۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۱:۵۷
تحولات طراحی مبلمان و دکوراسیون
تحریریه معماری آرل
شواهد نشان می دهد که مبلمان یکی از مهم ترین وسایل زندگی بشر از دوران نوسنگی تا به امروز بوده و زندگی روزمره بدون مبلمان غیرقابل تصور بوده است. با این حال سوالی که مطرح شده این بوده که مبلمان در طول اعصار گذشته تا چه حد تغییر کرده است؟ از مبلمان منحصربه فرد و لوکس دوران باستان بگیرید تا ساده ترین کانسپت کارآمدی که توسط هنرمندان باوهاوس طراحی شده، روند تکاملی منحصربه فردی را می بینیم. در ادامه این مطلب تصاویر متحرکی از روند تغییرات طرح مبلمان و دکوراسیون از دوران باستان تا سبک های مشهور را برای شما قرار داده ایم.

تحول طراحی صندلی در طول تاریخ چگونه بوده است؟

تحولات طراحی مبلمان و دکوراسیون
در حال حاضر ما می دانیم که صندلی جز نادرترین وسایل دکور در دوران مصر باستان محسوب می شده است. بیشتر مردم عادی سبدهای حصیری را می بافته و مقداری پارچه روی آن می گذاشتند تا از آن به عنوان وسیله ای برای نشستن بهره ببرند. صندلی و مبلمان جز وسایل اختصاصی برای افراد ثروتمند و قدرتمند به شمار میرفت. بین سال های 1919 تا 1933، جنبش باوهاس این باور را برای همیشه تغییر داد و برای اولین نمایشگاهی از مبلمان را به نمایش گذاشت. خطوط تمیز و ارگونومیکی که در مبلمان و صندلی های امروز مشاهده می کنیم، ابتدا توسط این استودیوی آلمانی تاثیرگذار ارائه شده بود. باوهاوس تاثیرات و لطافت غیرضروری سبک های گذشته را حذف کرد و بیشتر بر روی عملکرد، رنگ های خنثی و اشکال ساده تمرکز  نمود.

میز ناهارخوری و سیر تکامل آن از روکوکو به مینیمال

تحولات طراحی مبلمان و دکوراسیون
اوایل قرن هجدهم ، نخبگان ثروتمند اجتماعی پاریس با جدیت بسیار مشغول به امتناع از سبک باروک در دکوراسیون خود بودند و به دنبال طرح هیجان انگیزتری می گشتند. مبلمان سبک روکوکو به واسطه تزئینات متراکم، خطوط سیال و رنگ های پاستل همان جنبشی بود که کمی هیجان و انرژی را به نخبگان بخشید. اواخر دوره روکوکو سبک مینیمالیسم بود که طرح ها و خطوط سخاوتمند گذشته خود را نفی می کرد. با استفاده از چندین متریال و خطوط ساده، مینیمالیسم رشد چشمگیری در دهه 60 میلادی داشت. خواه مینیمال به معماری ساختمان اطلاق شود، خواه دکوراسیون. مینیمال و شعار "کمتر بیشتر است" پرطرفدارترین سبک برای یک میز ناهارخوری از دهه 60 به بعد محسوب می شد.

مبلمان راحتی (Sofa) و آغاز جنبش آن از دوران باستان تا به امروز

تحولات طراحی مبلمان و دکوراسیون
یونان باستان در امر طراحی دکورهای داخلی به نسبت تمدن های دیگر فعالیت کمتری داشتند. اما همان فعالیت های کم با دقت بسیار زیادی صورت گرفته است. یک مبل راحتی که نام Kline را برای آن برگزیدند، ابتدا به عنوان میز غذاخوری مورد استفاده قرار می گرفت. سبک مصری مبلمان راحتی همبه مانند یونان باستان جزء آن دسته اقلامی بود که صرفا برای اعیان و ثروتمندان محسوب میشد. اما شاخص ترین سبک مبلمان راحتی به دوران قرون وسطی و تاثیرات آن سبک بر روی دکور خانه ها بازمیگردد. عملکرد استاندارد، ظرافت و سادگی از ویژگی های مهم این دوره در تکوین دکوراسیون، بخصوص مبل راحتی به شمار می رفت. مبلمان این دوره به واسطه ترکیب پر جنب و جوش خود در تلفیق دو متریال پارچه و چوب غنی شده شهرت یافت و در خانه بسیاری از مردم سیه نا در ایتالیا یافت میشد. در طول دو دهه گذشته مبلمان به سبک قرون وسطی، به شیوه گسترده تولید شده است. دلیل آن هم بیشتر به خاطر طرح ساده، مقرون به صرفه و در عین حال لاکچری بودن آن بوده است.

تاثیراتی که سبک ارگانیک لوید رایت بر روی طراحی میز کار داشت

تحولات طراحی مبلمان و دکوراسیون
مبلمان دوره قرون وسطی به واسطه دقت بالای ساخت و تزئینات الحاقی ساده قابل تشخیص است. ما در طراحی مبلمان به سبک قرون وسطی هیچ گونه حکاکی، خطوط منحنی یا دایره ای شکلی را نمی بینیم. چون قالب طراحی به خطوط صاف و اشکال مستطیل یا مربع شکل سوق پیدا کرده است. در مقابل طراحی ارگانیک به ما این اجازه را می دهد تا شکل های طبیعی و صاف را به واسطه الحاقات طراحی کِرو و مدور، کمی نرم تر کنیم. این جنبش طراحی توسط فرانک لوید رایت، معماری آمریکایی آغاز گردید که به ایجاد هارمونی بین طبیعت و مردم معتقد بود. طراحی به سبک ارگانیک به همه موارد موجود در طبیعت اشاره دارد. اینکه از متریال های طبیعی برای ایجاد تعادل بین انسان و دنیای اطرافمان بهره ببریم.

طراح تخت خواب و تاثیرات عمده تلفیق کلاسیک و مدرن

تحولات طراحی مبلمان و دکوراسیون
مبلمان دوره رنسانس به شدت تحت تاثیر آثار کلاسیک گذشته خود بوده است. در پایان قرن پانزدهم میلادی، ثروت هنگفتی به کشور ایتالیا سرازیر شد و تقاضا مبلمان  با کیفیت را در دوره بورژوازی افزایش یافت. لذا به جای نگاه به گذشته برای یافتن منبع الهام، هنر آرت دکو (Art Deco) و جنبش آن به عنوان یک سبک نوگرا تاثیر بسیار زیادی را بر روی سبک زندگی مدرن در سال های 1920 تا 30 میلادی گذاشت. طراحی تخت خواب های لاکچری و دلفریب سبک آرت دکو به دلیل کاربرد متریال های مدرن مانند: کروم، باکالیت (فلنولیک‌رزین)، طرح های استخوانی، چوب ماهون و سطوح تیره رنگ، پرطرفدار و شاخص بودند که در تکوین دکوراسیون کلاسیک نقش پر رنگی ایفا کردند. آرت دکو حُسن ختامی بر تکوین سبک کلاسیک بود و به نوعی دکوراسیون در این دوره را بسیار تحت تاثیر خود قرار داد.

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com
تعداد بازدید : ۳۵۳۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
35 فضای سفید رنگ هوشمندانه که به هیچ وجه کسل کننده نیستند

35 فضای سفید رنگ هوشمندانه که به هیچ وجه کسل کننده نیستند

خانه ی خطی - گروه معماری Patkau - شبه جزیره ی آرامش

خانه ی خطی - گروه معماری Patkau - شبه جزیره ی آرامش

طراحی داخلی آپارتمان دو طبقه با نام Angle 40

طراحی داخلی آپارتمان دو طبقه با نام Angle 40

طراحی غرفه با متریال سنگ و LED

طراحی غرفه با متریال سنگ و LED

بازسازی و طراحی داخلی خانه کشاورزی

بازسازی و طراحی داخلی خانه کشاورزی

نگاهی به طراحی 15 نمونه پلکان مدرن

نگاهی به طراحی 15 نمونه پلکان مدرن

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir