بخش عمده ای از شکست یا موفقیت دانشجویان معماری، در دستان هیئت ژوری قرار دارد، زیرا این هیئت، مامور بازبینی کار دانشجویان هستند. از آنجا که رشته معماری، ماهیت بین رشته ای داشته و گرایش های متعددی دارد، بیشتر اعضای هیئت ژوری، هر یک در یکی از زمینه های این رشته تخصص دارند. همین امر باعث می شود که هیئت ژوری به یک گروه ترسناک و غیرقابل پیش بینی تبدیل شود. به همین دلیل، دانشجویان می بایست در کنار مبارزه با استرس ها و بی خوابی های خود، آنقدر توانایی های خود را بالا ببرند که بتوانند در برابر هر آنچه که ممکن است داور از آنها بخواهد پاسخگو باشند.

با اینحال، صحبت درباره ی این امر، راحت تر از عمل کردن است. به عنوان یک دانشجو، در صورت دفاع از طرح خود در برابر انتقاد هیئت ژوری از کوچکترین مسئله قابل انتقاد طرح شما، احتمالا این انتقاد بیشتر به ضرر شما تمام خواهد شد. مثل اینکه بخواهید، یک متخصص خدمات ساختمانی را بوسیله ی تاکید بر روی تاثیرات مثبت جامعه شناختی احتمالی طرح پیشنهادیتان، تحت تاثیر قرار دهید. توانایی در تشخیص صحیح گرایش آموزشی یا احساسی یکی از اعضای هیات ژوری، می تواند کمک بسیار زیادی به دانشجویان، برای ارایه کار خود به صورت استراتژیک بوده و بدین ترتیب اطمینان حاصل شود که آن ها بیش ترین نظر مثبت از سوی هیات منصفه را بدست خواهند آورد. در اینجا به ترکیبی از نه گونه مختلف از اعضای هیئت ژوری رشته ی معماری، که هر دانشجوی معماری ممکن است، در برخی از مراحل تحصیل خود در مدارس معماری با آنها روبرو شود، اشاره خواهیم کرد:

1. پراگماتیست ها

داور معماری پراگماتیست

پراگماتیست ها تمایل دارند جنبه های علمی ساخت و ساز ساختمان را به طور عمیق و دقیق مورد بررسی قرار دهند و به احتمال زیاد صحبت های آنها چیزهایی مانند " من به باغ مجسمه ای اهمیت نمی دهم یا طرح حمام خود را به من نشان بده" خواهد بود. طرح دستشویی ها نظر آنها را به خود جلب نمی کند، با اینحال، همه چیز از پارکینگ و طرح های ساختمانی تا لوله کشی و جزئیات سیستم های تهیوه مطبوع مورد توجه این افراد قرار خواهد گرفت. تمام طرح های پیشرو شما، از باغ های عمودی تا اشکال فرم دار تجمل گرایانه و طرح تپه های خاکی و چمنی، زمانیکه این افراد تکنولوژی ساخت این طرح ها را زیر سوال برند، به احتمال زیاد مورد تایید قرار نخواهند گرفت.

2. تئوریسین ها

داور تئوری ژوژمان معماری

این بخش از افراد هیئت ژوری، افرادی هستند که عاشق خواندن، نوشتن، نقاشی کردن و صد البته صحبت کردن هستند. زمانیکه این افراد شروع به صحبت کردن کنند، متوجه خواهید شد که نمی توانند دست از صحبت بردارند. در همین حین، شما به احتمال زیاد متوجه نکاتی در مورد طرح خود خواهید شد که قبلا اطلاعی از آن نداشتید. مانند اینکه چطور کلیت طرح شما به طرح های "Toyo Ito" اشاره دارد اما این طرح، بیش از اندازه شبیه به طرح های "Toyo Ito" است تا اینکه بخواهد پیامدی داشته باشد. همچنین تئوریسین ها افرادی هستند که بیش از هر چیز خواسته و توجه شان به عنصر بنیادی در طراحی،یعنی "کانسپت" است.

3. فعال های اجتماعی

داور اجتماعی ژوژمان های معماری

آیا معماری قدرت تاثیرگذاری بر جوامع و تغییر مسیر جامعه را دارد؟ خوب، بله! این دسته از افراد هیئت ژوری، به شدت بر این باورند که این کار شدنی است. این افراد، به شدت مایل هستند که در طرح انتقادی خود، حداقل یکبار به اصطلاح " بازسازی بافت فرسوده" اشاره کنند. آنالیز سایت طرح شما و بررسی بستر طرح، به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تاثیر این افراد بر طرح پیشنهادی شما به شدت مورد قضاوت قرار خواهد گرفت. همچنین شما متوجه صحبت هایی از قبیل: " فکر نمی کنید که بلیط فروشی مانعی برای استفاده از پارکینگ خواهد بود"، از طرف این افراد خواهید شد.

4. اقتصاد دانان

داور اقتصادی ژوژمان های معماری

اگر تا بحال در باره ی مخارج و هزینه های طرح خود، توسط یک هیئت ژوری، مورد سوال قرار گرفته اید، پس احتمالا با اقتصاد دانان برخورد داشته اید. پول، در دنیای این دسته از افراد، حرف اول را می زند. به طور کلی، عموما در سابقه ی این افراد شغل مشاوره و توسعه املاک دیده می‍شود که همین امر، اولویت این افراد را در مورد پول نسبت به کیفیت در کار نشان می دهد. این دسته از هیئت ژوری، افرادی هستند که بیشتر تمرکزشان بر روی پروپوزال و منطق ورای استراتژی برنامه ریزی شما و مباحثی مانند تراکم، دیاگرام سیرکولاسیون ها و کارآمدی نقشه طبقات می باشد. شما می توانید این افراد را با شنیدن جمله هایی مانند: " چرا فکر می کنید که به یک باکس پله به عرض 5 متر نیاز دارید؟ این که یک ساختمان عمومی نیست! "، شناسایی کنید.

5. طراحان

داور طراح ژوژمان های معماری

به نظر می رسد که این دسته از هیئت ژوری در مورد طرح شما بیشتر از خود شما هیجان داشته باشند. این دسته از افراد، در مورد طراح شما به تفصیل بحث کرده و غالبا با اشتیاق زیاد، البته جهت منعکس کردن دیدگاه های خودشان در طرح شما ،ایده هایی برای بازطراحی پروژه تان پیشنهاد می کنند. این افراد چالش خاصی را به وجود می آورند که در آن، شما باید با ارائه یک طرح بی نقص، هم از اعتبار خود دفاع کنید و هم باعث ناراحت شدن این افراد نشوید. 6. بی رحم ها
داور بی رحم ژوژمان های معماری

این دسته از افراد بدترین کابوس شما هستند، به دلیل اینکه آنها کاملا این توانایی را دارند که نظر هیئت ژوری را نسبت به شما عوض کرده و اعتماد به نفس شما را از بین ببرند. به این دسته از افراد باید به دقت توجه داشت زیرا عدم توجه و جلب رضایت این افراد باعث می‍شود که به طور مکرر در زمان ارائه ی طرح شما مزاحمت ایجاد کرده و از کار شما انتقاد کنند. این افراد عموما، برای رساندن منظور خود، دست به پاره کردن برگه ها یا حتی خراب کردن مدل طرح پیشنهادی شما، می زنند. به نظر می رسد که این دسته از هیئت ژوری، از پایین کشیدن و خرد کردن افراد لذت برده و از توهین کردن به فرد ارائه کننده هیچ ترسی ندارند.

7. مشاهیر

داور مشهور ژوژمان های معماری

برخی اوقات، محل تحصیل شما برای رسیدن به موفقیت، یک معمار مشهور را برای حضور در جلسات هیئت ژوری به استخدام در می آورد. این دسته از اعضای هیئت ژوری، در اکثر اوقات، به قدری توجهات را به خود جلب می کنند که دیگر کسی به دیگر اعضای حاضر در هیئت ژوری اهمیتی نمی دهد. اکثر دانشجویان در هنگام حضور این افراد، دست و پای خود را گم کرده و به سختی می توانند، در زمان ارائه ی طرح خود، کلمات را در کنار یکدیگر قرار دهند. همچنین در همین حالت سر درگمی است، که هر نقدی که از طرف این افراد به طرح دانشجو می شود، قابل درک و فهم برای وی نخواهد بود. با اینحال، تجربه ی رویارویی با چنین افرادی، دارای یک نکته ی بسیار مهم است و آن این است که زمانیکه دانشجویان رشته ی معماری، در سراسر جهان، عکس سلفی شما با این افراد را در اینستاگرام شما ببینند و جملاتی مانند " اوه خدای من، باید خیلی خوشحال بوده باشی! #" به زبان می آورند خیلی حسودیشان خواهد شد.

8. تازه کاران

داور تازه کار ژوژمان های معماری

این دسته از اعضای هیئت ژوری معمولا جوانترین افراد را تشکیل می دهند. زمانیکه این افراد، درباره ی مواردی از قبیل پالت رنگ، تکنیک های ترسیم و ترکیب گرافیکی، توضیح می دهند، مسائل مهم معماری در درجه ی دوم قرار می گیرند. این افراد را می توان با شنیدن جمله هایی مانند: " نماد شمال روی طراح نقشه ی شما کجاست؟" شناسایی کنید یا اگر خوش شانس باشید جمله هایی مانند: " توصیه می کنم که برای ارائه بهتر طرح خود، برگه ها را مجددا تنظیم کنید". اما نظراتی مانند اینها اگرچه می تواند فقدان قابل توجه مهارت اکادمیک یا تجربه را در از این دسته از افراد هیئت ژوری نشان دهد، از طرف دیگر، همچنین می تواند بدین معنا باشد که کار شما آنقدر بی اهمیت است که اعضای هیئت ژوری نمی توانند هیچ حرف با ارزشی را برای اظهار نظر در مورد طرح شما پیدا کنند.

9. قاتلان خاموش

داور ژوژمان های معماری

این دسته از اعضای هیئت ژوری، متشکل از پروفسورهای پا به سن گذاشته و بازنشسته می باشند، که تجربه ی آنها به قدری زیاد است که به راحتی تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت. این دسته از افراد، به دلیل کمبود توان و انرژی بدنی، تمایلی به صحبت کردن، در حین ارائه ی طرح شما، ندارند و احساس اطمینان کاذبی را، قبل مرحله ثبت نمره ی دانشجو، به وی منتقل می کنند. اگر آنها بخواهند، شما را با دانش خود، مورد لطف قرار دهند، باید با صبر و دقت گوش فرا دهید. در حالیکه ممکن است انتقاد آنها، مختص طرح فعلی شما نباشد، اما عموما نکته ای است که در کارهای آتی خود حتما آن را منعکس می کنید.

تحریریه معماری آرل
منبع: 9 Types of Design Juror Every Architecture Student Faces in School
تعداد بازدید : ۲۰۳۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
دمیدن روح به شهر

دمیدن روح به شهر

چطور پروژه های معماری را در کوهستان  طراحی و اجرا کنیم؟

چطور پروژه های معماری را در کوهستان طراحی و اجرا کنیم؟

گذری برنظریه معماری متابولیست: کیشو کوروکاوا

گذری برنظریه معماری متابولیست: کیشو کوروکاوا

9 روش برای واقعی‌تر کردن رندرهای پروژه های معماری

9 روش برای واقعی‌تر کردن رندرهای پروژه های معماری

21 راهی که معماران میتوانند هوشمندانه ترکار کنند و نه سخت تر (ویژه نوروز)

21 راهی که معماران میتوانند هوشمندانه ترکار کنند و نه سخت تر (ویژه نوروز)

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir