۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۷/۰۳/۳۰ ۰۷:۰۲
جام جهانی و معماری
تحریریه معماری آرل
اندلس یا همان اسپانیای امروزی، حلقه میانی فرهنگ اسلام و غرب بوده است. معماری این کشور به تبع تاریخ آن، تحت تأثیرعوامل مختلفی بوده می باشد. زمانی تحت کنترل امپراتوری رم و زمانی تحت سیطره حکومت اسلامی و اعراب بوده است. اسپانیا کشوری با معماری متفاوت از سایر کشورهای اروپایی به شمار می رود. وجود تعداد زیادی مسجد و بناهای قدیمی حاکی از معماری بی نظیر اسلامی اسپانیا می باشد. معماری اسلامی اسپانیا نه تنها به بنا ها ختم نمیشود بلکه بر پارک ها،پل،پارچه و... تاثیر می گذارد. هنر معماری اسلامی به طور چشمگیر درسقف های بلند با طاق های نعلی و دالبری شکل همراه با کنده کاری  فلزها و عاج ها و زر کوبی روی فولاد درمعماری اسپانیا به وفور می بینید. از معروف ترین این آثار می توانیم به مسجد جامع طرقبه در کردوبا و کاخ الحمرا در شهر گرانادا اشاره کنیم.
در ادامه به بررسی برترین بناها و مکان های کشور اسپانیا میپردازیم.

مسجد قرطبه

در علم معماری، اولین نمونه حضور مسلمانان در این بخش از دنیا مسجد جامع قرطبه است. بنای اولیه مسجد قرطبه، بدون قوس‌های اطراف صحن بوده‌است. شکل نعل اسبی قوس ها که از آغاز در مراحل مختلف در معماری اموی به ظهور رسیده ‌بود، دراسپانیا و شمال آفریقا تا حد زیادی گسترش پیدا کرد. نقشه این مسجد به نوعی ساده شده نقشه مسجد متوکل است. با ورود به این مسجد خود را در میان انبوهی از ستونها می‌یابیم که فقط، مسیر جناح‌های ساختمانی، ما را به قبله هدایت می‌کنند. از ویژگی‌های معماری این مسجد: شبستان‌های عریض، قوس‌های نعل اسبی و کنگره‌دار، تزیینات گچ بری، مقرنس کاری، و دارای طاق و محراب‌های نعل اسبی.
مسجد قرطبه اسپانیامسجد قرطبه اسپانیا

کاخ الحمرا

کاخ الحمرا در شهر گرانادا، یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های هنر و معماری اسلامی و اروپا است که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده لست.الحمرا شامل ۳ بخش است: قصر سلطنتی، که مشهورترین بخش آن است و خودش به سه قسمت: بارگاه یا Mexuar، شبستان یا Serallo و حرم سراتقسیم شده‌است، بخش‌های دیگر کاخ شامل باغهای پلکانی Generalife و قلعه Alcazba هستند.این کاخ که یکی از 3 مقصد برتر گردشگری اسپانیا به شمار می‌رود، بر روی تپه‌ی «سابیکا» ساخته شد؛ درست جایی که یک شهر رومی قبل از حمله‌ی اعراب، در قرن ۹ میلادی بنا شده بود و اهمیت جنگی و استراتژیک داشت. بعد از فتوحات اعراب هم، این کاخ به مرکز سیاسی و حکومتی مسلمانان در غرب تبدیل شد.

کاخ الحمرا اسپانیاکاخ الحمرا اسپانیاکاخ الحمرا اسپانیاکاخ الحمرا اسپانیاکاخ الحمرا اسپانیاکاخ الحمرا اسپانیا

میدان پوئرتو دل سول و پلازا مایر

میدان‌های پوئرتو دل سول و پلازا مایوردر مادرید از پربازدید جاذبه‌های این شهر هستند. این دو میدان در فاصله‌ی اندکی از یکدیگر قرار دارند و میدان‌های مرکزی مادرید محسوب می‌شوند. میدان پوئرتو دل سول به دروازه‌ی خورشید شهرت دارد به علت آنکه در محل یکی از دروازه‌های شهر مادرید که رو به سمت شرق بوده و خورشید از میان آن قابل مشاهده بوده قرار دارد.پلازا مایور نیز، با گذرگاه‌های طاقی بین گردشگران و مردم محلی مشهور است و ساختمان‌های مستطیلی متقارن آن، نظام معماری یکدستی دارند.
میدان پوئرتو دل سول و پلازا مایر اسپانیامیدان پوئرتو دل سول و پلازا مایر اسپانیامیدان پوئرتو دل سول و پلازا مایر اسپانیامیدان پوئرتو دل سول و پلازا مایر اسپانیا

موزه گوگنهایم

موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو، مرکز نمایش هنرهای معاصر بوده و از زمان افتتاح آن به دلیل معماری و طراحی خاصی که دارد، از محبوب‌ترین موزه‌های اسپانیا و اروپا به شمار می‌رود. موزه گوگنهایم شاهکار «فرانک گهری»  است و ساخت آن را می‌توان نقطه‌ی عطفی در طراحی موزه‌ها دانست.
موزه گوگنهایم اسپانیاموزه گوگنهایم اسپانیاموزه گوگنهایم اسپانیا

کلیسا جامع بورگوس

کلیسا جامع بورگوس در کوردوبا، کلیسایی به سبک گوتیک بوده که احداث آن در سال ۱۲۲۱ میلادی آغاز شد و پس از ۹ سال به پایان رسید.این کلیسا به مدت ۲ قرن پس از احداث همچنان دستخوش تغییرات بوده و بخش‌های جدیدی به آن اضافه شد. همچنین از نظر معماری داخلی در بین سایر کلیساهای گوتیک اروپایی بی‌نظیر است.

کلیسا جامع بورگس اسپانیا

کلیسا جامع بورگس اسپانیاکلیسا جامع بورگس اسپانیاشهر هنر و علم

در والنسیا،  گردشگران می‌توانند دنیای پیشرفته هنر و علوم را در این گوشه دنیا تجربه کنند. «کیوداد دِ لاس آرتِس ایلاس فیِنفیَس» یکی از مراکز معروف نمایشگاه‌های فرهنگی و علمی است. در یک فضای دو کیلومتری در امتداد رود «توریا»، مجموعه ای شامل چندین نمونه خیره‌‌کننده از معماری آوانگارد طراحی شده است.
شهر علم وهنر اسپانیا

خیابان گرن ویا

خیابان گران ویا با قدمتی بیش از یک قرن یکی از معروفترین خیابان‌های پایتخت اسپانیا، است. ساختمان «متروپولیس» یکی از مشهورترین بناهای این خیابان است، سر در ورودی و مجسمه‌ی روی گنبد این ساختمان، یکی از نمادهای گرن ویا به شمار می آید.
خیابان گرن ویا اسپانیا

تحریریه معماری آرل
 
تعداد بازدید : ۳۲۲۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معرفی آثار معماری کشور سوئد

معرفی آثار معماری کشور سوئد

معرفی معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018: معماری فرانسه

معرفی معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018: معماری فرانسه

معماری کشور دانمارک: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معماری کشور دانمارک: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معماری اروگوئه: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معماری اروگوئه: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معماری آرژانتین: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معماری آرژانتین: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معماری  کشور برزیل :  با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معماری کشور برزیل : با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir