۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۷/۰۲/۱۲ ۰۷:۳۴
طراحی مجموعه ورزشی چند منظوره
تحریریه معماری آرل
استودیو دانمارکی NORD طراحی یک مجموعه ورزشی چند منظوره را در منطقه درحال توسعه Ørestad City در حومه شهر کپنهاگ دانمارک به اتمام رسانده است. این بنا که از حجم های چوبی ساخته شده است، دارای فرم شاخصی است که به نوعی بیانگر یک کاربری متفاوت در این محدوده می باشد. این بنا در راستای مجموعه مسکونی Mountian از آثار شاخص بیارکه انگلس قرار گرفته است.
معماری مجموعه ورزشی
در مقایسه با محدوده اطراف این بنا، این فضای ورزشی طراحی شده توسط استودیو Nord ، به نوعی بنایی است با یک طراحی متواضعانه، که بر بستری قرار گرفته که در اصل برای ایجاد یک پارک برنامه ریزی شده بوده است. مورتون گرگرسن از استودیو Nord در مورد این بنا می گوید: "این ساختمان چندمنظوره به نوعی طراحی شده است که یک فضای شهری زنده و پر جنب و جوش خلق کند که قادر است در منطقه اورستدسیتی و در میانه فضایی که مملو از ساختمان های عظیم و بلوارهای طویل است، تعاملات اجتماعی جدیدی به وجود آورد."
معماری مجموعه ورزشی
این استودیو طراحی برای رسیدن به فرم نهایی، ورکشاپ های متعددی را با کاربران نهایی این بنا ترتیب داده است تا در نهایت بهینه ترین برنامه فیزیکی برای این بنا را تعیین کرده و به یک طراحی انعطاف پذیر و کاملا در دسترس دست یابد. این بنا هر روز و هر شب به روی عموم باز بوده و فضاهایی را به وجود می اورد که می توانند به عنوان کلاس های مدرسه یا باشگاه های ورزشی برای فعالیت های مختلف استفاده شوند.
حجم معماری مجموعه ورزشی
پلان این بنا از سه حجم راست گوشه تشکیل شده که بام های شیبداری دارند که در مرکز بنا به هم می رسند و در نتیجه به یک فرم شکسته منجر می شوند که کاملا وجود فضایی با کاربری متفاوت را آشکار می کند. در داخل این بنا، فضاها کاملا باز بوده و می تواند به صورت انعطاف پذیری مورد استفاده قرار بگیرد. تنها یکی از این سه حجم از مابقی فضاهای داخلی مجزا شده است تا در صورت نیاز، یک فضای خلوت و به لحاظ آکوستیکی ایزوله را به دست دهد. این فضای محصور، بعلاوه تنها فضایی است که از سیستم گرمایشی بهره می برد و بنابراین می تواند به عنوان فضای گردهمایی یا کافه یا استودیو رقص یا یوگا یا محل انجام فعالیت های هنری و سایر فعالیت های گروهی کوچک استفاده شود.
معماری مرکز ورزشی
فضای چندمنظوره اصلی به اندازه کافی وسعت دارد که بتواند برای تیم های ورزشی مانند تیم های بسکتبال و تیم های فوتبال استفاده شود. بعلاوه این فضا می تواند میزبان برنامه های جمعی مانند بازارچه های خیریه و فصلی نیز باشد.
یک جداره دائمی که مناسب صخره نوردی است نیز، بر روی دیوار انتهایی یکی از این سه حجم اصلی نصب شده است. پانل های رنگی این دیوار کاملا در میان دیوارهای مونوکروم و خنثی فضای داخلی خود را شاخص کرده اند.
طراحی فضای ورزشی
ژوهانس مولاندر پدرسن، یکی از شرکای استودیو معماری Nord در رابطه با این پروژه می گوید: " این فضا به نوعی یک پناهگاه برای مراسم های جمعی و برنامه های ورزشی محلی است و به همین ترتیب فضایی است که افراد را به خلاقیت، فعالیت و تفریح تشویق می کند. این بنا به صورت یک ساختار سبک ساخته شده است که برخلاف این منطقه شهری که کاملا برنامه ریزی شده و مملو از ساختمان می باشد، فضایی باز را به وجود می آورد که متضمن تعاملات اجتماعی و جنب و جوش در محدوده اورستدسیتی می باشد."
نورپردازی مجموعه ورزشی
قسمت ورودی این بنا کم ارتفاع ترین بخش بنا است، چرا که تناسبات انسانی تری را به دست دهد و بنابراین حس دعوت کنندگی برای رهگذاران و افراد بومی این محل داشته باشد. نوار شفافی که از ورودی، گرداگرد قسمت انتهایی بنا کشیده شده است باعث می شود فعالیت هایی که در این فضا انجام داده می شود از پارک اطراف آن نیز دیده شود.
نورپردازی در معماری
سطوحی که در بالای نوار شیشه ای قرار گرفته اند از پانل های عمودی چوب پوشیده شده اند تا به بنا یک زیبایی متوازن و پیوسته بخشیده و قسمت جلو و عقب بنا قابل تفکیک نباشد. این پوسته چوبی به نوعی مکمل محیط طبیعی پارک اطراف بنا نیز بوده و در عین حال برروی سقف بنا، کاشت گیاهان انجام خواهد شد که یک فضای سبز مضاعف نیز در این سایت ایجاد می کند.
فضای داخلی مجموعه ورزشی
اورستدسیتی یک منطقه تحت حمایت دولت در خارج از شهر کپنهاگ می باشد که متصل به شهر بوده و با استفاده از پل Øresund  به Malmö  در سوئد متصل می شود. اولین بنای اداری در اورستد در سال 2001 تکمیل شده است و این منطقه از آن زمان به مرور رشد کرده است. در این محدوده بناهای شاخصی از جمله آپارتمان های VM Houses  طراحی شده توسطه بیارکه اینگلس و جولین دی اسمت و همینطور برج های کج  AC Hotel Bella Sky Copenhagen اثر دفتر طراحی 3XN نیز ساخته شده است.

سالن ورزشی مجموعه ورزشی  فضای سبز مجموعه ورزشی مرکز ورزشی
پلان مجموعه ورزشیبرش مرکز ورزشی نمابرش مرکز ورزشی نمابرش مرکز ورزشی پلان سالن ورزشی

تحریریه معماری آرل
منبع: dezeen.com
تعداد بازدید : ۹۴۱۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی و دکوراسیون داخلی باشگاه بدنسازی در بیروت

طراحی و دکوراسیون داخلی باشگاه بدنسازی در بیروت

مجموعه ورزشی  مدرن

مجموعه ورزشی مدرن

طرح و کیفیتی به مثابه شکنجه از لباس تیم ملی فوتبال ایران

طرح و کیفیتی به مثابه شکنجه از لباس تیم ملی فوتبال ایران

طراحی نخستین استادیوم پایدار فوتبال در چین

طراحی نخستین استادیوم پایدار فوتبال در چین

لیگ برتر/ استادیوم امام رضا

لیگ برتر/ استادیوم امام رضا

طراحی سونا در فضای زیرین تپه

طراحی سونا در فضای زیرین تپه

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir