۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : جمعه , ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ ۰۱:۱۸
نقد معماری
تحریریه معماری آرل
برای دانشجویان تازه نفس "هیئت جوری"، "خلاصه بازبینی"، "کرکسیون" یا همان معیار سنجی به عنوان یک برنامه روتین در زمان انجام پروژه های معماری، موارد باشکوهی محسوب نمی شوند. این جلسات بیشتر به یک سرود مرگبار شباهت دارند تا یک جلسه نقد عادی. همانطور که این مفهوم بواسطه کاترین آنتونی به "هیئت جوری در محاکمه" تعبیر شده دارای مفاهیم گسترده ای می باشد.
رنسانس استودیو طراحی و نقد آثار به سال 1980 برمیگردد. زمانی که کالج ملی و ویژه هنرهای تجسمی در پاریس، اولین مدرسه هنر و معماری با فرمت نقد و بررسی را مورد آزمایش قرار داد، و  سپس این شیوه را به عنوان یک پروسه استاندارد در مدارس معماری در سراسر جهان به ثبت رساند. در حالی که برخی مدارس اقداماتی برای از بین بردن سلسله مراتب سنتی به کار بردند، دیگران همچنان ویژگی نقد معمارانه را در فضای تحصیلی خود تقویت می کنند و به ترور دانشجویان سال اولی که تا کنون چنین دادگاهی را تجربه نکردند، ادامه می دهند.
پس چه چیزی می تواند این جنبه نسبتا ناراحت کننده از آموزش معماری را کاهش دهد؟
در زیر یک لیست ساده از باید و نبایدهای معماری برای شما منتشر کردیم که بتواند به شما در طول روند این پروسه کمک کند.

1. هیچوقت اعضای هیئت جوری را به چشم هیولا، نفوذناپذیر، نابغه یا غیره فرض نکنید

نقد معماری
در حالی که شما طی دوران تحصیلتان با انواع مختلف از هیئت جوری و استاد منتقد در دانشگاه آشنا می شوید، بهتر است بدانید وقتی یک استاد اولین کار شما را نقد می کند لزوما برای برجسته کردن نواقص کار شما نیست، بلکه راهی جهت کمک و یادگیری در اختیار شما گذاشته است. با اجازه دادن به خودتان و جدا کردن استادان راهنما از حالت پروردگاری و شروع همکاری و مشارکت با آنها، حس خجالت و معذب بودن بین طرفین را از بین ببرید و به مشورت و انتقاد آنها بیشتر احترام بگذارید.

2. شب های تحویل پروژه بخوابید

چی؟! وقتی همه در حال ساخت ماکت، شیت بندی، ترسیم یا مدلسازی هستند بخوابم؟!

این ممکن است یک توصیه بی فایده به نظر آید، اما به طرز شگفت انگیزی به شما کمک خواهد کرد. همیشه سعی کنید کارهای خود را تا قبل از شب تحویل به اتمام برسانید و یا آن شب را زود بخوابید. انجام کار در شب (مگر آنکه واقعا ضروت داشته باشد) به طور قطع تاثیر منفی بر روی شما گذاشته، و باعث می شود گیج، دیرگیر، و فراموش کار شوید. همچنین احتمال دارد صبح روز بعد در تشریح کار خود ناتوان باشید.

3. نگران تکمیل کردن نباشید، بلکه نگران تمام و کمال انجام دادن باشید.

نقد معماری
کیفیت همیشه برتر از کمیت است: این یک نکته ساده است که می تواند به شما در تمام سال های تحصیل در دانشگاه های معماری کمک کند. هیچوقت به نفر یا افراد نزدیک میز خود که با سرعت سرسام آور در حال انجام کار خود هستند توجه نکنید. این گونه افراد فقط دور و بر خود را شلوغ می کنند و بیش از 10 ماکت را برش داده که هیچ کدام را درست به اتمام نرسانده اند. داوران بیشتر مواقع کار سخت را بهتر می بینند و سریع به اصل مطلب می پردازند. حتی اغلب مواقع وقتی شما یک طرح ناقص را ارائه می دهید که روند صحیح و استانداردی را سپری کرده، از آن نقد سربلند بیرون می آیید.

4. هیچوقت برای گرفتن نمره کار نکنید.

سال های اول تحصیل به مراتب سرگرم کننده است و شما بیشتر مجاز به کنجکاوی، تشویق یا آزمایش هستید. پس چرا در ادامه وقت خود را برای چیزی که ممکن است از نظر داوران "صحیح یا اندازه" باشد طلف می کنید؟ نباید به این موضوع فکر کنید که هیئت داروان یا استاد راهنما در مورد کار شما چه فکری دارند و صرفا برای گرفتن نمره بهتر، نظرات و ایده ای آنها را در کار خود نگنجانید. از کار لذت ببرید.

5. لطفا هیچ اصطلاع غیرضروری معمارنه به کار نبرید.

در حالی که ممکن است به واسطه یاد گرفتن برخی نکاتی که تازه آموخته اید به خود ببالید، قبل از استفاده از توضیحات و نظریه های پیچیده بیشتر در موردشان فکر کنید. بر روی خلاصه و بهینه تمرکز کنید تا حوصله داوران یا استادان راهنما از زیاده گویی بیهوده شما سر نرود. یا بدتر، اینکه از اصطلاحی استفاده می کنید که مطمئن نیستید، یا اطلاع زیادی در مورد آن ندارید. در آن صورت شرمنده خواهید شد.
6.توضیح دهید، دلیل بیاورید، سوال کنید، اما گارد خود را بالا نیاورید.
نقد معماری
نقدها غالبا دلسردکننده و گاهی اوقات ناعادلانه هستند. اما به خاطر داشته باشید که استدلال شفاف همیشه کارش درست است، در حالی که گرفتن گارد و برخورد دفاعی فقط شرایط را پیچیده کرده و طرفین را نسبت به بحث اصلی گیج و سردرگم می کند. همچنین، نگران سوال پرسیدن نباشید، گاهی اوقات سوال پرسیدن بهترین روش برای شروع یک بحث مولد است.

7. و در نهایت، اگر هر هیچ چیز به کام شما نبود، فقط به آسانی شرایط را بپذیر و با جریان آب شنا کن.

در مورد بایدها و چراهایی که به کام شما خوش نبوده ژرف اندیشی نکنید. لحظه ای را برای انعکاس آنچه مورد بحث قرار دادی اختصاص بده، و یادداشت هایی را مربوط به خواسته ها و توانایی هایی خود به ثبت برسان تا دفعه بعد برای فارق التحصیلی و درج بهترین رتبه تلاشت به ثمر بنشیند. پس به موارد بهتر در پروژه بعدی برس.

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com
تعداد بازدید : ۱۹۱۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
تادائو آندو در حال خلق و آفرینش آرام یک پل / سارا گزین

تادائو آندو در حال خلق و آفرینش آرام یک پل / سارا گزین

عبور از بحران مسکن با زندگی اشتراکی

عبور از بحران مسکن با زندگی اشتراکی

فاطمی بیا!!

فاطمی بیا!!

سازه از کجا وارد ادبیات معماری شد؟

سازه از کجا وارد ادبیات معماری شد؟

معماری شغل است و معماران حقوق دارند

معماری شغل است و معماران حقوق دارند

نقد به قصد معماری

نقد به قصد معماری

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir