۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ۱۷:۲۰
معماری ایران
تحریریه معماری آرل
زبان معماری ایران تحت تاثیر زمینه باستانی آن قرار گرفته و بنا به ویژگی های بومی گرایی و فرهنگ غنی ایران متمایز گشته است. معماری منطقه به واسطه سنت، ریاضیات و مذهب، اسطوره شناسی هدایت شده است، در حالی که ماهیت آن به طور معمول منعکس کننده اقلیم منطقه می باشد. با در نظر گرفتن تاثیرات سنتی و تشریحات مربوط به آن، معماری معاصر ایران به دنبال تاثیرات تازه نوآوری در حیطه متریال و فرم های جدید است. لذا تغییرات معماری معاصر ایران با تاثیرپذیری زیادی از بخش مهمی از هویت تاریخی آن می باشد. در ادامه برخی از شاخص ترین نمونه های معماری معاصر ایران را معرفی کرده ایم که تاثیر زیادی از معماری سنتی گرفته و در بین جوامع معمار ایران شاخص اند.

رصدخانه ارگانیک و دست ساز در صحرای ایران

معماری ایران
انجمن معماری معاصر روزهای سختی را در زمستان به واسطه ساخت یک رصدخانه در صحرای اصفهان می گذراند. این رصدخانه شامل سه دایره متمرکز می باشد. در حالی که مرکز بزرگترین دایره بیشترین ارتفاع را داشته، دو حلقه بیرونی در مجاورت هم حرکت کرده و مسیر باریک را به مرکز دایره وسط منتهی کرده اند. فضای صمیمی رصدخانه، خلوص و درونگرایی را تشویق می کند. چون زاویه های دید در هر طرف بنا محدود شده اند، اما وقتی به آسمان می نگریم محدودیتی وجود ندارد. در حالی که ساختار اصلی توسط سنگ تراشی ساخته شده، تیم طراح یک بافت غیرمعمول با چرخش 45 درجه ارائه کرده اند.

ساختمان مسکونی شماره 3 محلات با نمای آجری، از استودیو معماری کات

معماری ایران
این پروژه در یک منطقه مسکونی در محلات، در ۲۶۲ کیلومتری جنوب غربی تهران با آب و هوای گرم و خشک واقع شده است. منطقه اطراف این شهر از سنگ تراورتن غنی است که عمدتا به دلیل  وجود دو معدن مهم تراورتن به نامهای حاجی آباد و عباس آباد در این ناحیه است. این پروژه در حین ساخت و زمانی که صفحات کف از قبل ساخته شده بود به معمار منتقل گردید و همچنین مشتری نیاز به یک پروژه مقرون به صرفه نیز داشت. الگوی نوسانی آجرهای نما با چرخشی ساده، محل اقامت ساکنین را تحت تاثیر خود قرار داده است. چرخش آجرهای نما نه تنها یک جنبش مفهومی برای پروژه بود، بلکه یک راه خلاقانه برای استفاده از سنگ به عنوان یک بخش زیست محیطی به شمار رفته که به ما کمک می کرد تا یک پروژه با ارزش و سازگار با محیط زیست ایجاد کنیم.
معماری ایران

طراحی مجموعه خدماتی رفاهی بین راهی از حبیبه مجدآبادی

طراحی مجموعه خدماتی رفاهی بین راهی
این مجموعه بین راهی یک مجموعه خدماتی و رفاهی، به همراه فضای اقامتی با تمام امکانات یک مرکز بین جاده ای است. پروژه ای که بین جاده قزوین-رشت واقع شده و به عنوان نقطه اتصال مرکز به فلات ایران به شمار می رود. طراحی این مجتمع با نام لوونار (Lunar) توسط معماری ایرانی صاحب سبک جبیبه مجدآبادی می باشد. شکل زومورفيك (این عبارت در ساختار حروف سفالی قدیمی با طرح های انسان شناسی و فیگور حیوانات شناخته می شود) ساختمان با منظره ای از نور مهتاب و خط آسمانه منطقه لوشان ارتباط دقیق و نزدیکی را با اقلیم منطقه برقرار می کند.
طراحی مجموعه خدماتی رفاهی بین راهی

برای مشاهده کامل مطلب مجموعه خدماتی رفاهی بین راهی در سایت آرل اینجا را کلیک کنید.

خانه زمینی ایران با حیاط مرکزی، طرحی از آذری و لطف الهی

خانه زمینی ایران با حیاط مرکزی
خانه خصوصی "حیاط زمینی" توسط جعفر لطف اللهی و امید آذری طراحی شده است. پروژه واقع در استان کرمان، از متریال های بوم آورد بهره برده تا با اقلیم گرم و خشک مرکز ایران همپوشانی داشته باشد. خاک رس به عنوان متریال تبادل کننده برای هر دو سمت دیوار (داخلی و خارجی) در نظر گرفته شده تا هوای خنک و مناسب را به صورت متداوم برای اتاق ها فراهم گردد. شفافیت پروژه به واسطه سقف نورگیر آن یک ترفند بی نظیر برای ایجاد تهویه مناسب در داخل و کاهش ظاهر بصری مات دیوارها بوده است. سنگ مات در محیط بسته از جلوه زیبایی برخوردار نمی باشد و ایجاد یک نورگیر با نرده هایی از جنس سنگ به شفافیت و زیبایی داخل خانه کمک کرده است.
خانه زمینی ایران با حیاط مرکزی

کانسپت برج مسکونی فرمانیه از استودیو معماری ZAAD و مرز دیزاین

کانسپت برج مسکونی فرمانیه از استودیو معماری ZAAD
برج مسکونی فرماینه یک کانسپت زنده می باشد که با همکاری  استودیو معماری ZAAD و مرز دیزاین طراحی شده است. فرم استوانه ای و بلندپروازانه پروژه باعث شد تا این کانسپت به لیست ما اضافه شود. شعاع هندسی رو به بالای ساختمان که به سطوح یکنواخت افقی متصل شده، مرزی برای تعیین متراژ آپارتمان ها بود. واحد های منفرد با این ایده ساخته شده که بر روی سطوح افقی حرکت کنند و نمای ساختمان را به واسطه جابجایی متحرک سازند. متحرک بودن واحد ها یک قابلیت ویژه است تا نور مناسب برای هر واحد تکمیل گردد.
کانسپت برج مسکونی فرمانیه از استودیو معماری ZAAD

طراحی مفهومی حبیبه مجدآبادی از حمام-خانه جهش یافته در تهران

حمام-خانه جهش یافته تهران
تأثیرپذیری از کهن الگوی یک خانه ایرانی و تبدیل آن به خانه ای به عنوان استخر خارج از تهران، نقطه عطف مهمی در آخرین طرح حبیبه مجدآبادی به شمار می رود. طرح مفهومی دگرگون شده "خانه استحمام" (حمام خانه) نمونه ای است که به لحاظ عملکردی و کاربردی جهش یافته و به نوعی تحول ساختمان سازی در آینده ای نامشخص را به نمایش گذاشته است. حبیبه مجدآبادی عنوان کرده: دایره واژگان روزمره ما به کلمه خسته کننده منتهی می شود. من می خواهم فرمی خلق کنم که هم نمادین باشد، هم استثنایی." وی وظیفه یک معمار را تبدیل ویژگی عادی به غیر عادی و فوق العاده می داند. کانسپت خانه-حمام در حومه شرقی تهران واقع شده که به نوعی با خاطره ما از تصویر یک خانه گره خورده است. این طرح دارای فرمی مکعبی شکل است که سقف شیب داری به آن الصاق شده است.
حمام-خانه جهش یافته تهران

برای مشاهده کامل مطلب حمام-خانه جهش یافته تهران در سایت آرل اینجا را کلیک کنید.

پروژه مسکونی کهریزک

پروژه مسکونی کهریزک
پروژه مسکونی کهریزک طرحی منحصربه فرد و جالب توجه می باشد که به عنوان طرح برگزیده در مسابقات جایزه معمار آسیا 2015 در بخش طراحی مسکونی انتخاب شده است. زمانی که طرح ساختمان مسکونی کهریزک به استودیو CAAT ارائه شد، مشکلاتی مانند: موقعیت پروژه، عوامل منطقه، فقر ساکنین این شهر پروژ را تحت تأثیر خود قرار می داد. هدف کارفرمایان در جهت بهبود شرایط زندگی در کهریزک ایجاد انگیزه و ارائه راه حل مناسب، طراحی یک ساختمان مسکونی با ویژگی های منطقه ای و آب و هوای این شهر بوده است. طرح ساختمان می بایست نسبت به گونه شناسی و سبک زندگی مردم همین منطقه شکل گیرد.
پروژه مسکونی کهریزک

برای مشاهده کامل مطلب حمام-خانه جهش یافته تهران در سایت آرل اینجا را کلیک کنید.

مسجد آجری تهران با سطوح صاف از آرش تهرانی

مسجد آجری تهران
پروژه گلشهر البرز یک مسجد تلفیقی به سبک معماری باستانی ایران با سطوحی صاف و مدرن می باشد که توسط گروه معماری arash g Tehrani ارائه شده است. معمار پروژه معتقد بوده که ساختار مسجد انفرادی نیست و بخشی از چهارچوب شهری محسوب می شود. ساختمان مسجد گلشهر شامل فرمتی پیچیده از انواع آجرهای بنایی است که با لبه های نرم دیوارها عجین شده اند. مسجد گلشهر با هدف خلق یک بنای مذهبی معاصر با عناصر رسمی و زیورآلات ارائه شده تا روحیه معماری ایران به همراه ویژگی هایش را به نمایش بگذارد. پروژه فوق با هدف ایجاد یک مسجد معاصر با خلوص ظاهری یک فضای باستانی خلق شده است.
مسجد آجری تهران

خانه چهل گره، حبیبه مجدآبادی،علیرضا مشهدی میرزا

خانه چهل گره
خانه چهل‌گره، ساختمانی مسکونی است که در یکی از مناطق متوسط تهران ساخته شده است. این ساختمان دارای ۵ طبقه و ۱۰ واحد مسکونی کوچک است که برای قشر تحصیل‌کرده، با درآمد متوسط و کم طراحی شده است. این طرح سعی دارد نشان دهد که معماری محصول مصالح گران‌قیمت و یا تکنولوژی پیشرفته ساختمانی نیست و اقشار مختلف جامعه، حتی با بودجه‌های اندک، می‌توانند از مزایای معماری فکرشده بهره‌مند شوند. این ساختمان که طرحی پیچیده دارد، با روش‌های اجرایی مختص خود، با هزینه کم و نیروی کار ساده به اجرا درآمده است و به موازات طراحی ساختمان، روش‌های اجرایی نیز خاص طرح تدوین شده‌اند. طراحان ساختمان بر این باورند که در کشوری مانند ایران، با تکنولوژی متوسط اجرایی و نیروی کار غیرمتخصص، می‌بایست روش‌های اجرایی ابداعی مختص پروژه ایجاد شوند تا پروژه بتواند خود را با شرایط اجرایی بومی تطبیق دهد و نتیجه مورد نظر طراحی، بدون کمترین آسیب به طرح حاصل شود.
خانه چهل گره

برای مشاهده کامل مطلب حمام-خانه جهش یافته تهران در سایت آرل اینجا را کلیک کنید.

تحریریه معماری آرل
منبع: designboom.com
تعداد بازدید : ۴۲۴۶
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ساختمان و دفتر اداری سفیران مهسا مجیدی

ساختمان و دفتر اداری سفیران مهسا مجیدی

تا کنون چگونه و با چه معیاری به جزئیات نمای شهرمان نگریسته ایم؟

تا کنون چگونه و با چه معیاری به جزئیات نمای شهرمان نگریسته ایم؟

ساختمان شماره 93 تهرانپارس علیرضا تغابنی

ساختمان شماره 93 تهرانپارس علیرضا تغابنی

طراحی آپارتمان مسکونی قاضی زاده در شیراز

طراحی آپارتمان مسکونی قاضی زاده در شیراز

شنبه های نگاه آرل به تهران: موزه موسیقی

شنبه های نگاه آرل به تهران: موزه موسیقی

	شنبه های نگاه آرل به تهران: موزه فرش ایران

شنبه های نگاه آرل به تهران: موزه فرش ایران

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir