۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ۱۵:۴۳
ویلای حیاط ها
تحریریه معماری آرل
بروز کلیشه های ساخت و ساز در شهرهای امروز گریبان شهرک های ویلایی در شمال کشور را نیز گرفته است. خانه های ویلایی در شمال ، جایی که ساکنین شهرهای بزرگ ، آن را به عنوان مقری برای تازه کردن روح و جان می شناسند دیگر تفاوت چندانی با معماری بی روح درون شهرها ندارد. ضوابط شهرسازی با صدور مجوز های یکنواخت، امکان بروز خلاقیت را در ویلاهای ساخته شده می‌گیرد. جانمایی تکراری بناها در انتهای زمین ، در کنار میل روزافزون به طراحی های پر زرق و برق، حیاط را که تکه ای محصور شده از طبیعت در خانه است تنها به محلی برای پارک خودرو و معبری برای رسیدن به بنا تنزل داده است. این در حالیست که "حیاط" در فرهنگ زیسته ایرانی، بخش مهمی از فضای سکونتی به شمار می آمده است. بخش عمده ای از فعالیتها، تعاملات و تجربیات انسانی خانواده و آشنایان در این فضای باز یا نیمه باز حادث می شده است.
ویلای حیاط ها

روند طراحی

ویلای حیاط ها
اولین قدم در طراحی ، انتقال ساختمان از انتهای زمین (کلیشه ی موجود) به میانه آن بود. که این اقدام باعث ایجاد دو حیاط , جلو حیاط و پشته حیاط گردید.  جهت گیری شرقی-غربی بنا که موجب قطع ارتباط دو حیاط می‌شد ، با چرخش ۹۰ درجه ای طبقه همکف تغییر کرد و باعث یکپارچگی حیاط ها و ارتباط آنها به صورت فیزیکی و بصری گردید. این چرخش خود به تولید  میان حیاط کمک کرد . به علاوه سقف طبقه همکف که در مجاورت بصری با پارک است، بدل به حیاطی در ارتفاع (بالا حیاط) گردید. پارک قطعه زمینی به مساحت 2000 متر است که در همسایگی شمالی ویلای حیاط ها قرار دارد .درخت کهنسال بزرگی در این پارک زندگی می کند که مورد علاقه فراوان کارفرما است. ایده طراحی و ساخت  همزمان و هم ارزش فضاهای سکونت مسقف ( ساختمان) و فضاهای باز و نیمه باز ( حیاط ها ) در کنار توجه به درخت کهنسال ، این پروژه را شکل داد.
ویلای حیاط ها
جلو حیاط ،فضایی باز برای بازیهای جمعی و یا ورود و پارک خودرو ، پشته حیاط، فضایی خصوصی که به استخر شنا اختصاص یافت. در ادامه، میان حیاط نسبت به حیاط های مجاور چند پله ای مرتفع گردید تا به دید بهتر به سمت فضای سبز مجاور و درخت کهنسال و  پر رنگ کردن مرز میان حیاط عمومی و خصوصی  کمک کند. حجم طبقه اول از سمت غربی شکافته شد و راه پله عمومی و اصلی ساختمان در این بین جا گرفت و با دسترسی مستقیم به حیاط بالایی عملاً انسجام و امکان دسترسی بی واسطه را بین تمامی حیاط ها میسر ساخت. افزون بر این حیاط ها، میان حیاط داخلی در میان ساختمان به عنوان انتزاعی از یک فضای باز یا نیمه باز مرکزی ، نه تنها ارتباطی منظرین با فضای سبز خارج ایجاد کرده که ارتباط عمودی داخلی ساختمان را نیز عهده دار گردید.
ویلای حیاط ها
وجود حیاط های متعدد و متنوع در این پروژه موجب پاسخ به  نیازهای  دیگری از جمله محرمیت، همسازی با اقلیم و طبیعت شده که مهمترین مفاهیم ثانویه شکل‌گیری این بنا می باشند . تغییر جانمایی و کلیشه فضاهای  عمومی و خصوصی در طبقات که باعث انتقال فضای خصوصی در طبقه زیرین و فضای عمومی به طبقه بالایی گردید، از دیگر تلاش های طراحان برای بهره‌گیری کاربران از کلیه فضاهای موجود در بنا است. نتیجه این کار  مجاورت اتاق های خواب با حیاط خصوصی و استخر و مجاورت سالن  با بالا حیاط است ؛ جایی که از آن درخت کهنسال به راحتی دیده می شود. از طرف دیگر برای حل معضل مجاورت نشیمن خصوصی با جلو حیاط (عرصه عمومی) و خیابان ، استفاده از دیواره مشبک در حفظ این محرمیت کمک کرد، تا این فضا برای دورهمی های خانوادگی محیطی دنج داشته باشد. 
ویلای حیاط ها
حیاط های متنوع و گشودگی های به سمت آنها و ایجاد کانال باد (کوران) در فضای نیمه باز  میان حیاط و  شکاف مجرای  پله ورودی طبقه بالا  باعث به وجود آمدن تهویه طبیعی گشته و نیاز به استفاده از سیستم های سرمایشی در فصول گرم را کم می کند.
ویلای حیاط ها ، حاصل هم جواری فعال فضای باز و بسته در جهت  استفاده حداکثری از ظرفیت های یک زمین در ابعاد متوسط است ، که درختی کهنسال را  نیز در همسایگی خود دارد.
ویلای حیاط ها

تیم طراحی معماری:

گروه معماری معنا ؛ هانی ارجمندی، محمدمهدی شعبانی
همکار طراحی: فرشته مظاهری خورزنی
مهندس سازه: میثم دیلم پور
مجری : محمد مهدی شعبانی
کارفرما: خانم زهرا حاج مهدی سیفی
مساحت زمین: 420 متر مربع
مساحت زیر بنا: 350 متر مربع
عکاسی: نگار یغماییان، پگاه عبداللهیان (استودیو کاو)
کاربری بنا: ویلایی مسکونی –تک واحدی
سال شروع و خاتمه اجرا: فروردین 1395- مهر 1396
محل پروژه: مازندران، سلمانشهر (متل قو)، خیابان آرا، شهرک رایکا
ویلای حیاط ها
ویلای حیاط ها
ویلای حیاط ها
ویلای حیاط ها
ویلای حیاط ها
ویلای حیاط ها
ویلای حیاط ها
دیاگرام
دیاگرام
پلان
نما
نما
نما
مقطع
مقطع پلان
مقطع پلان
مقطع پلان
مقطع پلان
تحریریه معماری آرل
منبع:گروه معماری معنا
تعداد بازدید : ۷۲۸۴
نسخه چاپی :  
فاطمه

سلام ،من دانشجوی معماری ترم دو هستم و برای پروژه پایان ترم ترسیم فنی باید پلان و مقطع و نمای یک ویلارو ترسیم کنیم،ایا امکانش هست که اندازه های این ویلا رو در اختیار من بگذارید یا از طریق ایمیل برام ارسال کنید؟



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی ویلا روی سطح شیبدار و با معماری پایدار

طراحی ویلا روی سطح شیبدار و با معماری پایدار

خانه خورشیدی / طراحی الهام گرفته از طبیعت آتشین خورشید

خانه خورشیدی / طراحی الهام گرفته از طبیعت آتشین خورشید

معماری ویلای سنگی و طراحی داخلی بی نظیر آن

معماری ویلای سنگی و طراحی داخلی بی نظیر آن

معماری و معماری داخلی خانه ویلای ven

معماری و معماری داخلی خانه ویلای ven

چالش طراحی ویلا با نماهای چندعملکردی در اقلیم گرم و مرطوب

چالش طراحی ویلا با نماهای چندعملکردی در اقلیم گرم و مرطوب

خانه ای برای یک خانواده

خانه ای برای یک خانواده

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir