۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۷/۰۸/۲۷ ۱۴:۴۶
مرکز تفریحی تجاری
تحریریه معماری آرل
چه بخواهیم ، چه نخواهیم، کپی یک اثر شاخص و بازخوردهای که نسبت به آن اثر صورت میگیرد به یک هنجار عمومی بدل گشته است. نظرات مثبت و منفی که در قبال این موضوع انجام می پذیرد، در روند شکل گیری چنین پروژه هایی تاثیرگذار است. پروژه مرکز تفریحی و تجاری سیمرغ که در محور نور به محمودآباد واقع شده و در حال ساخت می باشد. پروژه ای که شباهت غیرقابل وصفی با مرکز فرهنگی حیدر علی اف دارد. پروژه ای که توسط زاها حدید طراحی شده و چند سال پیش افتتاح گردید. حال با نگاه به مرکز تفریحی و تجاری سیمرغ اولین کلمه ای که در ذهنمان نقش می بندد یک واژه است: کپی.
مرکز تفریحی تجاری
به طور قطع کاربری و عملکرد پروژه مرکز تفریحی و تجاری سیمرغ نسبت به مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو کاملا تفاوت دارد. تفاوتی که از اسم پروژه ها هم پیداست. اما وقتی به مرکز تجاری سیمرغ می نگیریم، نمی توانیم این ذهنیت را دفع کنیم که "دارم یک کپی با کیفیت متوسط و پایین می بینم." تفاوت عمده الهام گرفتن، تاثیرپذیری یا عاریه گرفتن از یک اثر در مقایسه با کپی آن دو عامل متفاوت محسوب می شوند. 
یک کپی خوب کار ساده یا آسانی نیست. در حالی که خود کپی به خودی خود ذهنیتی منفی را در مخاطب ایجاد می کند. بخصوص که این کپی از یک اثر شاخص باشد و اثر دوم نتواند کیفیت اثر اصلی را به نمایش بگذارد. وقتی به پروژه مرکز تفریحی و تجاری سیمرغ می نگریم، چنین حسی به اکثرمان القاء می کند. حال زمانی چنین پروژه ای با معضل روبرو می شود که کانسپت، نما و المان های آن سنخیتی با کاربری پروژه ندارد. حتی ممکن است طراحی پلان مجتمع در این فرم حل و فصل نشود و با اشکالات عملکردی روبرو باشد. چون به طرو عمده کاربری ساختمان زاها حدید با مجتمع تفریحی سیمرغ متفاوت است.
مرکز تفریحی تجاری
کپی برداری از یک اثر در تمام فعالیت های صنعتی، هنری و فرهنگی صورت میگیرد. از طراحی یک خودروی بنام گرفته، تا تابلوی نقاشی یا ساختمان های معماری. کپی در معماری غیرممکن است. نه به خاطر شکل ظاهری اثر، بلکه تاثیر آن بر روی محیط، افراد و زمانی که آن اثر به اجرا رسیده. بنا به گفته کامران افشار نادری: "کپی در معماری غیرممکن است، زیرا حتی اگر کاری را عینا تکرار کنیم، مثل پاویلیون میس وندروهه برای نمایشگاه آلمان، که نیم قرن بعد دوباره در بارسلون ساخته شد، چون متنی که بنا در آن قرار گرفته و همچنین متفاوت هستند، فضای معماری جور دیگری تجربه خواهد شد. در عمل می توان فقط ایده ای را ارتقا بخشید یا خراب کرد، که در حالت اول کپی محسوب نمی شود، و در حال دوم به کار بردن اصطلاح کپی توهین به اثری است که سرمشق قرار گرفته است. "
مرکز تفریحی تجاری
اما نظر ما نسبت به معماری این می باشد که بهتر است از هر اثر (ساختمان معماری، خودرو، تابلوی نقاشی، مجسمه) فقط یک نسخه باشد، و آن اثر گویای هویت، تاریخ و هنرمندی باشد که آن اثر را خلق کرده. برای همین است که اهرام ثلاثه، تخت جمشید، دیوار چین، ماچو پیچو و ... فقط در یک مکان و با یک هویت، جنس، رنگ و قدمت شناخته می شوند. می دانیم تعداد سبک ها، اشکال و فرمت های اصلی طراحی در چندین قالب محدود شکل میگیرند و خلق یک اثر جدید کار ساده ای نیست. اگر کار ساده ای بود، هر شخصی می توانست آن کار را انجام دهد. تاثیرپذیری از یک اثر یا سبک یک امر کاملا نرمال می باشد، به شرطی که بتواند چیز جدیدی را به ما ارائه دهد.
مرکز تفریحی تجاری
پس بهتر است تفکری مانند گوستاو ایفل داشته باشیم که گفته: من به برج ایفل حسادت می کنم. چون او از خود من مشهورتر است. اینکه فقط به اثر الهام بخش خودمان حسادت کنیم که منبع تاثیرگذار دیگران شده است.
سوال ما از شما این است:
آیا مرکز تفریحی و تجاری سیمرغ را یک کپی متوسط از مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو می دانید؟
نظر کلی شما در رابطه با تاثیرپذیر از یک اثر نسبت به مطالب فوق چقدر تا چه حد در یک راستا هستند؟

مرکز تفریحی تجاری سیمرغ
مرکز تفریحی تجاری
مرکز تفریحی تجاری
مرکز تفریحی تجاری
مرکز فرهنگی هنری علی اف در باکو-زاها حدید
مرکز تفریحی تجاری
تحریریه معماری آرل
تعداد بازدید : ۱۷۶۴۸
نسخه چاپی :  
یکتا

متاسفم برای کسی که اسمشو معمار گذاشته و دقیقا کپی برداری کرده از اثری که انقدر شناخته شده هست و بیشتر متاسفم برای جماعتی که اجازه اجرای این بنا دادند.
همین هست که میگن اینجا هیچی سرجای خودش نیست.
انقدر کپی برداری واسم غیر قابل هضم هست که حتی پیشنهاد میدم امضا برای تخریبش جمع کنید.

در کشور خودمون معماران و طراحان خوبی داریم ولی کم کاری میکنند و از ذهن خودشون کمک نمیگرند.
مطمئنا خلق اثر توسط یک ایرانی کارسختی نیست.



یکتا

متاسفم برای کسی که اسمشو معمار گذاشته و دقیقا کپی برداری کرده از اثری که انقدر شناخته شده هست و بیشتر متاسفم برای جماعتی که اجازه اجرای این بنا دادند.
همین هست که میگن اینجا هیچی سرجای خودش نیست.
انقدر کپی برداری واسم غیر قابل هضم هست که حتی پیشنهاد میدم امضا برای تخریبش جمع کنید.

در کشور خودمون معماران و طراحان خوبی داریم ولی کم کاری میکنند و از ذهن خودشون کمک نمیگرن چون مطمئنا میتونستند بی‌نظیر از حیدر‌ علی اف طراحی کنند



نیلوفر

حیف هزینه ، حیف زمان مردم و خود کپی کننده، حیف متریال که انقد با بی حوصلی اجرا شده ، درسته که عده زیادی از مردم احتمالا چیزی از معماری ندونن ولی وظیفه معمار در ابتدایی ترین درجه احترام به شعور کاربر و شناخت رفتار و نیازشونه که متاسفانه در کوچکترین و ریزترین این ها هیچ نقش مثبتی رو نتونستند ایفا کنید و فقط به ظاهر عجیب برای کاربران نامعمار بسنده کردند.



علی عصاره

وقتی این مجتمع رو دیدم باورم نمیشد و کنار پدرم که ایشون هم معماره نشسته بود و منم خندم گرفت و فقط این جمله رو گفتم : که باورم نمیشه . این الهام گرفتن نیست و یه کپیه به ارزشه .



محسن

فقط باید تخریب کرد و بعد هم کلی مقاله نوشت در موضوعات زیر:
الف: چرا یک طراحی با چنین نگاه بیماری در جامعه تربیت شده؟
ب: چرا مخاطبین اجتماعی از چنین فضای متعفنی بوی خوش استشمام کردند؟
ج: چطور میشه کارفرماها رو آگاه کرد تا کاراکترهایی باشن که سرشون به تنشون بیارزه؟
د: چطور میشه از اتفاق افتادن چنین فجایعی جلوگیری کرد



فرح

ینی بیرونش که داغون ه بماند درونش افتضاحتر از بیرونش بعد خندم میگیره از خانوم الهام که میگه: «راحان پروژه سیمرغ با دیدن این نقدها احساس غرور و رضایت میکنند چون کاری که نقد بشه اون هم نقد تند و متعصبانه یعنی راهشو درست رفته. وقتی صحبت از کیفیت میکنید خوبه اطلاعات کافی داشته باشید که پنلها و موادی که برای این نما استفاده شده از کجا و با چه متریالی تهیه شده.» ینی حرفش انقدر خنده دار بوده که نگو ، پس با این تفاسیر شما علی حاتمی در برابر ایرج ملکی قرار میگیره!!! خنده دار نیست خدایی



مهرداد

واقعا خورد تو ذوقم. کی گفته این الهام گرفتن هست. این دقیقا کپی برداری از یک قسمت اون بنا هست. هر زمینی یک شناسنامه برای ساخت و طراحی دارد و یک معمار خوب با درک و خلاقیتش باید به اون شناسنامه برسه. این بنا کاملا بی اصالت هست و انگار دست یکیو جدا کردن زدن رو تن یکنفر دیگه و اصلا پوچ پوچ هست. متاسفم



محمدرضا

فقط یه سوال داشتم
اگه الهام گرفتن چرا دقیقا خودشه؟
بعد اینهمه هزینه برا اینه که به کدوم نیاز پاسخ داده بشه؟



رضا

ما که لذت میبریم کار به کپی بودنشم نداریم همین که یه بنای قشنگ و خاص تو شهرمون هست باید از خدامونم باشه



امیر

کسی منکر سختی ساخت این بنا نیست، و چون ساختش سخته دلیل بر ارزشمند بودنش نیست. کاش همچین بنایی اصلا ساخته نمیشد که عوامل دخیل در طرح اون به خودشون افتخار کنند!!!. دوستان طراح! و کارفرمای محترم امیدوارم دیگر فرصت تخریب سیمای شهری رو پیدا نکنید. موفق باشید.



سارا

به نظر من که معمار حرفه ای نیستم در نگاه اول خیلی از منظر بصری ضعیف اومد دلیلش هم حافظه تصویری من از بنا علی اف هست.قطعا ساخت چنین پروژه ای با دقت اجرا میتونه شگفت آور باشه نکته اینه که چرا این بنا این جا به این فرم ساخته شده.در گذشته بناهای ما نشانه شخصیت و تاریخ و جامعه ما بود این بنا هم نشانه همین خود کم بینی هست که در بین ما رواج داره.اگر هم کپی کار درستیه نباید باعث بشه با بنای معروفی قیاس بشه و در اون قیاس بد به نظر برسه



قاسم حیدرنیا

یک *** به تمام معنا !!! اصلا نباید به همچین پروژه های سخیفی حتی برای انتقاد پرداخته بشه !!!



مهران

در جواب الهام بگم. الهام گرفتن زمین تا آسمون با کپی فرق می کنه. تو که هیچی از معماری و الهام در طراحی نمی دونی لطفا نظرات مسخرتو بیان نکن.



مهران

در جواب محمد صادق بگم. عزیزم هرم، استوانه، مکعب همه احجام ساده هندسی هستند. اگر با نظر شما باشه که تمام آپارتمان ها که مکعب شکل هستند کپی یکدیگرند. اما حجمی که در مجموعه حیدر علی اف استفاده شده اثر زاها حدید هست و حجمی که در پروژه سیمرغ استفاده شده کپی بی خردانه از مجموعه حیدر علی اف هست که نشون دهنده عجز و ناتوانی معمار در طراحی هست.



معمارچه

ما همیشه در معماری به جای قضاوت به نقد و تحلیل بنا ها می پردازیم و نکات مثبت و منفی بنا رو باهم میبینیم. اینکه این اثر کپی "نازل" از یک شاهکار معماری مدرن است شکی نیست.
ما نمیگوییم که ساخت آن ساده یا سخت بوده است و یا چقدر زمان برده است. هر اثر معماری به همان اندازه که قابلیت بهره برداری داشته باشد ارزشمند است. ولی شباهت بی حد و اندازه‌ی آن به ساختمان ملکه معماری مدرن (زاها حدید) ناظر بر کپی بودن آن است. و دلیل اصلی که آن را نازل و هم ارزش با یک ساختمان معمولی میدانیم، عدم وجود کانسپت، مفهوم قابل بیان، تم و همخوانی، و زحمت دفتر معماری محترم این اثر و کم بینشی کارفرمایی است که سفارش این اثر را داده. وضمن اینکه هیچ ایرادی به سازندگان و سایر دست اندرکاران این ساختمان وارد نیست. همچنین یادآور فرهنگ طوطی وار و خودباخته رفتار کردن برخی از ایرانی ایران هاست.



B

اجراى اين پروژه مثله يه مشق معماريه كه طبيعتاً از سرمشق بد خط تره
كه انجام دادن اين تمرين ها به مراتب بهتر از تكرارِ اشتباهات ديگه هست



ن، ف

خیلی مضحک شده، جدیدا فکر میکنن هرکسی بیاد و از اشتباه یکی دیگه دفاع کنه یعنی خیلی بار علمیش زیاده و خیلی داناست، یکی اومده گفته هرم شکل هندسیه هرکی شکلش رو بسازه تقلیده! آخه واقعا چقدر حرف میتونه بی مغز و سطحی باشه، فرم و فضا رو با شکل ساده ی هندسی قیاس کردن! اون یکی اومده گفته هرکی نقد بشه یعنی راهشو درست رفته! این رو واقعا چطور بهش رسیدین کاری که نقد زیاد بهش وارده یعنی اشتباست! یعنی هرکسی ببینه میفهمه غلطه! توجیه ساده لوحانه اتون اصلا تعجب آور و بی معنیه، یک طوری دفاع میکنید که آدم فکر میکنه انقدر نگاه سطحی و بی معنی هم مگه داریم؟ معماری کشور ما با چند هزار سال قدمت و خلق زیباترین آثار در جهان معروفه، بعد یک بساز بنداز صرفا چون یه فرمی خوشگله و میخواد بفروشه و سود کنه میاد یک کپی بسیار واضح و بی معنی از یک کار بسیار زیبا میکنه و تمدن و معماری خودش رو میندازه کنار بعد بقیه میان میگن آقا بدو بیا متریال رو ببین زیبایی رو ببین به به چه چه! آقا یک کار کپی افتضاح برای اینکه بساز بنداز محترم زحمت جمع کردن یک تیم معماری قوی رو نکشه یا یک مسابقه برگزار نکنه و بهترین طرح رو انتخاب کنه و شاید بتونه یک معمار مثل زاها حدید به دنیا معرفی کنه! بعد یک کوته فکر میاد میگه کسی که نقد بهش میشه یعنی راهش رو درست رفته! همین آدما یکی لباسی که میخرن رو بره شبیه اش بخره خودشونو تیکه و پاره میکنن! اینه فرهنگ و سواد ملتی که کپی کردن رو شایسته و درخور تمجید میدونه وقتی معمارهای جوون و با استعدادشون باید برن مسافرکشی و بیکاری و فقر رو تجربه کنن!



محمد صادق

برایم مهم نیست باور می کنید یانه اما این ساختمان متعلق به پسر دایی پدر من هست از نزدیک دیده ام که هیچ تقربیا مو به م و مرحله به مرحله اش را یادم هست و پیگیری کردم.
اول اینکه ادعای شما در بی کیفیت بودن آن به قدری مسخره است که حتی نمی توانید فکرش را
بکنید.من شاهدم سازنده چه ها کشید و از چه مصالحی استفاده کرد تا به اینجا رسید.
در مورد کپی بودن اما اگر این ساختمان را کپی بدانیم باید موزه لور و مجلس خودمان و به طور کلی تمام بناهتی هرمی را هم کپی از اهرام بدانیم.بله این شکل هندسی بی نظیر نبوده و قطعا پس از این باز هم با این شکل هندسی ساختمان هایی ساخته خواهند شدکه نمی توان آنها را کپی دانست.
در آخر من از طرف سازنده به همه منتقدین که به قول معرف فقط بلدند از روی شکم حرف بزنند می گویم.
گر تو بهتر می زنی/بستان بزن



somayeh

حداقل کپی که میکنن با سطح کیفیت بالا باشه ..شاید کمتر مورد تمسخر قرار بگیره..



مهدي

سلام
به نظر من صرف هزينه براي كپي يك سازه كم نظير مثل مجتمع حيدر علي اف يك شهامت و اعتماد به نفس بالايي ميخواد
من مجتمع سيمرغ رو ديدم ازعظمتش لذت بردم و البته جسارت سازندگانش
دست مريزاد



norvan

vaghaen zeshte daram mibinam mohandesin aziz miyan az in kar defa mikonan azizam elham gereftan ye bahse copy kardan ye bahse dige age elham gerftan bud ke mishod az un tarh elham geftr va anvae for ha ro dar ovord na hamun tarh ba hamun hala man be nazaram in cooy bish nist



بهمن

از نزدیک پروژه را دیدم لذت بردم و آرزو کردم ای کاش بهم اجازه میدادند داخل پروژه و فضا ها را بازدید کنم



الهام

مطم‍ین باشید طراحان این پروژه قصد کپی برداری و گول زدن کسی رو نداشتن چون پروژه حیدر علی اف باکو رو نمیشه پنهان کرد. طراحان پروژه سیمرغ با دیدن این نقدها احساس غرور و رضایت میکنند چون کاری که نقد بشه اون هم نقد تند و متعصبانه یعنی راهشو درست رفته. وقتی صحبت از کیفیت میکنید خوبه اطلاعات کافی داشته باشید که پنلها و موادی که برای این نما استفاده شده از کجا و با چه متریالی تهیه شده. مطمینا الهام گرفتن تو هر زمینه ای هست. چه طرح گرافیکی چه معماری چه ... موفق باشید



houmn

من به تازگی از پروژه سرای گردشگری سیمرغ مازندران بازدید کردم پیچیدگی و ساخت آن محصور کننده و عااالی بود .



شکوفه

کپی و واقعا شرم آور



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
تهران | زخم های پنهان

تهران | زخم های پنهان

«نِگَریستَنانِگی»: نقدی بر «پردیس سینمایی ملت»

«نِگَریستَنانِگی»: نقدی بر «پردیس سینمایی ملت»

معماری جیبی (۲) : سرزمین عجایب!!

معماری جیبی (۲) : سرزمین عجایب!!

مغلطه‌های مربوط به نقد معماری : مگه تو خودت چه‌کار کردی که نقد می‌کنی؟

مغلطه‌های مربوط به نقد معماری : مگه تو خودت چه‌کار کردی که نقد می‌کنی؟

سازه از کجا وارد ادبیات معماری شد؟

سازه از کجا وارد ادبیات معماری شد؟

از شهرم می‌ترسم! خوانش عوامل کاهش‌دهندۀ امنیت و افزایش‌دهندۀ جرم در شهر

از شهرم می‌ترسم! خوانش عوامل کاهش‌دهندۀ امنیت و افزایش‌دهندۀ جرم در شهر

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir