۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۲:۱۵
طراحی موزه آقاخان
تحریریه معماری آرل
طراحی موزه آقاخان در شهر تورنتو جدیدترین زیرساخت فرهنگی-هنری کشور کانادا می باشد که در زمینی به مساحت 4000 متر مربع به اجرا رسیده است. موزه آقاخان شامل دو ساختمان با رویکرد مذهبی و فرهنگی می باشد که از ساختمان "مرکز اسماعیلی" چارلز کوریرا و "باغ های فرمال اسلامی" ولادیمیر جورویچ تشکیل شده است. ساختمان ها بر روی یک تپه کوچک درون پارک دره دون واقع شده و مجموعه ها نسبت به شهر برجسته شده اند. از درون سایت موزه به واسطه ارتفاع کمی که نسبت به زمین اطراف دارد می تواند منظره پانورامایی را نسبت به شهر تورنتو مشاهده کرد. 
طراحی موزه آقاخان
تیم طراحی مکی و همکاران طراحی سایت پروژه را بر عهده داشتند که برنامه آنها طراحی یک باغ اسلامی اطراف ساختمان ها بود. یکی از اضلاع این باغ بیش از 100 متر می باشد که با تفسیر طراحی چهارباغ و الهام پذیری از این شیوه محوطه سازی به اجرا رسیده است. مرکز اسماعیلی یک ساختمان با کاربری مذهبی، اجتماعی و معنوی برای جامعه و فرقه اسماعیلیه می باشد که گرایش آنها به مکه می باشد. ساختمان موزه یک مرکز فرهنگی در مقر باغ محوطه است تا به ترویج ویژگی های تاریخی و فرهنگی این قوم بپردازد. دوساختمان مقدس و سکولار مجموعه با دستیابی به یک حس هماهنگ به هم طراحی شده و این ویژگی را در سراسر پارک به چشم می آید. 
طراحی موزه آقاخان
موزه آقاخان اولین مجموعه فرهنگی در آمریکای شمالی است که به ترویج فرهنگ و هنر اسلامی اختصاص یافته که با هدف تقویت علم و دانش در بین جوامع مسلمانان و سایر قشرهای فرهنگی بین المللی طراحی شده است. موزه تمدن های اسلامی در قرن های گذشته را به نمایش می گذارد و شامل فضاهایی همچون گالری، کلاس های آموزشی، سالن نمایش، رستوران و فضای کنفرانس دسته جمعی می باشد. این مجموعه شامل 1000 قطعه تاریخی و عتیقه جات قدیمی و نادر است که طیف گسترده ای از سبک های هنری و متریال 10 قرن گذشته را به خود اختصاص داده است. 
طراحی موزه آقاخان
طراحی موزه با الهام از دیدگاه "نور" ساخته شده و توانسته باورهای انسانی را در قالب کانسپت نور به نمایش بگذارد. آقا خان یکی از اشخاص سلطنتی و تاریخی فرقه اسماعیلیه بوده که امیدوار بود ساختمان و فضاهای اطراف در زمان سلطنت وی بتوانند واژه نور را در جشن نور، اسرار نور، طبیعت و روح انسان نشان دهد. لذا این ساختمان با کالبد شفاف و پلان باز خود سعی در نمایش بصری این ویژگی داشته است. نمای شمالی این ساختمان مستطیلی، 45 درجه به سمت حرکت مسیر خورشید چرخیده تا تمام ساختمان در مسیر حرکت تور آفتاب باشد. بخش از رستوارن و حیاط مرکزی شامل یک فضای گسترده است که به عنوان یک هسته مرکزی عمل کرده و شامل ورودی هایی به چند نقطه از موزه می باشد. نمای شیشه ای حیاط دارای یک پوسته و الگو با نقوش اسلیمی است. 
طراحی موزه آقاخان
طراحی داخلی موزه آقاخان
طراحی موزه آقاخان
طراحی موزه آقاخان
طراحی موزه آقاخان
طراحی آمفی تئاتر
پلان
پلان
پلان
پلان
پلان
پلان
پلان
پلان
پلان
پلان
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com
تعداد بازدید : ۷۶۹۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
	شنبه های نگاه آرل به تهران: موزه فرش ایران

شنبه های نگاه آرل به تهران: موزه فرش ایران

موزه هنرهای نیتروی،اسکار نیمایر

موزه هنرهای نیتروی،اسکار نیمایر

شنبه های نگاه آرل به تهران: باغ موزه دفاع مقدس

شنبه های نگاه آرل به تهران: باغ موزه دفاع مقدس

موزه ای در قلب کوه

موزه ای در قلب کوه

طرح پیشنهادی موزه فرهنگی-هنری  توسط OMA

طرح پیشنهادی موزه فرهنگی-هنری توسط OMA

باغ موزه گیاهان دارویی کردان

باغ موزه گیاهان دارویی کردان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir