۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۷/۰۸/۱۴ ۱۵:۰۳
بازار مسکن
تحریریه معماری آرل
ماه های پایانی سال همواره با افزایش نسبی معاملات مسکن همراه بوده و این سوال را در زهن خانوارهای و فعالان بخش مسکن شکل داده است که در سال آینده وضعیت مسکن چگونه خواهد بود. پاسخ قطعی به این سوال بسیار سخت است. اما می توان با توجه به عوامل موثر در قیمت مسکن، احتمالات بازار برای سال پیشرو را بررسی کرد. مسکن ارزان قیمت به عنوان مسکنی متناسب با سطح درآمد دهک های میانی جامعه شناخته می شود که اکثریت خانوارها با توجه به سطح متوسط درآمدی خود و با استفاده از تصحیلات ارائه شده توسط شبکه بانکی کشور توان خرید آنرا داشته باشند.
قیمت واحد های مسکونی به چند عامل بستگی دارد: اولین عامل عرضه و تقاضا می باشد که با توجه به آمارهای صدور پروانه و ساخت و ساز می توان گفت در برخی از نقاط ایران متناسب با نیاز اکثریت جامعه هدف تولید نشده اند. بنابراین می توان انتظار داشت که در این مناطق، مسکن ارزان قیمت به سبب وجود تقاضای بیشتر از عرضه، افزایش قیمتی بیش از تورم عمومی را داشته باشد. عامل دیگر نیز تزریق 330 هزار فقره وام مسکن از طریق بانکی که بیانگر تقاضا برای خرید مسکن ارزان قیمت بوده و نقش مهمی در بر هم زدن عرضه و تقاضا در بازار مسکن ارزان قیمت و به طبع افزایش قیمت آن را دارد.
بازار مسکن
از طرف دیگر وجود نقدینگی نزد مردم که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و تلاطم بازار ارز در ماه های گذشته همچنین عدم اطمینانی که بر اثر ورشکستگی برخی موسسات مالی و اعتباری به وجود آمد باعث هجوم سپرده گذاران برای تبدیل سپرده خود به مسکن بوده که در افزایش قیمت در این نوع از مسکن (مسکن ارزان قیمت) به شکل حباب گونه نقش داشته است.
بنابراین با سیاست گذاری جدید بانک مرکزی در اجازه صدور گواهی اوراق یکساله با سود 20 درصد به شبکه بانکی به نظر می رسد این التهاب برای خرید مسکن اندکی فروکش کند و مانع از شکل گیری حباب قیمت در بخش مسکن شود.
بازار مسکن
آمارهای موجود نشان می دهد بخش مسکن از آذر 96 مورد توجه خریداران قرار گرفته است، اما به واقع این خریداران که وارد این بازار شده اند، مصرف کنندگان واقعی بوده و یا سپرده گذارانی که به خاطر عدم اطمینان به سپرده گذاری در موسسات مالی و اعتباری به دنبال بازاری مطمئن مانند مسکن هستند. بازاری که نه تنها 5 سال ثبات قیمت را تجربه کرده، بلکه در برخی مناطق تا 30 درصد نیز کاهش یافته و به تعبیری قیمت اش مناسب است که به سرمایه گذاری می ارزد، پس می توان سپرده ها را تبدیل به مسکن کرد.
بازار مسکن
باز هم نگاهی به آمارهای رسمی نشان می دهد که عامل افزایش قیمت مسکن ارزان قیمت که عمده بازار هدف خرید آن اقشار ضعیف و متوسط است که نمی توانند این خانوارها به عنوان مصرف کنندگان نهایی باشند. چرا که قدرت خرید این قشر نسبت به سال 91 افزایش یافته که عامل افزایش تقاضا از سوی آنها باشد. پس می توان عامل اصلی گرانی مسکن را حرکت سپرده ها به سمت بخش مسکن دانست. هر چند همانگونه که در ابتدا گفته شد عرضه کم این نوع از مسکن در برخی مناطق را نادیده گرفت.
حال سوال دیگر این است که اگر روند افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه یابد چه خواهد شد؟
در نهایت این مسکن ها را باید مصرف کننده نهایی، یعنی قشر ضعیف و متوسط خریداری کنند. لذا در آن مرحله، وقتی قرار شد دهک های سیالی خریدار باشد و نه سپردا گذاران، آنگاه ابتدا معاملات به شدت کاهش میابند و اگر قیمت ها سقوط نکنند حتما رکود تورمی در بازار حاکم خواهد شد.
بازار مسکن
تحریریه معماری آرل
نویسنده: سعید ظریف
منبع: مجله ساختمان
تعداد بازدید : ۱۷۶۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: داراب دیبا

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: داراب دیبا

معماران ایرانی و جهان فردا

معماران ایرانی و جهان فردا

طراحی مجتمع تجاری/اداری زرتشت توسط گروه معماری Kamvari

طراحی مجتمع تجاری/اداری زرتشت توسط گروه معماری Kamvari

 ارائه نمای ساختمان برای دریافت پروانه ساخت الزامی می‌شود

ارائه نمای ساختمان برای دریافت پروانه ساخت الزامی می‌شود

پل عابر پیاده لواسان، امیر طالشی

پل عابر پیاده لواسان، امیر طالشی

معماری ساختمان نظام مهندسی قزوین

معماری ساختمان نظام مهندسی قزوین

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir